2014.09.05.
Csorja Gergely: A liberális közönség
tévedése
A mai magyar társadalom
kisszámú, de annál hangosabb és annál több pozíciót, tudományos
és művészi parcellát magáénak tudó rétege az ún. liberális
gondolkodásúak csoportja. Ez a liberalizmus a klasszikus
liberalizmushoz, John Locke, Montesquieu, Adam Smith, David
Ricardo, John Stuart Mill és társaik gondolataihoz csak felületesen
kapcsolódik.
A mai magyar
liberalizmus inkább egy életérzés, mely tulajdonképpen a népi–urbánus
vagy a nemzeti–kozmopolita ellentétpárok alapállásaiból a
kozmopolita és urbánus hangulatot viszi tovább, miközben
politikai gyökérvégei a Demokratikus Ellenzékig nyúlnak, de a
gyökérzet nagyobbik része az SZDSZ köreiből mint szellemi táptalajból
táplálkozik.
A mai magyar liberális
gondolkodásnak van egy erős zsidólényegű vonulata, mely a
zsidóságot ma nem mint érdekközösséget, sokkal inkább mint
kulturális kötődést tartja fontosnak. Vagy egyszerűen csak
ezzel szimpatizál, miközben nem győzi hangoztatni, hogy a zsidó
tudatnak a liberális értékválasztáshoz nincs semmi köze. Sőt
nincs is zsidó tudata.
Így végeredményben
mégis tiszta érdekközösség marad, mely csak annyiban zsidó,
hogy a zsidó kulturális közösség kontinenseken átívelő világa
egyfajta befogadó közegként jelenik meg.
Az így megjelenő
sajátosan magyar, ugyanakkor mégiscsak nemzetközi közegben
mozgó hazai liberális csoport ma tulajdonképpen csak egyetlen kérdésben
egységes. Orbán Viktor és a Fidesz, valamint a magyar társadalom
ezeket kormányzásra juttató része szerintük ellenség.
Ellenség mivel a
kádári diktatúra módszereivel dolgozik, de szellemiségét a
Horthy-korszakból meríti. Ezt sem ideológiai elkötelezettségből,
hanem hatalomtechnikai okokból. Ellenség, mert felszámolja az
évtizedek alatt kialakult intézményeket, katedrákat és ún.
szakmai csoportokat, melyek ezidáig kizárólag a magyar liberális
csoport kezében voltak. Mégpedig azért, mert ebben a csoportban
találhatók a jó, a tehetséges művészek, tudósok és egyéb
gondolkodók, tehát lényegében ez a csoport a magyar értelmiség.
Ellenség, mert magyarkodik, azaz konfliktusokat vállal a magyarság
érdekében és ez rossz, hiszen a nemzet csak egy fikció, a
manipuláció ósdi eszköze, melyet nemhogy erősíteni kéne,
hanem a legjobb lenne felszámolni. Ezenkívül ellenség, mert közvetlen
anyagi kárt okoz a csoportnak, lásd norvég pénzek.
Az ellenség
szerintük minden fronton győzelemre áll, így ebben a
csoportban ma általános nézet, hogy külföldre kell menni.
Alapesetben Berlinbe, esetleg még messzebb. Ezt minden beszélgetésben,
minden esetleges kudarc vagy kellemetlenség kibeszélése végén
megemlítik, majd maradnak. Elsősorban azért csak egy elenyésző
kisebbség választja a kivándorlást, mert a csoport tagjainak
mindennapi életében – leszámítva néhány tucat embert –
az ellenség hatalomrakerülése és most már 5 éves kormányzása
semmiféle érdemi változást sem hozott.
Ugyanúgy kapnak pályázati
pénzeket, ugyanúgy üzemeltetik vállalkozásaikat, ugyanúgy
dolgoznak, ha dolgoznak és ugyanúgy tanítanak egyetemeken és főiskolákon,
ugyanúgy művészkednek, ha az a fő foglalkozásuk, ráadásul
ugyanúgy megmaradtak legfőbb ítésznek mindenféle közéleti kérdésben.
Azaz éppen ezen a területen néhány színház és egy-két intézmény
kivételével zavartalanul élvezhetnék a korábban elfoglalt
parcellákat, hogy tulajdonképpen mégiscsak ők a magyar értelmiség.
Annak ellenére,
hogy ennek az értelmiségnek a teljesítménye, minősége, és
tevékenysége egyáltalán nem tenné lehetővé, hogy értelmiségnek
neveztessen. Tulajdonképpen nem is beszélhetünk érdemi teljesítményről.
Ez az értelmiség
az elmúlt húsz évben nem tudott semmiféle értékelhető
szellemi közeget létrehozni. És nem elég, hogy saját maga által
választott és foggal-körömmel védett értelmiségi parcellájában
kizárólagosságot hirdet, de most minden fórum megállapítja,
hogy más országok értelmisége messze előttünk jár. Ebből a
ténymegállapításból persze nem azt a következtetést vonja
le, hogy ez a mostani liberális alapú értelmiség tehetségtelen
és kontraszelektált, hanem hogy a magyar társadalom milyensége
és természetesen az orbáni rendszer az akadálya, hogy a magyar
értelmiség tündököljön.
