2014.11.21.
Belső
derűvel
Az operaelőadásoknak jó hangzásbeli élményt és filmszerű játékot
kell nyújtaniuk
Palerdi
András operaénekes
Magyarország és USA- beli tanulmányai után a Bécsi Zeneakadémián
diplomázott opera szakon 1996-ban. Friss diplomásként a Bécsi
Staatsoperben kezdte pályáját. Ezt követték különböző
vendégfellépések: Opera Colorado, Carnegie Hall (New York),
Santory Hall (Japán), Auditorium di Milano. Első címszerepét
Boito Mefistójaként énekelte Szegeden. Jelenleg a Magyar Állami
Operaház állandó vendége. A 2012/2013 és 2013/2014-es évadokban
Verdi Don Carlosában mint II. Fülöp, a Nabuccoban Zakariásként,
A sevillai borbélyban mint Basilio, Ferrando szerepében a
Trubadúrban és Dalandként A bolygó hollandiban lépett
fel.
A
Pomádé király új ruhája című Ránki műben Pomádé királyt alakította 2013 tavaszán az
Erkel Színházban. 2013 nyarán a Magyar Állami Operaház kínai
turnéján Ferrandót, Ramfist és Monterronét alakította, ahová
visszatérve augusztusban Starvinsky Oedipus Rexében Tirésiasként
lépett fel. Mint koncerténekes 2014-ben Beethoven IX. szimfóniája,
Verdi Requiemje és a Kocsis-féle hangszerelésben megszólaló
Húsz Magyar Népdal szólistájaként volt hallható. A
2014/2015-ös évadban Gáspár szerepét énekli Weber A bűvös
vadász című operájában, A varázsfuvola Sarastrója,
A bolygó hollandi Dalandja, a Nabucco Zakariása, A
sevillai borbély Basiliója, a Don Giovanni Leporellója,
az Aida Ramfisa, a Figaro házassága Figarója, A
kéjenc útja Trulovéja és Boito Mefistofeléjének
Mefistója lesz.
Számos
énekversenyen vett részt Olaszországban, Magyarországon és az
USA-ban. (Padovában Boito különdíjat, Sulmonában közönségdíjat,
Szicíliában (Trapani) kétszer első helyezést, Magyarországon
a Rómeó és Júlia szerepversenyen első helyezést,
Metropolitan Opera Colorado-Wiyoming összesítőjén első helyezést,
Mississippiben az MMTA versenyén első helyezést kapott.
A
hitet ajándékként értelmezem
Mindketten
az esztergomi Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium öregdiákjai
vagyunk. Mennyire hatott ki életére a ferences lelkiség és
milyen meghatározó emlékeket őriz gimnazista, kollégista
korszakából?
–A
ferences gimnáziumban tanáraim – például Barsi Balázs és
Reisz Pál –megerősítettek példájukkal. A hitet ajándékként
értelmezem. Minden nap meg kell küzdeni érte. Azért a hitért,
ami azt „mondja”minden nap: „Na akkor most kelj fel és próbáld
újra. Bal, jobb és így tovább-ha rossz kedved van se keseredj
el. Bocsáss meg és kérj bocsánatot. Tetteiddel, újrakezdéseddel
és szavaiddal.” Mert hinni kell, hogy van boldogság és
megbocsátás. Ferences párhuzam az operairodalomban is van, ha a
Rómeó és Júlia Lőrinc barátjára gondolunk.
Tagja volt a ferences
gimnázium énekkarának?
–Igen,
de egy kis megszakítással, mert másodikos voltam, mikor az osztályfőnököm
nem engedte, hogy énekkaros legyek. Úgy vélte, hogy a tanulmányi
átlagom nem elég jó ahhoz, hogy részt vegyek az énekkar próbáin,
s azt akarta, inkább azt az időt tanulással töltsem el. Végül
is Barsi Balázs közbejárásával visszavettek az énekkarba.
