2014.09.05.
A
román állam a román etnikum dominanciájára szerveződött
Az autonóm Székelyföld az erdélyi magyarság belső anyaországa
lehet
A Székely Nemzeti Tanács (SZNT) célként fogalmazta meg Székelyföld
területi autonómiájának kivívását, és ezt a célt alkotmányos
eszközökkel, Románia parlamentje elé terjesztett szerves törvény
révén kívánja elérni. Izsák
Balázs, az SZNT elnöke: Ceausescu
az egész megyerendszert azért vezette be, hogy végérvényesen
megszüntethesse a Magyar Autonóm Tartományt. A megyehatárokat
úgy alakították ki, hogy minél több román nemzetiségű
honfitársunk kerüljön velünk egy közigazgatási egységbe,
hiszen közülük kerültek ki a vállalat- és intézményvezetők,
a milicisták, a szekusok.
–Nem illik ide a visszautasítás szó. Van ennek egy barátságtalan,
vagy egyenesen ellenséges kicsengése, ami semmiképpen nem illik
ahhoz a személyes, baráti, fegyvertársi kapcsolathoz, amely az
Erdélyi Magyar Néppárt és az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács
vezetőihez köt. A felkérést őszintén megtisztelőnek tartva,
és azt megköszönve, úgy hárítottam el, hogy egyben
kifejeztem a meggyőződésemet, hogy pozitív hozadéka lehet
annak, hogy két magyar jelölt is lesz a romániai államelnök-választáson.
Abban a boszorkányüldözős hangulatban, amely a megosztás rémével
riogat, és erkölcsi megbélyegzéssel próbál minden alternatívakeresést
elfojtani, úgy gondolom, hogy a levelem nem pusztán a felkérés
elhárítása volt, de egyben kiállás is az erdélyi magyar,
ezen belül a székely társadalom belső demokráciája, közvetve
Szilágyi Zsolt indulása mellett. Az is benne volt ebben a levélben,
elég világosan: miért hárítottam el a felkérést. Egy
hasonlattal tudnám még pontosabban megértetni a helyzetemet.
Valamikor régen, a rendi országgyűlésbe a vármegyei követek
kötött mandátummal érkeztek. A vármegyék olykor viharos gyűléseken
elfogadott határozatait képviselték. A Székely Nemzetgyűlés
hasonlóképpen működött. A küldöttek szigorúan a faluközösségeiket
képviselve szólaltak fel. A Székely Nemzeti Tanács közképviseleti
szervezet, a hajdani székely nemzetgyűlések mintájára működik.
Engem a székely falvak és városok küldöttei arra hatalmaztak
fel, hogy helyettük, értük és a nevükben a székelység autonómiatörekvését
képviseljem. Nem személyes tulajdonom, tehát nem is rendelkezem
afölött az erkölcsi tőke fölött, ami ezzel a képviselettel
jár, tehát nem is használhatom fel más célra, mint amire a
mandátumom szól.
Augusztus 14-én hivatalosan találkozott
Szilágyi Zsolttal, az Erdélyi Magyar Néppárt államelnök-jelöltjével.
Ez azt jelenti, hogy az SZNT támogatja Szilágyi urat?
–A Székely Nemzeti Tanács egyetlen célja a székelyek önrendelkezési
törekvésének a valóra váltása. Semmi mást és senki mást
nem áll módjában támogatni. Viszont megtehetjük, és
mindannyiszor meg is tesszük, hogy választások alkalmával felkérjük
a jelölteket ennek a célnak a támogatására, és egyben felkérjük
a választókat, hogy szavazáskor vegyék figyelembe az egyes jelöltek
erre irányuló vállalásait és tetteit. Az értékelés pedig a
választók joga és felelőssége.
Miről tárgyaltak a Néppárt államelnök-jelöltjével?
–A Székely Nemzeti Tanács és a Néppártot létrehozó
Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács közös
küzdelmének, közös küzdelmünknek van egy szilárd
elvi alapja: a háromszintű autonómia modellje, amelynek a területi
autonómia, Székelyföld autonómiája a legmagasabb szintje. Ezt
több mint húsz évvel ezelőtt fogadta el a Romániai Magyar
Demokrata Szövetség saját programjának részeként. Az akkori
belső ellenzéket éppen az indította el az önszerveződés útján,
hogy elégtelennek érezte a Szövetség erőfeszítéseit ennek a
gyakorlatba ültetésére. Szilágyi Zsolttal áttekintettük a két
évtized változásait, és megállapítottuk, hogy a háromszintű
autonómiamodell semmit nem veszített korszerűségéből.
