vissza a főoldalra

 

 

 2014.10.03. 

Három év alatt két és félezerrel nőtt a győri színház bérleteseinek száma

A műsorpolitika kidolgozásakor elsősorban a közönség igényét veszem figyelembe. Nem a szakmának, hanem a publikumnak akarok megfelelni.

Mesés évadot hirdetettek a Győri Nemzeti Színházban. A teátrum így tiszteleg a világirodalom egyik legnagyobb mesélője, a 450 évvel ezelőtt született William Shakespeare mester nagysága előtt. Egressy Zoltán vadonatúj misztikus „mesével” ajándékozza meg a győrieket 2014-ben – Június címmel ősbemutatóra készül a társulat. Forgács Péter, a Győri Nemzeti Színház igazgatója: a bulvár nem egyenlő a „gagyival”- ahogyan azt az úgynevezett szakma több képviselője is állítja. Arra törekszem, hogy minden műfajt játszunk, és a darabok nagyon szép kiállításúak legyenek. Ezt a nézők meg is hálálják.

 „Mesés évadot” hirdetett a Győri Nemzeti Színház vezetősége. Ebből arra is lehet következtetni, hogy minden egyes évadnak megvan a maga tematikája és szlogenje is?

 –Helyes a következtetése; idén mesés évadot hirdettünk meg. Ami azt jelenti számomra, hogy reményeim szerint, jelző-szinten is mesés évad vár ránk, és emellett olyan új mese-tematikájú gyermekbérletet hirdettünk meg, mára el is fogyott. A felnőtteknek szóló darabok is mesésnek mondhatók, hiszen Beaumarchais Figaro házassága című színműve, Egressy Zoltán Júniusa – amely ősbemutató lesz – és Mozart Varázsfuvolája is ebbe a tematikába sorolható.

 Ha már meséről beszéltünk; a gyermekeket – igaz a kicsinyek nem egyedül, hanem szüleikkel járnak előadásokra – a mesedarabok által be lehet csalogatni a színházba?

 –Ebben biztos vagyok. Az idei évadtól új bérletet vezetünk be Vill-Korr Sulibérlet néven 7-13 éves gyerekek számára. A bérlet előadásai: A walesi lakoma, 80 nap alatt a Föld körül és A helység kalapácsa. Ezek a művek főleg családi darabok, s így jönnek rájuk a gyerekekkel együtt a szülők, tanárok is. Azért szerepel a Vill-Korr név a bérletben, mert győri Vill-Korr Hungária Kft. ügyvezető igazgatója támogatta ezt a kezdeményezést.

 A kortárs magyar szerzők számára is nyújtanak bemutatkozási lehetőségeket?

 –Jómagam nagy kortárs-rajongó vagyok, s ezért minden évadban rendezek kortárs darabot. A színház dramaturgja, és házi szerzője Egressy Zoltán – s a már említett műve lesz a 2014/2015-ös évad kortárs előadása.

 Mennyire sikerült növelni a bérletesek és a nézők számát kinevezése óta, 2011-től?

 –2007 februárjától 2008. július végéig a színház megbízott igazgatója voltam, s abban az időben hozzávetőlegesen 10 ezer bérletesünk volt. S mikor végett ért a következő igazgató megbízatása, akkor ez a szám 7400-ra csökkent. Most elértük azt, hogy újra megközelítettük a 10 ezres számot. Sajnos, nagyon könnyű elveszíteni a bérleteseit egy színháznak, és sokkal hosszabb ideig tart visszaszerezni, megnyerni őket. Három év alatt, ebben a gazdasági helyzetben, visszaszerezni 2,5 ezer bérletest, szerintem nem kis teljesítmény.

 Törekszenek arra, hogy a Győri Nemzeti Színház jegy-és bérletárai megfizethetők legyenek?

 –Szívem szerint nem emelném a jegyárakat, de forrásaink miatt ezt nem tehetem meg. Eddig kétfajta helyár volt, s most bevezettünk egy harmadikat is. Tehát bevezettük a III. kategóriát nagyszínházunk nézőterén, mind a jegy-, mind a bérletértékesítés során. A 18-21.-sorban még kedvezőbb árú helyeket vásárolhatnak nézőink. Senki se gondoljon drasztikus áremelésre, hiszen bérletenként ez sehol nem haladja meg az 1000 forintot. Színházunkban a legmagasabb jegyár valamivel magasabb, mint 4000 forint. S ha egy előadást egy négyfős család látogat meg, az 16 ezer forint, ami tudom nem olcsó. Főleg a musical-és az operaelőadások megtekintése kerül ennyibe, hiszen ezek kiállítási -és jogdíjköltsége elég magas. Színházunkban nagy kiállítású előadások is mennek, s a musical-produkcióinkról nagyon sokan azt tartják, hogy igencsak igényesek.

 Az nem okoz kihívást, hogy a megyében két színház is működik?

 –Nem rivalizálunk a Soproni Petőfi Színházzal, azért sem mert a két teátrum műsorpolitikája is különbözik. Sőt még az is fölvetődött, hogy a Fertőrákosi Barlangszínház első előadása idén a mi színházunk produkciója lesz. Érdekesség, hogy több soproni bérletesünk is van.

 A műsorpolitikát a közönség, vagy a szakma elvárásai szerint határozza meg?

