2014.09.05.
Szerethető népszínház Zalaegerszegen
A vidéki színházakban folyik a valódi műhelymunka
Besenczi Árpádot
újabb öt évre a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház
igazgatójává választották. Olyan szerethető népszínházat
szeretnének megvalósítani, ami jelen van a város életében, s
amit egyre nagyobb számban látogatnak.
Gratulálunk, hogy újabb öt évre megválasztották a
zalaegerszegi teátrum igazgatójának. Mi volt a pályázatának
a legfontosabb gondolata?
–A pályázat leglényegesebb gondolata az volt, hogy azt
a munkát, amit négy és fél évvel ezelőtt Sztarenki Pál művészeti
vezetővel elkezdtünk, folytatni tudjuk, hogy az útkeresés időszakát
kövesse a kiteljesedésé. A koncepció nem változott: olyan
szerethető népszínházat próbálunk megvalósítani munkatársaimmal,
művészeinkkel, ami jelen van a város életében, s amit egyre
nagyobb számban látogatnak. Külön figyelmet szeretnénk fordítani
két lényeges dologra, amit öt évvel ezelőtt is fontosnak
tartottunk: a kortárs magyar darabok bemutatására és arra,
hogy az ifjúságot becsábítsuk a színházba. Az utóbbinak a jó
példája a Tantermi deszka-sorozatunk, ami hatalmas sikereket ért
el az elmúlt négy évben. Alapvetően a társulat egyben tartása,
a tisztességes fizetések és a nyugodt munkakörülmények
biztosítása is szerepelt az elképzelések között. Érdekes módon
a bírálóbizottságban fölvetődött, hogy kevés konkrétumot
tartalmazott a jövőre nézve a pályázatom, ez annak tudható
be, hogy szeretném folytatni az elkezdett munkát, és menetközben
tudok minél több dolgot konkretizálni. Másrészt azok a célkitűzések
és elképzelések, melyeket öt évvel ezelőtt is megfogalmaztam
– szerénytelenség nélkül állíthatom – megvalósultak.
Természetesen vannak olyan területek, ahol lehetne előrelépni.
Melyek ezek a területek?
–Növelni kéne a színház dolgozóinak a fizetését, külföldi
fesztiválokon szeretnénk részt venni, emelni kéne a színház
központi költségvetését. Várat magára a színészház,
valamint a színpadtechnika felújítása, de azt gondolom, hogy
mindezek ellenére sikeres volt az elmúlt négy és fél esztendő.
Az is problémát jelent számunkra, hogy a bábszínház dolgozik
a színház stúdiótermében, így a kőszínházon belül csak
egyetlen egy játszóhelyünk van. Ez azért is gond, mert egy játszóhely
miatt csak egy helyre tudunk pályázni. Remélem, hogy a városvezetőkben
megvan rá a kellő akarat, hogy orvosolják ezt a problémát.
Mivel nincs stúdiószínházunk, ezért alternatív játszóhelyeket
kerestünk; s létrehoztuk a lakásszínházat, a diszkószínházat
és a Tantermi deszka-sorozatot. Tehát vannak még megoldásra váró
kérdések.
Ma, amikor a fiatalok jelentős része az internet bűvöletében
él, onnan tölt le filmeket, nem jelent nagy kihívást az ifjúság
színházba csalogatása?
–Szembesültünk ezzel a kihívással, de a Tantermi
deszka-sorozat bebizonyította azt, hogy a fiatal generáció
tagjai, akik az internet –és okostelefonok használata nélkül
szinte el sem tudják képzelni az életüket, megszólíthatók,
és fogékonyak bizonyos kérdésekre. Ezért éppen olyan
darabokat válogattunk bele ebbe a sorozatba, ami az ő problémájukra
adhat választ, és a fiatalság hétköznapjairól szól. Ilyen
volt Háy János Völgyhíd, vagy Gianina Carbunariu Kebab
című darabja. Az előbbi a fiatalkori öngyilkosság kérdésköréről,
a szülő-gyermek, tanár-gyermek kapcsolatáról szól, míg az
utóbbi a fiatalok Nyugatra való elvándorlásáról, s annak
veszélyeiről. Tavaly mutattuk be Tasnádi István Cyber Cyranóját,
ami Magyarország első olyan interaktív osztályterem-színháza,
ahol élő chat-kapcsolat van a szereplők és a nézők között
is. Ez a darab a virtuális világ veszélyeit mutatja be. A következő
évadban pedig a dán Janne Teller Semmi című regényéből
készült adaptációt mutatjuk be. A darab arról szól, hogy egy
tizenéves fiú fölmászik a szilvafára, s addig nem jön le, míg
meg nem mondják neki azt, hogy mi az élet értelme. Ez is egy
olyan problémakör, amiről érdemes beszélni a fiataloknak. A
sorozat értelme, hogy kimegyünk osztálytermekbe, könyvtárakba,
klubhelyiségekbe, és kis létszámú csoportok előtt adjuk elő
ezeket a jelmezes-díszletes színdarabokat, majd az adott előadást
követi az interaktív beavató rész. Tehát a gyerekkel közös
játék és beszélgetés során dolgozzák föl az adott kérdéseket.
