2014.10.03.
A legfontosabb,
hogy zeneileg és a színészileg is tökéletes élményt nyújtson
egy opera
Minden egyes szerep megformálásánál arra törekszem, hogy új
arcát mutassam be az adott figurának
Cser Krisztián
operaénekes 1977-ben Szegeden született muzsikus családban.
Kezdetben zongorázni tanult, de az intenzív zenetanulás folytatása
mellett érettségi után a Szegedi Tudományegyetemen fizikusi
diplomát szerzett 2002-ben, majd doktori tanulmányokat
folytatott a Szegedi Biológiai Központ Növénybiológiai Intézetében.
2002 és 2006 között a szegedi Zeneművészeti Főiskolai Kar
magánének szakán tanult, énekmestere Andrejcsik István volt.
2008-ban a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem operaszakán végzett,
énektanára Marton Éva, színpadi tanára Kovalik Balázs volt.
Már főiskolás évei alatt szerepet kapott a Magyar Állami
Operaház Elektra előadásában. Részt vett több nemzetközi
mesterkurzuson Marton Éva, Csengery Adrienne, Hamari Júlia, Polgár
László, David Lutz, Alaistair Thomson, Adorján Ilona vezetésével.
Oratórium-szólistaként
1998-ban debütált J. S. Bach János passiójában,
repertoárja a kora barokk kompozícióktól a kortárs zenéig
szinte minden stílusra kiterjed. Olyan neves magyar és külföldi
karmesterekkel dolgozott együtt, mint például Pierre Cao,
Helmuth Rilling, Peter Schreier, Muhai Tang, illetve Bogányi
Tibor, Hamar Zsolt, Kocsis Zoltán, Fischer Ádám, Fischer Iván,
Peskó Zoltán, Vashegyi György, Vásáry Tamás. Rendszeresen
koncertezik Magyarországon és külföldön is. 2004-ben
megnyerte a IV. Simándy József Énekversenyt. 2008-ban a
Montserrat Caballe Énekversenyen döntőbe került, a 2009-es
Genfi Énekversenyen különdíjat nyert. Operaénekesként
2008-ban az olaszországi Spoletoban debütált a Hamupipőke Don
Magnificojaként, ezzel a szereppel Japán turnén is részt vett.
2008-2010 között a Magyar Állami Operaház ösztöndíjasa, azóta
vendégművészként szerepel.
Főbb szerepei:
Pomádé király, Don Fernando a Fidelióban, Cipolla a Mario
és a varázslóban, valamint Kurt Weil Mahagonny város
felemelkedése és bukása című operájában Joe. Salome-ban
I. katona, Don Carlosban V. Károly, Sári József Napfogyatkozás
című operájában Radnóti, a Pécsi Nemzeti Színház Boleyn
Annájában VIII. Henrik. A Kékszakállú herceg szerepét először
2010-ben a Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon énekelte Kerényi
Miklós Gábor rendezésében, később a Művészetek Palotájában
is. Az elmúlt évadban Sarastro szerepét énekelte a Zeneakadémián
a Varázsfuvolában és az Erkel Színház Parázsfuvolácskájában.
A 2014/2015-ös évadban a Magyar Állami Operaházban a Figaro
házassága címszerepében, a Don Carlos Főinkvizítoraként,
A bűvös vadász Gáspárjaként, a Hunyadi László Cilleieként,
A trubadúr Ferrandójaként, s Collatinus, római hadvezér
szerében a Lukrécia meggyalázásában láthatjuk.
Ösztöndíjak,
díjak:
2014. : Magyar Ezüst
Érdemkereszt
2013. : Székely
Mihály-emlékplakett
2011. : Wagner Társaság
ösztöndíja
2010. : Márciusi
Ifjak Díj
2008-2010. :
Magyar Állami Operaház ösztöndíjasa
2007. : Fischer
Annie ösztöndíj
2005. : Szent-Györgyi
Albert ösztöndíjat
2003. : „Filharmónia
Kovács Róbert" ösztöndíj
Versenyek:
2009. : Genfi Énekverseny,
különdíj
2008. : Montserrat
Caballe Énekverseny, döntő
2004. : Erkel Művészeti
Napok Ária- és Dalverseny, különdíj
2004. I. :
Esztergomi Nemzetközi Oratórium Énekverseny, különdíj
2004. IV. : Simándy
József Énekverseny, II. kategória 1. helyezés
2003. I. :
Gyurkovics Mária Énekverseny, döntő
Augusztus 20-án színvonalas szakmai munkájáért
a Magyar Ezüst Érdemkereszt polgári tagozat kitüntetést
vehette át. Befolyásolják a díjak, elismerések a művészi pályáját?
