2014.10.10.
Kék szonáták
Siska-Szabó Hajnalka kiállítása a Magyar Írószövetség
Klubjában
Elsőre látni,
hogy a nagybányai mag, a leget is átvilágító tündökletes fény
jó talajba hullott. Az aradi képzőművész, Siska-Szabó
Hajnalka nem tagadja le eme klasszikusok iránti vonzalmát. Nem
is tagadhatná, hiszen a táj varázsa: a hegyek körvonala (Drienicai
látkép, A kilátóról), a napszítta tengerben árválkodó
boglya (A bérci tető), a fénykarikák fodrozta víz (Alkonyi
reflexek) és a délelőtt derűje (Kilátás Koltón) éppúgy
visszautal a hazai plein-air finom ecsetforgatóira, mint a természet
adta szabadság filozofikumára.
Erről az
alaphelyzetről van szó festőművészünk esetében is. Mert
ahogyan – feledvén a város zaját, az utcák-falak sötétségét,
a szürke kőrengeteget – kilép a természetbe, fennköltebb szóval,
bebocsátást nyer a fény katedrálisába, azonnal megváltozik
lelkülete. Szívja magába bolondulásig a természet adta erőket,
hogy eme tudatosan maga elé emelt fátyolon – szemnyitogató rácson
– keresztül lássa ábrázolandó tárgyát.
Amely, noha a művész
nem ódzkodik a figuralitástól, ritkán ember (ha az, átstilizált
mítoszi formában: Ikarus), vagy valamely építmény (A múlt szépsége
I–II.), legtöbbször inkább hegy, mező, tó, patak, fa, virág,
boglya. A posztimpresszionista stíluson túllépve, ám ebben a
„kék szonátás” modernségben sem elvágva mindazon szálakat,
amelyek őt eme irányzathoz kötik. Leginkább az érzékeny,
leheletfinom ecsetkezelés utal, letagadhatatlanul, az ősökre.
Ám Siska-Szabó
Hajnalka modern korunk gyermeke. Avval, hogy megvallja a magyar
piktúra egyik fontos – akkor modernek számító – irányzatához
való kötődését (Nagybányában, vagyis Ferenczyékben természetesen
nem Bortnyikot kell keresni, hanem a fényszabadító igézetet),
csak annyit árul el magáról, hogy hagyománytisztelő. Innen
megannyi elrugaszkodása. A lírai absztrakt felé is (Esti tükörkép),
és a félfigurális absztrakt felé is (Társalgás, Szárnyalás).
A legtávolabbi pontot, az erős kontúrú, kitűnő szerkezetű
konstruktivista Időharangok, és az expresszionista Kőemberek
I–II. képviseli, odahagyván a lágy színek csaknem simogató
auráját.
A zenei élmény közvetítette
harmonikus színvilág – sosem szimfóniáról van szó, hanem,
miként a tárlat címe is jelzi, szonátáról (méghozzá az azúrt
kitüntető szonátáról) – egyszerre utal a művész lelki
alkatára, nyugalmat árasztó bensőjére, és nem kevésbé arra
a napsütötte tájba rögzült időélményre, amely valahol az
organikus lét szabadságának tudatosítója is. Így volt ez a
kezdetekkor, és ez olvasható ki az utóbbi fél évtizedben készült
festményekből ugyancsak.
Semmi zártság,
semmi komorság. Még a vihar is úgy csap le a tájra, hogy a föld
és a horizont fölötti ég faktúrája – a Vihar után című
vásznon az ismert kés szabdalja mindkét terrénumot –
ugyanazt az elementáris, mindent valamiképp megtisztító élményt
sugallja. Ez már továbbfejlesztett „Nagybánya”, a foltokban
jelentkező, fényt megszűrő – átalakító! – „sötétség”
mégsem a kazamaták mélyéről jön, hanem az önmagát megújító
természetnek öröktől fogva sajátja. Ez az elem, megmagyarázhatatlan
módon, örök konstansként, ott van a Fényjáték I–II. jórészt
absztraktnak tetsző víziójában, és olyan „kisimított” tájélménynek
is szerkezetet, látásmódot meghatározó központi része lesz,
mint amilyent az A ködös Tisza, illetve – csak az előbbihez
viszonyítva dinamikusabb felütéssel – az A móló című
festmény mutat.
