2014.09.12.
Közösségépítés,
folyamatosság és szakmai teljesítmény
Interjú Pásztor Istvánnal a Magyar Összefogás lista állításáról,
az MNT elnökjelöltjéről és a tartományi helyzet kezeléséről
Mivel magyarázható
az, hogy rekordidő alatt sikerült összegyűjteni a Magyar Összefogás
lista állításához a támogató aláírásokat, és milyen
elvek szerint állították össze a névsort?
– Gyorsan, a tervezett előtt összegyűjtöttünk meghatározott
számú aláírást. Hosszú távon politizálva, végiggondolva a
dolgokat, hosszadalmas háttérbeszélgetések eredményeképpen,
konklúziókat megfogalmazva, régóta nyílt kártyákkal játszunk
mint politikai párt. Ennek eredménye volt az a közgyűlési döntés,
amelyet hónapokkal ezelőtt meghoztunk, hogy az esedékes nemzeti
tanácsi választáson a négy évvel ezelőtti gyakorlatot kívánjuk
folytatni. Hogy egy összefogás jellegű listát kívánunk indítani,
amelyiken a VMSZ tagjai számbeli kisebbségben lesznek, és számbeli
többségben az összefogás jeleként az egyházak, a civil szféra,
az értelmiség képviselői kerülnek rá. Ennek a közgyűlésbeli
döntésnek eredményeképpen, és ezt konkretizálva, arról
tudok beszámolni, hogy ezt az elvet maradéktalanul teljesítettük.
Olyan emberek kerültek a listára, mind a VMSZ színeiben, mind
pedig a pártszínekkel nem rendelkezők közül, akik mögött
jelentős szakmai, közösségépítő teljesítmény van. Ez egy
reprezentatív lista, gondolom, hogy mindenki, aki rajta van, megérdemli,
hogy ott legyen.
Bizonyára nem volt egyszerű dolog és döntés a listaállítás.
– Bizony így van, mert legalább még tíz listát
tudtunk volna összeállítani, amelyre úgyszintén olyan emberek
kerülhettek volna, akik VMSZ-esként és nem VMSZ-esként a közösség
építésében, együttműködésben, a VMSZ iránti nyitottságban,
a listára való kerülés tekintetében megérdemelték volna,
hogy ott legyenek.
Olyanok kerültek fel a listára, akik tettek már valamit a
közösségért, akik aktívan viszik előre a közösséget, nem
pedig ölbe tett kézzel várják, hogy történjen már valami?
– A lista állításakor az volt az irányadó elv, hogy
egy széles konzultáció eredményeképpen javaslatokat vártunk,
és a javaslatoknak az összességével, a különböző kritériumoknak,
a területi, szakmai szférabeli folyamatosság elvét biztosító
mércék és a nő-férfi arány tekintetében hoztuk meg azt a döntést,
amely ezt a listát eredményezte. Az egyháziak úgyszintén
rajta vannak a listán, azzal, hogy most a két katolikus püspökség
egy-egy képviselővel, a protestáns egyház egy képviselővel képviseltetik
magukat. Azt gondolom, hogy ez valóban egy összefogás jellegű
lista, reprezentatív, ahol olyan emberek szerepelnek, akik
nemzetileg elkötelezettek, a közösség irányába úgyszintén,
és ahogy az előző nemzeti tanácsban egy hasonló lista
tekintetében a stratégiai és konkrét döntések meghozatalában
együtt tudtak működni a pártszínezetűek és a függetlenek,
ugyanúgy meggyőződésem, hogy ez ezentúl is így lesz.
Hajnal Jenő a listavezető, miért esett őrá a választás?
