2014.09.12.
Újjászőni a nemzet kelméjét
Az európai közösségi térben csak egy közös magyar világ létezhet
A minden megvalósuló
magyar célon felháborodóknak már a Nemzetstratégiai Kutatóintézet
létrehozása sem tetszett. Elsősorban a rászánt költségvetési
forrásokat sokallták. A magyarság összefogását is
feleslegesnek tartók állandó céltáblájává vált szerkesztőségünk
vendége, Szász Jenő, a Nemzetstratégiai Kutatóintézet elnöke,
Székelyudvarhely korábbi polgármestere.
Megalakulása óta támadja a liberál-bal a
Nemzetstratégiai Kutatóintézetet. Elnök úr, kérjük vázolja,
mi a fő célja és a feladata az intézetnek?
– A magyar kormány szándéka és kezdeményezése alapján
létrejövő Nemzetstratégiai Kutatóintézet (NSKI) küldetése
a XX. század zivataros eseményei miatt a világban szétszóródott
és a Kárpát-medence számos országában széttagoltan élő
magyarság önazonosságának megőrzése, szülőföldjén való
megmaradása és gyarapodása, a szocialista kormányzatok által
tovább mélyített, a magyar nemzeti összetartozás-tudaton
ejtett sebek enyhítése, illetve a nemzetegyesítés ügyének
kiteljesítése. A Kárpát-medencei magyar közösség jövőjének
tudatos megtervezését a közel százévnyi magyarság-erózió
tette halaszthatatlanná. A magyarok lélekszáma a szomszédos
országokban és a diaszpórában folyamatosan csökken, a felsőoktatásban
a magyarok aránya mindenütt alacsonyabb a többségi nemzetekhez
tartozóknál; mindenhol kulturális, oktatási, szociális és
gazdasági pozícióvesztés, esetenként pedig szellemi és
fizikai ellehetetlenítés tapasztalható. A NATO- és európai
uniós integrációk után azonban a XXI. században eljött az
ideje a nemzeti integrációnak is. Az európai közösségi térben
nincsenek többé határon inneni és határon túli magyar ügyek,
csak közös magyar ügy van, egy magyar világ, amelyben minden
magyar felelős minden magyarért.
Szándékában áll az intézetnek az elmúlt évek
során létrejött széttagolt, ám jószándékú kezdemények
integrálása, vagy önök más irányú kutatást végeznek majd?
– A 2010–2014 közötti négy év a határokon átívelő
nemzetegyesítés szempontjából kegyelmi időszaknak számított,
hiszen megszülettek a nemzet újraegyesítésének lelki és közjogi
alapjait megteremtő törvények. A nemzeti összetartozás
melletti tanúságtételről szóló törvény, a kettős állampolgárságot
bevezető törvény, Magyarország Alaptörvénye és az országgyűlési
képviselők választásáról szóló törvény elfogadása az ünnepnapokat
hozták el minden magyar ember számára, határon innen és túl.
A nemzeti kormány elkötelezettsége jegyében miniszterelnök úr
jó ütemérzékkel hívta életre az intézetünket: nem várta
meg a 2014. évi választás esztendejét, hanem már egy évvel
korábban megalapította, hogy mire nekifogunk az újabb négy
esztendőnek, már meg tudjuk fogalmazni azokat a konkrét
javaslatokat, amelyek az elmúlt négy év csodálatos ünnepnapjainak
tartalmát kivetítik a hétköznapokba.
Az ünnepnapok után
azonban hétköznapok következnek és a Nemzetstratégiai Kutatóintézetnek
a hétköznapokat kell az említett ünnepnapok által kijelölt
tartalommal megtöltenie. A kovász szerepét kell betöltenünk:
az elmúlt két évtizedben ugyan sok jó szándékú kezdeményezés
indult hasonló céllal, de ezek sosem álltak össze egységes és
jövőképközpontú stratégiává. A Nemzetstratégiai Kutatóintézet
a jövőképvezérelt nemzetstratégiai közgondolkodás erősítése,
a tervezési, értékelési és monitoring rendszer kialakítása,
valamint a kiemelt nemzeti integrációs feladatok szakmai koordinációja
mellett – döntés előkészítő feladatkörének megfelelően
– háttéranyagokat készít a kormány számára. Munkánk során
összehangoljuk a szakmai szereplők, tudományos műhelyek együttműködését;
konferenciákon, műhelyfórumokon és munkacsoportokban is
konzultálunk az érintett közösségekkel. Együttműködünk a
Kárpát-medencei és nemzeti intézményi szakértői, illetve
kutatói hálózatokkal, kormányzati szereplőkkel és háttérintézményekkel.
A nemzetstratégiai és nemzeti integrációs kutatások koordinációja
mellett szakmai konferenciákat szervezünk, gyűjtjük a jó
gyakorlatokat és gondoskodunk azok Kárpát-medencei disszeminációjáról.