Vannak kevésbé tájékozott magyar közéleti személyiségek,
akik egységes autonómia elképzelést sürgetnek. Szilágyi
Zsolttal egyetértettünk abban, hogy ez megvan, és közös erőfeszítéseket
kell tennünk, hogy tudatosítsuk, nem kell a spanyolviaszt újra
feltalálni, hanem fel kell vállalni határon innen és túl az
erdélyi magyar nemzeti közösség, ezen belül a székelység
egységes jövőképét, és fel kell hagyni a fölösleges
energiapazarlással, hogy ezt valami pótlékkal helyettesítsük.
A tévhit, hogy nincs egységes autonómia koncepciója az erdélyi
magyarságnak. Az államelnöki kampány ennek tudatosítására
is alkalmas.
Az RMDSZ is megnevezte a jelöltjét. Nem
tartanak attól, hogy ha Kelemen Hunor rossz eredményt ér el,
akkor a Néppárt jelöltjét és annak támogatóit pellengérezik
ki?
–A romániai magyarságnak 1996 óta van államelnökjelöltje.
1996-ban Frunda György 760.000 szavazatot kapott, 2000-ben hétszázezret.
2004-ben Markó Béla volt a jelölt, ő kapott 533.000
szavazatot, Kelemen Hunornak 2009-ben 372.000 jutott. Ezt a zuhanást
önerőből valósította meg az RMDSZ, nem volt ellenjelölt. Én
őszintén nem kívánom ennek a trendnek a folytatását, de
lehetőséget is látok az államelnök választásban az autonómia
küzdelem számára. A jelöltek lehetősége hogy a román közvélemény
felé közvetítsék a székelyek akaratát, közvetítsék a romániai
magyar nemzeti közösség egységes jövőképét, a háromszintű
autonómia modelljét. Ha ezt megteszik, akkor nekünk is megadják
a lehetőséget arra, hogy minden magyart arra kérjünk: menjen
el szavazni, és adja a voksát az egyik magyar jelöltre. Ilyen körülmények
között egyetlen erdélyi magyar sem mondhatja majd, hogy nem
tetszik a jelölt, hiszen szavazhat a másikra. Bereck és Kökös
között a több kilométeres gyaloglást százötvenezer ember
tudta vállalni az autonómia érdekében. A szavazóhelységig
csak száz, kétszáz métert kell majd megtenni. A
mi felfogásunkban ez a választás nem a két jelölt mérkőzése,
ezért az eredményt sem olyan szemszögből nézzük, hogy melyik
hány szavazatot kap. Az igazi tét az, hogy összesen hány
magyar embert tudnak ők ketten megszólítani, illetve még inkább
az, hogy milyen hatékonyan tudják a magyar szempontokat
eljuttatni a román választókhoz.
Elképzelhetőnek tartja, hogy a transzilván felfogású román, német
és más nemzetiségű polgárok is a Néppárt jelöltjét támogatják?
–Ilyen szempontból szkeptikus vagyok. Nincs túl
sok „transzilván” gondolkodású román, a szónak abban az
értelmében, ahogy azt mi használjuk. Egy országos választáson
az ő számuk nem mérhető. Azok a románok, akiknek van erdélyi
tudata, aligha olvasták Kós Károlyt. Ha az ő irodalmi gyökereiket
keressük, akkor azt a román nemzettudatot megteremtő erdélyi
iskolánál, a modern korban Rebreanunál és Goganál, Emil
Ciorannal kell keresni, de leginkább talán Titus Popovici-nál.
Persze a román nemzettudatban az irodalomnak nincs is akkor súlya,
mint a magyarban. Annál nagyobb a szerepe az ortodox egyháznak.