Ezáltal a diákok jobban megnyílnak, beszélnek a saját problémájukról
is. S ha majd ennek a generációnak a tagjai később a kőszínház
látogatói lesznek, akkor igazi sikert értünk el. Ez a sorozat
Ruszt József, a legendás zalaegerszegi igazgató előtti
tisztelgésünk is, mert ő kezdte el a beavató színházat, igaz
más körülmények között, és más metódussal.
Több éve kortárs szerzők műveit is bemutatják. Ez
sem lehet könnyű feladat, mikor többen a kortárs jelzőt úgy
értelmezik, hogy az nem más, mint egy értelmezhetetlen dolog.
–Én is hallottam ilyen véleményeket, de ha nem mutatunk
be kortárs szerzőket, akkor az a magyar dráma és színműírás
ellehetetlenüléséhez vezet. Gondoljunk csak arra, hogy a maguk
idejében Molnár Ferenc és Szomory Dezső is kortársnak számítottak.
Színházunk az elmúlt esztendőkben olyan darabokat is
bemutatott, ami azon túl, hogy kortárs volt, izgalmas kérdéseket
feszegetett, jó történeteket mutatott be, és remek szerepek
voltak benne, s ezért kedvelte őket a közönség. Az elmúlt évadban
ilyen darab volt Szálinger Balázs Köztársaságja, ami
magyarországi ősbemutatónak számított, Krusovszky Dénes: Az
üveganya című darabjának ősbemutatójára pedig 2013-ban került
sor – ez utóbbival szerepeltünk Budapesten a Vidéki Színházak
Fesztiválján. A következő évadban pedig a kortárs drámát
Tasnádi István Közellensége képviseli. Ezen darabok történetei
mind reflektálnak az általános, egyetemes emberi kérdésekre,
és mindig színpadra lehet őket állítani.
Mennyivel nőtt a bérletesek száma, s mi a
tapasztalata: az ön által vezetett színházat mennyire tartja a
város közössége „sajátjának”?
–A zalaegerszegieket nagyon érdeklik a színház hírei,
bemutatói, és éppen ezért egyre többen látogatják előadásainkat.
A megye minden területéről vannak bérleteseink, ezen kívül
Somogy, Vas és Veszprém megyéből is, sőt még Lendváról is.
Az általam vezetett érában elértük a 10 ezres bérletszámot,
és a múlt évadban a „bűvös” 300-as előadásszámot. Ez
azért hatalmas eredmény, mert, amint említettem nekünk csak
egy hivatalos játszóhelyünk van, és a néző a „lábával
szavaz”. S mi alapvetően nem a kritikusoknak, hanem a nézőknek
játsszunk.
Színházuk társulattal működik, vagy darabra szerződtetik
a színművészeket?
–Arra
törekszünk, hogy Zalaegerszegen ápoljuk a társulati lét
hagyományát. A vidéken általában a lakosok a helyi színészeket
szeretik, azokat ismerik, szinte minden nap találkoznak velük. Jól
tudjuk, hogy a vidéki színészi lét óriási lemondással jár,
hiszen azokat a művészeket, akik nem a fővárosban játszanak,
alig hívják szinkronstúdiókba és filmforgatásokra. De úgy
érzem, színházat mégis csak vidéken lehet csinálni, mert ott
folyik az igazi műhelymunka, ott lehet játszani operettet,
gyermekdarabot, drámát, vígjátékot és musicalt. Így egy színész
több műfajban is kipróbálhatja magát. A zalaegerszegi színház
„magja” már akkor is megvolt, mikor átvettem a vezetői
posztot, s a régi gárdát meg is tartottuk, s ezen kívül lehívtunk
néhány tapasztaltabb és fiatal kollégát is. S ha már a társulatnál
tartunk: meg kell felelnünk annak a kihívásnak, hogy az előadó-művészeti
szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól
szóló törvény passzusa alapján 2018-ig a művészeink 60%-nak
szakirányú felsőfokú végzettséggel kell rendelkeznie. A legtöbb
vidéki színész viszont a színház stúdiójában sajátította
el színészet alapjait. A mi társulatunknak is az 50%-a stúdióban
tanult; így ezt a problémát nehéz lesz orvosolnunk, de remélem
sikerül, mert szeretném megőrizni a társulati formát, ami
biztonságot jelent a művészek számára, mert nálunk mindenki
közalkalmazott. A nem túl magas fizetéseket azzal kompenzálom,
hogyha vendégszereplésre, vagy netán filmezni hívják művészeinket,
örömmel engedem el őket az anyaszínházi elfoglaltságuk függvényében.
