2014.10.24.
Si tacuisses, philosophus mansisses
Történelem és
emlékezet címmel rendezett vitát Szakály Sándor és Ungváry
Krisztián történészek között a XI. kerületi LMP. A vita célja
az volt, hogy a XX. század tragédiáit hogyan lehetne, hogyan
kellene jól kezelni. „Vajon képes-e feldolgozni egy társadalom
a temetetlen, kibeszéletlen múltat ilyen távlatokból?”
A moderátor
szerepét Király Zoltán újságíró (Népszabadság) és volt
politikus (MSZMP, Új Márciusi Front, 4 hét MDF frakció, független,
MSZDP, MSZP) töltötte be. Már az elején ki akart tűnni a történészek
között klasszikus műveltségével, mikor különböző történelemszemléletek
kapcsán a Sine ira et studio (Harag és elfogultság nélkül)
szentenciát idézte Homérosznak tulajdonítva. „Ha hallgattál
volna, bölcs maradtál volna.” A valódi szerző ugyanis
Tacitus.
Veritas Történetkutató Intézet
A vita kezdetén Király Zoltán a kormány által létrehozott
Veritas Intézet létjogosultságát kérdőjelezte meg, hiszen
sokan támadják az intézményt, és ennek főigazgatóját Szakály
Sándort.
Ungváry Krisztián
szerint a kormány elhárítja a valódi szembenézést a múlttal,
akár Horthy Miklós személyéről van szó, akár az 1944-es német
megszállásról, mivel az általuk gyűlölt kommunista
rendszerrel szembe akarják állítani a XX. század jobboldali
rendszerét mint pozitívumot. Ezért megy a folyamatos
szerecsenmosdatás. Megjegyezte, biztos abban, hogy Szakály nem
azt a történelmet írja, amit a kormány diktál neki, de a történelemszemléletről
a tudománynak kell döntenie és nem a politikusoknak, ezért nem
szerencsés, hogy a kormány hozta létre az intézetet. Azt maga
is elismerte, hogy ezzel majd’ száz történész jutott munkához.
Szakály Sándor
elmondta, hogy minden kutatóintézet létrehozása a múltunk
pontosabb megismerését szolgálja, és valóban nem Orbán
Viktorék mondják neki tollba az új történetírást, mint
ahogyan azt sokan hiszik. Valóban harag és elfogultság nélkül,
objektívan akar írni, régi hitvallása szerint: szabadon szolgál
a szellem.
Szakály kiemelte
azt is, hogy a Horthy-korszakról sem lehet feketén-fehéren beszélni,
hanem árnyalni kell a képet, számos pozitívuma van a
korszaknak, mire Ungváry is bólogatott. Vajon miért beszélt
akkor pár perccel korábban folyamatos szerecsenmosdatásról?
Ungváry a Veritas
elnevezést is kifogásolta, mondván nem szerencsés, hogy a kormány
által életre hívott intézmény ezt a nevet viseli, amikor a XX.
századi rendszerek sajátossága volt, hogy a történelemmel
kapcsolatban csak egyetlen igazság létezhetett.
Ilyen is csak
azoknak jut eszébe, akik a nép nagy többsége által
megszavazott nemzeti kormány hatalmát diktatúraként élik meg.
Egy kutatócsoport, amely nyilván az igazság megismerésére törekszik,
miért ne viselhetné a Veritas nevet?
Belépés a háborúba
A bécsi döntések után kevéssel, 1941. június 26-án az
akkori információk szerint szovjet felségjelzésű repülőgépek
bombázták Kassát, mire a Bárdossy-kormány és Horthy kormányzó
bejelentették: Magyarország a hadi állapotban áll a Szovjetunióval.
Ungváry Krisztián
elmondta, nem minden bombázást követett hadüzenet, sokakban erős
igény volt a Szovjetunió megtámadására. Kijelentette, hogy
Wass Albertnak élete értelme volt, hogy részt vegyen a világháborúban.
Azt is feltárta a hallgatóság előtt, hogy a revízió után Kárpátalján
a magyar hatóságok igen mostohán bántak a nemzetiségekkel és
nem adták meg az előre beígért autonómiát a ruszinoknak.
Nem is értem,
hogy a Wass Alberttel kapcsolatos ostobaságát honnan vette,
legalább az életrajzát vagy egy-két művét ismerné. Kevesen
vannak, akik olyan árnyalt képet adnak a világháborúról és
a revízióról, mint az erdélyi író. Wass Albert nem egy regényében
mutatja be, hogy a revízió sok öröme mellett nehézségeket is
okozott az ott élőknek.
Szakály Sándor
nem is reagált Ungváry eme kijelentésére, csupán
figyelmeztetett, hogy Horthyéknak az adott hírek alapján
kellett dönteniük, ezért jelentették be a hadi állapotot a
Szovjetunióval. Igény pedig valóban volt erre, ami nagyon is érthető.
Ekkor már a szlovákok és a románok is Németország oldalán támadták
a Szovjetuniót, sokan attól tartottak, hogyha Magyarország
kimarad ebből az akcióból, akkor elveszíthetjük a bécsi döntésekben
visszakapott Észak-Erdélyt, Székelyföldet és a Felvidék déli
sávját.
