2014.09.05.
Az érintett cégek ügyesen tüntették
el a tényleges profitot
A mindenkit érintő forgalmi típusú adóelkerülés nehezíti
az adóelkerülést
A reklámtörvénnyel
kapcsolatban az internetes tartalomszolgáltatók adókötelezettségére
vonatkozóan további szabályozási feladatok lesznek, mert a
legnagyobb világcégek többsége nem veszi ki eléggé a részét
a hazai közteherviselésből. L. Simon László, a
Miniszterelnökség parlamenti államtitkára: hamisak azok a
vádak, amelyek szerint a reklámadóról szóló törvényt a
sajtószabadság ellenében hoztuk meg.
Még a reklámadótörvény június 11-ei elfogadása előtt
az ellenzék és a médiumok nagy része támadta a tervezetet.
Korábban nem egy olyan specifikus forgalmi adó jött létre,
amely а gazdaság egy-egy szegmensét érintette. Mivel
indokolják a reklámadóról szóló törvény célját?
– A reklámadóval kapcsolatban azért érte a kormányt
igen éles támadás, mert az adó összegét nem a nyereség
alapján határoztuk meg. Mi erre azt feleltük: azok a cégek,
amelyek reklámbevétellel rendelkeznek, amennyiben nyereséget
termelnek, azután nyereségadót fizetnek. Ugyanazt a nyereséget
pedig kétszer nem lehet megadóztatni, nem is volt ilyen szándékunk.
Tehát ez esetben olyan speciális, a forgalmat érintő adónemről
van szó, amely független attól, hogy egy adott vállalat nyereségesen
vagy veszteségesen működik. Ahogy az áfát be kell fizetni a
forgalom után, úgy a reklámárbevétel után az adót az adott
vállalat nyereségétől függetlenül kell megfizetni. Azért választottuk
ezt a megoldást, mert azt tapasztaltuk, hogy rafinált adóelkerülési
trükkökkel lehet – főleg egyes külföldi tulajdonú médiavállalkozásoknál
– a sok milliárdos reklámbevétel után azt a részt is
kivinni az országból, ami egyébként társasági nyereségadó-fizetési
alapot jelenthetné. A reklámadó azért született, mert a
tapasztalatok azt mutatták, hogy az érintett vállalatok ügyesen
tüntetik el a tényleges profitot. Azt gondoljuk, hogy az általánosan
érvényes forgalmi típusú adó nehezíti az adóelkerülést.
A reklámadó által
továbbá olyan kérdésekre is ráirányítjuk a figyelmet,
amelyeket részben orvosolni próbáltunk a médiatörvénnyel, de
nem feltétlenül sikerült. Jelenleg igen kedvezőtlen reakciók
érkeznek a reklámadó-törvénnyel kapcsolatban: erre egy példa,
hogy a Hír TV ősztől hat műsorát szándékozik megszüntetni,
s abból három kulturális; ők sajnos a reklámadó miatti csökkenő
bevételükre hivatkoznak. Holott mi éppen azt szeretnénk, hogy
a minőségi tartalomszolgáltatás erősödjék és a bulvárműsorok
aránya csökkenjen. Az lenne optimális, ha a minőségi médiaszolgáltatók
a társadalom érdeklődését, igényeit, kulturális szokásait
kedvezően befolyásolnák. Ehhez képest láthatólag bizonyos
folyamatok éppen ez ellen hatnak; ezért sok mindenben kell a következő
időszakban változtatni, adott esetben akár a médiatörvényen
is. Azok a kereskedelmi televíziók pedig, amelyek eredetileg az
egész országra vonatkozóan földi sugárzásra kaptak engedélyt,
nagyon komoly vállalásokat tettek az állam felé a közszolgálati
típusú műsorok megvalósítására, ám az elmúlt évek
bebizonyították azt, hogy a leggyengébb bulvárműsorokat is
megpróbálják közszolgálatiként föltüntetni a médiahatóság
felé benyújtott szakmai beszámolójukban.
Nincs olyan EU-s ország, ahol ne vezettek
volna be forgalmi típusú adót
Milyen sávokban határozza meg a törvény a reklámbevételek
adóját? Hiszen az ellenzék és a médiumok főleg azt kifogásolják,
hogy miért a bevétel után kell fizetni. Sőt az Európai
Bizottság is vizsgálja a reklámadóról elfogadott jogszabály
tartalmát.