Korábban
igazgató úr többször megemlítette a színház költségvetési
problémáját. Balaicz Zoltán Zalaegerszeg Megyei Jogú Város
alpolgármestere, a Fidesz polgármesterjelöltje július végén
lapunknak így nyilatkozott: „mi átvettük a színház teljes
fenntartását, de a korábbi 40%-os megyei támogatás elveszett.
Ezért Vigh László országgyűlési képviselő úr nagyon sokat
lobbizott annak érdekében, hogy 2013-ra és 2014-re egyedi költségvetési
támogatással megoldhassuk a színház finanszírozását. De mi
eleve azon dolgozunk majd, hogy bázisszámként kerüljön be a
mostani költségvetési összeg, hogy ne kelljen minden évben a
kormánnyal a többletforrásról egyeztetnünk.” Direktor urat
mennyire nyugtatják meg ezek a mondatok?
–Megnyugtatnak,
hiszen évek óta nagyon korrekt és konstruktív a kapcsolatom a
városvezetéssel, így Gyutai Csaba polgármester úrral is.
Tudom, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy a városnak
működő színháza legyen, nem csak azért, mert Ruszt József
alapította, nem csak azért, mert 30 éves születésnapját ünnepelte,
nem csak azért, mert Hevesi Sándor nevét viseli, hanem mert a
magyar színházi életben értéket képvisel a Zala megyei kőszínház.
Bízom benne, hogy Sztarenki Pál művészeti vezetővel való együttes
munkánk is öregbíti színházunk jó hírnevét. Tudom, hogy
Vigh László képviselő úr nagyon sokat lobbizott a színházért,
ahogy ezt tette Gyutai Csaba, s remélem a jövőben Balaicz Zoltán
úr is. Nem szeretek panaszkodni: amikor gondunk volt, az illetékesek
meghallgattak minket, és ahogy tudtak, segítettek rajtunk. Ezért
is optimistán tekintek a jövőbe.
Idén ön kapta a legjobb főszerepért járó elismerést
a XIX. Magyar Drámaíró Versenyen. Nem jelent –e nehézséget
színészként, rendezőként, szinkronszínészként, és
direktorként is megállni a helyét?
–Nem könnyű ennyi minden feladatnak megfelelni, s ezért
pontosan meg kell terveznem előre a napi beosztásomat. Ismert a
mondás: „minden sikeres férfi mögött áll egy nő” - az
elmúlt fél évben megnősültem, feleségem az Echo TV műsorvezetője,
Nagy Kornélia, s november elejére várjuk kislányunkat. Ezért
még jobban be kell osztanom az időmet. Nagyon jó munkatársak
vesznek körül a színházban, ami megnyugvást és biztos hátteret
jelent számomra. Rendezőként a következő évadban a Miniszter
félrelép vígjátékkal debütálok, de alapvetően színész
maradok, s a rendezői feladatokra az ehhez jobban értő kollegákat
kérem föl. Az pedig, hogy 49 évesen színpadon szeretnék játszani,
abban nincs semmi meglepő, hiszen ez az a kor, amikor számtalan
szerepet képes alakítani egy férfiszínész. Évente 2-3
darabot vállalok Zalaegerszegen, és a szinkronizálni is
szeretek, főleg azért, mert mindig jó, minőségi filmekhez hívnak.
Amíg fizikailag és mentálisan elég erőt érzek magamban,
addig vállalom ezeket a feladatokat, s remélem, hogy ez az állapot
minél hosszabb ideig fennmarad.
Medveczky Attila
|