Azt nem tartottam jónak, hogy nem lehetett kijárni a kollégiumból
esztergomi zeneiskola zongoraóráira. Akkoriban még nem támogatták
a gimnáziumban a művészi pályán való előremenetelt. Pedig
énekesi tanulmányaimat jó lett volna ott megalapoznom. A gimnázium
kápolnájában lévő orgonán próbáltam magam Bach-invenciókkal
képezni.
Zongorázni
csak később tanult meg?
–Nagynénémnél
tanultam zongorázni még általános iskolás koromban, de igen
rendszertelenül. Mert a gyerekekkel való játszás jobban motivált.
A gimnázium elvégzése után elvittek katonának, s azt követően
is jártam nagynénémhez zongorát tanulni. Énekelni is tanultam
a zongoraórákkal párhuzamosan, a szomszéd teremben tanító
Hantos Andrea énektanárnőnél. Ezt követően Gábor Artemis
lett az énektanárom.
Tehát magánúton
tanult énekelni. A kottaolvasást is úgy tanulta meg?
–A kottaolvasást fokozatosan sajátítottam el. A
Zeneakadémiára való bekerülésnek feltétele a szolfézs- felvételin
való megfelelés, ezért Raj Gizellához jártam magán úton
szolfézs-és összhangzattan órákra.
Volt annak hátulütője,
hogy nem végezte el a konzervatóriumot?
–Nem
látok akkora különbséget a konzervatóriumból kikerült és a
magánúton a zenét elsajátító kollégák között. Ráadásul
a hang 18 év alatt nem fejlődik ki a mutálás miatt. Az igaz,
hogy jó lett volna, ha zongorázni tanulok a konziban, de akkor
viszont nem érintett volna meg a ferences lelkiség.
Minek a hatására döntött
úgy, hogy énekszakra felvételizik?
–Erre a kérdésre nem tudok konkrét választ adni.
Szerettem zongorázni, kórusokba is jártam; már gimnáziumi éveim
alatt kikéredzkedtem tanulni Baróti Istvánhoz, az Esztergomi
Bazilika nemrég elhunyt orgonaművész-karnagyhoz. Sőt még gimnázium
után is bejártam a próbáihoz. Tehát szerettem énekelni, de
fiatalon nem tudatosult bennem az, hogy az éneklés hivatalosan
úton is elsajátítsam.
Felmenői között volt
művész?
–Azt mondanám, hogy polgári család lévén mindenki
bizonyos mértékben a zenében mozgott. Hivatásszerűen nagynéném
és két dédszülőm vokt zenész. Dédnagymamám, Jászó Györgyné
a Zeneakadémia énektanára volt. Ott tanított Kodály Zoltánnal
együtt. Sok híres operaénekes járt tanulni hozzá, így
Gyurkovics Mária, Házy Erzsébet, Ilosfalvy Róbert is. S mikor
a katonaságot elvégeztem, akkor már eldöntöttem, hogy operaénekes
leszek. Ennek előzménye, hogy fölvettek az Operaház kórusába,
ahol egy évig énekeltem.
Az, hogy egy évig az
Opera kórusában énekelt, annak később hasznát vette a színpadi
szerepformálásában?
–Természetesen; a kórusban nagyon jó hangulat
uralkodott és meg is szerettem a színpadot. Megtanultam azt,
hogy ne álljak ki stresszesen a színpadra. Egy „csapattal”
sokkal könnyebb színre lépni. Biztos feszültebben álltam
volna ki a közönség elé kezdő szólistaként, hanem énekeltem
volna kórusban.
Voltak példaképei?
–Sokszor hallgattam Gregor József és Székely Mihály
lemezeit. Az első nagy operalemezem pedig Maria Callas, Tito
Gobbi, Di Stefano és Tullio Serafin nevével fémjelzett Rigoletto-felvétel
volt. Rossini Stabat Materének felvétele volt az, ami
igazán nagy hatással volt rám. Sokan azt mondják, hogy Rossini
ezen oratóriuma túl könnyed, szinte operettes, holott Szűz Máriát
tipikusan olaszos módon vigasztalja a szerző és ad erőt
neki szenvedése elviseléséhez.
