2014.10.24.
Társadalmi
kérdések és témák a szobrászatban
Aki megfelelő vizuális kultúrával van felvértezve, meg tudja
különböztetni az öncélúnak nevezett művészetet a valóditól
Majoros Áron
Zsolt szobrászművész 1982-ben született Budapesten. 1997 és
2000 között a budapesti Építő- és Díszítőművészeti
Szakközépiskola kőszobrász szakára járt. 2008-ban diplomázott
a Magyar Képzőművészeti Egyetem szobrász szakán. Mestere: Kő
Pál.
Egyéni kiállítások:
Parthenon Fríz
Terem, Epreskert, Budapest (2009); Galéria 13, Soroksár (2010);
Látszat határ, Miklós Hajnallal – Faur Zsófi Galéria,
Budapest (2013). Önálló kiállítás, Mayer Évával, Vörösmarty
Társaság, Székesfehérvár (2014); Transzvízió, Mayer Évával
– Szent Mihály-Kápolna, Halászbástya, Budapest (2014).
Válogatott
csoportos kiállítások:
Majdnem Galéria,
Budapest; I Grappoli Sessai Kultúrközpont, Svájc (2002); Kő Pál
és tanítványai, Országos Mezőgazdasági Könyvtár, Budapest
(2003); Kortárs Keresztény, Plébánia, Soroksár (2004);
Kisplasztikai Biennále, Pécs; Kortárs keresztény Biennále,
Cifrapalota Kecskemét; Kő Pál és tanítványai, Főtér Galéria,
Gyöngyös; Kő Pál és tanítványai, Zsinagóga, Mátészalka
(2005); Amadeusz, Barcsay terem, MKE, Budapest (2006); Organikus
Formák, Mű-vész pince, Lengyel Intézet; Képződő Terek, Ybl
Palota, Budapest; Plein Art Fesztivál, Ráday utca, Budapest;
Szabadtéri Szoborkiállítás, Szolnok (2007); Reményt Adok,
Barabás Villa, Budapest; Pesterzsébeti Tavaszi Tárlat, Gáál
Imre galéria, Pesterzsébet; Best of diploma, MKE, Budapest
(2008); Friss hajtás, Park Galéria-Mom Park, Budapest; Szabadtéri
Szoborkiállítás, Szolnok; Incitato Céhtörténeti Múzeum, Kézdivásárhely
(2009); Premier, Duna Galéria, Budapest; Tavaszi Tárlat,
Pesterzsébet; Kecskeméti acélszobrászati szimpózium zárókiállítása,
KÉSZ, Kecskemét; Hirös hét fesztivál, Kecskemét; Soroksári
Képtár megalakulása, Helytörténeti gyűjtemény, Soroksár
(2010); Könyv-tárgy biennálé, Ráday kastély, Pécel; Ezüstgerely
pályázat, Sportmúzeum, Budapest; Faur Zsófi Galéria, Art
Market, Budapest (2011); Artplacc, Tihany; Gyorsabban, magasabbra,
erősebben! Budai palota, Magyar Nemzeti Galéria; Lujos mester és
tanítványai, Vaszary villa, Balatonfüred; KÉSZ csoport művészeti
gyűjtemény, Reök-palota, Szeged; KASZ, Acél promenád, Art
Market, Budapest; Incitató nemzetközi művésztábor, DMK, Belvárosi
Galéria,Debrecen; Atáditél, Barcsay terem, MKE, Budapest; Valóság
és Illúzió pályázat, Fővárosi Nagycirkusz, Budapest (2012);
Úton, csoportos kiállítás, Faur Zsófi galéria, Budapest;
Faur Zsófi Galéria, Art Copenhagen,(DK); Transzvizió, Református
Templom, Somorja; Faur Zsófi Gallery at SWAB Barcelona (SP);
Kimondatlan Délibáb, Dán kulturális Intézet, Kecskemét; Ezüstgerely
Sportmúzeum, Budapest; Enra, Limes Galéria, Komárno (SK); Kortárs
Karácsonyi vásár, Latarka, Lengyel Intézet; Négy Elem, Művészetmalom,
Szentendre; Reformáció és Tolerancia, Evangélikus Országos Múzeum,
Budapest (2013); Game, Latarka, Lengyel Intézet; Faur Zsófi Galéria
Art14, London (GB); Vastagok,Vértes Agórája,Tatabánya, KÉSZ;
Acélszobrászati Szimpózium zárókiállítása Kecskemét; Lélekbázis,
Korona Udvar, Somorja, (SK); Labirintus, MűvészetMalom,
Szentendre (2014); Új Generáció, Galéria 13, Budapest; KASZ+(2014),
Erlin Galéria, Budapest (2014).
