2014.11.28.
Változik
az uniós támogatások felhasználási rendje
Az előző uniós költségvetési időszakban a Nemzeti Fejlesztési
Ügynökség és a szakpolitikáért felelős minisztériumok között
sok esetben érdekellentét alakult ki, ezt a problémát is
orvosoltuk
Megjelent
a kormány rendelete a 2014–2020 közötti programozási időszakra
az egyes európai uniós alapokból származó támogatások
felhasználásának rendjéről; a pályázóknak sok, számukra
fontos változással kell számolniuk. Csepreghy Nándor, a
Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációjáért
felelős helyettes államtitkára: az új rendszerben egy kézben
van a szakmai döntési kompetencia és a fejlesztési források
felhasználásának a lehetősége.
Jelenleg már elindult hazánkban az új hétéves
uniós költségvetési időszak?
– A kormány október 10-én kiírt pályázati felhívásaival,
amelyekre november 10-12-től lehet benyújtani a pályázatokat,
lényegében elindult az új hétéves uniós költségvetési időszak.
Ezek a pályázatok már a 2014–2020-as ciklus költségvetésére
kerülnek elszámolásra. Ez első körben 9 pályázatot jelent
mintegy 120 milliárd forintos keretösszeggel. A pályázatok egy
része kifejezetten a vállalkozói szektor fejlesztését szolgálja,
más része a vidék Magyarországának élhetőségét támogatja
– ott szeretnénk szennyvíz- és ivóvíz-beruházásokat elindítani,
ahol ilyen fejlesztések nem valósultak meg az elmúlt években
–, s ezek mellett nagyon lényeges, hogy az ifjúsági munkanélküliséget
is szeretnénk csökkenteni olyan pályázatokkal, melyekkel aktív
munkaerő-piaci eszközökkel támogatjuk azokat a munkaadókat,
akik szakképesítéssel nem rendelkező 25 évnél fiatalabbakat
alkalmaznak.
A pályázatok kiírásából arra is következtethetünk,
hogy az EU már megvizsgálta azt, hogy az operatív programok
mennyiben hozhatók összefüggésbe a kormány 2020-ig vállalt célkitűzéseivel?
– Az egyeztetés még folyamatban van. A legfontosabb
dokumentum, amely ahhoz kellett, hogy ezeket a pályázatokat kiírhassuk,
szeptemberben aláírásra került az Európai Bizottság és
Magyarország kormánya részéről. Ekkor adta át Barroso elnök
úr Orbán Viktor miniszterelnök úrnak a partnerségi megállapodást,
s ez a keretszerződés tartalmazza legfontosabb célkitűzéseinket.
És ezért cserébe azt a 12 ezermilliárd forintos ígérvényt
is, amelyet az Európai Bizottság Magyarország számára különböző
pályázatok formájában lehívható forrásként nyújt. Az
operatív programok – amelyek lényegében ezt a szerződést
bontják le egyes szakpolitikai kérdésekre – elfogadása
folyamatban van. A kormánydöntés szerint november közepén
kell ezeket Brüsszel felé benyújtanunk. Úgy, hogy azok az Európai
Bizottság által elfogadhatók legyenek. De még a benyújtást
megelőzően is tárgyaltunk a brüsszeli kollégákkal, tehát
azt gondoljuk, olyan anyagot nyújtunk be november 19-én, mely
teljes egészében alkalmas a bizottsági elfogadásra. Így
lehet, hogy az Európai Bizottság már 2014-ben meghozza azt a döntését,
hogy elfogadta a magyar operatív programokat. Amíg az operatív
programokat nem fogadják el, addig a pályázati kiírások a
hazai költségvetés terhére lesznek kiírva. Az operatív
programok elfogadását követően azonban ezek a pályázatok már
elszámolhatóak a 2014–2020-as keretekre.
A pályázóknak a 2014–2020-as fejlesztési
ciklusban milyen lényeges változásokkal kell számolniuk?
– A legfontosabb célkitűzésünk, hogy sokkal igazságosabb
pályázati rendszer jöjjön létre, mint az előző költségvetési
ciklusban. Ezalatt azt értjük, hogy teljesen transzparens legyen
az a döntési folyamat, amelyben a kormány és a minisztériumok
kezelik az operatív programokat. Tehát a döntéshozóknak átláthatóvá
kell tenniük azt, hogy ki és miért nyerte el a támogatásokat.
Lényeges szempontrendszer, hogy 300 millió forint, tehát körülbelül
1 millió eurós beruházási összegig lényegében normatív
feltételekhez köti a kormány a pályázati források elérését.
