vissza a főoldalra

 

 

 2014.11.28. 

Műsorpolitikánkat a minőség határozza meg

Ugyanazokkal a problémákkal küzd a ma embere is, mint 400 évvel ezelőtt

Gedeon József, a Gyulai Várszínház igazgatója, a Szabadtéri Színházak Szövetségének elnöke igyekszik olyan művészeket megnyerni az új bemutatókhoz, akik a mai színházat újszerűen, modern módon valósítják meg: gondolatgazdagon, új formákat keresve.

 Kezdjük egy személyes kérdéssel: hogyan lett Gyulán igazgató?

 – Gyulán születtem, és mindig is érdekelt a kultúra és a színház világa. Tizenhét évesen a Gyulai Várszínházban léptem föl először statisztaként, mint fáklyatartó katona. A következő évadban már színpadra kerültem, szintén katonaként, főiskolásként pedig a debreceni színházban statisztáltam. Sőt, még előtte, tagja voltam középiskolám színjátszó csapatának, és meg is nyertük az Országos Diákszínjátszó Fesztivált a Kis herceggel. Nem vagyok színész, de a színház szeretete fiatal koromtól megmaradt bennem; bölcsészkaron végeztem, magyar szakos tanár vagyok. 1995-ben pályáztam meg a Gyulai Várszínház igazgatói posztját, és azóta vezetem ezt a teátrumot. Tizenöt évig tanárként dolgoztam, majd a gyulai önkormányzat kulturális osztályvezetője voltam a rendszerváltás után.

 1995 óta vezeti a Gyulai Várszínházat. Azóta több kormányváltás és polgármester-választás történt. Szinte kuriózumnak számít, hogy egy színházigazgató 19 éven át a posztján marad. Hogyan sikerült mindezt elérnie?

 – Minden nagyképűség nélkül állíthatom, hogy a munkámmal sikerült elérnem azt, hogy 1995 óta folyamatosan vezetem azt a Gyulai Várszínházat, melynek műsorpolitikáját a minőség határozza meg. Csak magas színvonalú előadásokat hívtunk meg. Sosem azt figyeltem, hogy egy rendezőnek milyen a politikai nézete. Azt hívom meg, aki minőségi munkát végez Magyarországon és így hazánk legjobb rendezőivel, színészeivel dolgozunk együtt. Tíz éve pedig nemzetközi Shakespeare Fesztivált szervezek, amelyen a világ legjelentősebb színházai léphetnek föl, olyan előadásokkal, melyeket híres rendezők neve fémjelez. Ez is az egyik oka lehet annak, hogy a politikai változások ellenére a helyemen maradhattam, mert elismerik a Gyulai Várszínház művészeti munkáját országos és nemzetközi szinten is.

 Nyáron véget ért a X. Shakespeare Fesztivál Gyulán. Mennyire ítéli sikeresnek az idei fesztivált?