Köztéri munkák:
Sinka emlékmű, Csömör (2003); Kormos István Portré,
Mosonmagyaróvár (2007); Babits Mihály dombormű, Budapest I.
kerület (2008); Korpusz, Vasad templomának oltára (2009);
Halmos László dombormű, Mosonmagyaróvár (2010).
Díjak: Finta-díj
(2005), „Reményt és jövőt adok nektek” pályázat díjazottja;
Elte Botanikus kert különdíja (2007), Pesterzsébeti Tavaszi Tárlat
különdíja; Prima Junior Díj (2008), Ezüstgerely Díj (2011),
Valóság és Illúzió pályázat; MAOE Díj (2012), Reformáció
és Tolerancia, pályázat díja (2013), NKA alkotói támogatás
(2014), Labirintus pályázat szakmai elismerése (2014).
Beke László
művészettörténész azt írja önről, hogy végsőkig feszíti
a szobrászat határait. Egyetért ezzel a meghatározással?
– Beke Lászlót nagy műveltségű személynek, szakmai
tekintélynek tartom. Bizonyára ő a szoborról úgy gondolkodik,
mint egy háromdimenziós, körbejárható alkotásról. Így az
én úgynevezett félalakjaim, amilyen például az Androméda,
melyek szinte levitálnak, áttörtek, nála már kérdéseket
vetnek föl. Én pedig arra törekszem, hogy néhány szobrom
kapcsolata a térrel, a gravitációval, az egyensúllyal nagyon
labilisnak tűnjön. A műhelyemben látható egy emberi figura,
stancolt fémkarikákból, ami 2 × 2 cm-es ponton áll. Mindig is
foglalkoztatott, hogy egy bizonyos tömeg milyen módon
helyezkedik el a térben; az a jó – ha ezt a hatást szeretném
kelteni –, ha a néző azt érzékeli, hogy ennek a szobornak
talán nem is kéne megállnia. Lényeges, hogy fölkeltsük a kiállítások
látogatóinak érdeklődését, hogy álljon meg a munkáink előtt,
mert a legrosszabb a közöny. Hiszen egy kiállítás csak akkor
tudja betölteni feladatát, ha képes arra, hogy a nézőnek
megmagyarázza, értelmezze tárgyát.
Arról is beszélhetünk, hogy a szobor vagy a plasztika
helyett többször az installáció műfaját választja?
– Az installáció ma igen divatos szó, de az kétségtelen,
hogy installációkkal is foglalkozom, főleg a kiállítások
miatt. A galériások elvárják, hogy az adott év munkáiból
rendezett kiállításon legyen egy meghatározott számú alkotás,
hogy azok betöltsék az egész kiállítóteret. Minden egyes
szobornak megvan a maga sajátos története, anyaga. Azt
tapasztalom, hogy mikor sok szobrot állítok ki, a mennyiség
elfojtja a tartalmiságot, az eszmeiséget, nincs elég terük a
szobroknak. Kiállítások alkalmából úgy rendezem be az egész
teret, hogy az egyetlenegy eszmeiségről, kérdéskörről szóljon.
