2014.11.21.
Az
RMDSZ autonómiatervezetének nincs pozitív üzenete
Több mint kilencven éve élünk alárendelt, másodrendű állampolgárként
Beszélni kell az
autonómiáról, regionalizmusról, föderalizmusról, a tabuk
csak úgy dönthetők le, ha megértjük őket, tudatosul
mindenkiben, hogy nem veszélyt hordoznak, hanem a fejlődést
szolgálják – e célból tartottak autonómiakonferenciát október
25-én Marosvásárhelyen. A konferencián az Erdélyi Magyar Néppárt
(EMNP) és a Székely Nemzeti Tanács (SZNT) képviseltette magát.
Izsák Balázs, a Székely Nemzeti Tanács elnöke: Azt remélem,
hogy az itthonról elmenekült, és a nagyvilágban szétszóródott
székelyek is hazatérnek, ha megvalósul az autonómia. A Dél-Tiroli
folyamat ilyen értelemben is példaértékű.
Mi lehet annak a hátterében, hogy az RMDSZ és a Magyar
Polgári Párt képviselői nem vettek részt a marosvásárhelyi
autonómiakonferencián?
– Az RMDSZ vezetői, szakértői is kerülik azokat a
helyzeteket, amikor válaszolni kellene kényes kérdésekre,
amelyek az általuk kidolgozott autonómiastatútumhoz, illetve az
erdélyi magyarság jövőjével kapcsolatos brassó-pojánai tárgyalásokhoz
kapcsolódnak. A kampányidőszakban egyre többet beszéltek arról,
hogy egy amerikai szervezet a Friends of the Project on Ethnic
Relations közvetítésével tárgyal az RMDSZ vezetés a románság
politikai vezetőivel az autonómiáról. Ám a tárgyalások súlyát
megadni hivatott amerikai szervezetről kiderült, hogy az nem
amerikai, hanem bukaresti román, amelynek alapítói ellen a
korrupcióellenes ügyészség közleménye szerint bűnszövetkezet
létrehozásáért folyik nyomozás. Több tízezer hektár erdő
illegális visszaszolgáltatásáról van szó, miközben lassan
befejeződik a Schweighofer cég rétyi üzemének felépítése.
A Friends of the Project on Ethnic Relations közvetítésével
zajló tárgyalások félig titkosak voltak, nyilván kényes lett
volna ilyen körülmények között szembenézni a nyilvánossággal.
A Magyar Polgári Párt pedig kötött korábban egy megállapodást
az RMDSZ-szel, az ő döntéseit ennek fényében kell értelmezni.
A RMDSZ távolmaradása azért is fura, mert ez a
párt is törvénytervezetet dolgozott ki Székelyföld autonómiájáról.
Hogyan értékelte az EMNP és az SZNT az RMDSZ tervezetét. E
dokumentum létrejötte pozitív üzenettel is bír?
– Ennek a dokumentumnak nincs pozitív üzenete. Pozitív
üzenete a Székelyek Nagy Menetelésének volt: a székely társadalom
egységes az autonómia igénylésében, és egységesen lép fel
a Székelyföld beolvasztását célzó román kormányzati
tervekkel szemben. Az RMDSZ tervezetének a célja a székely társadalom
megosztása, az autonómia mozgalmi potenciáljának lebontása,
hogy a székelyek ne tudják megakadályozni a román kormány közigazgatási
átalakításának tervét.
Az SZNT, tudtommal több ponton is bírálta az RMDSZ által
javasolt megoldásokat. Miben hibázott ön szerint az RMDSZ a törvénytervezet
kidolgozásakor, s mi lenne a jó megoldás?
– Egy nemzetnek egy alkotmánya van. Velünk, székelyekkel
nem volt olyan kegyes a történelem, hogy a modern korban saját
alkotmányunk lehessen, habár volt már ilyen a korábbi
korokban. Több mint kilencven éve élünk Romániában, alárendelt,
másodrendű állampolgárokként. A székelyföld autonómiájára,
tehát államon belüli önrendelkezésére vonatkozó törvénytervezet
bírhat azzal a szimbolikus értékkel, amellyel minden nemzet,
minden ország alkotmánya bír. Az egyetlen „alkotmány”
egyben a közös fellépés, az egységes jövőkép, és ezen
keresztül az egységes autonómiamozgalom alapja. Úgyis
fogalmazhatok, hogy első a székelységen belüli konszenzus
ebben a kérdésben. Ezt bontotta meg az RMDSZ, és próbálta meg
egyben a székelyek szabadságának törvényi alapját az
egyetlen „alkotmány” jelképes értékétől megfosztani. A jó
megoldásra szeptember 22-én nyilvánosságra hozott közleményben
tettünk javaslatot: A kiutat ebből a helyzetből az jelentheti,
ha visszatérünk az RMDSZ hajdani szenátora Dr. Csapó I. József
által kidolgozott, RMDSZ-képviselők által kétszer is a
parlament elé terjesztett, a Székely Nemzeti Tanács tervezeteként
ismertté vált, és 200 000 székely ember kinyilvánított
akaratával, népszavazáson megerősített statútumhoz. Ha
ehhez, mint kiindulási alaphoz érkeznek módosító javaslatok,
akár a Romániai Magyar Demokrata Szövetségtől, akkor lehetőség
nyílik arra, hogy ezeket novemberben a Székely Nemzeti Tanács
elé terjesszük. Ebben a pillanatban ez lehet a konszenzus felé
vezető út.
