2014.11.28.
Csorja Gergely: Európa lehetőségei
Európa ma a világ
legnagyobb gazdasági hatalma. Önmagában az Európai Unió, Svájc
és Norvégia nélkül 18 400 milliárd dollár értéket teremt
évente. Az Amerikai Egyesült Államok ennél nagyságrendileg
1000 milliárddal kevesebbet termel, míg Kína több mint 8000
milliárd dollárral marad el Európa mögött.
Európa katonai
ereje az Egyesült Államok mögött a második, de amennyiben létezne
közös európai hadifejlesztési elképzelés, úgy hamar beérhetné
Amerikát.
Az Európai Unió
lakossága eléri az 500 millió embert, és ezzel a világ
harmadik legnépesebb államalakulata Kína és India után.
Az innováció, a
fejlesztések és a felhalmozott tudás terén még mindig Európa
áll az élen, bár az elsőség megítélése szubjektív, nehéz
számokban kifejezni a felhalmozott tudást.
A Foriegn Policy című
kiadvány összeállította a világ 100 legnagyobb hatású
gondolkodójának ez évi listáját, és bizony ebben is az európaiak
vezetnek.
Mindezen legek
ellenére Európa világpolitikai befolyása a nulla felé tendál.
Európa, mint önálló hatalom, mint a világpolitikai eseményeire
hatást gyakorló entitás a második világháború óta lényegében
nem létezik. Mi ennek az oka?
Az Európai Unió
szervezetileg nem tekinthető önálló államnak. Bár létezik közös
törvényhozás, az Uniót alapító szerződés, melyhez
Magyarország is csatlakozott, inkább hasonlít valamiféle
szabadkereskedelmi egyezményhez, mint egy valódi szövetségi államalakulat
alapító okiratához.
Terjedelmi okokból
nem sorolható itt fel, hogy miért lett az Unió ilyen, szorítkozzunk
csak arra, hogy az erős tagállamok, és az Egyesült Államok is
ódzkodott az Uniót szövetségi állammá fejleszteni. Az ilyen
irányú törekvések tulajdonképpen idegenek az európai szemlélettől.
Ennek történeti okai megint csak meghaladják a cikk kereteit,
de megállapíthatjuk, hogy az Európát alkotó államok a XX. század
előtt – mint maga a nyugati civilizáció – lényegében néhány
jelentős család irányítása alatt álltak, mely családokat többnyire
ilyen-olyan rokoni szálak fűzték egymáshoz. Oldenburgok,
Habsburgok, Bourbonok és a többi nagy uralkodóház tagjai határozták
meg Európa történelmét évszázadokig, úgy, hogy a sokszínű,
20-30 államba szerveződött európai népek elitje, a nemesség
saját habitusa és érdekei szerint próbálta terelni államaikat.
Az így kialakult sokszínű, soknyelvű, kulturálisan, fajilag
és gazdaságilag is elkülönülő államok alkotta Európa,
illetve annak egyes népei leigázták a világot.
Az Európa által
meghatározott nyugati civilizáció – melynek része lett az
Európából érkezők foglalta Amerika – 1500 éves múltra
tekint vissza. Ez civilizációs léptékkel is nagy idő, és
ahogy arra Oswald Spengler már 1918-ban rámutatott, a nyugati
civilizáció hanyatló korszakába lépett. Ennek a hanyatlásnak
többek között az a következménye, hogy a kifinomult, sok
lehetőséget kínáló urbánus jólétben a gyerekvállalási
kedv drasztikusan megcsappan.
Európa egyetlen
jelentős hátránya a világ egyéb területeivel szemben éppen
ez, a jelentősen elöregedő társadalmai.
