2014.09.18.
Megjelent a Havi Magyar Fórum
szeptemberi száma!
A
tartalomból:
Sértő Kálmán: Magyar imádság a pusztán
TANULMÁNY
80 éve született Tellér Gyula
Tellér Gyula: Született-e „Orbán-rendszer”
2010 és 2014 között?
A
poszt szocialista erők – öt cikluson keresztül az MSZP és az
SZDSZ szervezeti kereteiben – a nagytulajdon feletti
szocializmusbeli hatalmuk átmentésével és a jövedelem-újraelosztás
feletti ellenőrzésük megtartásával-újramegszerezésével kívánták
folyamatos „túlélésüket” és hatalomgyakorlásukat biztosítani
a szocializmusban kis és közepes méretű tulajdonától nagyrészt
megfosztott, munkássá, téesztaggá és alkalmazottá tett
szocialista utódtársadalom felett. Társadalomszerkezeti elképzeléseik
tehát egy alapvetően kétpólusú: nagytulajdonosokból és
tulajdonnélküliekből álló társadalmat céloztak meg, s ma is
ilyet igyekeztek-igyekeznek létrehozni, fenntartani. Jellemző,
hogy fontosabb vezetőik ciklusról ciklusra egyebek közt a poszt
szocialista nagytulajdonosok közül kerültek ki (Pál, Hujber,
Medgyessy, Bajnai, Gyurcsány, Kóka, Józsa, Simon stb.). Választóik
a szocializmus „egylaki” munkásosztályából, a szocialista
iparvidékek lakóiból, az állami újraelosztás hajdani kedvezményezettjeiből
tevődnek ki. A kis és középtulajdon újraosztásával szemben
pedig határozottan ellenálltak (az SZDSZ készpénzes privatizációs
koncepciói, Tardos, Bauer stb.). Ezzel szemben a polgári-
nemzeti rendszerváltó oldal az alsóbb rétegek mellett a minél
szélesebb tulajdonosi középrétegekből – kispolgárokból,
polgárokból – és a felsőbb rétegekből álló hárompólusú
társadalom létrehozására törekedett és törekszik.
ÚJRAOLVASÓ
Szabó Dezső: A turánizmus
Tény
az, hogy az úgynevezett turáni népek, különösen a közelebb
esők (finn, ugor, török-tatár népek)nyelvük berendezésében,
szellemi megnyilvánulásaikban, egész pszichéjükben hasonlóbbak,
rokonabbak hozzánk, mint a nyugati népek. Az is kétségtelen,
hogy ennek a hasonlóságnak, ennek a rokonságnak minél mélyebb
megismerése erősítheti ős faji visszaemlékezésünket, új földerővel,
újszínekkel termékenyítheti meg sajátos faji egyéniségünket.
Mik tehát ennek a helyesen értelmezett, pozitív tényekre épített
turánizmusnak a feladatai? Nem ismételhetem elégszer s szeretném
az utcakövekre vésetni ezt a primitív igazságot: élni azoktól
tanuljunk, akik legjobban tudnak élni. Fajiságunk ápolásában,
faji egyéniségünk kifejtésében nem találhatunk kiválóbb
mestert, mint a zsidóság. Ez az okos faj egyetlenegyszer sem
ejti ki a fajvédelem szót, de minden tagjának minden gondolata
és tette fajvédelem. És hogy a fajiságnak ez az égő
szeretete nem ellenkezik sem az emberiséggel, sem a haladással,
sem a szocializmussal, legjobban az mutatja, hogy a Népszava s a
modern liberális lapok soha egy szóval sem gáncsolták vagy gúnyolták
a zsidóságot e ténykedésében. Hiszen a fajiság az emberiség
individualizmusa és minél öntudatosabb, fejlettebb és sajátosabb
színű az egyéniség, annál több értéket termel a köznek.
ÉVFORDULÓ
Zsilinszky Endre: Nemzeti újjászületés és
sajtó (II.)