–Nem számítottam rá, hogy megkapom ezt a kitüntetést,
s bevallom, hogy főleg a március idusán átadott művészi díjakat
ismerem, azokat, amelyekkel megjutalmazták példaképeimet is.
Igaz, hallottam már az augusztus 20-án átadott díjakról, de
nem gondoltam rá, hogy azok közül bármelyiket is megkaphatom.
Nagyon örülök ennek a kitüntetésnek, ami nem csak munkám
elismerését jelenti, hanem ösztönzőleg is hat rám. Azt is
tudom, hogy a kitüntetést kapni felelősséggel jár, mert az
elismerteknek példaképként is meg kell állniuk a helyüket.
Külföldön a jó helyezés eléréséhez a tudásnál többet számított
a kapcsolati tőke
Azt szokták mondani, hogy a díjakon kívül a
versenyeken való megmérettetések is lényegesek. Mennyire
fontos a különféle versenyeken való részvétel egy fiatal
operaénekes számára?
–Lehetnek fontosak a versenyek is, de…A fődíjhoz nem
elég a tehetség, a felkészültség, hanem a szerencse is
kell– ami persze a pályának is a lényeges eleme. Nem hiszem,
hogy attól jó énekes valaki, ha megnyer egy versenyt. Úgy
veszem észre, hogy az énekversenyeken az énekes teljesítményét
elég nehéz objektíven mérni. Elég sok versenyen indultam el,
egyiket meg is nyertem, ám külföldön
úgy tűnt, hogy a jó helyezés eléréséhez a tudásnál többet
számított a kapcsolati tőke. Eleinte nagy jelentőséget
tulajdonítottam a külföldi nagy versenyeknek, melyek közül
egyet sem nyertem meg, hanem néha a különdíjat kaptam meg. Az
első 10-ben mindig benne voltam, ami nem tekinthető rossz eredménynek.
A versenyekkel kapcsolatban a felkészülésnek tulajdonítok
nagyobb jelentőséget, mert az ösztönzi az énekest, hogy
rendszerben tanuljon, főleg, amíg nem hallgatója valamelyik
zeneművészeti felsőoktatási intézménynek.
A külföldi versenyeken való részvétellel
nagyobb rálátása lehet az adott énekesnek a nemzetközi operajátszás
helyzetére?
–A nemzetközi operajátszás pillanatnyi helyzetére nem
következtethetünk egy versenyből. Azt viszont
megtapasztalhatom, hogy a generációmban és hangfajomban
mennyire énekelnek tehetséges művészek. Azt is megfigyelhetem,
hogy a különböző nemzeteknél milyen fokú az énekkultúra.
Azt vettem észre, hogy az oroszok énekesek nagyon képzetten énekelnek.
Igaz, hogy a
legjobb basszisták Oroszországból és Bulgáriából származnak?
–Az oroszországi kórusukban valóban nagyon szépen szól
a basszus szólam, de ha a szólistákat vesszük górcső alá,
akkor nincs nagy különbség a nyugati és a keleti származásúak
között. Érződik, hogy hangszínben az orosz énekesek eltérnek
olaszoktól, vagy a spanyoloktól, s a nyelvi különbség az, ami
a leginkább hat a hangképzésre. De nagyon sok kiváló
tenorista és szoprán is érkezik Oroszországból.
Az első főszerepet Olaszországban énekeltem
Opera-szakosként kapott már szerepet a fővárosban,
vagy vidéki színházaknál?
Milyen volt az első előadás visszhangja?
–Karnagy úr fölkészített minket arra, hogy a kínai közönség
teljesen másként viselkedik az operaelőadások alatt, mint az
európai. Például esznek, isznak, és interneteznek. És Bartók
műve olyan hatással volt rájuk, hogy végig csendben figyeltek.
Már az is nagy dolog volt, hogy megtelt a tianjini kultúrközpont
remek akusztikával rendelkező operatermének 1600 férőhelyes nézőtere.
Több kortárs magyar műben énekelt. Azok megszólaltatása
más hangtechnikát kíván?
Medveczky
Attila
|