Egyesek területgyarapodási
törekvésről szoktak beszélni, azonban ez csak a revízió ügyét
szolgálta volna, még a szociáldemokraták is a bécsi döntések
érdekében lobbiztak Európa városaiban. Továbbá Németország
1940-es villámgyors Nyugat-európai előretörése után reális
volt, hogy a kommunista Szovjetunióban hasonló lesz a helyzet.
Felszabadítás vagy megszállás?
Mikor Király Zoltán tizenévesként édesapját kérdezgette
a világháborús eseményekről, akkor ő elmesélte neki, hogy a
németek nem megszálltak minket, hanem mint szövetségeseink
vonultak be 1944 márciusában.
Szakály Sándor
figyelmeztetett, hogyha a szovjetek felszabadították, akkor a németek
megszállták Magyarországot. Csakhogy a felszabadítás megszállás
is volt egyben. A szovjet katonák a prágai vagy varsói csaták
után Prága vagy Varsó felszabadításáért, nálunk viszont
Budapest elfoglalásáért kaptak emlékérmet. A kommunizmus történelemhamisító
éveiben persze már felszabadítási emlékművek egész sora épült.
Szakály pere és a megszállási emlékmű
„Szakály Sándor, a Veritas Történetkutató Intézet főigazgatója
a Magyar Távirati Irodának adott interjújában annak a véleményének
adott hangot, hogy a második világháborúban Magyarországról
történt első, 1941-ben Kamenyec-Podolszkba irányuló deportálás
idegenrendészeti eljárásnak tekinthető, mert azokat toloncolták
ki, akik nem rendelkeztek magyar állampolgársággal” – szól
Oláh Lajos DK-s képviselő közleménye, aki a történészt
holokauszttagadással perelte be fentebbi állítása miatt.
Egy 1903-as törvény
mondja ki, hogy aki állampolgárság nélkül tartózkodik
Magyarországon, azt idegenrendészeti eljárás keretében
kitoloncolhatják. Az a több mint tízezer ember, nagy többségében
menekült zsidó, pedig így tartózkodott akkor hazánkban.
Ugyanakkor Szakály hangsúlyozta a vitán, hogy a törvény erejével
is lehet rosszat cselekedni, mint ahogy az ebben az esetben történt.
A múlt héten az
amerikai Richard Spencer fajvédőt is kitoloncolták az országból
idegenrendészeti eljárás keretében, Pintér Sándor belügyminiszter
utasítására. Ugyanúgy jogos mindkét esetben ez a szakkifejezés,
mégis csak Szakályt marasztalta el a fél ország.
Ráadásul úgy,
hogy korábban már többször használta ugyanezt a szakkifejezést,
ugyanerre az esetre. Csakhogy időközben a kormány által életre
hívott Veritas főigazgatója lett, ez lett a bűne, ezért estek
neki. A bíróság egyébként ejtette az ellene emelt vádakat.
A vita végén az
egyik hallgató megkérdezte Szakály Sándort, hogy mi a véleménye
a megszállási emlékműről? Szakály megjegyezte, hogy idáig
senki nem kérte ki a véleményét, se hivatalosan, se máshogy.
Majd elmondta, hogyha rajta múlt volna, akkor a „Német megszállási
emlékmű” felirat helyett az alábbi került volna az emlékműre:
„Azok emlékére, akik életüket és szabadságukat vesztették
a német megszállás idején.”
Horthy restauráció?
Király Zoltán egyik élményét mesélte el. Egyszer a
villamoson utazva nekiment egy tizenéves. Király csak ránézett
a fiúra, hiányolva a bocsánatkérést, mire az le „vén zsidózta.”
Erre Király közölte vele, hogy ő kiskun és nem zsidó, mire a
fiú csak még minősíthetetlenebbül és arrogánsabban zsidózta
az újságírót.
A történet után
felvetette Király, hogy nem félő-e, hogy miközben a kormány a
Horthy-korszak restaurációjára törekszik, nem hozza-e vissza a
nyilasokat is?
Szakály Sándor
először egy rövid történettel reagált: mikor 1939. március
15-én az Operaházban egy nyilas fiatalember Szálasit kezdte éltetni,
és a kormányzó feleségét zsidó bérencnek nevezte, a 71 éves
Horthy Miklós odasietett és egy pofonnal kiütötte a fiút. Köztudott,
hogy Horthy nem állhatta a szélsőségeseket, sem a
bolsevikokat, sem a nyilasokat. Ha a Király által átélt eset a
30-as években történik meg, akkor biztos, hogy a közelben lévő
csendőr azonnal lecsukja a fiatalembert.
Majd azt is
elmondta Szakály, hogy meglátása szerint sem a kormány, sem a
Veritas Intézet nem a Horthy-korszakot akarja restaurálni, csupán
a múltat szeretnék minél jobban az emberek elé tárni. Már
csak azért is, mert a múlttal való szembenézés és annak
feldolgozása, csak ezzel együtt lehetséges. Ezért örülök
neki, hogy az adott kérdésekben érdekes és fontos információkhoz
jutott az összegyűlt 60-70 fős hallgatóság, különösen Szakály
Sándor részéről. Kifogásom csak annyi, hogy az esemény nem
kapott nagyobb nyilvánosságot.
Märle Tamás
|