A lírai alkat (ez
a nőiesség legfőbb jegye) nem csupán az érzékenységet fogja
magába, hanem kihatással van mindazon kompozíciókra, amelyeken
a külső látványvilág – hogy milyen módon, titok – a benső
lélekrezdüléseivel ötvöződik. Kevésbé sikerült megvalósulásai
is vannak eme összetettségnek – a különben szép nonfiguratív
sásrengetegbe teljesen fölösleges egy női arc felvillantása
(A víz arca) –, ám az ilyen jellegű alkotások többségén
ott az a hallatlan, pszichológiailag talán meg sem határozható
derű, amelyben a ködszerű gomolygás – paradox – nem
elnyeli, hanem kiemeli a mélyről jövő látomás, „aszszonyi
sóhaj” megnevezetlenül is fontos szerepét (Mélység I., Zöld
tükör, Esti tükörkép).
Nem föltétlen
kell a szimbólumtár gazdag jelképiségében kutakodnunk –
„A föld puszta volt és üres, sötétség borította a mélységeket,
és Isten lelke lebegett a vizek felett” (Ter 1,2) –, hogy
magyarázatot kaphassunk a különféle formában megjelenő víz
gyakoriságára (a már említetteken kívül: Balatoni hajnal,
Hajnali nyugalom, Hínár, Örvény, Szél a mólón, Vitorlás
stb.). Ám a művész tájékozódása akarva akaratlan összeköti
a mélytudatban nyugvó bibliai szimbólumokat az ilyes jellegű,
a nyugodt felületű vagy zavarosságukban is szép tájrekvizitumok
áradó kellemével. Ha ezt a természetre kivetítve önvizsgálatszerűen
alkalmazza – lásd a Tükörkép szerkezetében leledző feszültséget
–, az ábrázolás magában hordozza az én-megvalló játék
tisztaságpróbáját is.
A kapumotívumok
– talán szükségtelen itt a szimbólum értelmezésére kitérnünk
– éppúgy beépülnek ebbe a látványvilágon túl valaminő mélységet
is involváló szerkezeti sokarcúságba, mint a napszakonként,
koronként megújuló, viharokkal tüzesített, de valahol a lélek
csatornáit is szimbolizáló víz – az élet vize, a szabadság-tenger
stb. – megannyi megjelenési módja (A fényőrző, A gótika fénye,
A múlt szépsége I–II.).
A fénytől
megittasult földabrosz mint tájkép-variációk ösztönzője
attól érdekes, hogy a motívumláncolat éppúgy egy –
realista indíttatású, ám valahol mégis a csodával érintkező
– különös látomást tükröz, mint bármely, a láthatón túlira
tekintő festmény (Bálák, Boglyák, Hőség, Utolsó fények).
Siska-Szabó Hajnalka egy-egy vászna kultúrtörténeti bolyongást
jelez – bennük jól ismert művek visszhangozzák a klasszikust
(A bérci tető, Kilátás Koltón, Holdfivér-Napnővér) –,
ugyanakkor van képileg hatásos szava furcsán lélegző modern
korunk megidézésére is. Kérdés, hogy a XXI. századi
kapcsolatok tájba gyökerező gólem-emberei az organikus lét
egyensúlyát vigyázzák-e (egy-egy pár összebújása talán
ezt sejteti), vagy megmaradnak acélos hírvivőnek. Miben lelhető
fel a fejlődés záloga? A konstruktív szerkezetű Vissza a jövőbe
ábrázolásmódjában és talányos üzenetében.
Szakolczay Lajos
|