– Jelentős erőfeszítést tettem, hogy Hajnal Jenőt
meggyőzzem, hogy ő legyen a listavezető. Mindenki azt mondta,
hogy biztos nem fogja vállalni, nem így lett. Úgy gondolom,
hogy egy olyan fázisba került a nemzeti tanácsi törvény
alkalmazása, amikor már nem elsősorban jogász emberben kell
gondolkodni elnökként, hanem egy olyan személyben, aki talán jártasabb
a tartalmak tekintetében. Akkor, amikor Korhecz elnök úrral megállapodtunk,
hogy ő nem fogja folytatni a következő ciklusban a tevékenységét,
nem volt egy egyszerű feladat a választás. Nem voltak kötődöttségek,
s úgy döntöttem, hogy olyan embert keresek, aki meggyőződésem
szerint leginkább megfelel azoknak a feladatoknak, amelyek előttünk
állnak.
Melyek ezek a feladatok?
– Azokat az intézményi kereteket és intézményeket, élettereket,
amelyeket a nemzeti tanácsi törvény alkalmazásával a nemzeti
tanácsi és a közösségi döntéshozatali kompetenciába
vonzottak, meg kell tölteni tartalmakkal. Olyan nemzeti és közösségi
építkezési szempontból fontos tartalmakkal, amilyenekkel az
elmúlt években nem sikerült időt, pénzt és energiát biztosítani,
mert a kereteket kellett megteremteni. Ennek a fajta építkező
belső viszonyrendszert gazdagító munkának az ellátásakor nem
elsősorban a jogászi jártasság, ami igazán fontos, hanem az a
kapcsolatépítési készség, az a szakmában szerzett
felhalmozott kapcsolati tőke és jártasság, ami ebben a
tekintetben eligazodást, az ambíció megfogalmazását és
azoknak a végrehajtását tudja biztosítani. A vajdasági magyar
közösségen belül Hajnal Jenő az egyike a legjobbaknak, aki mögött
nagy teljesítmény van. Hiszen évtizedek alatt bizonyította jártasságát,
elhivatottságát, közösségi elkötelezettségét. Tudomásom
szerint a közösségben senkivel sincs konfliktusban. Olyan
ember, aki mindenkivel szót tud érteni. Ez az építkezés
szempontjából ilyen terhes időkben, amilyenben, valljuk be, élünk,
nagyon-nagyon fontos. A Magyar Összefogás lista tekintetében
minden egyes elemében olyan megoldást kellett keresnünk a
felsorakoztatott személyek tekintetében, akik még bizonyítják
azt a fajta összefogást, ami szükségeltetik, és a listavezető
személye szerintem mindenféle tekintetben ilyen.
A programról megtudhatunk-e valamit?
– A konzultációk a program építése körül még
folyamatban vannak, épp arra készülünk, hogy sok intézményvezetővel
beszéljük végig a jövőbeli program különböző fontos
elemeit, de talán néhány dolgot említhetünk. Egyrészről az
a szándék, hogy egyfajta folyamatosság létezzen a két nemzeti
tanács között, azaz, hogy új nemzeti tanács lesz, az még nem
jelenti azt, hogy új élet indul oly módon, hogy minden, ami előtte
volt, az eltörlésre kerül. A folyamatosság a program tekintetében
nagyon fontos, de szeretném elmondani, hogy a folyamatosságot az
is előrevetíti, hogy a 35-ös listán 9 olyan ember szerepel,
aki az előző nemzeti tanácsban vagy tag volt, vagy rajta volt a
listán. A személyi folyamatosság elve is megvalósult ily módon,
és azoknak a stratégiáknak a folyamatos alkalmazása is, amit
az előző MNT elfogadott.
Mit jelent ez majd a gyakorlatban?
– Az említett
stratégiákat, egyiket a másik után a választásokat követően
az MNT ciklusának első felében elő kell majd venni, lerakni az
asztalra, alá kell húzni és megnézni, hogy mi az, amit
megfogalmazott az előző MNT célként és ambícióként, és mi
valósult meg abból. Felmérjük, hogy hol vagyunk a történetben,
mik a tapasztalatok, hol kell módosítani, mert rengeteg hely
akad, ahol módosítani kell. Ezeket a módosításokat egymás irányába
nem bántó szándékkal, de becsületesen ki kell mondani, meg
kell állapítani, és meg kell tenni.
