2014.09.12.
A
társulat színészi erejének gazdagítása lényeges feladat
A kaposvári társulat
az elmúlt négy évadban húsz kortárs magyar, tizenegy kortárs
külföldi szerző darabját, kilenc klasszikus, nyolc zenés,
valamint hét gyermek- és ifjúsági darabot mutatott be csaknem
ezer előadáson
Rátóti Zoltán, a kaposvári Csiky Gergely Színház
igazgatója további öt évre szóló megbízást kapott a társulat
vezetésére a közgyűlés augusztus 26-ai ülésén, így 2015-től
a második igazgatói ciklusát kezdheti a teátrum élén. A színház
tizenkét darabbal készül az új évadra, és rendhagyó módon
platánfákra fűzött hintákon hirdetik az előadásokat.
Direktor úr, gratulálunk az újraválasztásához!
Gondolom, a hagyományokhoz híven Kaposváron szinte minden műfajt
játszanak majd a következő évadban is.
–Az alapstruktúrán nem változtattam, mert azt
tapasztaltuk, hogy két éve nagyon jól működik. Hiszen azt a városi
és megyei igényt is ki szeretnénk elégíteni, hogy minél több
műfajt játsszunk, s ezáltal minél több nézőt csalogassunk
be a színházba.
Augusztus végétől négy próbaidőszak veszi kezdetét,
és másfél hónapon belül négy bemutatót tart a színház. S
az első Kleist Az eltört korsó darabja lesz. Több
vidéki színház az évad elején fajsúlyosabb darabokat játszik,
és végére kerülnek az operettek. Önök is ezt a műsorpolitikát
valósítják meg?
–Nem egészen, mert ebben az évadban szilveszterkor
mutatja be színházunk Ábrahám Pál sikeres revüoperettjét, a
Bál a Savoybant. Évek óta nem tartottunk szilveszterkor
előadást a színházban, s most ezt az igényt próbáljuk meg
kielégíteni ezzel a bemutatóval. Nagyon kíváncsiak vagyunk rá,
hogy mit jelent a színház és a színházszeretők számára az,
ha szilveszter napján is előadást tartunk.
Manapság a színházak
különböző és szokatlan módon hívják föl a bemutatókra a
figyelmet. Kitől származott az ötlet, hogy platánfákra fűzött
hintákon hirdessék az előadásokat?
–Mivel olyan sok információ éri az embereket, ezért
munkatársaimmal arra törekedtünk, hogy
rendhagyó, különleges reklámfogással éljünk. Közös
ötlet volt, egy csapatmunka, egyfajta együttgondolkodás eredménye.
A következő évadot is hasonló performansz-jellegű módon
szeretnénk meghirdetni, munkatársaimmal már most ezen
dolgozunk. Idén a platánfákon való hirdetés adta az ötletet
ahhoz, hogy elültessük az évad fáját, aminek szimbolikus
jelentése: aki fát ültet, hosszú távon gondolkodik. Ezentúl
szeretnénk minden évben az évad meghirdetése után elültetni
egy fát, egyfajta hagyományt teremteni ezzel. . Az első fát,
egy páfrányfenyőt a színház parkjában ültettük el –ezt a
kezdeményezést szeretnénk hagyománnyá alakítani. Ez nem
jelenti azt, hogy kényszeresen újítani akarnánk, hanem azt,
hogy még inkább felhívjuk magunkra a figyelmet, hiszen lényeges,
hogy minél több néző kíváncsi legyen a színház produkcióira.
Az előző évadban
mennyi volt a bérletesek száma, és ezt tudják-e növelni?
–Nem
szeretnék és nem is tudok a
meghirdetett évadra novembernél korábban konkrét számokat
mondani. Az viszont már most látszik és bizakodásra ad okot,
hogy a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva több bérletet
adtunk el. A 2013/2014-es évad nem csak szakmai szempontból volt
sikeres, hanem bérletszám tekintetében is, hiszen túlléptük
a 13 ezres bérlethatárt.. Nagyon sok hűséges bérletesünk
van, és egyik lényeges feladatunk az ő megtartásuk, míg a másik,
hogy új bérleteseket tudjunk a színház számára megnyerni.