Így az adott szobor mellé olyan elemeket helyezek el, hogy azt
az egyet erősítse, s ezáltal sokkal nagyobb figyelmet kapjon, s
többen elgondolkozzanak a vizualitás mögötti szellemiségen. S
akkor már az egészet, az egységet installációnak nevezhetem.
Szeret kísérletezni?
– A kísérletezés, szerintem minden egyes művészeti ágban
lényeges. Éppen ezért én is nagyon szeretek kísérletezni.
S azt ki dönti el, hogy mennyire sikeres a kísérlete?
– A visszajelzések. Miután rátaláltam az engem is érdeklő
témára, utána anyagot keresek annak megvalósítására, közben
persze megmutatom szobrász barátaimnak, szakmabelieknek az
alakuló szobrot. A kiállításon pedig kiderül, hogy mennyi néző
érti meg a szobraimat, és persze magamban érzem, hogy
elmondtam-e vele, amit akartam, és foglalkozzam-e még ezzel a témával.
Amennyiben kollégái vagy hajdani mesterei valamit kifogásolnak
egy-egy vázlatán, készülő alkotásán, akkor előfordul, hogy
tanácsukat megfogadva módosításokat eszközöl?
– Mára – talán nem tűnik szerénytelenségnek, ha ezt
mondom – rátaláltam a saját utamra és eszköztáramra. Most
már csak azokra a „finomításokra” kérdezek rá, amelyeken
túl sokat gyötrődöm. Így már nincs szükségem a „mesteri
áldásra”. Azt érzem, hogy az az út, az a pálya, amin járok,
jó, és ezért egyes elmarasztaló vélemények nem igazán
befolyásolnak.
Ez azt jelenti, hogy a műítészek, kritikusok meglátásai
sem befolyásolják?
– Elolvasom a rólam szóló írásokat, de azok tartalma
nincs hatással arra, hogy letérjek járt utamról. Ez nem
jelenti azt, hogy nincs szükség kritikákra. Rossz
tapasztalataim is vannak. Erre egy példa: tavaly a Faur Zsófi
Galériában rendezték meg önálló kiállításomat, ahol másfél-két
év alatt elkészült műveimet láthatták a nézők. E munkák
kivitelezése energiában és anyagilag is megterhelő. S erre az
egyik kritikus úgy írt negatívan a kiállításomról egy országos
napilapban, hogy nem is akarta a munkákat igazán megismerni, egy
bizonyos látószögből (valódi, személyes meggyőződés nélkül
felületes hangvétellel) fejtette ki véleményét.
Ez azért is érdekes, mert azt veszem észre, hogy a műítészek
többsége főleg a moderneket, a kortársakat, a kísérletezőket
ajnározza.
– Én alapvetően maradandó értéket szeretnék létrehozni.
Maga a modern és a kortárs nem egy adott stílust jelent. Míg nálam
az anyagok főleg időtállóak, hagyományosok, addig vannak,
akik új mediális eszközökkel dolgoznak és általában a verbális
oldala nagyobb mint a vizuális, szerintem fontos a jó arány.
Arról van szó tehát, hogy a magyar képzőművészek
egy rétege megpróbál megfelelni a külföldi hatásoknak?
– Még a pártállam idején elindult az a folyamat, hogy
valaki látott valamit Nyugaton, azt megcsinálta, átvette a
vizualitást, de úgy, hogy az eszme hiányzott mögüle. Így születtek,
születnek meg a modern hatású üres alkotások. Most, ha fölmegyünk
az internetre, láthatjuk a nagyvilág képzőművészeti áramlatait.
S nagyon érdekes, hogyha látok egy japán művészt, aki olyan
munkákat készít, mint egyik hazai ismerősöm úgy, hogy nem
tudnak egymásról semmit. Mindez azt mutatja, hogy léteznek különböző
vizuális nyelvek, és alapszimbólumok szerte a világban.
Formanyelvünk már lassan nyugativá vált. Hiszen Nyugaton
indult el az a folyamat, hogy a szobrászat nem egyenlő a királyszobrok
alkotásával, a historizálással, így maga a figura is lehet
„áttört”. Ezért a szobrászok itthon is keresik a saját
formanyelvüket és kifejezőeszközüket.