Mennyiben jelent problémát, hogy az RMDSZ alkotmánymódosításhoz
köti tervezete elfogadtatását?
– Ezzel szemben két súlyos kifogást lehet
megfogalmazni. Az első az, hogy hallgatólagosan elfogadja és
megerősíti a román nacionalisták alkotmányértelmezését. Ők
a Románia alkotmányának első szakaszában foglalt nemzetállamot
úgy értelmezik, hogy Románia kizárólag a román etnikum hazája,
a magyar nemzeti közösség ebben az országban nem is létezik.
Ez viszont ellentmond az alkotmány többi rendelkezésének, és
a nemzetközi jog általánosan elfogadott normáinak, így a
diszkrimináció tilalmának is. Ezt világosan ki kell mondani,
és ki kell kényszeríteni a nyílt alkotmányértelmezési vitát,
mert ha helyesen értelmezik az első szakaszt, az nem ellentétes
a székelyek autonómiatörekvésével. Másrészt a bizonytalan jövőbe
tolja ki az autonómia ügyét, ami számunkra elfogadhatatlan.
Bakk Miklós politológus szerint az SZNT afféle „kőtáblába
vésett alapdokumentumot” készített, melynek az a funkciója,
hogy a mozgalmi hátteret erősítse. Mi a véleménye erről a
kijelentésről?
– Valóban van ilyen szerepe is az autonómiastatútumnak.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy ez ne lenne megváltoztatható,
viszont minden változtatásnak a közösségi akaratara kell épülnie,
hogy az „egyetlen alkotmány” jelképes értéke, ha úgy
tetszik, kőtábla szerepe megmaradjon.
Smaranda Enache román emberjogi aktivista arról beszélt,
hogy a román politikusok oltották be a román társadalmat az
autonómiától való félelemmel. Egyetért ezzel a megállapítással?
– Az elfutása előtti pillanatban már Nicolae Ceausescu
is a magyarokkal riogatott, és tény az is, hogy a román
hatalommegőrzési technikák közt ma is fő helyen szerepel a
magyarokkal vzló riogatás. Smaranda Enache ezt nagyon jól látja.
Enache asszonyon kívül vannak még olyan román jogvédők,
vagy politikusok, akik a történelmi régiók keretében képzelik
el Románia regionális átalakítását, és az autonómiát nem
tartják „ördögi megoldásnak”?
– Vannak
ilyenek, kétségtelen. Azonban ezek száma egyelőre nem olyan
nagy, hogy döntő módon befolyásolni tudja a román közvéleményt.
Hosszú és nehéz út vezet még addig, persze az is kérdés,
hogy a nemzetközi körülmények hogyan alakulnak, és milyen
lesz a nemzetközi fórumok viszonyulása a székelység helyzetéhez
és igényeihez. Ilyen szempontból határozottan jónak tartom,
hogy a Regionális és Helyi Önkormányzatok Kongresszusa
napirendre tűzte székely önkormányzatok kérését, hogy
egyetlen és különálló közigazgatási egységbe akarnak
tartozni, és kikérte Románia kormányának az álláspontját
is. Az ilyen lépések rávezethetik a román értelmiséget és
rajta keresztül a politikai osztályt, hogy a székely kérdést
az autonómiák európai gyakorlatának megfelelően kell
rendezni.
Elképzelhető, hogy többen attól tartanak, hogy az
autonómia az első lépés a határok megváltoztatása felé?
– Székelyföld Románia kellős közepén van, miféle
határ megváltoztatása lehetne a következő lépés? Az autonóm
Dél-Tirol szomszédos Ausztriával, sőt a határ túloldalán a
szétszakított történelmi Tirol többi része is ott van: Észak-Tirol
és Kelet-Tirol. Geopolitikai szempontból Dél-Tirol helyzete
sokkal inkább alkalmas lehetett arra, hogy az olasz gyanakvásokat
erősítse. Székelyföld azonban nincs a magyar–román határon,
nincs a határ túloldalán egy Nyugat-Székelyföld, tehát a határ
megváltoztatásának „félelme” egy valós alapokat nélkülöző
manipuláció.
Mi a véleménye arról, amit még Erdélyben is néhányan
hangoztatnak, miszerint „a kettős állampolgárság megadása
fokozta a román aggodalmakat, hogy az a Székelyföld követel
autonómiát, melynek 80–90 százaléka magyar állampolgár
is”?
– Székelyföldnek körülbelül 800 000 lakosa van.
