2014.10.17.
A koloratúraéneklés egyik hazai kiválósága
(Benedekffy Katalin áriaestje a MOM Kulturális Központban)
Felejthetetlen
komolyzenei élménnyel lettek gazdagabbak, akik október 2-án
megtekintették a MOM Kulturális Központban Benedekffy Katalin
áriaestjét. A székelyföldi Nagygalambfalván született színésznő,
énekesnő pályafutását ismerve elmondhatjuk: sosem adta föl
álmait, és nem ismer lehetetlent. Kislánykorától kezdve
rendszeresen szerepelt szavalóversenyeken, irodalmi esteken és
egyéb kulturális rendezvényeken. 1998-ban költözött
Magyarországra, majd a következő év tavaszán felvételt nyert
a Pesti Magyar Színház Színiakadémiájára. Az akadémiai évek
alatt már számos előadásban játszott kisebb-nagyobb
szerepeket. A diploma megszerzése után a debreceni Csokonai Színház
szerződtette, ahol a Csókos asszony Rica Maca szerepében debütált,
melyet sok szép főszerep követett. 2004-től a Győri Nemzeti
Színház színművésze, s a Miss Saigon Gigijeként kezdte győri
szereplését, nagy sikerrel játszotta Bellát A vöröslámpás
házból és Barbarát Fényes Szabolcs Maya című operettjéből.
Ezzel párhuzamosan a Thália Színházban a West Side Story Anitáját,
valamint a Budapesti Operettszínházban a Rómeó és Júlia című
musicalben játszotta a Dada szerepét. A következő években a
Zsuzsi kisasszony címszerepét, a Mária főhadnagy Antóniáját,
a Chicago Roxyját, s a Gül baba Leiláját játszotta el.
2012-ben nagy sikerrel alakította a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon
a Báthory Erzsébet musical-opera címszerepét. Rendszeres vendégművésze
a Kolozsvári Magyar Operának, és kollégáival több koncertkörúton
vett részt Székelyföldön.
Benedekffy Katalin
különösebb erőfeszítés nélkül vált át a népdalból a
musicalre, az operettre vagy akár az operára. Sokan még a
szakmabeliek sem értik: hogyan képes ilyen sok műfajban
megfelelni. Érezte, hogy több lehetőség van a hangjában, mint
amit eddig megtapasztalt. Azért jött át Magyarországra, hogy
színész lehessen. Ha ezt a Jóisten megadta neki, és sikerült,
ha tehetséget adott hozzá, kötelességének érezte, hogy tovább
lépjen, s kipróbálja magát más műfajban is. Több nemzetközi
énekversenyt is megnyert, a Víg özvegy nagyoperett Európa hírű
Valencienne-je lehetne, de ő elhatározta, hogy mindent megtesz
annak érdekében, hogy operaénekesnő legyen. Többen tanították
eddig operaéneklésre, jelenlegi mestere a világhírű
mezzoszoprán énekesnő, Hamari Júlia. Bizony sokan, akik
jelenleg az operaénekesi pályán vannak, irigykedve figyelik,
hogyan fejlődik évről évre Benedekffy Katalin hangja. Ez
bizony egy magyar átok, ahelyett, hogy büszkék lennénk az újabb
tehetségekre, inkább negligáljuk őket.
Az október 2-ai
áriaesten a művésznő bebizonyította, hogy mind a Mozart-,
mind a Verdi- és Puccini-operák lírai koloratúr áriáit magas
színvonalon képes megszólaltatni. Gyönyörű hangon énekelt,
muzikalitása sokat ígérő. Az Éj királynőjének áriáját
valóban királynői hangvételben és kifogástalan technikával,
egyszóval lefegyverző tökéletességgel varázsolta elénk. Ám
mindehhez hozzátartozott még egy fontos körülmény:
nevezetesen, hogy a technika sosem tolakodott előtérbe. Rendkívül
finom, hajlékony, tisztán és kellemesen csengő szopránja könnyedén
szökik fel a háromvonalas oktávba, a díszített énektechnikának
fölényes úrnője. Énekéből nem hiányzik a vonzó báj sem.
Liú áriáját átgondolt érzelmességgel, de giccsmentesen szólaltatta
meg. Amikor Verdi Álarcosbáljából Oscar bravúráriáját énekelte
el, szopránja élénken, tisztán és magabiztosan szólt. A
magasabb hangfekvésű koloratúrákat is szépen énekelte ki, és
megfelelően árnyalta hangszínét, ahogy a Francia királylány
dalában is.
Hamari Júlia
mestertanár az énekszámok közti szünetben, műsorvezetői kérdésre
elmondta, hogy álarc nélkül énekelni azt jelenti, hogy le kell
vennünk „második arcunkat” ahhoz, hogy a közönségnek
hitelesen szóljunk. Szerinte számtalan tehetség él Magyarországon,
de nem karolják föl őket. Egyes dirigensek kiválasztanak
maguknak ötletszerűen énekeseket, és azokat viszik magukkal
koncertekre. Amikor a pályára lépett, a magyar énekeseket még
megbecsülték itthon és Nyugaton is. Ma már ahhoz, hogy a
magyar énekesek bizonyítsanak, számtalan külföldi énekversenyen
kell sikerrel részt venniük. S ezt nem tartja jó dolognak. A művésznő
azt is elmondta, senki se higgye azt, hogy Nyugaton „kolbászból
van a kerítés”. Ott is nagyon meg kell küzdeni azért, hogy
valaki szerephez jusson. „Nagy kihívást jelent számomra az,
hogy egy remek musical- és operetténekesnőt bevezessek az opera
világába. Ezt nekem is tanulnom kell folyamatosan. De Katában
annyi szorgalom, tehetség van, hogy öröm számomra vele
foglalkozni”
A koloratúréneklésnek
nálunk is, külföldön is az a legfőbb veszélye és kísértése,
hogy dekoratív külsőséggé fokozza le a hang érzéki és
csillámló ragyogását. Benedekffy Katalin, ennek a kísértésnek
sohasem esett áldozatul, sohasem engedte, hogy a technikai fölény
elhomályosítsa nála a művészi igazság és a zenei ábrázolás
mélyebb tüzeit. Hihetetlen szorgalmának, munkabírásának köszönhetően,
és a segítő kritikák figyelembevételével sokat fejlődött
– erről meggyőződhetünk, ha megnézzük a korábbi felvételeit.
A magas hangok már nem szólnak élesen, és már nem viszi túlzásba
a gesztikulálást egy adott ária eléneklése közben. Reméljük,
hogy a közeljövőben operai feladatot kap, mert azt tehetségével
és szorgalmával kiérdemelte.
M.A,
|