Önre is hatással van az, hogy külföldi művészek egy
adott tárgyból mit és hogyan alkotnak?
– Tanulmányaim idején nagy hatással volt rám az angol
Antony Gormley, aki olyan figurális szobrász, akit a tér érdekel,
melyet a figura kimetsz a környezetéből. Ő volt szinte az első,
aki a figuralitást kiszabadította annak korábbi hagyományaiból.
S mikor láttam Gormley műveit, sokkal bátrabban nyúltam az
anyaghoz, s elkezdtem saját utamat járni, s azokat a társadalmi
kérdéseket próbálom kifejezni munkáimban, melyek
foglalkoztatnak.
Létezik konkrétan olyan formanyelv, mely a magyar vagy
a Kárpát-medencei alkotókra jellemző?
– Ma már nincs egységes művészeti kánon. Az Képzőművészetin
megtanuljuk az egyetemes művészettörténeti nyelvet, tisztában
vagyunk őseink milyen motívumokat használtak például a
tarsolylemezeken, vagy a kopjafákon. Ezeket a formanyelveket
ismernünk kell, mert nagyon jó alapok, s vissza is lehet hozzájuk
nyúlni. De azokkal nem lehet mindent közölni. Számos művész
használja őseink formanyelvét, s látszik alkotásukon, hogy
milyen motívumokat egyszerűsített vagy minimalizált. Ha
viszont valaki ezeket a magyaros motívumokat nem a saját maga értékrendszeréből
kiindulva használja, akkor az erőltetett, sőt káros is lehet.
Hiszen ilyen esetben a művész egy bizonyos társadalmi csoport
elvárásainak akar csak megfelelni.
De ahhoz, hogy valaki felkapott művész legyen,
dolgozhat-e megalkuvás nélkül?
– Nagyon sok minden szükséges ahhoz, hogy valaki nagyhírű
képzőművész legyen. Azt nem hiszem, hogy ehhez meg kell
alkudnunk, mert ösztöneinkre kell hagyatkoznunk az alkotás közben.
Tehát a művész nem csupán kivitelező. Hogy valaki ezen a pályán
nagy sikert érjen el, ahhoz a tudás nem elég; szükséges a
szorgalom, a kitartás és a hit is.
Mi lehet annak az oka, hogy akik tanultak művészettörténetet,
azok is alig tudnak felsorolni néhány kortárs alkotót?
– Sajnos a vizuális nevelés nem megfelelő módja az oka
annak, hogy igen kevés képzőművészt ismer a lakosság. Nem
csak a ma élő, kortárs művészeket nem ismerik, hanem a régi,
nagy klasszikusokat sem. Talán ismerik Rodint, Michelangelót,
Donatellót. Ezért már szükséges, hogy az általános iskolásokat
kiállításokra vigyék. Emellett a kulturális diplomáciát is
erősíteni kéne azzal, hogy magyar művészek alkotásait mutassák
be a nagyvilágban vagy idehaza egy nagy nemzetközi vásár keretében.
Az utóbbi megszervezése nem filléres dolog, de idővel megtérül.
Gondoljunk csak arra, hogy a Velencei Biennálék idején mennyi
turista érkezik az észak-olasz városba. S ha egy ilyen vásáron
a művész befut, akkor a mű értéke egyre magasabb lesz.
Mindennek az alapja, hogy magyar kurátorokat küldjenek ki a világba,
hogy a nagy nemzetközi képzőművészeti kiállításokra magyar
művészeket is beválogassanak. Nagyon sok jó művész alkot hazánkban,
de több helyszínen kéne megjelennünk. Nem csak az olaszok,
hanem a franciák is rájöttek arra, hogy a képzőművészeti vásárok
rendezése is a diplomácia egyik szegmense. Jómagam is azért
szerepelhetek külföldi vásáron, mert a Faur Zsófi Galéria látja
bennem azt a talentumot, amellyel mind a ketten sikeresek lehetünk.
