2014.11.28.
Mérsékelten
optimista a 2015-ös költségvetés
A stabilitás és a konszolidáció igénye jelenik meg a
tervezetben
2015-ben is 240
milliárd forint marad a családoknál – ezzel kezdte beszédét
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter, amikor benyújtotta a jövő
évi költségvetést az Országgyűlésnek. Dr. Kovács Árpád,
a Költségvetési Tanács elnöke: optimizmus hatja át a jövő
évi költségvetés tervezetét, amely abból indul ki, hogy a
világgazdasági helyzet nem romlik, s az európai válság sem mélyül.
Többen úgy nyilatkoznak, hogy alaposan megnyomták a
ceruzát a költségvetés bevételi oldalának tervezésekor a
kormányban. Arról is olvastam, hogy az áfával kapcsolatban
nagyobb bevételnövekedést várnak a költségvetésben, mint az
a kormány gazdasági jóslataiból következne. Mennyiben ért
egyet ezekkel a kijelentésekkel?
– A Költségvetési Tanács szerint a költségvetési
terv bevételi oldalán észlelhetők kockázatok, és a mi véleményünk
is az, hogy az áfa és a kisebb méretű adók teljesülése
tekintetében optimista várakozás jellemzi a kormányt. Részben
ezzel összefüggésben javasoltuk a tartalékok emelését. Ez
szerény mértékben meg is valósult. Ezt az említett optimista
várakozást némileg biztonságossá teszi az, hogy nagyon erőteljesen,
az uniós határértékeknél jóval alacsonyabb szintek elérését
tűzték ki célul. Tehát egy erőteljesebb államadósság-csökkentési
és egy nagyon erős hiánycsökkentési prognózissal dolgozik a
költségvetés, ami azt jelenti, hogy ha az említett adóbevételeket
illetően valamennyi elmaradás lesz, akkor ez tartalékot jelent,
és az elvárt limit ennek, valamint az Országvédelmi Alapnak köszönhetően
a várakozásnál gyengébb reálgazdasági teljesítmény esetén
is tartható. Ezek a határértékek nem csak a külső kívánságok
miatt fontosak, hanem azért is, mert körülbelül ezek az értékek
azok, amelyek a fenntarthatóságot biztosítják, és nem indul
el újra arányaiban az államadóság növekedése, mert nominális
értékben az államadóság még évekig növekszik. Reményeink
szerint, ha a külső körülmények is megfelelőek, s nem
romlanak tovább, és az export szempontjából viszonylagosan
elfogadható európai helyzet alakul ki, s a belső fogyasztásban
is pozitív változások lesznek, akkor tarthatóak a költségvetési
tervek. A költségvetés abból indul ki, hogy ha az említett
feltételek adottak és a magyar társadalomnak ez a fajta
pragmatikus hozzáállása megmarad, akkor tulajdonképpen a költségvetés
végrehajtható és a 2014-es bázis ehhez jó alapot képez. Ezért
várnak az elemzők, és a Költségvetési Tanács is 2-2,5 százalékos
növekedést, és 3 százalék alatti hiányt. Tehát ha egy idei
évhez hasonló környezet adódik, vagy nem lényegesen rosszabb,
akkor körülbelül ezek az értékek azok, amelyeknél a prognózisok
teljesíthetők és csökkenthető az államadósság mértéke
is.
Tehát a jövő évi költségvetés lehetőséget
ad arra, hogy a hiányt megfelelő keretek között tartsa,
valamint az államadósságot csökkentse?
– Pontosan. Körülbelül hat-hét becslésből, előrevetítésből,
technikai kivetítésből dolgozik a Költségvetési Tanács, s
ezekből is körülbelül ezek a számok tükröződnek, és nem véletlen,
hogy az Európai Unió minősítése is lényegileg ezt
tartalmazza. S egy kicsit ezzel függ össze, hogy a Moody’s minősítése
is javult. A kormányzat abban a tekintetben föltétlen elkötelezett
– egyébként más lehetősége nincs is –, hogy ezeket az úgynevezett
kemény mutatókat, ami a hiányprognózis, az államadósság mértéke,
minden körülmények között tartsa.
A költségvetési terv szerint a lakosság rendkívüli
mértékben emeli majd a fogyasztását annak hatására, hogy a
bankok az elszámoltatás végén csökkentik majd a törlesztőrészleteket.
A jövő évi büdzsét valóban a banki elszámoltatás költségvetésének
lehet nevezni?