Felvették a Zeneakadémia
ének tanszakára, de mégis egy év után abbahagyta ottani
tanulmányaira.
–Nem szerettem járni a pesti Zeneakadémiára, szinte
minden énekóra előtt stresszes, feszült állapotban voltam. Azért
is jöttem el onnan egy év után. Viszont kedveltem a beszéd és
színi órákat, amiket Schubert Éva és Bánffy György
tartottak, mindkettőjüknek nagyon sokat köszönhetek, a mai
napig fülembe csengenek tanácsaik, és az olasz nyelvórákra is
szerettem járni.
Miként került ki az
USA-ba tanulni?
–A Zeneakadémián megkérdezték, hogy nem szeretnék-e
ösztöndíjasként az Egyesült Államokban tanulni. Természetesen
igent mondtam, hiszen ez egy hálás gesztus volt az akkori tanulmányi
osztályvezető részéről. Végül is az ösztöndíjból nem
lett semmi… Eredeti terv szerint a Pittsburghi Egyetem ének
tanszakán tanultam volna, de mivel már kint tudtam meg, hogy még
sincs ösztöndíj, ezért egy közeli egyetemre mentem felvételizni.
Ez sikerült, ott ösztöndíjat is kaptam, aminek az volt a feltétele,
hogy énekelnem kellett az ottani kórusban. Hat évre szólt az
ösztöndíjam, de két és fél év múlva hazajöttem. Majd a Bécsi
Zeneakadémiára felvételiztem operatanszakra, s ott is szereztem
diplomát 1996-ban.
Az amerikai tanulmányok
miatt kevesebb órára kellett járnia?
–Összhangzattanra és szolfézsra nem kellett járnom, de
kellett zenetörténeti- , vívó- és táncórákra járnom.
Mennyiben különbözik
az amerikai és az osztrák felsőfokú zeneoktatás a magyarországitól?
–A jelenlegi hazai zeneakadémiai énekoktatásról nincs
kellő ismeretem, így arról nem mondhatok ítéletet. Ahogy említettem,
itthon nem szerettem énektanszakra járni, mert túlságosan
szigorúak voltak, és nagyon féltem minden vizsgán. S az nagyon
káros a hangra is, ha valaki stresszesen áll ki énekelni. Az
itteni énekoktatás hatalmas fegyelmet kívánt meg a hallgatóktól,
és nem vették azt figyelembe, hogy egy 18-20 éves fiataltól,
aki az éneklést nem öt éves korában kezdte, sok esetben a
professzionális zenéléssel is csak akkor kezd komolyabban
foglalkozni, még ilyen fokú odaadást nem lehet megkövetelni.
Amerikában jóval felszabadultabban énekeltem. Talán kicsit
gyerekes volt a viselkedésem, és az ottani tanárok ezért
nagyon komolyan, de nem megvetően, s ugyanakkor gyengéden is
beszéltek velem. Hagytak kiteljesedni, és olyan pedagógiai
alapelv szerint oktattak, hogy fokozatosan sajátítsam el a
mesterségbeli tudást. Bécsben már szigorúbban vették az énektanítást,
de akkor már érettebb voltam, így jobban vettem az akadályokat.
Még egy magyar gimnazista is sokkal több külföldi
klasszikus zeneszerzőt ismer, mint egy nyugati zenész
Számtalan külföldi
országban tanult, és lépett föl. Mennyire ismerik külhonban a
magyar zeneszerzőket?
–Bár a hazai felsőfokú énekoktatást nem tartottam
megfelelőnek, mindig is elismertem a magyar zenekultúra nagyságát.
