2014.10.24.
Eredményes
a bűnmegelőzési mintaprogram
A polgárőrség az ország lényeges bázisa, s nagyon örülök
annak, hogy a polgári kormány mindezt felismerte, és anyagilag
jelentős mértékben támogatja működésünket
Újabb százötven településen vezetik be a rendőrség, a
polgárőrség és a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács közös bűnmegelőzési
mintaprogramját. A programot 100×100 biztonságról 250×100
biztonságra nevezik át, utalva arra, hogy immár 250 településen
vezetik be, teljes biztonságra törekedve. Dr. Túrós András az
Országos Polgárőr Szövetség elnöke: amikor a polgárőrök a
közterületen szolgálatot látnak el, már a jelenlétükkel
megelőzik a jogsértéseket. Ezért, ahol polgárőrök járőröznek,
ott nagyon csekély mértékben történik szabálysértés, vagy
bűncselekmény.
Mi a tavaly bevezetett
mintaprogram célja?
– 2013-ban az Országos Polgárőr Szövetség (OPSZ) 100
olyan magyarországi települést választott ki, ahol javítani
szeretnénk a közbiztonság helyzetét elsősorban civil módszerekkel
és civil eszközökkel. A kiválasztást tehát mi végeztük el,
de azt követően a rendőrséggel közös programot dolgoztunk ki
a 100 települést érintően. A mintaprogram célja 2013. márciusi
indulása óta nem változott: javítani kell a településeken a
lakosság szubjektív biztonságérzetét, és jelentősen csökkenteni
kell a jogsértések számát. Idén tavasszal megvizsgáltuk azt,
hogy milyen eredményt értek el a kiválasztott településeken a
polgárőr-egyesületek együttműködve elsősorban a rendőrséggel,
s az önkormányzati alternatív rendészeti szervekkel. Megállapítottuk,
hogy a mintaprogram telitalálat. Eddig nagyon eredményes volt,
mert sikerült ráirányítani az önkormányzatok figyelmét a
biztonsági problémákra, másrészt sikerült összehangolni a
polgárőr-egyesületek, az önkormányzati rendészeti szervek, a
mezőőrök, a vadőrök, s a természetvédelmi őrök szolgálatát.
Harmadrészt pedig a rendőrség nagyon hatékonyan szervezte,
koordinálta a programot. Ennek eredményeként a kijelölt 100
településen 25-30%-kal csökkent a jogsértések száma. Ezután
döntöttünk úgy, hogy a programot továbbfejlesztjük,
kiterjesztjük, s így újabb 150 települést választottunk ki,
elsősorban a rendőrség javaslatára. Így azok a települések
kerültek be újonnan a programba, ahol magasabb a jogsértések
száma.
A polgárőrség számára
többletforrást juttatnak a programban való részvételhez?
– Az országos szövetség nem, de azok az egyesületek,
melyek részt vesznek a programban, többlettámogatást kapnak.
Az Országos Polgárőr Szövetség úgy állította össze
2013-ban, és idén is költségvetését, hogy a kiválasztott
települések a polgárőr-egyesületei címkézett pluszforrást
kapjanak. 2013-ban ez egyesületenként legalább 400 ezer
forintot jelentett, idén pedig 200 ezer forintot az éves
rendszeres támogatáson felül. Tehát az OPSZ-nek megvolt erre a
mintaprogramra a szükséges elkülönített forrása.
Szövetségük a kormánytól
kapja a működéséhez a forrást?
– Az Országos Polgárőr Szövetség 2012 óta köztestületként
működik, s 5-6 éve, de különösen a polgári kormány ideje
alatt az országos költségvetésből jelentős támogatást kap.
Ennek összege 2013-ban és idén is meghaladta az egymilliárd
forintot.
Említette a rendőrséggel
való pozitív kapcsolatot. Fontos, hogy a rendőrség
rendszeresen ellássa a polgárőröket a közbiztonságot és bűnmegelőzést
érintő információkkal?
– Nagyon lényeges kérdést vetett föl, hiszen a polgárőrség,
bár ezt egyetlenegy hivatalos dokumentum sem tartalmazza, a rendőrség
civil szervezete. Ezt az állításomat azzal is alá tudom támasztani,
hogy a jogszabály szerint a rendőrséggel való együttműködés
írásban való rögzítése nélkül egyetlenegy településen,
kerületben sem működhet polgárőr-egyesület. Tehát a rendőrség
felügyeli és ellenőrzi a polgárőrség tevékenységét,
hiszen szabadcsapatok nem működhetnek a közbiztonság védelmében.
A rendőrség az együttműködés keretében folyamatosan bűnügyi
információkkal, bűnmegelőzési igényekkel, nem személyhez kötött
körözési adatokkal látja el a polgárőrséget. Sőt a rendőrség
vezetői szinte minden polgárőr-egyesületi és szövetségi
rendezvényen részt vesznek, a tanácskozás témájához hozzászólnak,
véleményt formálnak, igényeket fogalmaznak meg, és többször
el is ismerik a tevékenységünket. Másrészt a Belügyminisztérium
ide vonatkozó rendelete előírja, hogy a rendőrség közvetlenül
végezze a polgárőrök felkészítését. Tehát a polgárőrök
képzése elsősorban a rendőrségi hatáskör részét képezi,
s a mi javaslatunkra rendőrtisztek végzik az oktatásokat.
Helyesnek tartom, hogy ennyire szoros a kapcsolatunk a rendőrséggel,
s ezt az együttműködést a polgárőrök igénylik is.
A polgárőrök a lakossági
véleményeket továbbítják a rendőrség számára?