Elképzelhető, hogy néhányan azért viszolyognak a
kortárs alkotók műveitől, mert a mai képzőművészek közül
sokan blöffölnek, s csak a vizualitást tartják lényegesnek?
– Erre a kérdésre is csak azt tudom válaszolni, hogy
aki megfelelő vizuális kultúrával van felvértezve, meg tudja
különböztetni az öncélúnak nevezett művészetet a valóditól.
Ezért szükséges az, hogy a nézők nyitottak legyenek, és műveltek
is. Nemrég láttam, hogy egy, a feleségemmel együtt rendezett
kiállításunkra bejött egy nyugdíjas néni, széjjelnézett, s
máris azt mondta: több jó kiállítást láttam ezen a helyen,
de ez nem az. Tehát egy percig sem állt meg az alkotások előtt.
Holott, én úgy gondolom, hogy alkotásaim érthetőek, vizuálisan
is élményt adnak, csak egy kis ideig gondolkozni kell előttük
a nézőnek. Nem muszáj, hogy mindenki szeresse az alkotásaimat,
nem lehet mindenkinek megfelelni, azt nem is várhatom el, de azt
szeretném, ha legalább megpróbálnák megfejteni a mögöttes
üzeneteket, hiszen nekik készülnek, nekik szólnak a szobraim.
Meg szeretném szólítani a közösséget, de arra nem vagyok
hajlandó, hogy lemenjek egy bizonyos igényszint alá.
Több külföldi csoportos kiállításon vett részt.
Milyen volt azoknak a visszhangja?
– Külföldi kiállításaimnak mind nagy sikere volt.
2009-től 2012 végéig alig tudtam eladni munkáimat a kiállításokon,
attól függetlenül, hogy több díjat is nyertem. A koppenhágai
kiállításon még nem vették meg a műveimet, de az ottani
televízió bemutatta alkotásaimat, és többen érdeklődtek
munkáim iránt. A Barcelonai kiállításon minden munkám elment
és neves Katalán gyűjteményekbe is kerültek szobraim. A
londoni csoportos kiállításon viszont akkora sikert értem el,
hogy nagyon hamar elkelt mindkét munkám – az egyik egy mexikói
kortárs múzeumban látható, a másik pedig egy Isztambuli múzeuma
került, utána pedig egy ománi sejk rendelt tőlem két alkotást.
Azokat fél éven belül el is készítettem, s már ki is vitték
őket.
Mi határozza meg azt, hogy fából, kőből vagy fémből
készüljön el az adott figura?
– A témához, ahhoz, hogy mit szeretnék kifejezni, választom
ki az anyagot. Amennyiben egy könnyed, légies dolgot akarok
megmintázni, akkor arra az acél a legmegfelelőbb anyag. Hiszen
a legvékonyabban a legnagyobb fesztávot bírja el – stabilan.
A fa már sokkal törékenyebb, s az anyag áttörtsége miatt már
más a kompozíció, igaz jóval melegebb a kisugárzása. Ezért
könnyű vele finom, érzékeny dolgokat alkotni. A kőben pedig a
tömbszerűség játszik szerepet, s az anyag hidegsége is eléggé
erős hangulattal bír.
Több köztéri alkotást is készített. Ott már nem
lehet megtenni, hogy ne hasonlítson a mű arra, akit megmintáz.
– Amennyiben felkérnek egy köztéri szobor alkotására,
akkor azon túl, hogy arra törekszem, hogy hasonlítson az illetőre,
igyekszem megfogalmazni az alak szellemiségét is. A köztéri
alkotások esetében meg kell felelni a megrendelő és a hozzátartozók
igényének. Az sem mellékes, hogy a köztéri szobrászatból
meg lehet élni, s egy ilyen felkérés nagy kihívást jelent.
Amikor például a Sinka-emlékművet készítette,
tanulmányozta az író életművét is?