Ráadásul itthon még egy gimnazista is sokkal több külföldi
klasszikus zeneszerzőt ismer, mint egy kinti zenész. Erre egy példa:
amikor a szicíliai énekversenyen voltam, akkor megkérdezte tőlem
a karmester, hogy a magyar zene hasonlít-e az oroszra.
Annak, aki színpadra áll, gyermeknek kell
maradnia, tehát nyitottnak, érdeklődőnek és őszintének
Említette a fegyelmet
és a színpadi játékot. Vannak, akik azt mondják, nem éppen
felnőttes, normális dolog, ha valaki estéről estére más alak
bőrébe bújik. Lehetséges, hogy a színészek és az operaénekesek
a lelkük mélyén megmaradtak gyermeknek? Hiszen a kicsinyek is
hol katonák, hol királyok akarnak lenni.
–A játék örömét nagyon élvezem a színpadon. S talán
a játékosabb oktatási metódus az, ami hiányzott nekem. Természetesen
nem arra gondolok, hogy úgy viselkedjenek velünk, mint egy
imbecillissel, hanem, hogy megértsék azt, hogy a művészek kissé
bohém természetűek. Úgy vélem, hogy annak, aki színpadra áll,
gyermeknek kell maradnia, tehát nyitottnak, érdeklődőnek és
őszintének. Az őszinteség azért is lényeges, mert ha
hiteltelenül játszunk, az árt az előadásnak, és a közönség
is észreveszi. Emellett ismerni kell a színészmesterség
elemeit is, azt, hogy egyes mozdulattal mit tudunk kifejezni, s
arra hogyan reagál a publikum. A nagy színészek apró
mozdulatokkal is elérik a kívánt hatást, míg az operaénekesek
sokszor nagyon beleélik magukat a szerepbe, és túlzottan
gesztikulálnak.
Vissza szokta nézni magát?
–Eleinte nagyon ódzkodtam ettől. Mostanában egyre
gyakrabban visszanézem magam, és van, mikor megdöbbenek azon,
hogy nem úgy alakítottam, ahogy szerettem volna. Azt hiszi
sokszor az énekes, hogy egy mozdulata hatásos a színpadon, és
kiderül, hogy mégsem. Viszont, ha átéléssel éneklünk és
alakítunk, akkor azzal elérjük a kívánt hatást.
Több nemzetközi
versenyen ért el első helyezést. Lényegesnek tartja, hogy egy
énekes megmérettesse magát?
–A legtöbb versenyt tanulmányaim befejezése, 35 éves
korom előtt nyertem. A diploma megszerzése után pedig Amerikában
Vera Scamonnál tanultam, s közben az Opera Coloradóban énekeltem
Lőrinc barátot és Sarastrót. Akkor nyertem meg a Metropolitan
Opera Colorado-Wiyoming összesítőjén az első helyezést.
Trapaniban kétszer első helyezést értem el, ami azért is volt
számomra emlékezetes, mert az a Guiseppe di Stefano volt a zsűri
elnöke, akinek gyermekkoromban a lemezét hallgattam. Az ilyen
versenyeken való részvétel, főleg a helyezések önbizalmat
adnak az énekesnek. S úgy gondoltam, hogy nem járhatok nagyon tévúton,
ha ennyi díjjal megajándékoztak.
Sosem gondolt arra, hogy
külföldön telepedjen le, és ott kamatoztassa a tudását?
–Nem gondoltam erre, mert hihetetlen honvággyal küszködtem.
Bécsi tanulmányaim ideje alatt, ha megtehettem, „átszöktem”
Sopronba egy briósra és hogy „magyar levegőt” szívjak,
magyarok közt legyek egy rövid ideig.
Az operaénekesek is pénzből
élnek, és a Fidelióban is
azt énekli Rocco, hogy „hatalmas úr a pénz”, no meg A
bolygó hollandi Dalandja is pénzsóvár ember. Önt senki sem
akarta lebeszélni erről a pályáról, mondván, hogy nem
biztos, hogy operaénekesként meg lehet élni?
