2014.10.10.
Soha nem
fogadtam volna, hogy a Magyar Fórum címlapján egyszer Szegedi
Csanád levelét közöljük. De ez egyszerűen kihagyhatatlan. Ez
a levél olyan pontos lenyomata a Jobbikban munkáló érzéseknek,
annyira tipikusan magyar-zsidó történet, hogy okulásul meg
kell ismertessük olvasóinkkal. (főszerk)
Szegedi Csanád: Kell a díszzsidó
Nem szerettem
volna megszólalni a Jobbik újabb „önkóserolási” kísérletével
kapcsolatban, de érzem, hogy teljesen csöndben nem maradhatok.
Mi történik Miskolcon? Van egy ember az egyik oldalon, Jakab Péter,
akivel több éven keresztül nagyon közeli munkakapcsolatban
voltam. Több is volt ez, mint munkakapcsolat, barátságnak
tekintettük akkor mindketten. A másik oldalon áll a nagy tudású
rabbi, Köves Slomó, aki 2012 nyarán utat mutatott a zsidóság
irányába nekem. mint volt szélsőjobboldali politikusnak. Számomra
Köves több mint rabbi, talán szerényen az egyik tanítómnak
tekinthetem. Ez a két személy az elmúlt napokban nyílt levelet
írt egymásnak. A történet végtelenül egyszerű és egyben drámaian
közép-európai: egy szélsőjobboldali, antiszemita retorikát
használó, sokak által csak neonácinak nevezett párt egyik
vezető személyiségéről kiderül, hogy zsidó származású.
Velem is ez történt 2012-ben, tehát távol álljon tőlem, hogy
én ezért bárkivel kapcsolatban neheztelő szavakat írjak.
Mindenekelőtt azt
kell tisztába tennünk, hogy Jakab Péter nem csupán „zsidó
származású”, hanem vallási értelemben – csupa-csupa
nagybetűvel – ZSIDÓ. Méghozzá a zsidó jog alapján 100 százalékig
zsidó. Tudni vélem, hogy mi játszódik most le Péter lelkében,
nemrégen én is hasonló cipőben jártam. Talán abban bízik,
hogy a fehér ing – fekete mellény, a „cigányozós” kemény
szavak, a lelkesítő lakossági fórumok, a szélsőjobboldali hírportáloknak
való megfelelési kényszer elhalványítja a radikális
jobboldali közeg felé a zsidó származás „bűnét”. Nem
fogja. Jakab Péter innentől fogva zsidó lesz az egyszerű, a
magához őszinte szélsőjobb tagság szemében. Ellenben a
cinikus pártvezetőség egészen biztos, hogy ragaszkodni fog
hozzá: szükségük van ugyanis egy zsidóra, akivel takarózhatnak.
Kell egy „díszzsidó” a szélsőjobboldali pártba. Jakabnak
szinte biztos, hogy ezt így el is mondták (már csak azért,
hogy tudja, hol a helye), ahogy nekem is elmondták annak idején,
és kérleltek, hogy maradjak.
2012-ben nekem is
ugyanaz volt az önképem, mint Jakabnak: az elszánt magyar
hazafiság összeegyeztethetetlen a vallásos zsidóság útjával.
Hatalmasat tévedtem. Sőt úgy érzem, hogy most sokkal jobban
szolgálom Magyarország és a magyar nép érdekét, mint 2012 előtt.
Nem lesz attól senki sem kevésbé „jó magyar”, ha
reggelente tfilint köt vagy böjtöl Jóm kippurkor.
A Kárpát-medencében
keveseknek adatott meg, hogy minden belső küzdelem nélkül
tudjanak önmagukkal hitelesen azonosulni. Az önazonosság, belső
énünkhöz való viszonyunk különböző mértékben határozza
meg életünket, választásainkat, politikai identitásunkat.
Egyeseknek önazonosságuk lét- és sorskérdés, másoknak
nyomasztó teher, megint másoknak könnyen meghaladható nyűg. A
Szegedi Csanádok és Jakab Péterek sorsa nem egyedi tragédia,
sokkal inkább mély tanulságokat hordozó 21. századi kelet-európai
tanmese.
Szomorúan
jellegzetes Kárpát-medencei küzdelmét vívja Jakab Péter is,
környezetével, álságos elvtársaival és nem utolsósorban saját
magával. Ha van ma Magyarországon valaki, aki ennek a vívódásnak
a mélységét, fájdalmát, nyomasztó ürességét át tudja élni,
ebben együtt tud érezni, az bizonyosan én vagyok, Szegedi Csanád,
a volt Jobbik-alelnök, -pártszervező, EP-képviselő, korábbi
radikális ideológus, antiszemita, ma családja, gyermekei, közössége
és nemzete számára példát mutatni kívánó zsidó, magyar, Kárpát-medencei
hazafi. Elképzelhetetlen, kínzó, majdnem beláthatatlan út,
amit megtettem, de ma ugyancsak elképzelhetetlen elgondolnom az
életemet, önmagamhoz való viszonyomat ezen mindent megváltoztató
folyamat nélkül.