Értelmezésünk szerint a nemzetegyesítés összefüggő Kárpát-medencei
hálózatok kiépítését, jól működő rendszerek felállítását
jelenti az élet valamennyi területén. Ez a mi lehetőségünk
és felelősségünk. A nemzet kelméjét kell újraszőnünk: a
XX. század fájdalmaira XXI. századi modern, új eszközökkel
kell gyógyírt találnunk.
Az anyaországban élő és a külhoni magyarság összefogása,
s ezáltal egy összefüggő rendszer létrehozásának melyek a
legfontosabb elemei?
– Egyre többek számára nyilvánvaló, hogy különféle
gazdasági, demográfiai, szociális bajainkat nem igazán lehet külön-külön
orvosolni, ezért ha a problémáink megoldásában lesz változás,
akkor az nagyjából egy időben fog bekövetkezni az egész
magyarság életében. A Kárpát-medencei méret pedig a legnyilvánvalóbb
megoldási kerete valamennyi itt élő magyar és nem magyar problémájának.
Ezért van tehát olyan összefüggő, Kárpát-medencei
rendszerek kiépítésére szükség, amelyek kézzelfogható jövőképet
mutatnak a külhoni magyarság számára. A nagy kihívás az,
hogy hogyan tudjuk a szétszórtságunkat előnyünkre fordítani,
és hogyan tudunk új nemzetközösséget építeni, új jövőképet
fölállítani minden magyar számára. Ahogyan miniszterelnök úr
is hangsúlyozza, jövőnket erős nemzeti kormány mellett az Európai
Unión belül képzeljük el, a választók is ezt erősítették
meg április 6-án. Ha pedig ez így van, akkor meg kell vizsgálnunk,
hogy az Európai Unión belül milyen lehetőségei vannak a
magyarságnak. Európa homogenizálni akar, Európai Egyesült Államokat
kíván létrehozni, mi pedig a Nemzetek Európáját látjuk
magunk előtt. No de éppen a homogenizálás szándéka, a
multikulturalizmus előtérbe helyezése okán biztosít jelentős
forrásokat az unió a különböző országok közötti együttműködésekre.
Ha pedig ezt a lehetőséget mi lefordítjuk gyakorlati magyarra,
az derül ki, hogy mivel közösségi szempontból önmagunkkal
vagyunk határosak, a szomszédos országokkal megvalósuló együttműködéseknek
a külhoni magyarok is a haszonélvezői lehetnének, vagyis
mindez az összmagyar ügynek is a javára válna.
Gondolom, egy
ilyen rendszernek, hálózatnak a kiépítése nem megy egyik napról
a másikra. Mely hazai és határon túli intézményekkel kötöttek
együttműködési megállapodást?
– Az NSKI aktív, konstruktív, tenni akaró, építkező,
a XXI. századi modern eszközökkel élni kívánó intézmény,
amely a Kárpát-medence és a nyugati magyarság szervezeteinek hálózatba
fűzésével hívja összefogásra, közös gondolkodásra, közös
tervezésre és közös cselekvésre a világ magyarságát, a Kárpát-haza
Fejlesztési Rendszerért elkötelezetten tenni akarókat. Ehhez a
korszakváltó feladathoz kínáltuk-kínáljuk együttműködésünket
a jó akaratú, felkészült szakembereknek és a partnerségre
nyitott szervezeteknek. Jelen pillanatban stratégiai megállapodásunk
van a Budapesti Corvinus Egyetemmel, a Néprajzi Múzeummal, a
Nyugat-magyarországi Egyetemmel, a Nemzeti Művelődési Intézettel,
a Magyar Turisztikai Desztináció Menedzsment Szövetséggel, a
PI-NET-tel, amely a Doktoranduszok és Kutatók Nemzetközi
Szervezete, a Nemzeti Innovációs Hivatallal, illetve előkészítés
alatt áll megállapodásunk a Nemzeti Közszolgálati Egyetemmel,
a Pécsi Tudomány Egyetemmel, a révkomáromi Selye János
Egyetemmel, a beregszászi II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai
Magyar Főiskolával és az erdélyi Sapientia Egyetemmel,
valamint a Magyar Tudományos Akadémiával és a Központi
Statisztikai Hivatallal.
Melyek a legfontosabb elemei az önök által összeállított
Kárpát-haza programnak?
