2014.11.14.
A
kormány minden eszközzel megvédi a földtörvényt
A luxemburgi bíróság döntéséig semmilyen szankciót nem
vezethetnek be Magyarországgal szemben
Október közepén
kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen
az Európai Bizottság az új földtörvényünk, ezen belül is a
zsebszerződések elleni hatékonyabb fellépést célzó jogszabályi
kitételek miatt. Dr. Simon Attila István, a Földművelésügyi
Minisztérium közigazgatási államtitkára: 2014-ben arról
beszélni, hogy 2016-ban, ha az Európai Bíróság elmarasztalja
hazánkat, Brüsszel milyen szankciókat vezet majd be,
kifejezetten káros.
A külföldi spekulánsok sok esetben úgy kerülték meg
a földtörvényünk rendelkezéseit – amely korábban is a
helyben lakó gazdálkodóknak biztosított különböző előjogokat
–, hogy adásvételi szerződés helyett haszonélvezeti jog
megszerzéséről kötöttek megállapodást a magyar földek
tulajdonosaival. Az osztrák kormány többször kifogásolta a
zsebszerződések megakadályozására hivatott magyar jogszabályt.
Az osztrák lobbi a kötelezettségszegési eljárással elérte a
célját az Európai Bizottságnál?
– Kimondhatjuk, hogy az ausztriai lobbi kisebb sikert ért
el, de ebben nem látok még különösebb veszélyt. Helytelen
lenne esetünkben osztrák–magyar vitáról beszélni, hiszen
nem azt írtuk bele a törvénybe, hogy az osztrák nemzetiségű
haszonélvezők haszonélvezeti jogát kell törölni, hanem azt,
hogy minden haszonélvezeti jog semmis, amely nem közeli hozzátartozók
között köttetett. Az, hogy ezt az osztrák agrárminiszter, és
több ausztriai gazda magára nézve hátrányosnak tekinti, az az
ő szempontjukat nézve érthető. Tehát ebben a kérdésben
mindenki a saját érdekét védi. Az osztrák agrárminiszter
jelezte Brüsszel felé, hogy ez a magyar szabályozás szerintük
egyenlő a jogfosztással. Brüsszel a kérdést megvizsgálta, ezért
eddig két pilot eljárás zajlott le, amely a Magyarországnak
megküldött kérdéssorok megválaszolásából állt. Az Európai
Bizottság számára válaszaink nem voltak megnyugtatóak, és a
mostani eljárás nyomatékosítja azt, hogy ez a grémium elégedetlen
a magyar törvénnyel. Kötelezettségszegési eljárást eddig
nemcsak Magyarország ellen indítottak az EU-ban, tehát ez nem
egy kuriózum. Ezért az ellenérdekeltek ne örüljenek előre,
hiszen a végső döntést a luxemburgi bíróság mondja ki
2016-ban – mert a magyar kormány biztos, hogy elviszi ezt a kérdést
az Európai Bíróságig.
Úgy tűnik, mintha a tagállamok nem határozhatnák
meg szabadon a tulajdoni rendszerre irányadó szabályaikat.
– Azzal, hogy beléptünk az Európai Unióba, elfogadtuk
annak szabályait. Esetünkben a tőke szabad áramlása, és a
beruházások szabadsága, mint komoly jogelv sérül az Európai
Bizottság jogértelmezése szerint azzal, hogy mi ezt a jogszabályt
hatályba léptettük. Kiemelendő, hogy a termőföld korlátozva
rendelkezésre álló erőforrás. Tehát nem olyan más, közgazdasági
értelemben vett jószág, ami reprodukálható. Ráadásul nem is
arról van szó, hogy egyesek vitathatatlanul, minden jogszabályt
betartva szereztek meg bizonyos jogokat, és most ebből ki vannak
semmizve, hanem az érintettek kihasználtak egy joghézagot – tény,
ez minősíti a korábbi magyar jogrendszert. Így mi arra építjük
a védekezésünket, hogy azok, akik kihasználták a hajdani jogi
kiskaput, nem jóhiszeműen jártak el. Az ügy előzménye az,
hogy Magyarországon 1994 óta nem vásárolhat termőföldet külföldi,
valamint – akár magyar – jogi személy sem, csak föld használati
jogot szerezhet, aminek legtipikusabb esete a haszonbérleti szerződés.