 – A Gyulai Várszínháznak mint önálló, hivatásos szabadtéri színháznak, minden évben új bemutatókat kell tartania. Ezért színházunkban évente három bemutatót hozunk létre. Az első bemutató 1999 óta minden évadban egy Shakespeare-darab. Hiszen Shakespeare-t szinte minden színház játssza. Emellett egy magyar klasszikus és kortárs drámát is bemutatunk. A Gyulán élő értelmiségnek feladata, kötelessége, hogy méltóképp őrizze, ápolja a város nagy szülötte, Erkel Ferenc emlékét. Büszke vagyok rá, hogy a Gyulai Várszínház, egyedüliként Magyarországon, bemutatta Erkel összes operáját, koprodukcióban a Kolozsvári Állami Magyar Operával. A Gyulai Várszínházban fennállása óta több mint 150 ősbemutatót tartottak, és körülbelül 200 bemutató volt, amikor elsősorban magyar szerzők drámáit – Sütő Andrástól a mai kortárs szerzőkig – tekinthették meg az érdeklődők. 1999-ben elhatároztam, hogy Shakespeare-bemutatóval kezdjük az évadot, s olyan rendezőket kértem föl, akik a mai színházat újszerűen, modern módon valósítják meg, s így különleges előadásokat visznek színre. Többek között rendezett nálunk Vidnyánszky Attila, Kiss Csaba, Sopsits Árpád, Bagó Bertalan – és még sok olyan rendező, aki nem „tizenkettő egy tucat” előadásokat csinál. 2005-ben elhatároztam, hogy Gyulán nemzetközi Shakespeare Fesztivált hozunk létre. Már a kezdetektől sikerült meghívni a legnagyobbakat: Peter Brookot, Nekrosiust, Korsunovast, idén pedig Luk Perceval világhírű belga rendező produkcióját láthatták az érdeklődők. A 11 napos fesztiválon meghívás alapján vesznek részt a színházak. A Gyulai Várszínház az 51. évadát rendezte meg június 27. és augusztus 9. között, ennek keretében a jubileumi X. Shakespeare Fesztivált július 3. és 13. között. Az évadban 60 programot szerveztünk, ebből 17 ingyenes, 43 fizetős program volt. A Shakespeare Fesztivált 6000-en tekintették meg. Idén a budapesti Nemzeti Színházzal közösen készítettük el Shakespeare Szentivánéji álom című előadását, amelynek Gyulán volt a premierje és Vidnyánszky Attilával közösen egy grúz rendezőt kértünk föl a darab színrevitelére. Vidnyánszky Attilával egyébként több mint 14 éve dolgozunk együtt és a beregszászi színház társulata – mert a határon túli színházak meghívása is nagyon fontos számomra – azóta lép föl minden nyáron Gyulán. A Szentivánéji álom nagyon szép és sikeres előadás lett – jelenleg a Nemzeti Színházban játsszák. Ezen kívül az idén meghívást kapott több olyan magyar és határon túli előadás, mely nagyon fontos volt számunkra, szerettem volna, ha Gyulán is bemutatkoznának. Így műsorra került a Szabadkai Népszínház Macbeth előadása Hernyák György rendezésében. A hazai produkciók közül kiemelendő a budapesti Maladype Színház Macbeth/Anatómia előadása, melyet a színház igazgatója, Balázs Zoltán rendezett. Ezeken kívül számos külföldi előadást is megtekinthettek az érdeklődők. Az idei fesztivál csúcspontja a szentpétervári Balti Ház Fesztivál Színház Macbethje a már említett Luk Perceval rendezésében. A Shakespeare’s Globe, Londonból a Sok hűhó semmiért komédiát adta elő, a chilei Viajeinmóvil Társulat az Otellót mutatta be nálunk bábokkal és színészekkel, Piotr Kondrat lengyel művész a Hamletet monodrámaként, a vár mellett, látványos megoldásban, tűzrakással „fűszerezve” vitte színre. A zenei programok is lényegesek voltak. Caroll Vanwelden jazzkoncert keretén belül Shakespeare szonettjeit adta elő. A magyar W.H. együttes is szonetteket szólaltatott meg. Így azt gondolom, hogy ez a fesztivál – amelynek a filmek, a konferencia, sőt még a gasztronómia is részei – igazán széles körben és módon mutatja be Shakespeare művészetét. A Shakespeare-darabok örök érvényűek, az elmúlt évszázadokban mindenki a saját korához szólóan rendezte meg az adott művet. Vannak olyan előadások, melyekben esetleg a mai kor civilizációs vívmányait, eszközeit – például mobiltelefont – használnak a színen, de a mondanivaló ugyanaz, mint 400 évvel ezelőtt: az emberek érzéseiről, viselkedéséről, társas kapcsolatairól szólnak. Shakespeare-en keresztül ezért le lehet mérni azt, hogy mi jellemzi a világ színjátszását – azért is szervezem ezt a fesztivált –, és ezért is hívjuk meg a legjobb előadásokat.

 Hogyan fogadja a hazai, és hogyan a külföldi közönség a Gyulán bemutatott Shakespeare-darabokat?

 – A növekvő nézőszám bizonyítja azt, hogy a közönség egyre jobban kedveli ezeket az előadásokat. Eleinte kicsit idegenkedtek a külföldi előadásoktól, mert azokat magyar feliratokkal láthatják. De mivel kivételes produkciókról van szó, ezért ez az idegenkedés évek óta nem érhető tetten. Egyre több külföldi látogat el hozzánk, főleg azok, akik tudomást szereztek a gyulai Shakespeare Fesztiválról. Közönségünk jelentős részét a magyarok teszik ki; Budapestről, és az egész országból egyre többen nézik meg a Gyulai Várszínház előadásait. Biztos vagyok benne, hogy Shakespeare mindig népszerű lesz, még akkor is, ha darabjai nem könnyen befogadhatók. Idén először rendeztük meg a vár előtt a Fringe Fesztivált, melynek keretében utcaszínházak és diákszínjátszók olyan – ingyenesen megtekinthető – előadásokban dolgozták föl Shakespeare műveit, amelyekben közérthetően mutatták be az adott darabokat.