–Azt azért tudni kell, hogy külföldön sem fizetnek
sokat egy kezdő énekesnek. Édesapám orvosnak szánt, és igen
sokáig megpróbált lebeszélni az énekesi pályáról. Az
viszont igaz, hogy a zene gyógyítja a lelket, és egy jó
operaelőadás megtekintése boldogsággal tölti el a nézőket.
Először a Staatsoperben léptem föl
Melyik volt élete első
szerepe?
–Fiorillo A sevillai borbélyból a
Staatsoperben, Bécsben. Ezt követte A Figaro házassága
Antoniója, és az Andrea Chenier udvarmestere. Az utóbbi
számomra azért volt emlékezetes, mert Pavarotti énekelte a címszerepet.
Nekem alig volt benne énekelnivalóm. Ezért elég nagy erővel
énekeltem, és láttam, hogy a kulisszák mögül Pavarotti felhúzta
a szemöldökét. Bécsben az Orfeo és Euridicében is
felléptem, amiben a világhírű Cecilia Bartoli énekelt.
Mit jelentett kezdő énekesként
világsztárokkal egy színpadon énekelni?
–Érdekes, hogy ezt szinte természetesnek vettem, és
csak később tudatosult bennem, hogy milyen nagy szerencsém
volt. Első címszerepemet Boito Mefistójaként énekeltem
Szegeden. Akkor kezdtem el igazán megszeretni az operaéneklést.
Elképzelhető, hogyha nem jövök haza, akkor külföldön csak
kisebb szerepeket énekelhetek.
A Magyar Állami Operaházban
melyik volt az első nagy szerepe?
–A Rigoletto Sparafucileje. Eleinte az Operánál
minden szerepre elő kellett énekelnem, sőt volt egy időszak,
amikor sűrűn váltották egymást az igazgatók, s nekik újra
meg újra bizonyítanom és elő kellett énekelnem. Az pedig
sosem tesz jót egy színháznak, ha szinte évente más
igazgatja. Ma már nem kell előénekelnem, és emellett külföldre
is hívnak fellépni.
A hang és zene rovására nem mehet a rendezés
Több rendező véleménye,
hogy már nem lehet úgy operát előadni, mint 1960 előtt,
amikor alig játszottak a színpadon. Ma viszont olyan előadások
is színpadra kerülnek, mely szinte akrobatikus képességet követel
meg az énekesektől, ami néha a zenei élmény befogadása kárára
megy. Nehéz megtalálni az arany középutat?
–Nem könnyű megtalálni az arany középutat. Az biztos,
hogy a hang és zene rovására nem mehet a rendezés, de az is
igaz, hogy játszani is kell a színpadon. Úgy már nem lehet
operát előadni, hogy onnan tudja a néző, hogy duettet énekelnek,
ha két ember áll egymás mellett a színpadon. Jó hangzásbeli
élményt és filmszerű játékot kell nyújtani.
Részt vett már olyan
produkciókban, hogy nem értett egyet a rendezői koncepcióval?
–Arra volt már példa, hogy eleinte nem értettem egyet a
koncepcióval, de sikerült a próbák folyamán beleélnem magam
a rendező gondolatába, s így minden rendezési szándékot
elfogadtam. Ezért sem adtam eddig még vissza szerepet.
Hogyan készül fel a
szerepeire?
–Ha nagyon ismert operáról van szó, akkor nem úgy készülök
föl arra, hogy meghallgatom lemezen. Éppen most próbáljuk A
bűvös vadászt, amit nem ismertem annyira, ezért szükségesnek
tartottam, hogy lemezen meghallgassam az operát. Minél régebbi
felvételeket hallgatok meg, olyanokat, melyek közelebb vannak a
zeneszerző korához. A mű történelmi hátterét és keletkezésének
történetét is tanulmányozni szoktam. Úgy vélem, hogy az a jó,
ha minél több idő jut egy szerepre való felkészülésre. Ezért
ahhoz, hogy a bemutatók jól sikerüljenek, szükséges legalább
kilenc hetes próbafolyamat.
