2014.11.21.
A külhoni magyar szakképzés éve lesz
2015
Alapvető célunk,
hogy ne az elvándorlás erősödjön a szomszédos országok
magyar lakossága körében, hanem a szülőföldön való
boldogulás. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy megfelelő életminőséget
tudjunk kínálni számukra
2012-t az óvodások, 2013-at a kisiskolások, 2014-et pedig
a felsősök évévé nyilvánították. E tematikus évek keretében
pedig olyan programokat hirdettek meg, amelyek a megjelölt terület
fejlesztését segítették. A szülőföldön való boldogulást
pedig az szolgálhatja a legjobban, ha az emberek olyan szakmát
tanulhatnak, amellyel képesek biztosítani a megélhetést családjaik
számára. Potápi Árpád János, a miniszterelnökség
nemzetpolitikáért felelős államtitkára: Sajnos a szomszédos
országokban alig 30 000 diák tanulhat magyar nyelven szakmát,
összesen 178 intézményben, ahol részben vagy egészében
magyarul folyik a szakoktatás.
Miért tartják lényegesnek, hogy a szakképzés területén
meglévő Kárpát-medencei együttműködést még jobban összehangolják,
s a kapcsolatrendszert megerősítsék?
– Ahhoz, hogy magyar nemzetünk gyarapodjon, szükséges,
hogy a határon túli közösségek szülőföldjükön
boldoguljanak, ehhez pedig elengedhetetlen, hogy gazdasági
szempontból is gyarapodjanak. Magyarország és a külhoni magyar
régiók megerősítése szempontjából a magyar kormány számára
prioritás a gazdaságfejlesztés. A magyar gazdaság fejlesztéséhez
elengedhetetlen, hogy rendelkezésre álljon a jól képzett, felkészült
magyar munkaerő. Ennek érdekében meg kell erősíteni a Kárpát-medencei
magyar szakképzést, hisz a fő cél egy magyar gazdasági
kapcsolaton alapuló egységes gazdasági tér kialakítása.
A Nemzetpolitikai Kutatóintézet által szervezett
egyeztetésen feltárták a külhoni magyar szakképzés problémáit.
Melyek ezek a problémák?
– A határon túli régiókban a szakképzés
presztízse a közösség szemében alacsony, ezért több intézményben
alacsony a diáklétszám. Magyarország sikereket ér el a duális
szakképzés terén, de az ilyen típusú oktatásnak nincs minden
régióban tisztázva a jogszabályi háttere. Több országban a
szakképzés befejeztével nincs lehetősége a fiataloknak vállalkozás
indítására. Sok régióban nem felelnek meg az intézmények a
szakindítás feltételeinek: hiányoznak a felszerelt
szaktantermek, a megfelelő minősítésű szakoktatók.
Államtitkár úr erről a kérdésről nemrég Kolozsváron
beszélt. Gondolom, ez nem azt jelenti, hogy a Felvidék vagy Kárpátalja
kimarad ebből a programból.
– Természetesen nem, hiszen minden magyarok által lakott
régióban létezik magyar nyelvű szakképzés. A Nemzetpolitikai
Államtitkárság tematikus programjai minden évben a Kárpát-medence
valamennyi külhoni magyar régiójában élő magyarra
vonatkoznak.
A szakképzés megújítása összefüggésben áll a
tehetséggondozással is?
– Minden oktatási terülten van lehetőség tehetséggondozásra.
Idei tematikus évünk során is hangsúlyoztuk, hogy nem csupán
a köztudatban szereplő, a művészetekhez vagy a sporthoz
kapcsolódó kiemelkedő képességek esetében beszélhetünk
tehetséggondozásról. A következő tematikus év során például
kiemelten figyelünk majd a vállalkozói készségek fejlesztésére.
Azt is felmérték, hogy az egyes határon túli országokban
a magyarság körében milyen tematikájú szakképzés szükséges?
– A magyar nyelvű szakképzés kiterjedtsége a külhoni
magyar nyelvű képzések más típusaival összevetve nagyon szűkös.
A szomszédos országokban alig 30 000 diák tanulhat magyar
nyelven szakmát, összesen 178 intézményben, ahol részben vagy
egészében magyarul folyik a szakoktatás. Feltérképeztük,
hogy milyen szakok népszerűek a külhoni magyar diákok számára
és érdekes volt számomra, hogy például Erdély, Felvidék és
Kárpátalja esetében a legtöbb diák a turizmus és a vendéglátás
területét választotta. Erdélyben ezt az autószerelés, a gépészet,
a közgazdaság, az elektrotechnika, az élelmiszeripar, a faipar
és az erdészet követte. De a többi területen is hasonló
szakválasztásokat láthatunk. Természetesen ezeket az igényeket
és felméréseket figyelembe véve, valamint természetesen a társszervekkel,
pedagógus szervezetekkel egyeztetve kell kialakítanunk az adott
régióra vonatkozó tematikát.