Ez azt jelenti, hogy a pályázati kiírásnak minden feltételt
tartalmaznia szükséges, amit a pályázónak vállalnia kell. Ha
a pályázó ezeket vállalja és rendelkezik a szükséges saját
erővel, a projektet csak formailag, a feltételeknek való
megfelelésében vizsgálja az irányító hatóság, és
automatikusan odaítéli a támogatást a források rendelkezésre
állásáig. Ezt egy példával érzékeltetem: ha arra ír ki pályázatot
a Nemzetgazdasági Minisztérium, hogy autóipari beszállítók különböző
gépbeszerzéseken keresztül növeljék a magyarországi exportképességet
azáltal, hogy nemcsak Magyarországon, hanem külföldön is autóipari
beszállítóvá válhatnak, akkor nagyon világos a
szempontrendszer. Gépek vásárlására lehet pályázni, ezért
cserébe azt kéri a tárca, hogy az adott cég a jelenlegi exportárbevételét
x millió forinttal növelje. Ezt, ha a vállalkozó vállalja,
akkor amikor a pályázat végrehajtásának ellenőrzése zajlik,
azt nézi a minisztérium, hogy a beruházó megvásárolta-e a gépeket,
és tartotta-e azokat a vállalásokat, amiket csatolt a pályázatához.
Amennyiben nem, akkor kamatokkal együtt kéri vissza a kiutalt
forrásokat.
Az
igazságos rendszer másik kritériuma, hogy mindenki azonos időben,
egyenlő esélyekkel jut információhoz, ezért a korábbi rendet
megváltoztatva, amelyre az volt jellemző, hogy a pályázati kiírás
megjelenését követően azonnal beadhatta a vállalkozó a pályázatot,
mostantól 30 napos moratórium lép életbe. Tehát a pályázati
kiírást követő 30 napon keresztül mindenki csak a feltételrendszerről
szerezhet tudomást, s addig senki sem adhat be pályázatot. Majd
a 30 nap lejárta után minden regisztrált pályázónak egy időben
válik aktívvá a pályázat beadási gombja. A jövőben csak
elektronikus formában lehet majd pályázni, és a megújuló
elektronikus felületen követni lehet majd a teljes pályázati
életcikluson keresztül az ügyintézési folyamatot. Csökken a
pályázathoz beadandó dokumentumok száma, például az adóhatósági,
cégnyilvántartási, illetve földhivatali papírokat az intézményrendszer
szerzi be. Ennek köszönhetően már az első pályázati felhívásokban
is mintegy 600-ról 300-ra csökkent azoknak az adatoknak a száma,
amelyeket a pályázótól vár el az intézményrendszer. S várhatóan
ezen adatok száma drasztikus mértékben tovább csökken, hogy
minél kevesebb adminisztrációs teherrel járjon egy-egy pályázat
benyújtása. Ezen túl az elektronikus forma további előnye,
hogy a programok nem engedik a pályázót addig tovább lépni, míg
minden egyes rubrikát szabályosan ki nem töltött, ezáltal lényegében
nullára csökken az adminisztratív hibából elutasított pályázatok
száma.
Mi jellemezte az elmondottakon kívül az elmúlt
fejlesztési ciklust?
– Olyan bonyolult pályázati rendszer jött létre,
amelyben egy kisebb szereplő sokkal nehezebben tudott eligazodni,
mint egy nagyvállalat. Ezért egy átlagos magyar vállalkozásnak
sokkal kevesebb esélye volt arra, hogy külső segítség igénybevétele
nélkül pályázzon. Az igazságosságos rendszerhez tartozik: a
kormánynak az a célja a fejlesztéspolitikai rendszer átalakításával,
hogy ha születnek is egyes pályázatokra nézve negatív döntések,
akkor ne csak az intézményrendszer belső szereplői tudják azt
szakmailag megindokolni, hanem az elutasított pályázó is
teljes egészében átlássa a döntési folyamatokat és megértse,
hogy az ő pályázatát miért utasították el. Így a pályázó
tudja, valóban komolyan mérlegelték a támogatás lehetőségét,
másfelől pedig adott esetben fel tud készülni egy későbbi pályázati
konstrukcióra.
Jól értettem, hogy a bürokrácia mértékét is
megpróbálják csökkenteni?
– Az a célunk, hogy egy egyszerűbb pályázat benyújtásánál
a pályázónak, mondjuk egy kisvállalkozónak, ne kelljen igénybe
vennie olyan típusú segítséget, melyet korábban csak pályázati
tanácsadók nyújtottak. Ezáltal a pályázó saját maga,
esetleg könyvelőjének támogatásával képes pályázni. Ekkor
az a költség, amelyet korábban a pályázatírókra fordított,
nála marad, és abból saját szolgáltatásának színvonalát
tudja emelni.
Miért volt arra szükség, hogy a kormány a
szakpolitikai felelősséggel rendelkező minisztériumokhoz telepítse
a fejlesztési források felhasználásának a felelősségét is?