Minden szférára érvényes ez?
– Igen. Meggyőződésem, hogy szükség van erre, hogy a
folyamatosság elvét ily módon biztosítani tudjuk. Azokat a
folyamatokat az intézményépítés tekintetében az alapítójog
átvételére vonatkozóan, amely nem fejeződött be, tovább
kell vinni. Gondolok itt az elemi iskolákra és a szabadkai színházra,
ahol az alapító jog átvétele nem fejeződött be. Ott ahol
igen, és a tartalmak kibontása elindult, tovább kell lépni, és
ez kell hogy képezze a jövőbeli MNT programjának a gerincét
az oktatás, a művelődés, a tájékoztatás és a nyelvhasználat
területén. Végig kell majd gondolni, hogy azokkal a kérdésekkel,
amelyek nem tartoznak szoros értelemben az MNT kompetenciájába
a törvény alapján, mint például a civil szféra vagy a népesedési
politika, azokat az ügyeket hogy fogjuk kezelni. Persze ezek
nagyon fontos dolgok, szeretném, ha itt is lenne egyfajta
folyamatosság, de hiszem azt, hogy ezekkel kapcsolatban is összegezni
kell a dolgokat, újra elemezni, és meghatározni az elkövetkező
négy évre vonatkozólag a teendőket. Csak egy ilyen racionális
alapokon, milliméteres pontosságra törekvő, építkező
programozással tudunk előrehaladni, és gondolom, erre ez az új
összetétel képes lesz, mint ahogy a közösségünk is, és az
a légkör, amely kialakult az MNT körül. Meggyőződésem, hogy
a megfogalmazásra kerülő célokhoz biztosítani tudjuk a forrásokat,
innen Szerbiából köztársasági, tartományi és önkormányzati
költségvetésből, valamint anyaországi támogatási forrásból.
Milyen lesz a Magyar Összefogás kampánya?
– Dinamikus kampányban gondolkodom. Olyanban, amelyben
lehetőség lesz arra, hogy a számtalan felmerülő kérdésről
a jelöltek és mások, akik a kampányban részt fognak venni,
beszélni tudjanak. Lehetőséget kell teremteni az előző
MNT-nek, éppen a folyamatosság elvét tiszteletben tartva, arra,
hogy úgy vegyen ebben részt, hogy el tudjunk számolni az előző
négy évvel, hogy elmondjuk, az előző négy esztendő hogyan képez
fundamentumot a további építkezés szempontjából. Részt kell
hogy vegyenek ebben természetesen azok az emberek, akik az elkövetkező
időben húzó szerephez jutnak. Megváltoztak a játékszabályok,
azok, akik a jövőben az intézőbizottság tagjai lesznek, ott
kell hogy legyenek ezúttal a listán. Erről a 35 tagú listáról
kerülnek majd ki azok az emberek, akik egy-egy területet, szférát
irányítani fognak az MNT-ben. Azt hiszem, hogy már a kampány
során el kell hogy induljon az építkezési folyamat, és a választások
után azok a kampányígéretek, amelyek megfogalmazásra kerültek,
aránylag gyorsan és pontosan a megvalósulás irányát kellene
hogy felvegyék.
Hajnal Jenő garancia arra is, hogy nem fog átbillenni a mérleg
az egyik hatáskörből a másikba, vagy az egyik oldalról a másik
irányába az MNT belül?
– Nagyon fontosnak tartom, hogy ne legyenek szemmel láthatólag
preferált területek. Az összes terület építkezés és gazdagítás
szempontjából egyaránt fontos. Hajnal Jenő erre alkalmas. Nem
a konfliktuskeresésben gondolkodom. Jó volna, ha a levetkőznénk
magunkról az olyan pavlovi-reflexet mint az Újvidék–Szabadka
vagy Szabadka–Tisza-mente folytonos összehasonlítás. Ezek már
csak ilyen vadászmesés történetek, igazából nem is léteznek.