Pontosan tudom,
milyen miskolcinak, borsodinak, észak-magyarországinak lenni. Úgy
felnőni, hogy a környezet, a szociális meghatározottságok, a
lehetőségek mind az ellen dolgoznak, hogy a tehetség
kibontakozhasson, hogy terveinkről és vágyainkról azt kelljen
folytonosan gondolnunk: úgysem valósulnak meg. Miskolcon felnőni
a kudarc lehetőségét állandóan magában hordozó meghatározottság,
amiért joggal hibáztatunk másokat, de úgy tűnik, soha nem a
megfelelő felelősöket.
Azt viszont sajnos
nem tudtam, milyen magyar zsidóként felnőni. Nem tudtam, mit
jelent a zsidóság. Egy egészen eltorzult, összeesküvés-elméletek,
népi előítéletek és természetesen antiszemita szakirodalom
által táplált, alakított kép élt bennem zsidókról, zsidóságról.
Jakab Péter nálam lényegesen szerencsésebb helyzetben van. Bár
felvételekor nem szembesített egyikünket sem – engem sem –
zsidó származásával, saját vallomása szerint mindig is tisztában
volt azzal. Nagy és fontos felelősség ez a tudás!
Mindketten, Jakab
és jómagam is jól ismerjük a Jobbik működését, politikai
logikáját, a Jobbikban meghatározó véleményformálók
cinizmusát, tényleges, zárt körben megkockáztatott őszinte
hitvallását. Azt hiszem, legalább nekünk, kettőnknek nem
szabad, nem ízléses, de legkevésbé nem hiteles a Jobbikban
markánsan megjelenő antiszemitizmusról vitatkoznunk. Péter is
pontosan tudja, hogy az antiszemitizmus, az antiszemita beszéd a
mindennapi pártélet része. Nem valami külső szokatlan érdekesség,
hanem jól ismert, szervesen a párttagság és a pártvezetés
gondolatvilágához tartozó eszme. Tudja Jakab Péter is, hogy a
holokauszttagadás, holokauszt-relativizálás is fontos része a
Jobbik mindennapi megnyilatkozásainak, külső és belső
kommunikációjának. Ennek elfogadása vagy az ehhez való
asszisztálás egy zsidó, származását, felmenőit vállaló,
azok sorsával (sorstalanságával) már csak a családi történetekből
is tisztában levő, a holokauszt-túlélők harmadik generációját
képviselő unoka számára nyilván alig viselhető. Ha ez az
elviselhetetlen meghasonlás mégsem lenne mindennapi vívódásainak
tárgya, felajánlom Péternek, jöjjön el velem Auschwitzba, és
tapasztalja meg ott, helyben azt a felfoghatatlan borzalmat, amit
magam is csak felnőtt fejjel éltem át, és amit manapság párttársai
gúny és tréfa tárgyává tesznek.
Bizonyosan van
valami jellegzetesen észak-magyarországi, ami kettőnk sorsában
ilyen sok azonosságot eredményez. Mindketten rossz, káros válaszokat
adtunk erre a sorsunkból következő adottságra. Mióta zsidóságommal
ismerkedem, azóta sok mindent megértettem, megtanultam, de talán
legfontosabbként mégis azt: soha nem késő változtatni, változni.
(Hogy újonnan szerzett tudásommal kicsit büszkélkedjek, ahogy
a zsidó bölcsek tanítják: „Térj meg halálod előtt egy
nappal!”)
Életem legnagyobb
megkönnyebbülését hozó pillanat volt, amikor egy 2012 nyári
vidéki jobbikos gyűlésről hazafelé tartva ráeszméltem arra,
hogy hova nem tartozok, és ezzel együtt, hogy hova igen. Hova
kell hogy tartozzak. Tudtam, hogy óriási munkába kezdek, mely
egész hátralevő életemben feladatot fog jelenteni számomra.
Jakab Péter nem tudja talán még elképzelni, milyen a hazatérés
érzése, a zsidó őseivel való őszinte szembenézés.
Elmondom: végtelenül felszabadító. A dolgok a helyükre kerülnek,
és megérti az ember, hogy egyetlen feladata van: vétkeinek
tanulságát levonni, és életprogrammá tenni a jóvátételt.
Nem könnyű, de megéri!
|