– Az előző időszakban lényeges problémát jelentett
az, amit csak felerősített a gazdasági válság, hogy a Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség és a szakpolitikáért felelős minisztériumok
között sok esetben érdekellentét alakult ki, hiszen a fejlesztések
végrehajtásához európai uniós forrásokat kellett felhasználni,
de ezek fölött nem a szaktárcák rendelkeztek, hanem az ügynökség.
Ezentúl egy minisztériumon belül döntenek például arról,
hogy milyen egészségügyi politikai stratégiát kell az országnak
rövid-, közép- és hosszú távon végrehajtania, és a szaktárcánál
rendelkeznek a forrásokkal ahhoz, hogy a célok eléréséhez szükséges
fejlesztéseket finanszírozzák. E fejlesztési források
felhasználását pedig makroszinten a Miniszterelnökség ellenőrzi.
Amely mint szervezeti egység, ebben a rendszerben azoknak a céloknak
a folyamatos, időarányos végrehajtását ellenőrzi, amelyeket
a partnerségi megállapodás aláírásával 2020-ig vállaltunk
elérni.
Mi annak a lényege, hogy a hétéves fejlesztési
időszakot éves fejlesztési rendszerekre osztották?
– Ezt a lépést a fejlesztéspolitika kiszámíthatósága
miatt tettük meg. Annak érdekében, hogy minden egyes pályázói
kör megfelelő időben értesüljön arról, milyen pályázati
kiírások lesznek meghirdetve, azokra fel tudjon készülni, és
a legjobb minőségű pályázattal tudjon versenybe szállni. A hétéves
fejlesztési időszakot éves fejlesztési rendszerekre osztottuk.
Ezáltal a pályázók egy évre előre tudhatják, hogy milyen pályázati
kiírások jelennek meg. Így a gazdasági szereplők kellő
információval rendelkeznek majd arról, hogy a kormány a
fejlesztéspolitika területén a következő évben milyen
tervekkel, lehetőségekkel támogatja működésüket.
A közép-magyarországi régió települései
most sem pályázhatnak uniós forrásokra?
– A múltra és a jövőre sem igaz, hogy a közép-magyarországi
régió nem részesül uniós forrásokból. Az már igaz, hogy
ebben a régióban, amely Budapestet és Pest megyét foglalja magába,
jóval kevesebb forrás áll rendelkezésre, mint az úgynevezett
hat konvergencia régióban. Igen éles konfliktus alakult ki az
Európai Tanácson belül is, amikor a következő hét év költségvetési
keretösszegét elfogadták arról, hogy a különböző régiókat
hová sorolják be. Magyarországon a gazdasági szereplők jelentős
részének székhelye Budapesten van bejegyezve, ezért a közép-magyarországi
régió ugyanabba a kategóriába tartozik, mint a párizsi, vagy
a londoni. Mivel az EU-s forrásokat alapvetően a felzárkózásra
lehet költeni, ezért a legfejlettebb régióban kisebb mennyiségben,
és szigorúbb szabályok között lehet felhasználni az uniós
forrásokat, mint az ország többi részében.
Az uniós források 60%-át kívánják
gazdaságfejlesztésre fordítani. Ez azt is jelenti, hogy a kis
és középvállalkozások helyzetbe hozását továbbra is lényeges
célnak tekintik?
– A kormány 2020-ig két lényeges gazdaságpolitikai célt
fogalmazott meg. Az egyik a foglalkoztatás bővítése, a másik
a magyar ipar megerősítése. A foglalkoztatás tekintetében a
kkv-szektor a kormányzat stratégiai partnere, hiszen a
magyarországi foglalkoztatás 70-75 százalékát biztosítja ez
a gazdasági szegmens. Tehát a kis- és középvállalkozásokat
mindenképpen meg kell erősíteni. Ezt úgy kell véghezvinni,
hogy megvizsgáljuk, melyek azok az ágazatok, melyeknek magas a
munkaerőigénye. Ilyen például a mezőgazdasági termékek
feldolgozóipara, a turisztikai szegmens vagy az informatikai ágazat.
A hazai ipar megerősítésének pedig komoly szegmense az autóipar
– az a célunk, hogy olyan iparosítási politikát hajtsunk végre,
amely által a magyarországi vállalkozók nemcsak itthon, hanem
külföldön is megjelenhetnek valós konkurenciaként, mint autóipari
beszállítók, ez pedig ipari termelési kapacitásunkat bővíti.
Az ön által említett 60% felhasználása azért is lényeges,
mert 2007 és 2013 között csak az uniós források 16%-át használtuk
gazdaságfejlesztésre. A következő hétéves ciklusban a
fennmaradó 40 százalékot pedig a humánerőforrás-fejlesztés,
az infrastruktúrafejlesztés, a környezetvédelem és az
energiahatékonyság célterületek között osztjuk föl.
Medveczky Attila
|