Alátámasztva ezt, azt mondom, hogy az utolsó húsz évet
figyelembe véve ez lesz az első alkalom, hogy a közélet
szempontjából egy nagyon fontos intézménynek az élére nem
szabadkai kerül. Eddig mindig a VMSZ, az ideiglenes MNT és az
MNT élén szabadkaiak voltak. Ez az első alkalom, hogy nem
szabadkai fogja vezetni az egyik csúcsintézményét ennek a közösségnek.
Hiszem azt, hogy ez is megér egy bólintást. De az is, hogy az
első helyre a listán nem egy VMSZ-es vagy a VMSZ kötődöttségű
ember került, hanem civil, aki nem támogató tagja a VMSZ-nek,
mint ahogy Korhecz Tamás volt. Valóban olyan, akinek nincs pártpolitikai
kötődöttsége.
Térjünk át a tartomány körüli viszályra, mikor lesz
vagy lesz-e egységkormánya Vajdaságnak?
– Nem tudom, mi fog történni, egy dolgot viszont igen,
hogy a mindenkori parlamenti elnöknek, aki jelenleg én vagyok,
az a dolga, hogy mindent megtegyen annak érdekében, hogy a
parlament és a kormány is hatékonyan működjön. Azért, hogy
a létező problémák megoldások útján mozogjanak. Hogy értelme
legyen annak, hogy a szavazópolgárok a bizalmat valakinek odaadták.
Az adott helyzetben teljesen normális és legitim, többpárti
rendszer lévén, hogy a pártok között vannak konfliktusok,
hogy egymással versengenek. Ennek a versengésnek én azt
gondolom, hogy meg kell szabni a határait. Mi most hosszabb ideje
itt, Vajdaságban olyan állapotban vagyunk, hogy sajnálatos módon
a parlamenti többség mással sem foglalkozik, mint önmaga
megmaradásával. A parlamenti ellenzék pedig ennek a parlamenti
többségnek a megdöntésével tölti az idejét, közben könyörög
a Jóistenhez hogy nehogy véletlenül ez bekövetkezzen. Igazából
nem is biztos, hogy olyan nagyon akarják ezt. Másrészről pedig
a parlamenti ellenzékre sokszínűség és tarkaság jellemző,
atomizálódottság van jelen, ahhoz, hogy a másik oldalon létrejöjjön
a többség, mindenkire szükségük van, viszont ilyen
rendszerben nagyon nehéz a folyamatokat irányítani. Ez az állapot
állt elő, ennek vagyunk mi a foglyai. Ha a politika lenne csak a
foglya, az különösebben nem izgatna bennünket, de az az igazság,
hogy mindannyian a foglyai vagyunk, én is, maga is, szomszédaink
is, mindenki, aki ebben a régióban él. Ez a helyzet
ellehetetlenített bennünket abban, hogy a finanszírozás kérdésével,
a költségvetéssel, a hatáskörrel, a Vajdaság jövőbeli
alkotmányjogi státusával és rengeteg más egyéb üggyel
foglalkozzunk. Az kellene hogy legyen a racionális szándék, s
nekem mint parlamenti elnöknek az ésszerű hozzáállásom, hogy
üljünk már le egy asztal köré, és beszéljük meg, hogy mi a
valóságtartalma azoknak a mondatoknak, amit mindenki kimond,
hogy az itteni polgárok érdekeit képviselik. S ha így van, nézzük
meg mik a polgárok érdekei. Ha mindenki ugyanarról beszél,
akkor miért lehetetlen, hogy azt mondjuk, hogy azt a bizonyos
dolgot végig akarjuk csinálni az elkövetkező másfél évben,
amíg ez a parlamenti ciklus tart. Közösen és együttműködve.
Az összes többi kérdés kapcsán megy a politikai csatározás,
de ezeket a kérdéseket kivesszük a napi kérdések taglalásából,
és közösen dolgozunk annak érdekében, hogy megoldjuk őket.