– Külhoni magyar nemzeti közösségeink kérdése
mindenekelőtt gazdasági kérdés. A Kárpát-medencei gazdasági
és társadalmi háló újjászövése a Nemzeti Együttműködés
Programjának, illetve a magyar kormány gazdaságpolitikájának
is kiemelt részét képezi, sőt beilleszthető a közép-európai
együttműködés rendszerébe is. Úgy gondolom, hogy a határokon
átívelő nemzetegyesítés politikájához megtaláltuk,
felfedeztük a forráslehetőségeket is, ugyanis az Európai Unió
lehetővé teszi, hogy a tagállamok a rendelkezésükre álló
uniós fejlesztési forrásokat meghatározott arányban és feltételek
mellett a határaikon kívül is felhasználhatják. Amint említettem,
ez a mi esetünkben a magyar–magyar kapcsolatokon keresztül a Kárpát-medence
fejlesztését jelentheti, amely törekvés egybeesik a közép-európai
együttműködés rendszerével. A fent leírt uniós – közvetlen
tagállami, szomszédos országok tagállami, ETE és közvetlen
brüsszeli – források lehetőségére építve a Nemzetstratégiai
Kutatóintézet javaslatot tett a Nemzetegyesítés Fejlesztési
Rendszerének felállítására. A fejlesztési rendszer tartalmát
két tervdokumentum a Kárpát-haza Fejlesztési Koncepció 2030
és a Nemzetegyesítés Fejlesztési Programja 2014–2020 biztosítja,
melynek tervezeteit összehangolva a külhoni gazdaságfejlesztési
elképzelésekkel az Országgyűlés által 2013 őszén
elfogadott Országos Fejlesztési és Területfejlesztési
Koncepcióra építettük. Ezzel párhuzamosan pedig létrehoztuk
és folyamatosan bővítjük a Nemzetegyesítés Fejlesztési
Rendszerének működtetését biztosító, a ma 300 fejlesztési
szakértőt és 200 szervezetet magában foglaló Kárpát-haza
Fejlesztési Hálózatot. Az imént említett két tervdokumentumról
Duray Miklós azt mondta, hogy „Trianon óta ez az első gazdasági
és tudás irányzatú össznemzeti fejlesztési törekvés”. Ha
Duray Miklós mondja ezt, akkor úgy gondolom, annyira rossz munkát
nem végezhettünk… Tulajdonképpen a rendszerváltozás óta
eltelt huszonöt év alatt effajta szemlélettel mindezt így még
senki nem gondolta végig és nem is tervezte, szervezte meg ezt a
lehetőséget. Lehet és kell siránkozni, búslakodni a Trianon
okozta sebeken és fájdalmakon, de ahogy erre a nemzeti együvé
tartozás tanúságtételéről szóló törvény is ösztönöz,
inkább próbáljunk meg a jövőbe tekinteni és együtt
gondolkodni, együtt cselekedni. Ez pedig a XXI. század európai
uniós körülményei között, amikor a határok lassan felszámolódnak,
már nem is annyira nehéz. Csak rajtunk múlik, hogyan szervezzük
meg közös életünket itt a Kárpát-medencében. A kedvező
szabályok azonban csupán a lehetőséget teremtik meg. A
gyakorlati megvalósítás komoly kihívást jelent, aminek csak közös
akarattal és összehangolt cselekvéssel tehetünk eleget.
Valamennyi magyarlakta régió részvételével, úttörő munkával
kell Kárpát-medencei kiterjedésű fejlesztési rendszert létrehoznunk
és működtetnünk úgy, hogy ennek érdekében egyidejűleg kell
tervezési, együttműködési és finanszírozási modellváltást
megvalósítanunk. Első lépésben regionális partnereinkkel Kárpát-medencei
fejlesztési fórumsorozatot szerveztünk, illetve létrehoztuk az
előbb említett, folyamatosan bővülő fejlesztési, szakértői
és szervezeti adatbázist, amely lehetővé teszi a közös célok
meghatározását, az ehhez szükséges erőforrások felmérését,
és biztosítja a tervező munka szakmai hátterét, valamint a
fejlesztési programok megvalósításának partnerségi feltételeit.
Ehhez a munkához intézetünket két szakmai pillérre építettük:
a Kutatáskoordinációs Igazgatóságon történik a kutatás, a
tervezés, a gondolatok megszületése, a javaslatok megfogalmazása,
a Nemzeti Integrációs és Kárpát-medencei Hálózatfejlesztési
Igazgatóság pedig az elméleti elemek gyakorlatba ültetésével
életszerűvé teszi azokat. És természetesen fordítva: sokszor
az élet tapasztalatai mutatják meg, hogy milyen elméleti
alapokra volna szükség, és ilyenkor célszerű, ha tudományos
alapon is alátámasztjuk: helyesen mértük-e fel bizonyos problémák
megoldásának irányát?
Vannak, akik azt mondják, a külhoni magyar közösségek
nagykorúak, majd megoldják maguk a problémáikat. Mennyire
tartozik felelősséggel a külhoni magyar közösségek sorsáért
a Nemzetstratégiai Kutatóintézet?