Miért döntöttek úgy, hogy a külhoni magyar szakképzésről
a végső döntést a Magyar Állandó Értekezletnek (MÁÉRT)
kell meghoznia?
– Ahogy a korábbi tematikus programok kapcsán is, úgy
ennél a programnál sem lehetett kérdés, hogy a Magyar Állandó
Értekezlet mint a legmagasabb szintű külhoni magyar egyeztető
fórum hozza meg a döntést a programmal kapcsolatban.
A szakképzés megújításakor figyelembe vették a
helyi vállalkozások igényeit? Azt, hogy piacképes szakmát
oktassanak a fiataloknak?
– Ahogy azt minden fórumon elmondtam, a szakképzést megújítani
egy év alatt nem lehetséges. A következő tematikus évben
letesszük az alapokat, felméréseket végzünk, összegyűjtünk
minden olyan adatot, amely nélkülözhetetlen ahhoz, hogy
megalapozott lépéseinkkel hosszú távon eredményeket érjünk
el.
Államtitkár urat idézem: „ahol nincsenek ilyen
szakiskolák, ott létre kell ezeket hozni, ahol vannak, ott
fejleszteni kell”. Milyen forrás áll erre rendelkezésre, és
kik végzik majd el az építkezéseket, a fejlesztéseket?
– Jelenleg a
magyar nyelvű szakképző intézmények nem minden esetben érik
el a többségi nyelven oktató iskolák színvonalát. Fontosnak
tartjuk ezért a magyar nyelvű intézmények felszerelését, az
eszközök beszerzését, karbantartását, a pedagógusok szakmai
fejlesztését.
Lesz elég szakoktató a külhoni szakiskolákban?
– Kulcskérdés a szakoktatók kérdése. A bázis kiépítése,
az alapok letétele a következő év célkitűzése. Ezért
szaknyelvi szemináriumokat tervezünk, tervezzük szaknyelvi szótárak
elkészítését, valamint a szakoktatók továbbképzését, támogatását
is.
Terveik szerint lesz-e arra mód, hogy Magyarországon
határon túli gyakornokokat foglalkoztassanak a cégek?
– Szeretnénk úgy foglalkozni a külhoni magyar szakképzéssel,
mint az egységes Kárpát-medencei oktatási és gazdasági tér
egyik szegmensével. Ehhez át kell tekintenünk a jogszabályi
alapokat, de elsősorban az iskolák közötti cserekapcsolatokra
koncentrálunk majd.
Ebben a munkában határon túli civil és társadalmi
szervezetekre, egyházakra is számítanak?
– Természetesen a civil, a társadalmi szervezetekre és
az egyházakra is számítunk. Ezt jól példázza a közelmúltban
Kolozsvárott megnyitott szakképző intézmény, amelynek
fenntartója a református egyház.
Az nem jelent-e problémát, hogy a szakképzésben általában
a többségi nyelven lehet részt venni?
– Számos régióban a szakképzésben oktatók többségi
nyelven végezték tanulmányaikat, emiatt gondjaik vannak a
magyar nyelvű óravezetéssel, a magyar szaknyelv ismeretével.
Ezért elengedhetetlennek tartjuk a magyar nyelvű tananyagok
fejlesztését, a magyar szaknyelv elsajátítását. Ezekhez kívánunk
eszközöket biztosítani az elkövetkezőkben, például magyar
szaknyelvi szemináriumok szervezése, szaknyelvi szótárak elkészítése.
A határon túli
kis- és közepes vállalkozások megerősítését is célul tűzték
ki?
– Mivel a kis- és középvállalkozások szintén szereplői
a gazdaságfejlesztésnek, így azok megerősítése is szerepel
hosszú távú terveinkben. Ebben több tárcának és háttérintézménynek
is szerepe van. Számos régióban elkészültek a gazdaságfejlesztési
tervek, lépéseinket azokkal összhangban kívánjuk majd
megtenni.
Amennyiben
javaslatuk a gyakorlatban célhoz ér, elérik azt is, hogy a külhoni
magyarok szülőföldjükön tudjanak érvényesülni?
– Alapvető célunk, hogy ne az elvándorlás erősödjön
a szomszédos országok magyar lakossága körében, hanem a szülőföldön
való boldogulás. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy megfelelő
életminőséget tudjunk kínálni számukra. Mindannyian tisztában
vagyunk azzal, hogy egy év a szakképzés megújítására,
fellendítésére kevés. Ezért feltett szándékunk, hogy a jövő
évben – letéve az alapokat, a szakképzésre irányítva a
figyelmet – egy hosszú távon eredményeket hozó munkát kezdjünk
meg.
Medveczky Attila
|