Röviden: létezik „erdélyi tudat” a románoknál is, de az mélyen
nacionalista, azaz magyarellenes, függetlenül attól, hogy az
ortodoxiába, vagy Titus Popovici nacionalista ihletésű műveibe
gyökerezik. A Néppárt jelöltje tőlük nem kap szavazatot.
Bizonyára naív ember az, aki azt
hiszi, hogy Szilágyi úr lesz Románia államfője… De! A kampányt
mennyire lehet kihasználni arra, hogy Székelyföld és Partium
autonómia törekvései nagyobb teret kapjanak a sajtóban és a közéletben?
–Az államelnök jelöltekre odafigyel a média, odafigyel a román közvélemény.
Most kell kihasználni az alkalmat, és elmondani, hogy az ellenséges
propaganda állításaival szemben az autonómia nem jelent
szögesdrótkerítést, útlevelet és határőrséget, nem
igaz, hogy államot jelent az államon belül. Azt viszont igen,
hogy az adott terület, a mi esetünkben Székelyföld minden lakójának
a javát szolgálja és az ország csak nyerhet belőle.
Ön azt kéri
mindkét jelölttől: „fogadják el viták felett álló, közös
alapként a Székely Nemzeti Tanács autonómia statútumát, közös
jelképként Székelyföld tíz éve ismert és elterjedt zászlaját
és címerét, és ezt nyilatkozatban erősítsék meg.” Mit válaszolt
a fölvetésére Kelemen és Szilágyi úr?
–Szilágyi Zsolttól kaptam eddig választ, aki elfogadja közös
alapként a Székely Nemzeti Tanács autonómia statútumát, és
úgy gondolja, hogy egyformán gondolkodunk az önrendelkezés ügyét
illetően. Ezen túlmenően minden felvetett kérdésben támogatásáról
biztosította a Székely Nemzeti Tanácsot. Kelemen Hunortól még
várom a választ. Bízom benne, hogy nem akarja megosztani az
autonómiamozgalmat a Székely Nemzeti Tanács céljaitól eltérő,
Székelyföldre vonatkozó jövőképpel és előbb-utóbb ő is válaszol.
Kelemen úr szerint nincs olyan nemzetközi egyezmény, amely az autonómia
megadását bármelyik ország számára előírja. Nem félő ezért,
hogy z RMDSZ ismét csak választási propaganda céljaira kívánja
használni az autonómiát?
–Az a tény, hogy huszonhárom év után az RMDSZ Kongresszusa is arról
döntött, hogy autonómiatervezetet terjeszt a román parlament
elé, mindenképpen egy olyan újdonság, amelyet üdvözölni
kell. Persze nem kergetek illúziókat, a szándékot, bármilyen
jó legyen, az eredmény alapján kell majd megítélni.
Mennyire lesz nehéz
megértetni az Erdélyben élő románokkal, hogy Székelyföld
autonómiája az egész ország lakosságának a javát szolgálja?
–Ezt a munkát, - a várható azonnali eredménytől
eltekintve - el kell végezni. Mondom, amit Babits a Jónás könyvében:
„Mert látá az Ur, hogy ott egyik-másik /szívben még
Jónás szava kicsirázik/ mint a jó mag ha termőföldre
hullott,/ s pislog mint a tűz mely titkon kigyulladt.” Van
olyan visszajelzés, amely már eredményként könyvelhető el
ilyen szempontból. Gabriel Andreescu után megszólalt mellettünk
Valentin Stan, Catalin Avramescu vagy Lucian Mandruta, az ő példájuk
visszaigazolja, hogy a román társadalom jeles személyiségei között
van már olyan, aki felelősen gondolkozva és empátiával közelíti
meg a székelyek ügyét.
Tavaly találkoztam Kolozsvárott olyan magyar ifjakkal, akik magukat
nemzeti érzelműnek mondták, magyar állampolgárok is, de, megdöbbenésemre,
valami megmagyarázhatatlan ellenszenvvel viseltettek a székelyek
iránt. Ez általános, vagy marginális jelenség?
