2014.11.21.
Szakképzés vagy gimnázium?
A nyilatkozatok
alapján újabb átfogó változások várhatóak az oktatásban,
a szakképzés területén. A tervek szerint át fogják vizsgálni
az összes gimnáziumot, szakközépiskolát és szakiskolát, a
gimnáziumokat és szakközépiskolákat szétválasztják,
ugyanis tisztázni szeretnék az egyes iskolák arculatát. A távlati
cél a szakközépiskolák és szakiskolák arányának növelése,
valamint a gimnáziumi létszám korlátozása.
Mint Orbán Viktor
a Kossuth rádióban elmondta, fejlődő gazdaságunkban hamarosan
szakemberhiány várható, ezért van erre feltétlen szükség. A
Nyugat-Európában több helyen használatos duális képzési
rendszert vezetnék be, amely szerint a fiatalok elméleti tudást
az iskolapadban, gyakorlatot pedig valódi munkahelyeken szereznének.
Egyelőre még nem
tudni, hogy mi alapján zárhatnak be gimnáziumokat, könnyen
lehet, hogy a tanulók eredményein fog múlni. Valószínűleg
kevesebb, ám színvonalasabb gimnázium, és jóval több és
sokszínűbb képzést nyújtó szakközépiskola és szakiskola
lesz.
Természetesen a
balliberális sajtó ellenzi a tervezetet, mondván, a 14 éves
kor nem ideális a pályaválasztásra. A kevesebb gimnáziumi
hely sokaktól elveszi a felemelkedés lehetőségét, a gimnáziumban
általános műveltséget szereznek a diákok, jut idejük a továbbtanulás
mérlegelésére, továbbá aki gimnáziumi érettségivel
rendelkezik, az sokkal könnyebben jut be az egyetemekre vagy
sokkal könnyebben kap munkát, mint aki nem. Inkább szélesíteni
kéne a gimnáziumi helyeket, és arra építeni specializációs
képzéseket.
Valóban rosszul
érintene mindenkit ez a változtatás? Úgy érzem, egy igen
jelentős rétegnek lenne üdvére, ha ez törvényi erőre lépne.
Tapasztalatom
szerint a legtöbb gyereken már látszik a 8. osztályban, hogy
milyen beállítottságú, ha pontosan nem is, de körvonalazódik,
hogy milyen foglalkozás való neki. Magyarán szólva, egy 14 éves
gyerekről lehet tudni, hogy később érdemes-e egyetemre mennie
vagy sem.
De ha megfordítom
a kérdést: az érettségi előtt álló fiatalok már pontosan
tudják, hogy mit szeretnének kezdeni magukkal a felnőtt életben?
Dehogyis. Borzasztó sokan vannak, akik az egyetemi jelentkezési
határidő napján a pillanatnyi kedélyállapotuktól függően
találják ki, hogy merre tovább. Valahova úgyis felveszik, a
ponthatárok sokszor alacsonyak, a szülők jelentős része meg
akár a többszázezer forintos tandíjat sem sajnálja, addig is
„jó helyen van a gyerek”.
Aztán ellébecolnak
6-8 évet a bölcsészkaron, különösebben nem érdekli őket,
hogy mit tanulnak, de valahogy megszerzik a diplomát, mert „az
kell”. Édes mindegy, hogy mit végeztek, valami egészen mással
fognak foglalkozni. A televíziós vetélkedőkön az egyik
legmegdöbbentőbb, hogy a bemutatkozó versenyzők legalább fele
egészen mást végzett, mint amit most dolgozik.
De térjünk
vissza ezeknek a fiataloknak a gimnáziumi életéhez. Nagyon sok
közegben ciki, alantas szakközépiskolába, különösen
szakmunkásképzőbe járni, a gimnázium sokkal „menőbb”. A
szülők is szívesebben íratják oda, onnan várják a
felemelkedést, és „különben is olyan hülye a gyerek, ott
majd csak ragad rá valami a koszon kívül is”. És ragad rá?
Mert ez az egyik érv, az általános műveltséget csak itt lehet
elsajátítani. Alapvetően téves az elképzelés, hiszen a szakközépiskolában
is van magyar, történelem, matematika stb. tantárgyak, megfelelő
oktatás és szorgalom esetén kikupálódhat valaki ott is.
Bár csak együtt
járna a gimnáziumba járás az alapműveltség megszerzésével.
Olyan érettségi előtt álló fiatalokkal találkoztam, akik nem
tudják megkülönböztetni a királyságot a köztársaságtól,
azt nem tudták elmagyarázni, hogy mit jelent az, hogy valaki
arisztokrata. Ezért tartsunk mindenkit gimnáziumban?
Rendkívül jelentős
azoknak a száma, akik bekerülnek a gimnáziumokba, és ott
szenvednek. Mert nem való nekik a képzés, nem tudnak mit
kezdeni ezzel a sok elméleti tudással, rendszeresen 7-8 tantárgyból
megbuknak, a szaktanárok, az osztályfőnök, a szüleik és
sokszor az igazgató „üldözik” őket. A kudarcélmények közepette
valahogy fel akarják hívni magukra a figyelmet a tanár előtt
is, és az osztálytársak előtt is. Nem dolgoznak, megzavarják
az órát, akár hangosan és folyamatosan is, és ezt nem lehet
elintézni azzal, hogy a tanár nem tud fegyelmezni.
Természetesen nem
„hülyék” ezek a gyerekek, csak másféle talentumokkal bírnak:
az egyik kitűnően főz, a másik informatikai programnyelvekben
mélyül el délutánonként, a harmadik pedig jobban ért a
biciklikhez, mint a szervizes. Egyszerűen gyakorlatiasabbak, másra
hivatottak. A szakközépiskolában ők is megszerezhetik az általános
műveltséget, miközben olyat tanulhatnak, amihez érzékük van,
ami leköti a figyelmüket. Máris sokkal kezelhetőbbé válnak,
és senki nem akarja őket az igazgatóhoz leküldeni.
Természetesen előfordulhat,
hogy valaki nem olyan szakközépiskolát végzett, amilyen igazán
neki való, vagy mégis csak egyetemre szeretne járni. Érettségit
úgyis szerez, tehát egy kis önszorgalommal maga is bekerülhet
az egyetemre, másik szakmát pedig végezhet az OKJ-s képzéseken.
A tervezet nem
oldja meg az oktatás összes problémáját, de sokakon segít.
Jelenleg igen komoly azoknak az aránya, akik 14 éves koruktól
akár 30 éves korukig tengődnek, valamit csinálgatnak, de valójában
semmit. Ez se nekik, se a társadalomnak nem jó. Úgy tűnik,
hogy hamarosan megadatik a lehetőség arra, hogy a középiskolai
képzés egyénre szabottabb legyen, 18 éves fiatalok szakmával
a kezükben érettségizhetnek le. Az egyén érdekeit is szolgálja
ez, munkavállalási lehetőségei igencsak megnőnek, továbbá a
gazdaságnak is óriási szüksége van a jól képzett
szakemberekre a modern technológia világában.
Merle Tamás
|