– Fontosnak tartom, hogy az adott személy életművét is
megismerjem. Mint kortárs alkotó, nem azt tartom elsődlegesnek,
hogy Sinkát vagy Babitsot teljesen hiperrealistán fogalmazzam
meg. Róluk látunk fényképeket, melyek objektíven bemutatják
külsejüket, arcvonásaikat. Számomra az a lényeges, hogy
mondjuk Sinka életének szellemiségét megfogalmazzam. Tehát
nem historizálok, nem egy poros formanyelvet használok a köztéri
szobraim esetében sem, hanem újítani próbálok. De nem
direkte, nem „csakazértis” modernkedem, mert az sem jó.
Maga a hely, a környezet miliője is meghatározza azt,
hogy milyen legyen a köztéri alkotás?
– Természetesen; mindig az az első, hogy szemrevételezem
a helyszínt. Ugyanis nem mindegy, hogy milyen épületek közé,
vagy parkokba kerül majd az alkotásom. A helyszín így meghatározza
azt is, hogy mekkora szobrot alkossak. Sajnos ma már igen kevés
az idő arra, hogy egy adott megrendelés esetében mindent tanulmányozhassak,
mert az önkormányzatok elég szűkös határidőt szabnak meg.
Ami pedig a mai hazai köztéri szobrászat problematikája, hogy
sokszor gyenge kvalitású munkákat láthatunk a tereken. Ennek
az oka, hogy főleg helyi alkotókat, kapcsolati rendszeren belül,
kérnek föl egy szobor megformázására.
Volt olyan megbízása, amelyet visszautasított?
– Eddig még nem, mert nem kértek föl olyan munka elkészítésére,
ami ellenkezik az eszmeiségemmel, vagy amit nem érzem
szellemileg hozzám közel állónak. A szobrászok többsége elég
nehezen él meg, ezért én sem mondhatom, hogy időhiányban
szenvedek, ezért nem vállalok el egy alkotást. Műhelyemben látható
egy református bárány motívumot ábrázoló szobor, mely
Soroksárra, a Hősök terére kerül ki. Általában egyazon érdeklődésű,
eszmevilághoz tartozó emberekkel állok kapcsolatban. Jól
ismerem a soroksári református lelkészt, jó barátom, ő is
adott össze minket a feleségemmel, így a téma a szellemiség
nagyon közel áll hozzám.
Amikor Rajcsók Attila szobrászművésszel, az ön barátjával
készítettem interjút, említette, hogy ön főleg figurális
alkotásokat készít. Művészileg mindig is a figuralitás felé
vonzódott?
– Igen, mert ha visszatekintünk a szobrászat történelmére,
akkor láthatjuk, hogy csak az elmúlt kb.100 évben kezdtek el
nonfiguratív szobrokat alkotni. A szobrászat alapvetően figurális,
mindig ábrázol valamit, vagy egy uralkodót, vagy egy tárgyat.
S az is egy nagy társadalmi kérdés, hogy a willendorfi vénusztól
eljutottunk a Barbie-babáig, a fogyasztói társadalom lebutított
nőtípusáig. Izgalmas kérdés ez egy művésznek, és tanulságos
ezt bemutatni a korosztályunknak.
Mi inspirálta arra, hogy szobrászattal foglalkozzon?
– A tanulmányaim elején nagyon kedveltem a szobrászat
manuális részét, azt, hogy valamit létrehozzak, hogy megpróbáljak
majdnem ugyanolyat csinálni, mint az előző korok mesterei. Sokáig
tehát az foglalkoztatott, miként tudom a látottat pontosan lemásolni.
Tanulmányaim során, ébredtem rá nem a másolás hanem az újat
alkotás a lényeg és ennek alá lehet rendelni akármit, az anatómiát,
a klasszikus kompozíciót. A szobor tehát nem az élő ember mása,
a szobrász tovább dolgozza az adott formát, hogy az jobb
legyen. Ez megfigyelhető már Michelangelónál is. Mostanra
eljutottam pályámon odáig, hogy a szobor az elsődleges,
viszont ne csak dekoráció legyen, hanem eszmei rétege is
legyen, és minél többet mondjon el a kultúránkról. Hiszen
mindig a művészet volt a kultúra közvetítője.