–Bukarestben, egyetemi éveim alatt a magyar diákok
körében tapasztaltam azt a kulturális különbséget – senki
ne gondoljon rangsorolásra – amely érzékelhető módon a székely-magyar
és a nem-székely észjárást megkülönbözteti. Kezdetben csodálkoztam,
ha közép-erdélyi, vagy partiumi barátaim egyik másik mondásomat,
vagy csíki barátunk mondását idézték, nevettek rajta, vagy
csak összenéztek. Igaz mi sem hagytuk szó nélkül a szatmárias
beszédet, sem a pesti divatszavakat, amelyek annyira gyakoriak
voltak a Magyar Televízió jóvoltából partiumi barátaink szóhasználatában.
Nem akarom én ezt nagyon hosszúra nyújtani, de kétségtelen létezik
székely észjárás, amire mi székelyek büszkék is vagyunk, és
különösen büszkék vagyunk arra, hogy ez az észjárás Tamási
Áron és Nyírő József révén szépirodalmi rangot is kapott.
Ugyanakkor azt is tudom, hogy minden kulturális különbség
nemcsak egy sajátos identitás és ezzel elkülönülés forrása
is lehet, de feszültségeké, ellentéteké is. Nem kell azonban
túldramatizálni a kérdést. Az Ön által említett példával
szemben ellenpélda is felhozható épp elég. Nemcsak barátságok
hidalják át sűrűn ezt a kulturális különbséget, de gyakran
hoznak feleséget maguknak a székelyek Erdély távolabbi tájairól,
vagy köt ki Csíkban vagy Udvarhelyen egy székely leány szép
szeméért partiumi, vagy Közép-erdélyi fiatalember. Azaz a székely-magyar
ellentét a valóságon messze túlnövelt álprobléma. Én a
hangsúlyt arra helyezem inkább, hogy az autonóm Székelyföld
az egész erdélyi magyarság belső anyaországa lesz, a székely
észjárás pedig a magyar nemzet kulturális kincse, egy igazi
hungarikum. Hogy is lehetne székely-magyar ellentétről beszélni,
amikor mi székelyek is magyarok vagyunk!
Mit gondol, az erdélyi, székelyföldi magyar civil szervezetek, történelmi
egyházak képviselőinek mennyire szükséges hangsúlyozniuk az
autonómia mozgalom egységének fontosságát?
–A célt, amelyet több mint tíz éve kitűztünk, Székelyföld területi
autonómiáját nem sikerült a mai napig megvalósítani. De
teremtettünk egy egységes autonómiamozgalmat, amely pártok fölötti,
abban az értelemben, hogy pártállástól függetlenül áll a
soraiba az egyszerű székely ember, és a fontos közéleti
szereplő. Ennek a mozgalomnak egy jelképe van, az aranysávos székely
zászló, és a holdas, csillagos címer, amelyet - azóta, hogy
erről így döntött 2009-ben a Székelyföldi Önkormányzati
Nagygyűlés - Székelyföld zászlajának és címerének is
tekintünk. Az autonómia kivívásának előfeltétele, hogy
ennek a mozgalomnak az egységét megőrizzük, sőt erősítsük
is a jövőben. Ebben óriási segítséget nyújthatnak a magyar
történelmi egyházak és a civilszervezetek. Jelzésértékű,
hogy a Székelyek Nagy Menetelése ökumenikus istentisztelettel
kezdődött mind a tizennégy helyszínen. Jelzésértékű,
ahogyan a civil kezdeményezésekre megmozdul a székely társadalom
az autonómia érdekében. Épp a napokban járta be lóháton Székelyföld
határait sok-sok lelkes székely lovas a Lutz
Levente vezette csíkcsicsói Csodaszarvas Egyesület kezdeményezésére,
épp a napokban zajlott a székely labdarugó válogatott első
hazai mérkőzése.
Az SZNT területi autonómiát szeretne. Székelyföld
határai megegyeznének Maros, Hargita és Kovászna megyék
jelenlegi közigazgatási határaival?
–Nem. Maros, Hargita és Kovászna megyék a Ceausescu diktatúra termékei.