Viszont létezik egy kör, amely tagjainak nem volt elegendő 20
év haszonbérlet, ők „kvázi tulajdont” akartak. Ilyen
tulajdont pedig a haszonélvezeti jog megvásárlásával lehetett
elérni. S ezzel gyakorlatilag a haszonélvezők rendelkeztek a föld
felett, így arról is, hogy azt továbbadják-e bárkinek haszonbérletbe.
Ráadásul a haszonélvezeti jogosulté volt a termőföld minden
haszna, s ő kapta meg például a területalapú támogatást is.
A jogszabály 2014. május 1-jétől megszüntetett
bizonyos haszonélvezeti szerződéseket. Konkrétan azokat,
amelyek nem közeli hozzátartozók között létesültek. Hazánkban
mennyire tehető az úgynevezett spekulatív haszonélvezetek száma?
– Pontos számot erről nem tudok mondani. Azért sem,
mert a földhivatalokban nincs arra nézve információ, hogy két
személy között létezik-e közeli hozzátartozói jogviszony.
Ezt nem lehet kiolvasni a haszonélvezeti szerződésekből sem.
Ezért kell a jogszabály szerint erről az érintett feleknek
nyilatkozniuk. Azt tudjuk, hogy 225 ezer magyar termőföldtulajdonon
található haszonélvezeti szerződés. Azt gondolom, hogy
ezeknek a jelentős többsége, szinte 90%-a, közeli hozzátartozók
között jött létre. Így hozzávetőlegesen 20 ezer spekulatív
szerződésről beszélhetünk.
Gőgös Zoltán, az MSZP elnökhelyettese, azt
hangoztatja: ha a magyar kormány nem lesz hajlandó változtatni
az EB határozatainak megfelelően a törvényen, az súlyos
szankciókkal járhat, akár az agrártámogatásokból is
elvonhat Brüsszel. Mennyire tartja károsnak a szankciókkal való
ijesztgetést?
– A szankciókkal való ijesztgetést nagyon ártalmasnak
tartom. Gőgös Zoltánt jó agrárszakembernek tartom, és most mégis
felelőtlenül nyilatkozik, holott neki is tudnia kell, hogy csak
2016-ban születik meg az európai bírósági ítélet. Tehát az
ítélet meghozataláig semmilyen szankció nem foganatosítható
Magyarországgal szemben. Ezért 2014-ben arról beszélni, hogy
2016-ban Brüsszel milyen szankciókat vezet majd be – holott még
el sem indult a bírósági eljárás –, kifejezetten káros.
A hazai ellenzék az EU több intézményénél is a
magyar érdekeket támadta. Elképzelhető, hogy jelenleg is erről
van szó?
– Inkább politikai haszonlesésből nyilatkozhatott így
a kötelezettségszegési eljárással kapcsolatban Gőgös Zoltán.
Jelen esetben bőven elég volt az osztrák miniszter úr, és az
osztrák gazdák lobbija az EB döntéséhez, s nem kellett ehhez
a témában egyébként megosztott magyar ellenzék közreműködése.
Hiszen a baloldali ellenzék véleménye szinte megegyezik az
osztrák miniszterével, míg a Jobbik szerint csak úgy biztosítható,
hogy a magyar föld a hazai kis- és közepes gazdálkodók kezén
maradjon, ha felülvizsgálják és újratárgyalják Magyarország
uniós csatlakozási szerződését. Ma még egy középiskolás
diák is tudja, hogy egy adott csatlakozási szerződés módosításához
minden egyes tagállam szavazata szükséges. Ezért a Jobbik
felvetése teljesen szakmaiatlan, hiszen miért járulna hozzá a
többi tagállam ahhoz, hogy Magyarország egyedüliként kivegye
a termőföldet a tőke szabad áramlásának elve alól.
Milyen eszközökkel tudja hazánk megvédeni az Európai
Bíróság előtt azt a magyar földtörvényt, amelyik több európai
ország jogszabályainak elemeit tartalmazza?
– A földtörvény az európai normák szerint készült
és az EU tagállamainak földjogi szabályozásait ötvözi. Mi a
magyar földtörvényt csak úgy tudjuk megvédeni, hogy egészen
a luxemburgi bíróságig elvisszük ezt az ügyet. S ott születik
majd meg egy bizonyos döntés. Amennyiben az ítélet elmarasztaló
lenne, akkor a magyar törvényhozás megteszi a szükséges jogi
lépéseket. Addig nekünk két feladatunk van: végre kell
hajtani és hajtatni a jelenleg hatályos jogszabályokat, és
minden egyes fórumon megvédeni a földtörvényt.
Medveczky Attila
|