A
magyar sajtó – értve rajta az időszaki sajtót és főleg a hírlapírást
– nem reformra, de a leggyökeresebb műtétre érett meg. Elérkezett
az ideje a nemzeti katasztrófa felszámolásának, de elérkezett
az ideje a nagy leszámolásnak is. Nem bosszúra célzok,
valamirevaló népet csak egyetlen cél vezethet: az élet. Az élet
joga és akarata. De éppen az élet jogán és akaratából kell
eltaposnunk a csíráit is minden bomlasztó mételynek, mely fölemelkedésünket
megakaszthatná belső eltiprottságunk szörnyű gyalázatából.
Föl akarunk emelkedni a porból, megmaradt csonka életünk
minden erejét, csonka államunk és társadalmunk minden intézményét
ennek az egyetlen osztatlan heroikus feladatnak szolgálatába
akarjuk állítani. A sajtót is. A sajtót mindenekfelett és
mindenekelőtt. Alig maradt egyebünk puszta életünknél. Azok
az értékek és erők, melyeket a magyar faj az emberiség közösségében
képvisel. A 10 milliónyi magyar lélek. Ez a 10 milliónyi
magyar lélek a mi utolsó nemzeti kincsünk, a magyar állam újból
való felépítésének egyetlen alapja és kiindulópontja.
JÖHET IDŐ, HOGY EMLÉKEZNI BÁTRABB DOLOG
LESZ, MINT TERVEZNI
Dr. Medvigy Endre: Meghitt beszélgetések
Nyirő Józseffel
Vajon
melyik más magyar vidéki városban találhat az ember olyan írókat,
mint Nyirő József, Kisbán Miklós, Tamási Áron? Olyan
politikai és kulturális vezetőket, mint Bánffy Miklós,
Bethlen György, Kemény János? Hosszú névsorrá válna e cikk,
ha fel akarnám sorolni azokat, akik Kolozsvárt és Erdélyt a
magyar szellemi élet különb s más ízű tartományává
teszik... Erre gondolok, amikor Nyirő József otthona felé
igyekszem, a régi, kanyargós, macskaköves, kolozsvári utcákon.
S arra, hogy a
mai Kolozsvárnak
van olyan rangja a magyar kulturális életben, amit illenék néha
felemlíteni a megvesztegető és történelmi jelző „Mátyás
király városa” mellett...
REGÉNY
Kárász József: Egy régi nyár (III.)
A
harmadik napon végzett a gép. Az öregtanya terméséből kapta
meg a tíz mázsa búzát kitevő, évi járandóságát Weis
doktor, a család háziorvosa. Pénzben a negyedrészét sem érte
már a búza annak, amit az egyezség kötésekor ért, de az öreg
nem követelt többet. Ki sem jött a magtárhoz, az udvaros intézkedett,
hogy melyik rekeszbe öntsék be. Ezt Balla Ernő mesélte a tanyán,
vacsora közben. Nagybeteg a doktor úr, nehezen éri meg a következő
aratást. Ferkó most nem kellett lóhajtónak. A géptől Imre és
Ernő szállította el a gabonát. Nyilván észrevették a felnőttek,
hogy a munkáslányok körül kakaskodik, s ezt nem tartották kívánatosnak.
A munkások most nem a cséplőn ülve utaztak, hanem gyalogoltak
a gép mögött. Mire Ferkó föleszmélt és a kerítéshez
futott, már messzi jártak. A szíve sajgott, hogy nem láthatta
legalább egy pillanatra Pannikát. Mérgében levetkőzött a
nagytó partján, s belevetette magát a vízbe. A tó hűs vize
hamar megnyugtatta. A part forró füvén perceken belül megszáradt
és folytatta a paradicsom kapálását. A tábla közepén
tartott, amikor a nyári konyhához hívta a nagymama.
–
Vinni köll a vacsorát a részesöknek! – mondta.
–
Te löszöl a kocsis. Az élelem már fönt volt a kocsin, a puha
szalmában.
A
gép nyoma meglátszott a tarlón, azon haladt ő is a kocsival.
Szeretett volna közé vágni a két lónak, hogy fussanak, repüljenek
s egy pillanat alatt ott legyen a Pannika közelében. De a főtt
ételre vigyázni kellett. A fazék födelét lekötötték ugyan,
mégis könnyen kiborulna, ha rohanna a gödrös úton. Csitítania
kellett lázas indulatait
TÁRCA,
NOVELLA
Rab István: A dózni
Csordás Péter
húsz év után testvérnénje temetésén találkozott unokaöccsével.