– Nincs olyan EU-s ország, ahol ne lennének forgalmi típusú
adók. A polgárok azon túl, hogy a keresetük után személyi jövedelemadót
fizetnek, amikor például a boltban megvásárolnak egy bizonyos
árut, akkor forgalmi adót fizetnek. A tankoláskor fizetett jövedéki
adó is így működik. Amióta Európában van adórendszer,
annak részét képezi a forgalmi típusú adó is. Történelmi
tanulmányainkból ismert, hogy már a középkorban is működött
ilyen adófajta.
A sávokra
vonatkozó kérdést sem kerülöm meg: a reklámadó alól mentesülnek
azok, akiknek a reklámbevételei nem haladják meg az évi félmilliárd
forintot. Akiknek azonban az ezen forrásból származó bevételeik
éves szinten túllépik a 20 milliárd forintot, azoknak az említett
összeg 40%-át kell befizetni a költségvetésbe. Jobban mondva
csak a 20 milliárd forint fölötti rész után kell 40%-ot
fizetniük, mert a reklámadó egy sávos adótípusú. Egyáltalán
nem akartuk ellehetetleníteni a magyar sajtót, és nem az volt a
célunk, hogy az új adónem a kis költségvetésű cégeket, különösen
a non-profit szektort hátrányosan érintse. 500 millió forintos
reklámárbevétel alatt 0 forint a fizetendő adó, s ebbe a
kategóriába a politikai médiumok jelentős része beletartozik.
Éppen ezért úgy gondolom, ha a hazai sajtószakmai viszonyokat
vizsgáljuk, akkor korrekt volt az a törekvésünk, hogy ne veszélyeztessük
a kis médiumokat és a sokszínűséget. Ezért hamisak azok a vádak,
amelyek szerint a reklámadóról szóló törvényt a sajtószabadság
ellenében hoztuk.
A sajtószabadság
korlátozásának hangoztatása egy posztszocialista országban érzékeny
kérdés. S azok a sztereotípiák, amelyek rendre megjelennek az
Orbán-kormány kapcsán, ezzel is táplálhatók. Gondoljunk bele
abba, hogy Orbán Viktor tusnádfürdői beszéde lassan egy hónapja
tartja rendkívüli izgalomban a magyar közvéleményt.
Ugyanakkor igaz az, amit a miniszterelnök úr a Kossuth Rádióban
mondott, ha a Mengyelejev-féle periódusos rendszert olvasta
volna fel Tusnádon, akkor is ekkora balhé lett volna belőle. Ez
tökéletes hasonlat volt, mert teljesen mindegy, mint mond a kormány
vagy a kormánypárti frakció, azt minden lehetséges fórumon támadják
ellenzéki oldalról, méghozzá elképesztő túlzások kíséretében.
Az úgynevezett kormányközelinek mondott média is fellázadt
a reklámadó-törvény ellen. Éppen ezért fogalmazták meg többen
azt, hogy rosszul kommunikálták annak idején ezt a tervezetet.
– Nagyon nehéz lett volna jobban kommunikálni a
tervezetet. Ennek két oka is volt. Egyrészt bármit is mondtunk,
azoknak a médiumoknak, amelyek a széles közönséget elérik, a
reklámadó fájt. Tehát ellenérdekeltek voltak. Én is
megtapasztaltam, milyen az, amikor a média kiforgatja a
szavaimat. Nem arra kíváncsi, amit mondok, hanem arra, hogy önigazolásképpen
mit tud a válaszaimból „összegyúrni”. Másrészt váratlanul
fölgyorsultak az események. Amikor a törvényjavaslat benyújtásakor
azt mondtam, hogy „várjuk meg, mi lesz belőle”, akkor azt őszintén
gondoltam. Mert akkor még én sem hittem, hogy ilyen gyorsan törvény
lesz belőle. A frakcióülésen már a benyújtás napján megtárgyaltuk
a javaslatot; akkor még csak a tervezet benyújtásáról döntöttünk.