 –A műsorpolitika kidolgozásakor elsősorban a közönség igényét veszem figyelembe. Nem a szakmának, hanem a publikumnak akarok megfelelni. Eddig 7 évad műsorát állítottam össze, s ezért is ismerem a győri közönség ízlését, ezért a kedvükben akarok járni. Minden egyes városnak megvan a maga ízlésvilága. Nem célom, hogy igénytelen műveket állítsak színpadra, és érthetetlen számomra, hogy azokra a színházakra, amelyek több vidám darabot, musicalt játszanak, rásütik a bulvár bélyeget. Holott nagyon jó bulvárszínházakat lehet csinálni. Tehát a bulvár nem egyenlő a „gagyival”- ahogyan azt az úgynevezett szakma több képviselője is állítja. A habkönnyű, zenés vígjátékot is lehet jól csinálni. Sokat mutattam be, ez igaz, de ezek művészileg mind nagyon szép előadások voltak. Arra törekszem, hogy minden műfajt játszunk, és a darabok nagyon szép kiállításúak legyenek. Ezt a nézők meg is hálálják.

 Az, hogy a színészművészek többsége megbízási szerződéssel dolgozik, és a színháznak nincs hagyományos értelemben vett társulata, az jelent –e valami könnyebbséget a darabok kiválasztása szempontjából?

 –Valóban színészeink kivétel nélkül darabra vannak szerződtetve, de mégis beszélhetünk társulatról, hiszen, akik nálunk játszanak, hosszú évek óta a győri színház produkciónak résztvevői. Ezért az a célom, hogy nekik– hála Istennek remek csapat dolgozik nálunk – minden egyes évadban jó szerepet adjak. Ez nem könnyű feladat, mert sokan játszanak a színházunkban.

 A módosított előadó-művészeti törvény szerint a nemzeti státuszú színházaknál 2018-ig 70 százalékot kötelezően a diplomával rendelkező színészeknek kell kitenniük. Mennyiben érinti így ez a jogszabály a Győri Nemzeti Színházat?

 –Mivel színészeink megbízási szerződéssel játszanak nálunk, így minket alig érint ez a jogszabály. Csak a közalkalmazotti státuszban dolgozókra vonatkozik ez a jogszabály. Színházunkban a kórus, a zenekar és a tánckar tagjai közalkalmazotti viszonyban vannak, s köztük nagyon sok a diplomás művész.

 Igazgató úr említette, hogy gyönyörű kiállítású előadásokat visznek színpadra. Mindez nem filléres dolog. Küzd-e bármilyen finanszírozási gondokkal az ön által vezetett teátrum?

 –Nem panaszkodhatom. Bár vettek tőlünk el központi szinten 50 millió forintos támogatást, de a győri önkormányzat mindent megtesz a színházunk működése érdekében. Tehát így elegendő forrással gazdálkodhatunk, és az egy adott évadban megspórolt összeg 70%-át a színház korszerűsítésére, s az állagmegóvásra fordítjuk. A fennmaradó összeget pedig színpadtechnikai berendezések felújítására, beszerzésére költjük.

 Említette a Vill-Korr-t. A győri vállalkozások is támogatják a teátrumot?

 –Nem nagy számban, de vannak magánmecénásaink. Olyan módon is segítenek bennünket, hogy az adott vállalat bérleteket vásárol a dolgozóinak. Sikerült elérnem azt, hogy a város összes nagyvállalkozójának jó kapcsolata legyen a teátrummal, s kéréseimet nem csak meghallgatják, hanem támogatják is a győri színházat.

 Melyek voltak az elmúlt évad azon sikerdarabjai, amit áthoznak a jelenlegibe is?

 –A nagyszínpadi előadások közül a Sakk című musicalt, a Csinibabát – a jól ismert film adaptációját, melyet nagyzenekarral adjuk elő – és a Mágnás Miskát hozzuk át az idei évadba. A Kisfaludy Teremben játszott stúdió előadások közül a Portugál elérte a 170. előadásszámot, s olyan nagy sikerrel megy, hogy vétek lenne levenni a műsorról. De műsoron marad még a Hajmeresztő, A kripli valamint a Csoportterápia is.

 A 2014/2015-ös évadban – a már említetteken kívül –milyen produkciókkal várják a nagyérdeműt?

 –Szeptember 27-én mutatjuk be Shakespeare A windsori víg nők vígjátékát Valló Péter rendezésében. Ezt követi az Egressy-ősbemutató, majd a balettelőadás, a Jézus Krisztus szupersztár musical–aminek érdekessége, hogy Magyarországon még nem játszották olyan nagy zenekarral, mint nálunk –, A varázsfuvola, a Kaviár és lencse, és a Revizor. Új bemutatónk lesz az Édes Anna, a Figaro házassága, s a három gyermekdarab. A műveket pedig Erdeős Anna, Valló Péter, Csiszár Imre, Balikó Tamás, Bagó Bertalan és jómagam állítom színre.

 Ha visszatekint az elmúlt évekre, hogyan látja: mennyire sikerült megvalósítania a pályázatában leírt célkitűzéseit?

 –A legfontosabb célom az volt, s ezt a pályázatomban is leírtam, hogy a bérleteseink számát megnöveljük. Hiszen egy vidéki színház számára a bérleteladás teszi ki azt a fix bevételi forrást, amiből azonnal gazdálkodni képes. A város vezetése is a bérletesek számának növelését várta el tőlem. Mivel ezt sikerült elérni, ezáltal a város vezetése jobban támogatja mind a színházat, mind személyemet. Nagyon örülök annak, hogy a győriek szeretik a színházukat. Teátrumunk a városban egyfajta státuszszimbólumot tölt be, s az utcán is sokszor megállítanak, s gratulálnak, amiért nívós előadásokat viszünk színre. Kell-e ennél nagyobb boldogság egy színházigazgatónak?

 

Medveczky Attila