2014.10.24.
Csorja Gergely: A bürokrácia leépítése
Szabad a pálya. A
kormány rendelkezésére áll két, két és fél év, hogy elképzeléseit
megvalósítsa anélkül, hogy a választási kampányok mindent
felülíró ereje megakadályozná az érdemi változásokat.
2010 óta
rendszeresen megjelenő elem a bürokrácia visszaszorítása –
2011-ben még kormányrendelet is született a témában – és a
nyár közepétől Kósa Lajos rendszeresen nyilatkozik, hogy új
feladata a bürokrácia leépítése és a túlburjánzó jogszabályok
erdejének ritkítása lesz.
A bürokrácia kérdése
a XXI. század Magyarországának egyik legfontosabb problémája.
Kósa Lajos és a témában szintén megszólaló Lázár János
és Varga Mihály, tehát a
kormány jól érzi, hogy valamit kezdeni kell az évtizedek óta
halogatott problémával. De mit? Egyáltalán mi a bürokrácia
és miért jelent ekkora nehézséget?
Az igény, hogy az
uralkodó vagy uralkodó csoport az élet megnyilvánulásainak
lehető legszélesebb körét szabályozza nem új keletű. A szabályozás
önmagában persze nem elegendő, a szabályok által meghatározott
vagy azokból következő tevékenységet valakiknek el kell végezniük.
Erre az uralkodó csoportok szervezeteket, intézményeket akartak
létrehozni, melyek külső beavatkozás nélkül, maguktól
tartatják be a szabályokat. És létre is hozták őket, igaz
nem zökkenőmentesen.
A felvilágosodás
az uralmi formákban is újítást hozott. Egy új uralkodási
forma, az ún. felvilágosult abszolutizmus a hatalmi struktúrákat
is valamiféle tudományos alapra próbálta helyezni. II. Frigyes
porosz uralkodó utasítást adott a jogász famíliából származó
kancellárnak Samuel von Coccejinek, hogy készítsen egy mindenre
kiterjedő törvénykönyvet. Az első kísérlet, mely 1749 és
51 között kívánta létrehozni a Corpus Juris Fridericiani
elnevezésű jogszabálygyűjteményt, elbukott.
A következő
porosz uralkodó kitartóbbnak bizonyult. II Frigyes Vilmos
uralkodása alatt Johann Heinrich von Carmer kidolgoztatta a 19
000 cikkből álló jogi monstrumot, a Porosz Általános Törvénykönyvet.
Bár a minden élethelyzetet szabályozó szabálygyűjtemény
ezzel a kísérlettel tulajdonképpen végérvényesen elbukott, a
XIX. század hihetetlen gazdasági növekedése – és ezzel együtt
exponenciális növekedést mutató népessége – a minél
nagyobb szabályozottság igényét tovább erősítette.
Ennek eredményeként
a korábban is jelenlévő, de nem meghatározó bürokrácia, a
szabályokat végrehajtó, majd egy idő után önállóan is szabályozó
hivatalnokréteg és módszerei eluralták az életet.
Az új rendszernek
kétségtelen előnyei is voltak. A bürokrácia érdemi feldolgozását
először Max Weber végezte el. Weber felismerte a bürokrácia
előnyeit.
A bürokrata személytelen,
tehát „harag és elfogultság” nélkül intéz és dönt
egy-egy ügyben. Döntései kiszámíthatóak, hiszen egy szabályrendszer
szerint jár el. A szabályrendszertől való eltérést nagyban
megnehezíti, hogy az eljárási cselekményeket, az eljárás során
szerzett információkat, a hozott határozatokat írásos formában
(irat, akta) rögzítik, hosszabb ideig tárolják, és biztosítják
visszakereshetőségüket. A bürokrata szakosodik, ezzel növeli
a hatékonyságot. A bürokratikus szervezetben a szakosodás, a
hatáskörökbe foglalt munkamegosztást és a szakszerűséget
jelenti. A specializációból eleve következik, hogy a munkavégzéshez
megfelelő szakképzettség kívántatik meg. Ezek a tényezők
tették lehetővé, hogy a bürokratikus rendszerben működő
szervezetek a XIX századtól soha nem látott hatékonyságot értek
el és ezzel nagyban segítették azt a robbanásszerű gazdasági
és társadalmi fejlődést, melynek eredményeként mai világunk
létrejött.
A bürokratikus
szabályozás elvei mindenhova elértek. Az államigazgatás után,
a gazdasági társaságok, a vállalatok igazgatását is átvette
a bürokrácia. A pénzügyi rendszer tulajdonképpen maga a
vegytiszta bürokrácia, de a bürokraták betörtek a tudományba
is, sőt ma már a művészeteket sem kímélik.
Ha a bürokrácia,
vagy bürokrata szavak értelmét keressük, akkor egyrészt
mindenféle formanyomtatványok, kitölthetetlen űrlapok és
kedvetlen ügyintézők, majd az állami, tehát nem piaci tevékenységek
jelennek meg előttünk. A bürokrácia legteljesebb és szerintem
egyetlen valódi értelme azonban maga a bürokratikus szervezet
mint társadalmi jelenség.
És ha ezt
elfogadjuk, akkor kénytelenek vagyunk felismerni, hogy szép új
világunkban tulajdonképpen nem létezik olyan szervezet, mely ne
lenne része ennek a társadalmi jelenségnek. Ma már bürokratikus
szempontok alapján osztanak doktori címeket: ennyi és ennyi
letanított óra, ennyi és ennyi publikáció és egyéb feltételek
szükségesek a tudományos fokozat megszerzéséhez. Bürokratikus
szempontok alapján neveznek ki intézményi vezetőket.