Minden országgyűlési képviselőnek jogában áll törvényjavaslatokat
benyújtani, de én természetesen egyeztetek a pártszövetségen
belül. Akkor még nem neveztek ki államtitkárnak, de a korábbi
kabinetrendszerből következően én voltam a Fidesz kulturális
kabinetjének a vezetője. Tehát megvolt a mandátumom arra, hogy
ügyeket vigyek önállóan a parlamentbe, de így is egyeztettem
a kérdést a frakció tagjaival. Ezek után olyan heves volt az
ellenállás a médiában, hogy úgy láttuk jónak, ha a
tervezetet gyors ütemben végigvisszük, különben olyan méretű
támadásokra számíthattunk volna, amelyek adott esetben
elrettenthették volna a javaslatot az eredetileg támogató képviselők
egy részét.
A lakosság részéről alapvetően támogató volt a
hozzáállás
A társadalmat érdekli egyáltalán a reklámadót
ellenzők támadásai?
– A szélesebb közvélemény nem igazán sajnálkozik
amiatt, hogy egyes médiumok a reklámadó-törvény alapján várhatóan
többet fizetnek majd az államnak. Ezt felmérések is igazolják.
Amúgy sokkal több polgárt ért el ez a probléma a sajtó támadásai
miatt, mint amire számítottunk. A média heves reakciója,
mondhatni gyűlölete annyira visszájára fordította a dolgot,
hogy a téma ismertsége feltűnően magas volt, és a reklámadó
támogatottsága meghaladta a 60%-ot. Ez azt jelenti, hogy a reklámadó
lakossági támogatottsága magasabb, mint a kormánypártoké. A
teljes népességet tekintve majdnem kétszer annyian helyeselték
ezt az adónemet, mint amennyien ránk szavaztak. Ebből a fölmérésből
az is kiviláglik, hogy az egész médiarendszerrel komoly gondjai
vannak a nézőknek és az olvasóknak, és itt nemcsak a színvonalra
gondolok, hanem arra a mentalitásra, amit hazánkban a médiumok
többsége képvisel. A reklámadótörvény nem ennek az orvoslására
született, de azon el kell gondolkodnunk, hogy miképpen lehet a
médiaetikán és az újságírás színvonalán javítani, s mi
lehet ebben a politika, a kormány szerepe.
Mekkora bevételre számítanak a reklámadóból, és
azt milyen célokra szeretnék fordítani?
– Eleinte 8 és 10 milliárd forint közötti bevételre
számítottunk a reklámadóból, de nem biztos, hogy ennyi lesz,
mert engedményeket tettünk azon vállalatok számára,
amelyeknek a reklámbevétele meghaladja az 500 millió forintot,
tehát az adófizetői körbe tartoznak, de nem voltak nyereségesek,
és nem valamilyen könyveléstechnikai ügyeskedéssel oldották
meg a nullás vagy mínuszos mérlegüket, hanem valójában
veszteséges volt a gazdálkodásuk. Így pontosan nem tudjuk
megmondani, mekkora összegre számíthatunk. Több elképzelés
fogalmazódott meg arra vonatkozólag, mire is fordítsuk majd ezt
a pénzt. Lázár János miniszter úr az oktatás színvonalának
emelését tartotta lényegesnek, én pedig, éppen a média színvonalának
emelése érdekében, fölvetettem egy, a minőségi újságíráshoz
kapcsolódó programnak az indítását. Tehát a befolyt összegből
úgy adjunk vissza valamennyi forrást, ami hozzájárulhat a
magyar médiaviszonyok javításához. Emellett a kultúra területére
is fordíthatjuk a beérkezett adóösszeget, de ha nem lesz végül
konkrét program ebből a forrásból, akkor is a magyar költségvetést
gazdagítja. Cinikusnak és rosszindulatúnak tartottam azokat az
ellenzéki megjegyzéseket – melyek mind a bizottsági, mind a
plenáris vitában elhangzottak –, miszerint csupán „aprópénzről”
van szó, és ezért nem érdemes ekkora konfliktust fölvállalni.