– Mindez követelmény is. Így a polgárőrök a hatóságok
s elsősorban a rendőrség részére évente több százezer, a közbiztonsággal
kapcsolatos információt adnak át. Az információk részét képezik
a lakossági, az egyedi panaszok, s a bűnözéssel kapcsolatos értesülések.
Elő is írtuk, s kifejezetten kérjük polgárőreinktől, hogy
folyamatos párbeszédet folytassanak a települések lakóival,
és rendszeresen tájékoztassák a körzeti megbízottat, a rendőri
állomány vezetőit arról, hogy az egyes településeken élőknek
mi a véleményük a közbiztonság helyzetéről. Ilyenformán a
polgárőrség a híd szerepét is betölti a lakosság és a rendőrség
között – hiszen kisebb településeken, ahol nem tudnak
folyamatos rendőri szolgálatot biztosítani, a polgárőrség
munkája nélkül nem is lehetne közbiztonságról beszélni.
Már az is prevenciós hatással bír, ha a polgárőrök
járőröznek egy adott településen?
– A kérdésében benne van a válasz… Amikor a polgárőrök
a közterületen szolgálatot látnak el, már a jelenlétükkel
megelőzik a jogsértéseket. Ahol polgárőrök járőröznek,
ott nagyon csekély mértékben történik szabálysértés, vagy
bűncselekmény. Annak a civil mozgalomnak, melyet polgárőrségnek
hívunk az a lényege, hogy minél több polgárőr legyen kint
szolgálatban, hogy visszatartsák vagy kiszorítsák a jogsértőket
a közterületekről, hogy a lakosság szubjektív biztonságérzete
javuljon. Belügyminiszter úr és az országos rendőrfőkapitány
úr is többször megfogalmazta, hogy a polgárőröknek elsősorban
az a feladatuk, hogy kint legyenek a közterületeken, és jelenlétükkel
javítsák a lakosság biztonságérzetét.
Hozzávetőlegesen hány
helységben működnek polgárőr-egyesületek?
– Hazánkban 2000 polgárőr-egyesület működik 50 ezer
taggal. Ez országosan 2/3-os lefedettséget jelent. Minden megyében
jelen vagyunk, s az országnak vannak olyan régiói, ahol több
polgárőr teljesít szolgálatot. A legtöbb polgárőr
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében szolgál, s a további sorrend:
Hajdú-Bihar és Pest megye. E három megyében nagyobb szükség
van rájuk, mint az ország többi területén.
Legyen szíves arról szólni,
hogy milyen módon intézkedhetnek a polgárőrök ha szabálysértést,
vagy bűncselekményeket észlelnek?
– A polgárőrök a közterületen háromféle szolgálatot
láthatnak el: közterületi járőr szolgálatot, közterületi
figyelő szolgálatot, és jelzőőri tevékenységet. Ha bűncselekményt
tapasztalnak, tehát tetten érés esetén az elkövetőt
elfoghatják, visszatarthatják és átadhatják a hatóságnak.
Amennyiben szabálysértést tapasztal a polgárőr, jogában áll
az illető figyelmét felhívni arra, hogy szabálysértést követett
el. A polgárőr nem hatósági szerv, nem igazoltathat, nem büntethet.
A polgárőr törvény új eleme, hogy már a tulajdon elleni szabálysértések
esetére is hatáskörrel ruházták föl a polgárőrt arra, hogy
elfogja az elkövetőt. Ez különösen a külterületi jogsértések,
mint például a falopások esetében fontos. Ezenkívül a polgárőrnek
lehetősége van arra, hogy a térfigyelő rendszerek felügyeleti
központjában megfigyelje a területet, s ha a polgárőrt
jogtalan támadás éri, akkor a nála lévő gázspray-vel, vegyi
eszközzel a támadást elhárítsa. A polgárőr tehát korlátozott
hatáskörrel rendelkezik, ami nagyon lényeges, mert civilek az
egyesületeink tagjai.
Maga a polgárőrség önkéntes,
és a tagok a szabadidejükben látják el feladataikat. Meg
lehet-e így tervezni előre a polgárőrszolgálatot?
– A polgárőrök életformájuknak tekintik a szolgálatukat,
és lelkesen látják el feladataikat. Tagjaink valamilyen közösséghez
akartak tartozni, és okkal választották a polgárőrséget. Az
elmondottakból következik, hogy szabadidejük jelentős részét
feláldozzák a szolgálat ellátására. A polgárőr-egyesületi
értekezleteken a tagok jelzik az egyesület vagy a rendőrség
vezetőjének, hogy mikor tudnak szolgálatot vállalni. Általában
a heti 4-6 órás szolgálatot mindig elvállalják a polgárőrök.
Tagjaink között pedagógusok, orvosok, professzorok is vannak,
akik szintén feláldozzák szabadidejüket a közbiztonság javítása
érdekében. Tehát meg lehet szervezni előre a településeken a
polgárőrszolgálatot.
Rangot jelent ma polgárőrnek
lenni?
–A polgárőr-egyesületek vezetői beszámolóiból
tudom, hogy rangot jelent ma a településeken polgárőri szolgálatot
elvállalni, s egyre többen jelentkeznek az egyesületekbe. Azért
is jelent rangot polgárőrnek lenni, mert a tagfelvétel alapkövetelménye,
hogy a jelentkező a lakókörnyezetében köztiszteletben álló,
tisztességes személy legyen. Polgárőreink büszkék arra, hogy
ehhez a közösséghez tartoznak, ahogy arra is, hogy 2014. január
1-jétől – a kormány 200 millió forintos támogatásának köszönhetően
– a szolgálatban egységes formaruhát viselhetnek. A polgárőrség
az ország lényeges bázisa, s nagyon örülök annak, hogy a
polgári kormány mindezt felismerte, és anyagilag jelentős mértékben
támogatja működésünket.
Medveczky Attila
|