Holott éppen a
liberális közönség taszította ki és pocskondiázta kétségbeesésbe
a nem liberális értelmiséget, minek eredményeként jelentős
tehetségek változtattak pályát, vagy eleve oda sem kerültek,
hogy valamiféle értelmiségi létbe kezdjenek. Ma briliáns elmék
ásnak árkot, dolgoznak valami multicégnél, vagy szenvednek vállalkozóként,
sínylődnek harmadosztályú végrehajtószerepben.
A nem liberális
értelmiség térfoglalása még meg sem kezdődött, de a liberális
körökből némi fanyalgással máris átigazoltak néhányan a
gyűlölt ellenség csapatába. Ezek a néhányak aztán
kapcsolati rendszerükön keresztül végül mégiscsak a liberális
csoportokat hozzák helyzetbe. Végül mégiscsak ők készítenek
filmet, ők jelennek meg a nemzetközi művészeti életben, ők
maradnak a tudomány meghatározói, természetesen lényegi
teljesítmény nélkül.
Így
hivatkozhatnak arra, hogy lám-lám, hiába a nemzetiek, vagy csak
nem liberálisok nyomulása, nem érnek el semmit. A liberális légvédelmi
rakéták folyamatos tűz alatt tartják a felszálló
gondolatokat és lassan az állítólagos térfoglalás ellenére
eljutunk oda, hogy intézményekbe kinevezett néhány nem liberális
vezető meg sem mer mukkanni, csak szép csendben feltűnés nélkül
próbál elbújni a szellemi BUK-rakéták elől.
Ez persze egyfajta
kiegyezésként is értékelhető, csakhogy a kiegyezés a liberális
csoport szempontjából egyetlen módon képzelhető el, hogy idővel
minden visszakerül a kezükbe, még az a kevés, ami az elmúlt néhány
évben átkerült a nem liberális közegbe is. Itt fontos
megjegyezzük, hogy az ország nagy többsége nem osztja a liberális
nézeteket, életformát és értékeket, de hát éppen őket
hivatott megváltoztatni ez a nehezen értékelhető paradigma.
Az egyszerű
magyar, azon túl, hogy sem hagyományai, sem habitusa, sem
gondolkodása, sem életmódja nem kompatibilis ezzel a liberális
életérzéssel, azért sem tud azonosulni az urbánus-kozmopolita
alapállással, mert abban meglehetősen sok logikai bukfenc van.
Az egyik
legfontosabb és legérthetetlenebb ellentmondás a manapság
liberálisnak nevezett értékrendben, hogy a nemzet fogalmának
kiiktatása, a nemzetek felszámolása és az államok leépítése
után mi történne. Világkormány?
És egy esetleges
világkormány, amelynek semmiféle feltétele sem áll fenn,
hogyan segítené ugyanezen gondolatkör másik vesszőparipáját
az önkormányzatiságot és a kiscsoportok autonómiáját?
Ezekre a kérdésekre
a liberális csoportnak semmiféle válasza sincs, ahogy egyéb társadalmi
problémákra sincs, melyek a
mai Magyarország
legfontosabb kérdései. Ez a csoport a melegfelvonulást, a
homokosok teljesen érdektelen és tartalmatlan polgárjogi harcának
feltüntetett provokációját gondolja súlyos társadalmi kérdésnek.
A liberális
csoport értéktelensége és koncepciónélkülisége riasztó. Még
riasztóbb az a meggyőződés, hogy ők a valódi értelmiség és
talán a legriasztóbb az igény hiánya, hogy megismerjék a
magyar társadalmat. A többségi társadalom nem liberális, de
ez a tény a csoportot nem érdekli. Nem kíváncsi rá, nem akar
ismereteket szerezni.
Ez a csoport évtizedek
óta azon dolgozik, hogy minél szélesebb legyen az új társadalom,
mely lényegében nem magyar, hanem liberális, kozmopolita és
urbánus, és amely egy idő után teljesen kiszoríthatja a közéletből
a nem liberális magyarokat.
Ez a tevékenység
ugyan kiváltotta a társadalom mély ellenszenvét, és ez is
artikulálódott a Fidesz földindulásszerű győzelmében, de a
hangos jajveszékelés ellenére ne gondoljuk, hogy ez a társaság
kiszorult volna a magyar közéletből.
Sőt! Politikai
alakulataik csúfosan megbuktak, eltűnőben vannak, de a kultúrában,
a tudományban, a gazdaságban az általános nézettel szemben
komoly túlsúlyban vannak.
Kiegyezésre
majd akkor kerülhet sor, ha az elnyomott, kitaszított tehetségek
nagy számban juthatnak vissza megérdemelt helyükre. Ha a tudományban,
a kultúrában és a gazdaságban is megjelenhet a többségi társadalom,
méghozzá többségben. Utána kiegyezhetünk.
|