Több oratóriumban is
énekel. Ehhez a műfajhoz másféle felkészülési metódus szükséges,
mint egy operaszerep esetében?
–Természetesen, mert az operák előadásakor játszani
is kell. Sokszor a jelmezek és a díszletek is segítenek a játékban.
Az oratóriumokban, mint például Verdi Requiemjében, nem
lehet játszani, hanem a darab megszólaltatása közben imádkozik
a szólista. Saját magunk lelkét kell „kitárni”. És
imádkozás közben nem is utánozhatunk senkit, így a nagy elődöket
sem.
Ha az utánzást említette:
mennyire lényeges, hogy az operaénekes egyéniség legyen?
–Ahogy a gyermek a felnőtteket utánozva tanul meg beszélni,
úgy az éneklés is utánzással kezdődik. Először én is a
nagy elődöket utánoztam, majd egy idő után kialakult a saját
egyéniségem és hangszínem. Ez lényeges, mert az utánzást
nem kedveli a néző. Ha utánzunk valakit, akkor éppen az az üzenet
nem jön át, ami által élményt nyújt egy darab. Az persze a
befogadótól is függ, hogy mennyire tud ráhangolódni arra a láthatatlan
hullámhosszra, ami az előadóból árad.
Tavaly és idén is a
Kocsis-féle hangszerelésben megszólaló Húsz Magyar Népdal szólistájaként
is fellépett. Ez mekkora kihívást jelentett?
–A Húsz Magyar Népdalt Bartók Béla eredetileg
zongora kíséretre írta, és ötöt írt át belőle zenekarra,
a további tételeket Kocsis Zoltán hangszerelte. Nagyon szeretek
ebben a produkcióban részt venni, tényleg úgy érzi az ember,
mintha tiszta forrásban
fürdene.
Nem leszünk kevesebbek a másik sikerétől
Mit tapasztal, milyen
fokú az irigység és a kollegialitás a művészvilágban?
–Az irigység már az ősidőkben felütötte a fejét, így
nem csodálkozhatunk azon, hogy a művészvilágban is megjelent.
Magunknak is küzdeni kell ellene. Sokszor gondolunk arra, hogy a
másiknak miért sikerült jobban egy előadás, mint nekem. De
nem azt kell néznünk, hogy hol tart a másik, hanem azt, hogy én
mennyire tudok az optimális célhoz legközelebb jutni. Hiszen
nem leszünk kevesebbek a másik sikerétől. Ha egy előadásban
mindenki a legjobbat hozza ki magából, akkor születik meg az
igazán jó produkció. Előre kell nézni, nem jobbra, balra, meg
hátra. Tudom, ez elég jól hangzik, de tényleg így is van.
Többször énekelt a
felújított Erkel Színházban. Sokszor tapasztaltam, hogy az
Erkelben szinte teltházasak az előadások és nagyon sok fiatal
tekinti meg azokat, ez fokozott felelősséget jelent az énekes
számára?
–A
legjobban az Erkel Színházban szeretek énekelni, mert oda valóban
igazi zeneértő és kíváncsi közönség érkezik. S én is úgy
vélem, hogy a fiataloknak még a legjobbnál is jobban kell játszani.
Ha rossz előadást tekintenek meg, akkor azt hiszik, ilyen ez a műfaj,
és miért is érdekelné őket az unalmas, és avitt előadások?
Ezért fontos célunk, hogy az operakultúrát a felnövő generációkkal
magas művészi színvonalú előadások segítségével ismertessük
meg. Jászó Györgynét idézve: belső derűvel.
Medveczky
Attila
|