2014.10.17.
Közgazdasági racionalitás és erkölcsi
igazság
Bauer Tamás,
Gyurcsány-párti közgazdász és Barcza György a Századvég
Gazdaságkutató Intézet vezetőjének vitáját néztem az egyik
leggazdagabb csatornán az ATV-n. Mi ez a pengeváltás a kormány
és a bankok között? Hogyan kell értelmezni ezeket? Ezzel a két
kérdéssel indított a műsorvezető. A téma a koldusbotra
juttatott hitelfelvevők megmentése körüli kormányintézkedésekről
bontakozott ki. A vita kezdetén látszott, hogy az ATV műsorvezetője
erősen lejt Bauer felé, Bauer meg a bankok felé. A korábban
hivatalosan SZDSZ-es, ma Gyurcsány zsoldjában álló fél úgy vélekedett,
hogy a devizaadósok nehézségeit nem a bankok okozták, ezért
coki. Az eladósodott magyar állampolgároknak egy fillért se
adjanak vissza a bankok! A kamatemelés pedig jogos volt Bauer
szerint, és teljes rendben van az is, ha valaki felvett öt millió
forintot annak idején, visszafizetett eddig hét milliót, és még
mindig tartozik öttel. Az az illető baja. Miért akarja Orbán
ezt a bankokra lőcsölni?
Barcza György álláspontja,
mely szerint Magyarországnak az az érdeke, hogy a magyar állampolgárok
és a magyar devizahitelesek járjanak jól, Bauer számára
felfoghatatlannak bizonyult. Őt egy dolog izgatta, a bankok külföldi
tulajdonosainak jóléte. A szenvedő magyar családok? Sag schon!
Azzal érvelt Barcza, hogy a világon nincs még egy hozzánk
hasonló ország, amelyik ilyen mértékben belesüllyedt volna a
devizahitelezés csapdájába, hogy itt nincs általános megoldásra
recept, itt magyar megoldás van, magyar helyzet és magyar probléma.
Na ennél több se
kellett Bauernak, alantas személyeskedésbe kezdett, azonnal vádlóvá
lépett elő, felelősségre vonta vitapartnerét, mit beszél az,
aki egy nemzetközi banknál volt elemző! Barcza higgadtan, becsületesen
válaszolt (pedig mondhatta volna, hogy hazaárulókkal, ávós körömletépők
családtagjaival ő nem vitatkozik), annyit szólt: beosztottként
neki az volt a feladata ott, hogy közgazdasági elemzést készítsen.
Aminek során kiderült, hogy a 2006-os, Gyurcsány-kormány által
elindított megszorítási program eredményeképpen 2007-ben a
magyar lakosság megélhetési problémája miatt devizahitel felpörgetésével
pótolta ki a tőle elvont jövedelmet. Igaz, hogy a magyar közgazdász
szakma sem adott megfelelő figyelmeztető jelzést. Alapvetően
azonban a neoliberális gazdaságpolitika hibájából előállt
helyzetet a Gyurcsány-kormány, majd az őt váltó Bajnai és
Simor, az akkori Nemzeti Bank vezetője is látta, ám
tehetetlennek bizonyultak, mondván a devizahitelezést nem lehet
korlátozni! Mindenféle külföldi érdekre, meg szabályokra
hivatkoztak.
Aztán jött az
Orbán kormány 2010-ben, és egyetlen nap alatt egyetlenegy kormányrendelettel
megszüntette a jelzálog alapú devizahitelezést.
Miért nem szólt
közbe a manapság sokat emlegetett külföld? Az volt a probléma,
hogy a Gyurcsány-kormány teljesen fals képet festett a gazdaságról.
(Gyurcsány maga mondta, hogy hazudtunk reggel, délben meg éjszaka.
– A szerk.) Bár a vita során Bauer bukása látványos volt, a
műsorvezető azt hitte segítségére siethet, ezért bedobta az
ezerszer elismételt vádat, hogy ez a mostani jegybank nem független!
Barcza elegánsan bizonyította, hogy éppen a korábbi években vétettek
a jegybanki függetlenség ellen, hiszen
Gyurcsányék alatt a jegybanknak a magas jegybanki
alapkamat miatt rendre vesztesége keletkezett, és a magyar állam
számviteli szabályozása szerint, a Simor-féle vezetés által
okozott jegybanki veszteséget évente szépen ráterhelte az adófizetőkre.
A nemzetközi gyakorlattól eltérően ezt a tetemes összeget a költségvetésnek
egy ún. hároméves gördülő rendszerben, de mindig ki kellett
fizetnie! És mi történt a nyereséggel?
Amikor Simor a korábbi
jegybankelnök pártszimpátia alapján alkalmazott kommunikációs
tanácsadókat, akkor azt mondták, mert a jegybank gazdálkodása
független, ebbe senkinek nem szabad beleszólnia! A költségvetés
évente akár százmilliárd forintos nagyságrendben is adhatott
át pénzt a jegybank számára amivel az adófizetőket terhelte.
A jegybanki alapkamat abnormálisan magas szintje rendkívüli
kamatköltséget okozott minden szektornak. De bármekkora kárt
is okoztak együtt a jegybankelnökkel, a jegybanki függetlenségről
szóló mese, mindent levédett.
Most pedig fordult
a kocka, Matolcsy ráadásul nem elszórja a pénzt a Magyar
Nemzeti Bank kommunikációs tanácsadóira, hanem vagyont vásárol,
növeli a Magyar Nemzeti Bank vagyonát. Ez az egyik gyökeres
fordulat, ami szerencsére most már végbement a közéletben és
a magyar állampolgárok fejében. A nemzeti vagyonnak két eleme
van: a magánvagyon és az állami tulajdon. Ebbe beletartozik a
Nemzeti Bank is. És hogyha a nemzeti vagyonnak az állami
tulajdonú része nő, azzal mindannyian gazdagodunk. Tulajdonképpen
a neoliberális felfogás „eredménye” az állami vagyon
elvesztése is a 90-es évek közepén, mikor néhány nap vagy hét
alatt több ezermilliárd forintnyi állami vagyon került ki, jórészt
külföldi kézbe. Magyarország ezzel óriási veszteséget
szenvedett el. Hiszen hogyha nincs vagyonom, akkor nem én realizálom
a jövedelmem. A vagyontárgy átkerült máshoz, ő realizálja.
Barcza érvelése világos volt, mint a nap.
A vita végén
Bauer félelmetesen sötétnek bizonyult, mikor kifejtette
neoliberális ars poeticáját: az semmit sem számít ha a
nemzeti vagyon külföldi tulajdonban van! A statisztikai szóhasználat
szerinti az is része a nemzeti vagyonnak!
A hétvégén választunk,
minden magyar állampolgár figyelmébe ajánlom azt az óriási
erkölcsi és intellektuális különbséget, ami a két rendszer,
a neoliberális gyurcsányisták és a nemzeti oldal magyar lényegű
képviselőjelötjei között feszül. Ilyen markánsan még sehol
sem mutatkozott meg, mint ebben a vitában, miről kell a választáson
döntenünk.
Hát gyerünk!
czyla
|