Messze járunk attól, hogy 6-700 000 magyar állampolgár lakjon
Székelyföldön. Viszont ha egy román nemzetiségű honfitársam
a magyar állampolgárságtól fél, akkor saját nemzettársaival
szemben bizalmatlan és kimondatlanul is attól retteg, hogy az
erdélyi románok nagyon nagy számban fogják igényelni a magyar
állampolgárságot. Tény, hogy magam is ismerek román nemzetiségűeket,
akik kérték és meg is kapták a román állampolgárságot. Ami
a mi állampolgárságunkat illeti, következetesen vallom, hogy
nem kapcsolható a székelység autonómiaigényéhez. Előbbi az
egyén viszonyát rendezi az anyaországgal. Vagyis az állampolgárság
megadásával a magyar állam elismeri, hogy ugyanolyan magyarnak
tekint, mint Budapesten vagy Debrecenben élő nemzettársaimat. A
második a székely közösség viszonyát rendezné azzal az országgal,
amely az első világháború után kiterjesztette rá állami
szuverenitását. Ez a rendezés lenne az autonómia.
Mi az oka annak, hogy az RMDSZ két és fél évtizede a
parlamentben sokszor kormányzati szerepet is kapott, mégsem
sikerült elérnie azt, hogy közeledjenek autonómiakérdésben a
magyarok és a románok közti álláspontok?
– A kormányzati szerepvállalás ára éppen az autonómia
ügyének a háttérbe szorítása. Ennek alátámasztására
elegendő áttekinteni az RMDSZ-vezetők sajtónyilatkozatait
ebben a tárgyban az elmúlt évtizedben, tehát azóta, hogy a Székely
Nemzeti Tanács megalakult.
Mit gondol, Székelyföld autonómiája megállíthatja
az elvándorlást, a helyi magyar társadalom elöregedését?
– Én ennél többet is remélek az autonómiától. Azt
remélem, hogy az itthonról elmenekült, és a nagyvilágban szétszóródott
székelyek is hazatérnek, ha megvalósul az autonómia. A dél-tiroli
folyamat ilyen értelemben is példaértékű.
Elnök úr szerint a székelyek autonómiatörekvésének
továbbra is szüksége van Magyarország támogatására? Nem félő,
hogy így azt mondják, hogy Magyarország beavatkozik a román
belügyekbe?
– A Magyarország és Románia között megkötött államközi
szerződés a mi helyzetünket, jogainkat államközi együttműködés
tárgyává tette. Szó sincs tehát arról, hogy a jövőnk kérdése,
a jogaink szavatolása Románia belügye lenne. A dél-tiroli
folyamatból ezt is meg lehet tanulni. Dél-Tirol autonómiáját
nem lehetett volna kivívni Ausztria támogatása nélkül, a
Gruber-De Gasperi egyezmény nélkül. A magyar–román államközi
szerződés, ha nem is bír akkora súllyal, mint a második világháborút
lezáró, Olaszországgal megkötött békeszerződésbe is
belefoglalt Gruber-De Gasperi egyezmény, azért súlyos hiba
lenne nem élni az általa kínált mozgástérrel. A szerződésben
a felek kötelezettséget vállaltak arra vonatkozóan, hogy
jogaink tekintetében az 1201/1993 számú Európa tanácsi ajánlást
is irányadónak tekintik, márpedig ennek 11. szakasza világosan
megfogalmazza: jogunk van a területi autonómiához. A román fél
által kikényszerített lábjegyzet semmit nem változtat a szerződéses
vállalások kötelező jellegén, azon, hogy az 1201/1993 számú
Európa tanácsi ajánlás 11 cikkét is teljesíteni kell. Ez a lábjegyzet
ugyanis csak azt fogalmazza meg, hogy a felek nem értelmezik úgy
az ajánlást, hogy az etnikai alapú autonómia vagy kollektív
jogok megadására kötelezné a feleket. Mi viszont soha nem is kértünk
„etnikai alapú” autonómiát. Székelyföld számára területi
autonómiát kérünk, amely az autonómia előnyeit minden itt élő
állampolgár számára szavatolná, függetlenül attól, hogy
magyarnak vagy románnak vallja magát. Örvendek annak, hogy ezen
a véleményen van Magyarország kormánya is, és ezt a magyar külügyminisztérium
vezetői többször is kifejtették Románia kormányának. Nagyon
nagy a szerepe és felelőssége Magyarország kormányának a
jogsértő, a székelység érdekeivel ellentétes közigazgatási
átalakítás megállításában, hiszen az államközi szerződés
kimondja, hogy a felek tartózkodnak az olyan intézkedésektől,
amelyek a nemzeti kisebbségekhez tartozó személyek által
lakott régiók lakosságának arányait megváltoztatva arra irányulnak,
hogy korlátozzák e személyeknek az ezen cikk 1. bekezdésében
felsorolt nemzetközi standardokból és normákból következő
jogait és szabadságjogait.
Medveczky Attila
|