Kerekes Bandi, amikor észrevette nagybátyját a várakozók gyűrűjében,
mintha tükörben látta volna magát; busa fej, bozontos, sűrű
szemöldök, ősz haj, és még a harcsabajszuk is úgy
kunkorodott az ajkuk felé, mintha ugyanaz a borbély beretválta
volna. Megölelték egymást, s egyszerre mondták:
–
Részvétem, Péter bátya.
–
Részvétem, Bandikám. Hát elment Ilon néném, az Isten
nyugosztalja. Szép kort ért meg. Bizony, manapság a nyolcvankét
év ritkaság…
–
Itt hagyott minket, bácsikám. Velünk lakott az utolsó
pillanatig. Csendesen, örökre elaludt.
Csordás
Péter megfogta unokaöccse kezét, és elindultak a ravatalozóba.
Két egyforma ember: Bandi ötvenen túl, még ereje teljében, Péter
nagybátya kissé hajlott háttal, de mozdulataiban az árulkodó
hetvenkedés utolsó éveinek el nem titkolható nyomával. Csordás
Péter a koporsó elé letette a csokor virágot, utána
meghajolt. A kint várakozók is követték őket, és az unokák,
dédunokák, szomszédok, s mindenki, aki szerette Ilonka nénit,
csakhamar körbeállták a két lépcső magasságában
elhelyezett koporsót.
Pósa Zoltán: Egy óra múlva sem jövök,
avagy a kocka el van vetve
Lehet
e regényfolyamot írni két-három flekknyi enthuziazmus bűvöletében,
pontosabban annak árnyékában, Máté bácsi – kiabál gutaütött
boldog, vígmefisztofeleszi modorban Herpay Botond, népszerű nevén
Boci, a hegyes, kecskeszakállas színházkritikus, már-már
bonvivánsima képe, szabályosan snájdig mimikája csak a
szalonspicctől és a bajusztalan szakálltól fajzik az ördögre,
vagy még inkább a gyerekeket idézőjelesen riogató mikulásnapi
krampuszra. Amikor Máté lezsebsátánozza, fölényesen legyint:
talán tőled a város büszkeségétől, a háromkötetes szürrealista
néptribuntól elvárhatom, hogy ne egy Andi, vagy Piri- féle örök-slapaj
szánalmas és erőltetett szellemeskedését koppintsa le. Máté
inkább megjátszott, mint komolyan vehető lemondással legyint,
érzi, hogy lűttek a regényfolyamnak mára, a fiúk igen csak
beindultak, nyakra-főre nyakalnak, fejükbe, lábukba száll, szépen,
komótosan szedi öszszeszokása szerint az aznapi kulturális
oldalak levonatait.
CATHEDRA PHILOSOPHICA
Dr. Diószegi György Antal: György Antal Dózsa
György
és Werbőczy István értékvilága 500 év távlatából
A
Magyar Katolikus Lexikon ezt rögzítette a „Hármaskönyv” szócikkében
a Werbőczy István joggyűjteménye fontosságáról: „Ilyen összefoglaló,
mindenütt ismert és használt jogkönyv nélkül a magyar jog
egységessége megszűnhetett volna. Nagy érdeme, hogy rögzítette
a magyar jogot, s így megmentette azt az idegen jog, a római
befolyásától; melynek befogadása, másutt ebben az időben
ment végbe.” E körben különösen fontos utalnom arra, hogy a
magyar jogfejlődés az ősi magyar jogtól kezdve, Szent István
korának jogfelfogásán át, egészen az Aranybulláig (és természetesen
ezt követően is) olyan egységes értékrendet képviselt, mely
napjainkig szellemi erőt sugároz.
Keresse a Havi
Magyar Fórumot a lap kiadóhivatalában (IX. kerület., Ráday u.
32. I.em. 3., a nagyobb újságos boltokban, vagy fizessen rá elő.
info@magyarforum.hu
|