 A kereskedelmi médiából – tisztelet a kivételnek – árad a sekélyes kulturális kínálat. A bulvár műsorok a Gyulai Várszínházban nem kapnak teret. Holott mindenhol azt hallani, hogy ezek vonzzák a nézőket, és így lehet növelni a bevételi forrást. Nehéz így kiválasztani az előadásokat?

 – Valóban csak színvonalas előadásokat hívok meg, és semmiféle hakni, gagyi, igénytelen bulvár előadást nem mutatunk be Gyulán. Ez nem jelenti azt, hogy nézőink nem láthatnak vígjátékot – idén a székesfehérvári színházzal közösen mutattuk be a 3:1 a szerelem javára c. darabot –, de ezek az előadások is mind megfelelnek a minőségi követelményeknek, és mondanivalóval is bírnak. Az sajnos vitathatatlan, hogy annyira erős a kereskedelmi médiumok nyomása, hogy sokan csak a szórakoztató előadásokat keresik. Ezért is nagyon felelősségteljes feladatom kiválasztani a minőségi produkciókat. Magyar szakos tanárként lényegesnek tartom a magyar klasszikusok bemutatását, ezért is esett például a választásom az idén a Horváth Csaba által rendezett, koreografált Toldira. Horváth Csaba koreografálta Ágota Kristóf világhírű darabját, A nagy füzetet is. Ez a két kortárs táncos produkció nagy sikert aratott. Emellett színházunk rendez dzsesszfesztivált, bluesfesztivált, irodalmi humorfesztivált, népzenei fesztivált – az utóbbit Halmos Béláról neveztük el. Lényegesnek tartom a magyarországi, a Kárpát-medencei népzenei kincsestár bemutatását. Az elmondottakból érzékelhető, hogy minden műfajt bemutatunk a mesedaraboktól a tragédiákig, s erre van is igény. Azt tapasztalom, hogy nyáron nem csak szórakozni szeretnének az emberek, hanem igényes előadásokat is meg szeretnének tekinteni. Nagyon sikeres évadot zártunk, és a 15%-os nézőszám-emelkedés a gazdasági helyzet javulásával is összefügg. Nem csak nálunk, hanem más színházaknál is növekedett a nézőszám – ezt kollégáim visszajelzéseiből tudom, mert igazgatói feladataim mellett a Szabadtéri Színházak Szövetsége elnöki posztjának teendőit is ellátom.

 A Gyulai Várszínház páratlan adottságait nem kellene még jobban propagálni? Hiszen a külföldiek főleg Budapest és Nyugat-Magyarország kulturális kínálataira kíváncsiak.

 – Mi országosan meghirdetett műsorrendet alakítunk ki, így nagyon fontos számunkra, hogy minél többen szerezzenek tudomást előadásainkról. Ezért nagyon sokat fizetünk a hirdetésekre; a médiában is beharangozzák produkcióinkat, de jó lenne, ha még többet foglalkozna velünk a sajtó. Kidolgoztam egy koncepciót, és azt szeretnénk a jövőben megvalósítani: hogy a Budapestre érkező külföldi turisták egy-két napos magyarországi kulturális turizmus keretén belül eljuthassanak Szegedre, Kőszegre, Esztergomba vagy Gyulára is. Például a turista egyik nap a szegedi, másik nap a gyulai szabadtéri teátrum produkcióját tekintené meg. Természetesen az utazási irodákkal is fel kell ehhez venni a kapcsolatot. Ezen a téren az jelenti a problémát, hogy már egy évvel előbb tudnunk kellene a műsorokat, sajnos azonban mikor én februárban meghirdetem az évadunkat, akkor azt igen bizonytalan anyagi körülmények között teszem meg, mivel még egyik pályázatot sem bírálták el. Ezért ezt a tervet nagyon nehéz lesz megvalósítani, ahhoz a pályázatok elbírálásának időpontjain is változtatni kellene…

 

Medveczky Attila