Pontrendszerrel bírálnak el művészeti pályázatokat. Bürokratikus
alapon lehet valaki színész vagy feltaláló.
Ma azt tanítják
egyetemeinken, arra ösztönöznek minket társadalmilag, hogy az
egyedüli jó módszer ez. Sőt az Európai Unióval tulajdonképpen
megvalósult, hogy a bürokrácia hozza meg saját működésének
szabályait, a bürokrácia alkotja meg a stratégiát, amelynek
mentén működik. Ezzel Max Weber még nem szembesült. Weber a bürokrácia
fontos kellékének tartotta a hierarchia tiszteletét. Elmélete
szerint a hierarchia csúcsán pedig már nem a bürokrata, hanem
azon kívül álló erő áll.
A hierarchia elve
alatt Weber azt értette, hogy a hivatalnok felettesének utasításait
köteles végrehajtani, beosztottjának pedig utasítást adhat.
Weber ugyanakkor kiemelte, hogy a bürokratikus szervezet
mindenkor alá van vetve – Weber szavaival – az úrnak (Herr),
az uralom (Herrschaft) birtokosának. Az az uralom birtokos (az úr)
a közigazgatásban a politikai vezető, egy vállalkozás esetében
a tulajdonos, a közgyűlés és a többi. Az úr nem kell
megfeleljen a hivatalnokot jellemző elvárásoknak, mint az
engedelmesség, szakismeret. Az úr feladata a végső cél és irány
meghatározása. Ma úgy mondjuk, hogy a stratégia megalkotása.
Az igazgatás feladata viszont a végrehajtásról való gondoskodás,
a stratégiai döntések megvalósításának szervezése. Az
igazgatás annyiban nevezhető sikeresnek, eredményesnek,
amennyiben képes megtalálni a végrehajtás, a célok elérésének
legjobb eszközeit. A bürokrácia éppen ebben bizonyult hatékonynak.
Tehát a bürokrácia kiküszöbölte az egyéni célok okozta
esetleges problémákat. Kiküszöbölte, hogy az egyén vagy
szervezeti egység a szervezet egészén belül saját érdekei
vagy értékrendje által létrehozott céljait kövesse. Ez
azonban azt is jelenti, hogy a célokat magán a bürokratikus
szervezeten kívül kell meghatározni.
Csakhogy a bürokrácia
világuralma ezen a ponton már régen túllépett. Az Orbán
ellen megfogalmazott kritikák lényegében éppen ezt tartalmazzák
– még ha formailag demokratikus értékekről, fékekről és
ellensúlyokról és egyéb elvekről beszélnek is –, hogy
hogyan merészel új célokat megfogalmazni, amikor az EU és úgy
általában a bürokratikus rendszerek ezeket a célokat már
megfogalmazták saját maguknak, vagy bizonyos érdekcsoportok már
megfogalmazták nekik.
De mi ezzel a baj?
Miért fáj nekünk, hogy bürokraták uralják világunkat?
A bürokráciakritikák
sokaságával találkozhatunk a szervezetelméleti
szakirodalomban. A bürokrácia egyik legnagyobb problémája,
hogy képtelen vagy csak nagyon lassan képes reagálni a változásokra.
Ha az Európai Unió tehetetlenségét nézzük külügyi kérdésekben,
akkor világosan látjuk, hogy miért nem irányíthat mindent a bürokrácia.
De ha a válságok kezelésében mutatott impotenciát nézzük,
akkor is világossá válik, hogy önmagában statikus szabályok
és az azokra épülő mamutszervezet képtelen minden területen
hatékonyan vezetni. Ugyanaz a probléma, mint II. Frigyes Vilmos
19 ezer cikkes törvénykönyvével. Akárhány élethelyzetet is
szabályozunk, mindig alakulnak olyanok, melyekkel még nem találkoztunk,
melyekre nincs leírt szabály.
A bürokrácia további
súlyos kártétele, hogy mivel minden területet szabályozni kíván,
így olyan területekre is eljut, melyek léte ellentétes a tételes
szabályozással. A bürokrácia nem tud különbséget tenni jó
és rossz, szép és ronda, értékes és értéktelen között.
Ugyanakkor eljutottunk oda, hogy művészeti alkotások milyenségét
pontrendszerek alapján kívánják meghatározni. Hogy feltalálók
ötleteit azon az alapon utasítják el, hogy a mai szabályozás
mellett megvalósíthatatlanok.
A bürokrácia hatékonyságával
kitermelt óriásszervezetek – definíció szerinti – bürokratikus
rendszere kiveti magából a találékony tehetségeket. A bürokrácia
miután kétségtelenül segítette a XIX–XX. század hatalmas
fejlődését, és miközben kétségtelen, hogy tíz- és százmilliók
pusztulásáért vagy nyomorult életéért felelős –
gondoljunk csak a rendkívül fejlett bürokráciával rendelkező
Szovjetunióra vagy a szintén briliáns bürokrataréteget
kitermelő hitleri Németországra vagy a multinacionális cégek
nyomában elszegényedő rétegekre – ma már a fejlődés gátja
lett.
Ezt a kormány
most jókor ismerte fel. Persze azonnal megfújták a sófárt és
kilenc apró szaggatott hang jelezte a Klubrádióból, hogy Varga
Mihály és Kósa Lajos bürokráciaellenes bejelentései valójában
valamiféle megszorítást jelentenek.
Ne hagyjuk
magunkat megtéveszteni. A sikeres Magyarország vissza kell szorítsa
a mindent eluraló bürokráciát és az uralom új, magyar formáját
kell megvalósítsa. Most erre történelmi lehetőségünk
adatott, melyet nem szabad elszalasztani.
|