2014.10.17.
Interjú Adolfo Nicolás jezsuita elöljáróval
a szinódusról
A Corriere della
Sera október 8-i interjúja Adolfo Nicolásszal, a Jézus Társasága
általános elöljárójával. Korponai Gábor SJ fordítása.
„A pápa valóban
egy olyan ember, aki hallgat a Szentlélekre. Több alkalommal is
beszélt a meghallgatás teológiájáról: szükséges, hogy
hallgassunk a világra, különben a világ sem hallgat ránk”
– fogalmazott Adolfo Nicolás SJ. A 78 éves Adolfo Nicolás a Jézus
Társasága általános elöljárójaként Szent Ignác 29. utódja.
Sokan csak „fekete pápaként” ismerik. Gyalog jár a szinódus
üléseire papi civiljében, melyet egy kitűző ékesít: az Ad
maiorem Dei gloriam mottó áll rajta arabul – a közel-keleti
jezsuitáktól kapta ajándékba.
Generális atya, a szinódust olvashatjuk a II. Vatikáni
Zsinat beteljesedéseként?
Úgy hiszem, hogy Ferenc pápa éppen a zsinatot akarja megélni.
Sok olyan tényező van, ami miatt egy kicsit távolabb állunk a
nép gondolkodásmódjától – a pápa tudatában van ezeknek.
Azt szeretné, hogy a Zsinat valóságosabb legyen, hogy ne legyen
többé ez az előre-vissza játék, hanem az Egyház előrehaladjon,
ahogy az emberiség is halad előre, nem maradhatunk le...
A pápa nyitó szentbeszédében kétszer is idézte a
Zsinatot…
A szinódusi atyák beszámolóikban is rendre hivatkoznak a
zsinatra. Úgy gondolom, ez egy nagyon erős visszatérés a
Zsinathoz.
Milyen értelemben?
Az Egyházról beszélünk, arról a tényről, hogy egy
olyan világban élünk, amely nem tökéletes, ahol az embereknek
küzdeniük kell. Különösen igaz ez a családra és a házasságra,
amelyek igazi küzdőpályák. Láthattuk, hogy olyan pásztorok
vannak jelen, akik a valós helyzetnek adják át magukat, nem
pedig elvont elméleteknek. A kérdés többé már nem az, hogyan
buzdítsuk beszédünkkel a népet, hogy kövessék ezt vagy azt
az életformát, hanem az, hogyan tudjuk meghallgatni, kísérni
őket: ez az a szemlélet, melyet egyre inkább észre lehet
venni.
Van ellenállás?
Természetesen, van néhány hang… Egyébként a pápa azt
kérte tőlünk, hogy legyünk szabadok. A hangsúly azonban a kísérésen
és a meghallgatáson van.
Beszélt az aggodalmakról. Az elváltak és polgárilag újraházasodottak
esete?
Igen, kétségtelenül. Van, aki a II. Vatikáni Zsinatot idézve
a fokozatosságról beszélt: pozitívnak kell lennünk, meglátni
a jó dolgokat, még ha a forma nem is tökéletes. Nem lehet csak
tökéletest és semmilyent megkülönböztetni, megannyi átmenet
létezik...
Egy ignáci alapelv: mindenben Istent keresni…
Igen, Ignác lelkiségében van egy folytonos növekvés, ez
a növekedés pedig egyfajta fokozatosságot feltételez. Semmi
sem nő meg egy csapásra. A világ nem fekete-fehér.
Van jó egy csupán együtt élő párban, vagy azokban,
akik polgárilag kötöttek egy második házasságot is?
Természetesen. A teremben erről nem esett szó, de a beszélgetésekből
ezt szűröm le: jobb egy olyan pár, akik törődnek egymással,
mint egy olyan pár, akikben nincs szeretet, nincs semmi, még ha
az egyházi előírásoknak meg is felelnek. Jobb, ha van benne
valami. Ez a fokozatosság, amely a dolgokban a pozitívumokat is
észreveszi. Nem csak a tökéleteset kell elfogadnunk. Amikor Ázsiában
éltem, újra meg újra ráeszméltem, hogy a nyugati, az európai
mentalitás szerint a perfectum csak az, ahol minden tökéletes;
azonban ha van valami hiba, az már nem jó, az már malum
(rossz). Ez szerintem már sok. Ha van valami jó, amely növekedhet,
táplálnunk kell azt, táplálnunk kell az életet minden területen.
Martini bíboros
mondta: „Azt a kérdést, hogy az elváltak áldozhatnak-e, meg
kell fordítani. Hogyan siethet az Egyház a szentség erejével
azoknak a segítségére, akik bonyolult családi helyzetben élnek?”
Martini e megjegyzése fontos a szinódus számára. Valaki
ezt mondta: aki eljutott a válásig, annak sok nehézségben és
szenvedésben volt része; éppen azoktól vesszük el az orvosságot,
akiknek leginkább szükségük lenne arra! Nem, ez nem mehet így
tovább!
Vannak, akik szerint a doktrinális dolgokat nem lehet megváltoztatni?
Erről már volt egy világos megállapítás: a probléma
nem doktrinális, hanem a kísérésre vonatkozik. Amit Krisztus
mondott, azt megmondta, a mi alapelveink onnan erednek. Azonban,
ahogyan többen is jól magyarázták a dolgot a teremben, az értelmezésből
fakadóan mindig lesz egy hely, ez a hely pedig lelkipásztori
jellegű. A szentírástudósok nagy szolgálatot tesznek az Egyháznak,
azonban az ő szavaik kicsit üresek maradnak. A kérdés továbbra
is lelkipásztori jellegű marad, nincs szó semminek sem az újradefiniálásáról,
hanem csak egy másfajta nyelvet, kifejezési formát keresünk.
A pápa figyelmeztetett: ne rakjatok „elviselhetetlen
terheket” a nép vállára…
Ez evangéliumi. Spanyolországban láttam egy karikatúrát:
egy kétségbeesett pap volt rajta, aki fogta a fejét: Szörnyű,
egy olyan pápánk van, aki hisz az evangéliumban!
Változni fog valami?
Úgy hiszem, igen. Nagyobb lesz a nyitottság, nem
alapelvekről fogunk beszélni, hanem a valóságot próbáljuk
megkeresni, illetve a népet kísérni.
Mit jelent a jezsuiták számára, hiszen Ferenc pápa is
az, a Lélekre hallgatni?
Az ignáci élet foglalata ez, ebben áll Szent Ignác
forradalma: a Lélekre hallgatni. Az inkvizíció nem volt ezzel
annyira elégedett: nyolcszor is kivizsgálta ezért! Mert ha a Lélekre
hallgatsz, nem vagy emberi dolgokhoz vagy normákhoz kötve. Ignácban
egy szabad embert láttak, ezt pedig nem tűrhették! A Lélek ott
fúj, ahol akar. Hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön,
és hová megy (vö Jn 3,8). Ez pedig hatalmas szabadságot ad számunkra.
Forrás: Corriere della Sera, 2014. október 8. (139. évfolyam,
238. szám), 16. oldal
(Magyar Kurír)
|