Ezek a képviselők nem tudják vagy nem akarják tudomásul
venni, hogy ha a költségvetésbe befolyik 8 milliárd forint, az
jelentős tétel. Egy példát mondok erre: egy olyan választási
körzetnek voltam az országgyűlési képviselője, amelyik 23
kistelepülést foglal magában. Ezeknek a településeknek egyikének
az éves költségvetési főösszege sem éri el a 8 milliárd
forintot, pedig intézményeket tartanak fönn, fejlesztik az úthálózatot
stb. Tehát minden egyes forintra szüksége van a költségvetésnek.
Ezért elképzelhető, hogy a reklámadóból várható nyolcmilliárdos
bevétel nem kap külön címkét, hanem csak beépül a költségvetésbe.
Sokan a sajtószabadság korlátozásáról és a nyilvánosság
kormányzati befolyásolásáról beszélnek…
– Azt nem mondhatják, hogy a kormány illegitim lenne,
hiszen hatalmas többséggel választották meg. Egy jogállami
keretek közt működő országban pedig nem lehet azt mondani,
hogy egy kormánynak és a parlamenti többségnek ne lenne joga
az adórendszer megváltoztatásához. Arról lehet értelmiségi,
közgazdász körökben vitát folytatni, hogy az adórendszer
stabilitását mennyire veszélyezteti, ha túl gyakran változtatják.
Ettől függetlenül azt nem lehet vitatni, hogy a parlamenti többségnek
joga van megváltoztatni az adótörvényeket.
Azt miért nem vetik föl a médiumok, hogy amikor 1988.
január 1-jén bevezették a személyi jövedelemadót, akkor azt
milyen közmegegyezés kísérte? A mai napig sokan hangoztatják,
hogy a rendszerváltozás áldozatainak miért nincs emléknapja…
– Semmilyen közmegegyezés nem volt akkor. Ahogyan számtalan
más dologban sem, hogy egy példát említsek: a szocializmus végén
senki sem kérdezte meg az embereket arról, hogy homályos körülmények
között eladják-e a megyei napilapokat.
Célunk, hogy a Magyarországon megtermelt pénzből minél
több hazánkban maradjon
Szinte még meg sem száradt a tinta a június 11-én
elfogadott reklámadótörvényen, államtitkár úr, máris a
jogszabály módosítását kérte, amit az ellenzék és a médiumok
többsége gúnyosan fogadott. „Miért nem gondolkodtak előre”-
hangoztatják. Mi a módosítási javaslat célja?
– A gúnyos megjegyzésekre az a válaszom, hogy eleve nem
azt a reklámadó-tervezetet fogadta el a parlament, amit annak
idején benyújtottam, hanem a törvényalkotási bizottság által
erőteljesen módosított változatot. Az általam benyújtott újabb
módosítást az indokolta, hogy még jobban bezárjuk a
kiskapukat. Sosem állítottam továbbá azt, hogy a jogalkotás
fogaskerekei közé nem kerülnek homokszemek. Senki nem
hangoztatja a kormánypárti képviselők közül, hogy mindig tökéletesen
dolgozunk, tehát a politikusnak sem szégyen bevallania azt, ha
esetleg téved, s ezért az adott jogszabályt korrigálni kell.
Nem is létezik olyan jogrendszer, ami örökké tökéletesen működik.
Nemrég Czunyiné dr. Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkárnak
jeleztem: abszurdum, hogy 25 évvel a rendszerváltást követően
nem lehet az iskolák nevében az, hogy „gróf” vagy „báró”.
Kiderült, hogy még mindig hatályban van egy, a Rákosi-érában
hozott jogszabály, ami ezt akadályozza. A világ olyan mértékben
változik, ami nagy kihívás elé állítja a jogalkotókat.
Hiszen ha a közösségi médiáról és az azon keresztül
Magyarországról kiszipolyozott pénzekről beszélünk, akkor
olyan problémát vetünk föl, ami tíz éve nem is létezett. A
kérdésében említett törvénymódosítás célja az volt, hogy
a reklámbevételeket semmilyen módon ne lehessen eltüntetni az
adóhatóság elől. A reklámtörvénnyel kapcsolatban az
internetes tartalomszolgáltatók adókötelezettségére vonatkozóan
további szabályozási feladatok lesznek, mert ezek a világcégek
nem veszik ki a részüket a hazai közteherviselésből. Mindezt
hazug módon úgy állítják be, hogy el akarjuk lehetetleníteni
a szólásszabadság alternatív forrásait, holott többször
elmondtam: mi magunk is használjuk a politikai kommunikációban
ezeket a csatornákat. A 2014-es országgyűlési választásokon
minden egyéni képviselőjelöltünk önálló, hivatalos
profilja jött létre a Facebookon. Tehát nem igaz, hogy ezt a
világot mi ne ismernénk vagy elleneznénk. De azt szeretnénk,
hogy a Magyarországon megtermelt pénzből minél több hazánkban
maradjon.