–A legnagyobb közönségsikert
A király beszéde és a Hippolyt, a lakáj előadásainkkal
értük el. A király beszéde sikerét mi sem bizonyítja
jobban, hogy a következő évadban is műsoron tartjuk – amire
öt éven belül nem volt példa egy darab esetében sem – , méghozzá
úgy, hogy már tíz előadást lekötöttünk ebben a félévben,
melyeket különböző nagyvárosokban játszunk. Ezt a darabot
szeptemberben játsszuk Budapesten a Vidéki Színházak Fesztiválján.
A Hippolyt, a lakáj zenés vígjátékként teljesítette
az elvárásunkat, hiszen nem csak a közönségnek okoztunk ezzel
a darabbal örömet, hanem a színészeknek is, akiknek fontos a
siker. Szakmai szempontból nagyra értékelem a Bölcs Náthán
produkciónkat, s nagyon sajnálom, hogy a következő évadban
már nem játszatjuk, pedig nagyon időszerű kérdésekről,
problémákról szól a története. Egyértelmű szakmai sikerünk
volt a Bérczes László által rendezett Bányavakság, amit
a Pécsi Nemzeti Színházzal közösen hoztunk létre. Ezt az előadásunkat
meg is hívták a POSZT-ra, és a múlt hétvégén, Kassán, egy
nemzetközi fesztiválon adtuk elő. A Tizenkét dühös ember
a következő évad első felében is színen marad, s nagy sikerünk
volt a tantermi-sorozaton belül a lengyel kortárs szerző,
Tomasz Man 111 című darabja.
Több éve filmadaptációkat is játszanak. A következő
évadra milyen filmeket vettek alapul?
–Valóban az előző
években több filmadaptációt tűztünk műsorra. A következő
évadban a Szigorúan ellenőrzött vonatokat mutatjuk be.
A világhírű film Hrabal nagysikerű regénye alapján készült.
Mi most a filmnek az adaptációját mutatjuk be. Ősbemutatót is
tervezünk, mégpedig Stendhal Vörös és fekete regényéből
egy zenés darabot, aminek szövegét Müller Péter Sziámi írja,
s a zenéjét Tolcsvay László komponálja.
Az ifjúságot milyen
darabokkal próbálják becsalogatni a színházba?
Tudtommal a Nemzeti Színházzal
is terveznek egy közös produkciót…
–Árnyország címmel
kerül egy amerikai darab színre, ami filmadaptációnak is fölfogható.
A közös produkciót Kaposváron mutatjuk be, és 2015 elején a
Nemzeti Színházban játsszuk. S ha már a filmeknél tartunk, örömmel
újságolhatom, hogy Udvaros Dorottya játssza vendégként az Augusztus
Oklahomában adaptáció főszerepét.
A kaposvári Csiky Gergely Színházban megőrizték a társulati
létformát, vagy szerepekre szerződtetik a színészeket?
–Néhány fő-és nagy szerepek megformálására vendégművészeket
hívunk, ami nem mond ellen a társulati létezés formájának, sőt
azt gazdagítja is. Országos rangú, ismert színészek meghívása
nem csak a közönség számára nyújt élményt, hanem a társulat
számára is. Hiszen így művészeink akár tanulhatnak is a meghívott
művészektől, rendezőktől. A társulati létezést erősítésére
törekszem; még több fiatal színészt szeretnék kinevelni a színház
és a szakma számára.
Művészszínháznak,
vagy népszínháznak definiálná a kaposvári teátrumot?
–Nem szeretem az ilyen meghatározásokat, bár tudom,
hogy egy vidéki színházat egy-egy jelzővel szokás illetni. A
kaposvári teátrum népszínház művészszínházi kísérletekkel
és előadásokkal.
Medveczky
Attila
|