Ceausescu az egész megyerendszert azért vezette be, hogy végérvényesen
megszüntethesse a Magyar Autonóm Tartományt. A megyehatárokat
úgy alakították ki, hogy minél több román nemzetiségű
honfitársunk kerüljön velünk egy közigazgatási egységbe,
hiszen közülük kerültek ki a vállalat- és intézményvezetők,
a milicisták, a szekusok. És persze ezen felül „javították”
is a nemzetiségi arányokat. A Maros megyéhez tartozó részén
a Mezőségnek háromszázezer román él, az általuk lakott
falvak soha nem tartoztak Székelyföldhöz. A Székely Nemzeti
Tanács autonómia-statútumában megjelölt Székelyföld a történelmi
Székelyföldet tartalmazza, és a vele szomszédos, magyar többségű
településeket. Itt a magyarság részaránya 75%, míg a három
megye együttesében ez az arány alig lépi túl az 50%-ot. A
megyerendszert ránk kényszerítette a diktatúra. Mi ezt szabad
akaratunkból soha el nem fogadtuk. Bármilyen lépés, amely úgy
értelmezhető, hogy mi, ha utólag is, de elfogadjuk, amit
eleinkre kényszerített a Ceausescu diktatúra, kimeríti az árulás
fogalmát.
S ha már a területi autonómiáról van szó; a Román
Hírszerző Szolgálat (SRI) igazgatója George Maior úgy
nyilatkozott: „az általa vezetett intézmény feladatának
tekinti, hogy megakadályozza a területi autonómia megvalósulását
Románia területén.” Ebből arra következethetünk, hogy az
SRI megfigyelteti azokat, aki területi autonómiát szeretnének,
esetleg le is hallgatja a telefonbeszélgetésüket?
–Még mindig elmondhatom, hogy hatvankét esztendőm nagyobb részét,
37 évet a diktatúrában éltem. A hírhedt Securitate, a román
politikai rendőrség 21 éves koromban helyezett megfigyelés alá.
A nevemre kiállított megfigyelési iratcsomómnak a CNSAS irattárába
átkerült részében az utolsó bejegyzést 1990 áprilisában
eszközölték, négy hónnappal a román forradalom és a
Securitate állítólagos feloszlatása után. Semmi okom feltételezni,
hogy a 1974-ben elrendelt megfigyelésemet bármikor szüneteltették
volna. George Maior csak megerősítette ezt.
Egyáltalán a Maior úr által vezetett szolgálatnak van olyan törvényi
jogköre, hogy döntsön az ország közigazgatási rendjéről?
–A Maior úr által
vezetett szolgálatnak nincsen ilyen hatásköre, de szerintem
lehetősége sincs. A politikai rendőrségek mindig szerették
azt hinni magukról, hogy komoly befolyásuk van a történelmi
folyamatokra. A román Securitate emberei is úgy vélték, hogy képesek
megvédeni Románia szocialista berendezkedését, vagy a
Ceausescu házaspárt. A XVIII. század végén pedig a bécsi
titkosrendőrség vélhette azt, hogy a forradalmi Franciaországban
kiadott nyomtatványok tiltásával, üldözésével a felvilágosodás
eszméi megállíthatók a birodalom határán. Szívesen ismétlem
meg: a politikai rendőrségek minden időkben az emberi butaság
csúcsintézményei voltak. Ez engem nem zavar, nem tartozom közéjük.
Őket sem zavarja, elvégre a butaság nem fáj.
Most már kérem, hogy ezek után csak egy kérdésre
válaszoljon – s nem provokatív a felvetésem–: demokratikus
országnak tartja Romániát?
–Összehasonlítva a mai napot az 1989 előtti idővel,
elmondhatom: szabadon élek. Az emberek romániai szabadságát
azonban nem az biztosítja, hogy felépültek az emberi jogok és
szabadságok intézményi garanciái, hanem az, hogy összeomlott
a rabtartó rendszer. Nem a börtönajtó nyílt meg 1989-ben,
hanem a földindulásban leomlott börtönfalak helyén léphettünk
a szabadba. Ám a demokrácia több ennél. Értékek és érdekek
pluralizmusának intézményi kerete és az állampolgárok közötti
teljes és tényleges jogegyenlőség törvényi és intézményi
garanciája. Ezzel szemben a román állam a többségi román
kultúra és nyelv hegemóniájának megtartására és a román
etnikum dominanciájára szerveződött. Ez viszont szöges ellentétben
áll az Egyesült Nemzetek Szervezete által megfogalmazott célokkal
és eszmékkel. Nem, Románia nem demokratikus ország. Még nem.
Medveczky Attila
|