Ezt a célt szolgálja az én erőfeszítésem. Persze tudom én,
hogy ez nem szokványos hozzáállás, de kérdezem, vajon a statútum
elfogadása körüli erőfeszítés nem ugyanilyen volt? Ha ott és
akkor sikerült egy olyan kérdésnél, amely politikailag még
inkább terhelt volt, megoldást találni, itt most miért ne
volna lehetséges, ha akkor el tudtuk fogadni egymást együttműködő
partnerként, akkor most miért nem? Nincsenek ezzel a kérdéssel
kapcsolatban senki részéről feltételek, mindenféle változatról
lehet beszélni, csak üljünk le, és tegyük ezt. Az én felvetésem
e célt szolgálja.
Mi ebben a megoldáskeresésben a VMSZ érdeke?
– Nem teljesítek senki által megfogalmazott feladatot,
nem vagyok senkinek sem a végrehajtója. Azt próbálom megvalósítani,
amit folyamatosan mondanak a vajdasági magyar polgárok, és a
vajdasági polgárok irányába azt próbálom tenni, hogy megállítsuk
ezt a folyamatos lecsúszást, amelynek szemtanúi vagyunk. Azért
próbálok tenni, hogy az, ami bennünket megillet, mint adófizető
polgárokat, az idejöjjön. Az, amiről több mint két évtizede
beszélünk, a joghurtforradalomtól errefelé, az végre-valahára
megvalósuljon. Igaz, hogy az emberek innen elmennek, mert nincsen
egzisztenciális lehetőség, de azért fogunk tenni és dolgozni,
hogy annak, aki még nem ment el, ne kelljen elmennie, azért
fogunk tevékenykedni, hogy akik elmentek, vissza tudjanak jönni.
Ha valaki azt hiszi, hogy ez majd akkor lesz aktuális, amikor
csoda folytán előáll egy másik politikai konstelláció egy
vagy öt év múlva, beintésre, az téved. Ez nem igaz, mert
mindennap tenni kell valamit. Parlamenti elnökként, VMSZ elnökként
is, a magyar közösség érdekeit szolgálva, a vajdasági közösségért,
az össznépességet szolgálva, nekem mint parlamenti elnöknek
azt kell javasolnom, és ez egybeesik azzal a fajta felfogással,
ami a VMSZ-t jellemzi, hogy üljünk le, tárgyaljuk meg a
helyzetet, komolyan és felelősségteljesen viszonyuljunk ehhez a
kérdéshez.
Mikorra várható ez?
– A hónap közepe táján. Valamikor pár nappal azt
megelőzően indítvánnyal fogok élni a parlamentben szereplő
politikai formációk irányába. Nem hiszem, hogy túl sok tárgyalási
kör lesz, mert erről már régóta beszélünk, nem hinném,
hogy van olyan elem, ami újdonság erejével hatna. Az igazi kérdés
az, hogy ki hogy fog ebben a felvetett kérdésben lépni.
Nincs semmiféle megkötés, elképzelés, hogy csakis egy
bizonyos megoldás jöhet számításba?
– Részemről ilyen nincs. Az alapvető ambíció, hogy
teremtsük meg a feltételeit annak, hogy ne önmagukkal
foglalkozzunk, a politika ne önmagával foglalkozzon, hanem a
problémákkal. Számomra az a szerencsés körülmény, hogy például
a Szerb Haladó Párt részéről, amely Belgrádban a politikai túlsúlyt
képviseli, itt pedig ellenzékben van, nincsenek tárgyalásnyitási
feltételek. Nincsenek olyan megfogalmazott kizárólagosságon
alapuló feltételek, amelyek megnehezítenék a tárgyalást, de
olyanok se, hogy például kinek muszáj, hogy benne legyen és
kinek nem a tárgyaló csoportban vagy a történetben. Egy
teljesen nyitott poligonban vagyunk, és azt gondolom, hogy ez jó
a beszélgetés és tárgyalás szempontjából. Az igazi kérdés
az lesz, hogy akinek árnyéka van, az át tudja-e lépni a saját
árnyékát.
(magyarszo.com)
|