Mégis: az 500
milliós Európa elsőszámú hatalom lehetne, ha nem rendelné
magát az Egyesült Államokban kialakuló politikai elképzelések
alá. Ez az alárendelődés két okra vezethető vissza. Az első,
a második világháború lezárása, amikor Németországot
jelentős amerikai támogatással sikerült csak legyőzni. A második
ebből következik, ugyanis az amerikai mellett jelentős orosz térfoglalást
eredményezett a győzelem, melynek eredményeként a Szovjetunió
a világ két legnagyobb hatalma közül az egyik lett. Az
amerikai propaganda a Szovjetunió szétesését egyértelműen a
nagyszerű amerikai politikának, Reagen elnök cowboy-os keménységének
állítja be, holott a valóság az, hogy a Szovjetunió a saját
súlya alatt roskadt öszsze. Ennek ellenére a Nyugat, és így
Európa megmentője az Egyesült Államok lett, amely így a
Nyugat külpolitikájának jogát úgy általában magához vonta.
AZ Észak-Atlanti
Szövetség, a NATO, mely eredetileg a Szovjetunió ellen alakult,
most amerikai célokat szolgál. Ma azért nem vethető fel érdemben
közös európai haderő – bár időről-időre megjelennek próbálkozások
–, mert akkor a NATO rendszerét le kéne építeni, és ezt az
amerikaiak semmiképpen sem akarják. Ráadásul a mindent költségvetési
oldalról megközelítő politikusoknak jól is jön a védettség
illúziója, hiszen így el lehet adni a hazai közvéleménynek,
hogy azért nem kell önálló nemzeti hadseregre költeni, mert
majd jön a NATO, azaz az amerikaiak, és megvédenek. Most azt ne
firtassuk, hogy tényleg jönnének-e, maradjunk csak a ténynél,
hogy így viszont valóban lehetetlen jelentős haderőt felállítani.
Haderő nélkül pedig még jogosnak is látszik az amerikaiak fölényeskedése,
hogy majd akkor tessék belepofázni az oroszokkal és másokkal
szemben alkalmazott külpolitikai eszközökbe, ha nem szorulnak a
mi védelmünkre.
A második világháborút,
majd a Szovjetunió szétesését követő európai folyamatok az
elszürkülő, karizmáját vesztett nyugati bürokratapolitikusoknak
kedveztek. Ezt tartotta kívánatosnak az egyre nagyobb teret
foglaló pénzügyi hatalom, ezt tartották kívánatosnak a
gazdaság óriásszereplői, ezt tartotta kívánatosnak a Nyugat
lakosságának leggazdagabb 10 százaléka.
Az Egyesült Államokban
a lakosság leggazdagabb 10 százaléka birtokolja a nemzeti össztermék
69,8 százalékát, azaz több mint kétharmadát, miközben az
alsó 50 százalék kevesebb, mint 2,8 százalékot. Európában
ez a kép valamivel kedvezőbb, de nem sokkal. Hol érdeke ennek a
felső 10 százaléknak, a tulajdonosoknak, ennek az új arisztokráciának,
hogy karizmatikus politikai vezetők, ne adj’ Isten népvezérek
legyenek? Milyen okból akarnának ők változtatni a meglévő
struktúrán?
A tulajdonosi réteg
érdeke éppen ellentétes. Fenn kell tartani a bürokratikus
rendszereket és nem csak az államszervezetben, hanem lehetőség
szerint a versenyszférában, az oktatásban és a kultúrában
is. A bürokratikus szervezet lényege ugyanis, hogy egyértelmű
szabályok szerint jár el, minden cselekedete, döntése dokumentálva
van, visszakereshetők az előzmények, a benne dolgozók
specializálódnak, a teljes rendszerre soha sincsen rátekintésük.