Európában sok helyen jól működik az állami
reprezentáció műemléki környezetben
A kormány a budai Várnegyed megújításért tízéves,
átfogó rekonstrukciós programot indított. Az erről szóló
kormányhatározat a Magyar Közlöny július 10-i számában
jelent meg. Milyen ütemben újul meg a palotanegyed?
– A budai Várral kapcsolatban – mint a Várbazár felújításáért
felelős hajdani kormánybiztos – kijelenthetem, hogy a Várkert
Bazár munkálatai augusztus végén befejeződnek, s ezzel lezárul
a több mint 11 milliárd forintot kitevő beruházás. Az említett
új kormányhatározat szövegezésekor Lázár miniszter úr
javasolta, hogy a nemzeti program nevet viselje, mert a budai Vár
ugyan a főváros szimbolikus része, mégis az egész nemzet történetét
kifejezi. Tehát senki se érezze úgy, hogy a várnegyed csak a
budapestiek ügye. Én Hauszmann Alajosról szerettem volna
elnevezni a programot; jelezve, hogy az általa tervezett palotát
szeretnénk rekonstruálni. Hauszmannt a XIX. század végén
nevezték ki a királyi vár építésvezetőjévé. Úgy
gondoltam, ragadjuk meg azt a pillanatot és azt az emblematikus
személyiséget, amihez, illetve akihez vissza kell nyúlnunk a
rekonstrukció során. Mindez azért lényeges, mert sokan nem
tudják, hogy a budai Vár módszeres, tudatos, tervszerűen végrehajtott
pusztító és hamisító munka eredményeként kapta a mai
arculatát, és ez az időszak évtizedekig tartott. Ha az 1950-es
években álltak volna neki a vár hiteles megújításának,
akkor az jóval kevesebb műemlékvédelmi helyreállítási munkát
igényelt volna. Azt is többen elfelejtik, hogy húsz évvel a II.
világháború befejezése után a várban még olyan épületek
álltak – és helyreállíthatóak lettek volna –, amiket a
’60-as évek közepén bontottak le. Ha úgy viszonyultunk volna
a Várkert Bazárhoz, mint annak idején a palotához a kommunisták,
akkor le kellett volna bontanunk vagy szocreál módon átépítenünk.
Azért is ragaszkodtam Hauszmann Alajos nevéhez, mert számtalan
kiváló alkotással gazdagította a magyar művészettörténetet;
elég csupán a Kúria épületére utalni. Az a szerencsés
helyzet állt elő, hogy végül is Nemzeti Hauszmann Terv lett a
program hivatalos neve. Szeptember elején fölállítjuk a
szakmai, szakértői bizottságot, amelyben építészek és művészettörténészek
segítik a kormány munkáját, a tervezés folyamatát. Erőteljes,
karakteres álláspontot képviselek; azt gondolom, hogy bizonyos
épületeket vissza kell építeni, melyeket korábban
lebontottak.
Például?
– Például a Lovardát, ami bizonyára komoly ellenkezést
vált ki egyes művészettörténészi körökben. Azon vagyok,
hogy ebben a kormányzati ciklusban ne csak megkezdjük az építkezést,
hanem egyes szakaszokat át is adjunk. Mielőtt idáig eljutunk,
fel kell újítanunk a Karmelita kolostort, ami átmenetileg a
miniszterelnöknek és a Miniszterelnökségnek ad majd otthont a
budai Várban; meggyőződésünk, hogy a várnak komoly állami
reprezentációs feladatokat kell kapnia. Gondoljunk arra, hogy
Európában sok helyen jól működik az állami reprezentáció műemléki
környezetben, olyan módon, hogy az őrségváltások, zászlófelvonások
a turizmus számára is attrakciót jelentenek.
P.G.-M.A.
|