– Tartózkodnék az olyan vezérszavaktól, amilyen például
a banki elszámoltatás költségvetése. Ez már politikai kategória.
A költségvetés számomra azt jelenti, hogy megfelelő egyensúlyt
teremtsen a mostani körülmények és a jövő között. Tehát a
költségvetés mindig híd a múlt, a jelen és a jövő között,
és a közjó szolgálatát kell, hogy kifejezze. A közjó pedig
azt jelenti, hogy képes legyen egyensúlyt találni a mostani igények
és a következő generációk reménybeli szükségletei és igényei
között. Ha nagyon túlköltekezünk, akkor a gyerekeinktől,
unokáinktól veszünk el forrásokat, ha nem tesszük meg azokat
a fejlesztéseket, melyeket meg kell tennünk, akkor ugyancsak a társadalom
jövőjét veszélyeztetjük. Nemcsak a hazai, hanem az európai költségvetés
is ezeket a követelményeket tartalmazza azért, hogy az egyensúly
hosszabb távon megmaradjon.
A 2014-es évre vonatkozó költségvetésre el lehet
mondani, hogy a közjót szolgálta?
– Törekvésében nem tudok elképzelni olyan magyar kormányt,
aki nem lenne meggyőződve arról, hogy a költségvetése a közjót
szolgálja. A költségvetéssel foglalkozó szakember azt vizsgálja,
hogy a költségvetésben megvan-e az egyensúly, kifizethetők-e
azok a tételek, melyeket ki kell fizetni, növekszik-e a lakosság
fogyasztása, könnyebbek-e lakosság és a vállalkozók terhei.
Ez egy olyan koordinátarendszer, amelynek végső számai a Költségvetési
Tanács számára, és számomra is három alapértékben jelennek
meg. Az első alapérték az államadóság arányának tartása
– erre vonatkozóan még vétójoga is van a Költségvetési
Tanácsnak –, a második a hiányprognózis teljesülése, tehát
a költségvetési hiány ne alakuljon úgy, hogy bizonyos
limiteket átlépjen, a harmadik pedig az úgynevezett strukturális
egyenleg teljesülése. Az utóbbit illetően vannak aggályaink,
míg az első kettő tekintetében kimondhatjuk azt, hogy a
2014-es jó gazdasági év volt. Gondolhatunk az autóipari beruházásokra,
az állami pénzből finanszírozott beruházási boomra. A kérdés,
hogy meg tudjuk-e tartani ezt a pozíciót? Úgy tűnik, ez valóságos
lehetőség. Az idei év olyan téren érdekes, hogy megteremti-e
a 2015-ös megfelelő gazdasági alapját.
Hogyan értékeli a személyi jövedelemadó bevételeinek
növekedését a költségvetésben?
– Ez a bevételi oldalon jelenik meg többletként, ami összefügg
azzal, hogy egyre többen dolgoznak, és a reálbér sem csökkent.
Emellett a foglalkoztatásban is tetten érhető egy lassú kifehéredésre
utaló pálya. Az adórendszerben lényegi átrendeződések,
jelentős változások nincsenek. A stabilitás és a konszolidáció
igénye jelenik meg ebben is.
Az ellenzék szerint a jövő évi költségvetés
megszorításokra épül. Hogyan lehet az, hogy a két politikai
oldal ennyire különbözően látja ugyanazokat a számokat?
– Az egyik oldal azt nézi, hogy abszolút értékben,
nominálisan növekednek-e a kiadások, a másik oldal pedig arra
figyel, hogy a költségvetés belső arányai átalakulnak-e. Önmagában
egyik oldal sem állít valótlant. De ilyenkor József Attila
szavai jutnak eszembe: „az igazat mondd, ne csak a valódit”.
S ki állítja az igazat?
– A két kijelentés közt van az igazság. Tényleges,
jelentős strukturális változások zajlanak a felsőoktatásban,
az egészségügyben, az alapfokú oktatásban. Erőteljesen megnövekednek
a gazdasági funkciók, ami szolgálhatja a közjót abban az értelemben,
hogy ne törjön meg a beruházási folyamat. Egy belső elosztási
viszonyrendszer keretében, növekvő GDP-vel, csökkenő államadóssággal
számolva, az egyensúly fenntartása érdekében a kiadási
oldalon is belső átalakításokra van szükség, másrészt
pedig mindez föltételez még egy strukturális változást az államszerkezeten
belül is.
Medveczky Attila
|