– Az elmúlt huszonöt év tapasztalata, hogy a külhoni
politikai szervezetek nem tudták megakadályozni az anyaországon
kívül rekedt magyar nemzeti közösségek térvesztését. Ha
arra gondolunk, hogy Bukarest, Belgrád, Pozsony és Kijev
tulajdonképpen ellenérdekeltek a külhoni magyarság jövőképének
fejlesztése tekintetében, akkor minden bizonnyal kijelenthetjük,
hogy igazi, hatékony stratégiát csakis Budapesttől várhatunk.
Magyarország 2011. április 25-én elfogadott Alaptörvénye leszögezi:
„Magyarország az egységes magyar nemzet összetartozását
szem előtt tartva felelősséget visel a határain kívül élő
magyarok sorsáért, elősegíti közösségeik fennmaradását és
fejlődését, támogatja magyarságuk megőrzésére irányuló törekvéseiket,
egyéni és közösségi jogaik érvényesítését, közösségi
önkormányzataik létrehozását, a szülőföldön való
boldogulásukat, valamint előmozdítja együttműködésüket
egymással és Magyarországgal.” A Nemzetstratégiai Kutatóintézet
mint a magyar kormány háttérintézménye büszkén, felelősséggel
és hűséggel képviseli ezt az álláspontot.
Hogyan lehet azt megerősíteni, hogy a több száz kilométerre
a határtól élő magyarok magyarul beszéljenek, magyarul
gondolkodjanak?
–Nem véletlen, hogy a
Nemzetstratégiai Kutatóintézet jelmondatául az imént is
felemlegetett „Felelősséggel és hűséggel!” felhívást választottuk.
Ha kezemben tartom a Bibliát, akkor – saját értelmezésem
szerint – a Szentírás Istennek az ember iránti magatartását
a hűséggel jellemzi, a felelősséget pedig – Isten megszólítására
– az ember válaszaként értelmezi. Mindez arra biztat bennünket,
hogy erre a két értékre valamennyien fölépíthetjük egész
életünket: a felelősségre, illetve a hűségre bátran
hagyatkozhatunk a megpróbáltatások idején is. Ha Isten a
teremtéskor az emberekre a Földet bízta, akkor ránk,
magyarokra – bizton állíthatom – a Kárpát-medencét bízta,
ezért mindannyiunk közös feladata, hogy szolgáljuk, gyarapítsuk,
óvjuk és adjuk át gyermekeinknek, unokáinknak őseink szállásterületét,
a Kárpát-medencét! A Nemzetstratégiai Kutatóintézetnél
dolgozó egyik kedves kollégám ezt így fogalmazta meg: „Nem
az az igazi magyar, akinek a nagyapja magyar volt, hanem az,
akinek az unokája is az lesz!”
Mennyire tartják lényegesnek a határon túli területeken,
a magyarok által lakott régiókban lévő gazdasági erőforrások,
az iskolák védelmét, s azt, hogy az infrastrukturális állapotok
megfelelők legyenek?
– Erre a kérdésre engedje meg, hogy miniszterelnök úr
Tusványoson mondott beszédéből idézzek: „Miután a világ
mostani rendje nem éppen a mi szájunk íze szerint való, ezért
én azt gondolom, hogy inkább gondoljuk azt, hogy a bármi megtörténhet
korszaka, ami most előttünk áll, bár sokak szerint
bizonytalanságot hordoz, baj is lehet belőle, de legalább ennyi
lehetőséget és esélyt is tartogat a magyar nemzet számára.
Tehát félelem, begubózás és visszahúzódás helyett bátorságot,
előretekintő gondolkodást, ésszerű, de bátor cselekvést
javaslok a Kárpát-medencei magyar közösségnek, sőt a világban
szétszóródott teljes magyar nemzeti közösségnek. Könnyen
lehet, miután bármi megtörténhet, hogy eljön a mi időnk.”
Mindezt, úgy gondolom, nem lehet félremagyarázni!
A Nemzetstratégiai Kutatóintézet elnökeként a
feladatok megvalósítása terén 2014 végére milyen részeredménnyel
lenne elégedett?
– Nézze, mi tudjuk, hogy hová tartunk, és azt is
tudjuk, hogy mit akarunk. Új világot magunk köré. Olyan közeget,
amelyben érdemes születni, élni és meghalni. Tanulni okosan,
dolgozni pontosan és szépen, létezni egymás megértésében,
és együttműködésben. Ahogyan Ady Endre fogalmazott: „Imádni
az Istent, és egymást szeretni”. És mivel a nemzeti integráció
összefüggő Kárpát-medencei rendszerek kiépítését jelenti,
így ezen gondolatok jegyében szeretném felhívni mindannyiunkat,
hogy szorítsuk meg egymás kezét. Mert ha minden magyar megfogja
egy másik magyar kezét, keblünkre ölelhetjük a Kárpát-medencét!
Medveczky Attila
|