Borsos Miklóst idézem: a szobrászat is költészet.
Egyetért vele?
– Igen, mert egy költemény, és egy szobor is akkor jó,
ha hiteles, ha valami értéket akar közölni. S ha kifejezi az
emberi lét örömeit, gondolatait, azt, ami a társadalmat vagy a
művészt foglalkoztatja. S ha elolvasok egy költeményt, akkor
az ugyanúgy egy gondolkodási folyamatot indít el bennem, mint
mikor ránézek egy szoborra. Borsos is újító volt a maga
korszakában, letisztult formanyelvével. Nála anyag, forma és
ihlet között jól nyomon követhető kölcsönhatás fedezhető
föl.
A budapesti Építő- és Díszítőművészeti Szakközépiskolában
tanult. Díszítőművész, vagy szobrászművész szeretett volna
lenni?
– A kőszobrász szakra jártam, ahol megtanultam az anyag
tiszteletét, s a kővel való alapmunkálatokat. Egy éven
keresztül síkokat ütöttünk bele a kőbe, s kockát, majd a görög
oszloprend különböző díszítéseit kellett kifaragni. Ha ezt
megtanultuk, utána lehetett domborműveket, portrét faragnunk.
Ez az elvétel technikája. Míg az agyagnál építünk, addig a
fánál, és a kőnél elveszünk az anyagból.
A díszítőművészet nem biztosabb anyagi szempontból?
– Lehetséges, de ez nem foglalkoztatott. Nem díszíteni
akartam, hiszen szeretem a változatosságot a szakmában, azt,
hogy műveim által közlök is valamit. Ha nincs mögöttes
tartalom, akkor nincs igazi szobrászat.
Az egyetemen Kő Pál volt a mestere. Mi mindent tanult tőle?
– Nagyon hálás vagyok, amiért Kő Pál az első osztály
után úgy döntött, hogy nála tanulhatok. Kő Pál a magyar
szobrászat kikerülhetetlen mestere. Olyan erőt és alapot ad a
hozzá kerülő diáknak, ami nagy segítséget ad ahhoz, hogy a
tanítványból művész váljon. Nem csak arra gondolok, hogy a
mintázásban segített, hanem megmutatta saját példáján
keresztül, hogy milyen egy művész tartása és szellemisége.
Megtanított minket arra is, hogy tiszteljük hagyományainkat,
mit jelent magyar művésznek lenni.
Itt, a műhelyében beszélgetünk. Minden nap betér ide
dolgozni?
– Szinte minden nap, sőt még szombaton is dolgozom, mert
szerencsére sok megrendelést kapok, és kiállításokra is hívnak.
Jelenleg öt csoportos kiállításon veszek részt, és egy önálló
kiállításom is van a feleségemmel, Mayer Évával a Halászbástyában.
Honnan meríti a témákat?
– A saját életemből, és a társadalmunk változásai,
kérdései foglalkoztatnak. Így a migráció, a fiatalok külföldre
vándorlásának kérdése, vagy éppen az, hogy társadalmunknak
milyen elvárásoknak kell megfelelnie ebben a globalizálódó
világban, hogy a külsőségek mennyire elnyomják a valós értékeket,
a lelkiséget.
A szobrászat egyben szellemi és fizikai munka is. Ez
nem fárasztó?
– Valóban, a szobrászoknak mind a szellemiségre, mind a
fizikai munkára ügyelniük kell. A munka szellemi része nem kötődik
csak a műhelyhez. Hiszen a különböző megvalósítási módszereken
bárhol tudok gondolkodni. Ezt követi a „párbeszéd az
anyaggal”, majd elkészül a szobor.
Medveczky Attila
|