Ha megfelelő számú bürokratikus rendszert feszítünk egymásnak,
akkor azok garantálják a változatlanságot. A gazdaság, a
politika, a kultúra kis szereplői nem tudnak felemelkedni, mert
tőkehiányban szenvednek. Tőkét a pénzügyi rendszer nem ad,
mert szabályozói vannak, melyek a kis szereplőket kockázatosnak
minősítik, a szabályozókat nem lehet megváltoztatni, mert
akkor az állami szabályozás felelőtlennek minősíti a pénzügyi
rendszert, az állami szabályozáson nem lehet változtatni, mert
a politika ezekben a kérdésekben nem lép, mivel fél a
szavazatvesztéstől, a szavazatszerzéshez ugyanis szükség van
támogatókra. A támogatást a gazdaság nagy szereplői, a pénzügyi
rendszer nagy szereplői és azok meghatározó tulajdonosai, azaz
a felső 10 százalék adja.
Ráadásul az
oktatási rendszer is ennek megfelelően épül fel, így a
rendszerből kikerülőket már meg sem kell győzni arról, hogy
fenn kell tartani a teljesen átbürokratizált rendszereket, ők
ezt már szakmai kötelességüknek érzik, erre vannak kiképezve.
A bürokratikus
rendszer bürokratapolitikusokat kíván. Olyan politikusokat,
akik csak annyit mondanak, csak annyit tesznek, ami rendszer
fenntartásához szükséges. Minden más kockázatos,
politikailag nem korrekt, esetleg autoriter.
A rendszerből
persze kinőnek bohócok, szórakoztató jelenségek, látszólagos
lázadók. Ezek azonban nem kerülhetnek pozícióba, vagy ha
valami véletlen folytán mégis, akkor betörik őket. Valódi változtatási
szándékkal a legritkább esetben találkozhatunk.
A valódi,
rendszerszintű változtatás szándéka forradalmi tett, mely a
felső 10 százalék haragját vonja maga után. A tulajdonában
megzavart tulajdonos haragjánál, csak a szakmailag felvértezett
végrehajtók, a bürokráciában lubickoló komolykodó kretének
gyűlölik jobban a forradalmárt.
Pedig jelentős,
majdhogynem forradalmi változás nélkül a Nyugat és ezen belül
Európa valódi lejtmenetnek néz elébe.
Magyarország talán
az egyetlen európai állam, melyben valamiféle kísérlet zajlik
a rendszerszintű változtatásra. Hogy ez a kísérlet egyáltalán
elkezdődhetett, annak egyetlen oka van, és ezt az okot Orbán
Viktornak hívják.
Sokan hiszik azt,
hogy a Fidesz, meg a jobboldal, meg a szellemi holdudvar, meg a
helyzet teremtette ezt a lehetőséget, de valójában ez a kísérlet,
melyet mégis az azóta szitokszóvá köpködött illiberális
demokrácia kifejezés ír le a legjobban Orbán személyéből
fakad.
Orbán megérezte
a középső 40 százalék igényét, elvárásait, elképzeléseit,
és ez az érzés annyira erősnek bizonyult, hogy szembefordult a
rendszerrel.
Megérezte, hogy a
lejtmenetet csak a társadalom felső tíz százalék alatti, de
az alsó 50 százalék feletti részével lehet megfordítani.
A fordulat természetesen
ellenállást vált ki, és felkészülhetünk rá, hogy a
rendszer mindent meg fog tenni, hogy Orbánt meggyengítse. Egyelőre
a próbálkozások nevetségesek és ostobák, de folyamatosak.
Pedig az orbáni kísérlet
sikere sokat hozhat Európának. Az amerikaiak dominálta külpolitika,
Ukrajna polgárháborúba taszítása, az oroszokkal bemutatott
ujjhúzás pedig egyértelműen Európa kárára van.
A kísérlet csak
akkor lehet ennek ellenére sikeres, ha a folyamatos nyomással
nem sikerül megrepeszteni a sikerbe vetett hitet. Ha nem hisszük
el, hogy vissza kell fordulni, hogy kerülni kell a
konfliktusokat, hogy be kell állni a sorba. Na meg akkor, ha a kísérlet
irányítói nem rokkannak bele.
Ez a mostani
magyar kísérlet – bármennyire is hihetetlen – az utolsó
lehetőségek egyike.
|