2014.09.12.
A
Nemzeti Kulturális Alap megkülönböztetett figyelmet fordít a
fiatal alkotókra
Az NKA erőssége, hogy szakmai bázison nyugvó függetlenített
állami pénzalap
A Nemzeti Kulturális
Alap (NKA) új alelnöke szerint az alap nem csak pénzosztó intézet,
épp ezért tűzte ki céljául, hogy az intézmény működése
átláthatóbbá váljon, és ezáltal közelebb kerüljön az
emberekhez. Doncsev András, a Nemzeti Kulturális Alap alelnöke:
olyan reprezentációs tér, talán egy színházterem létrehozását
is tervezzük, amelyen keresztül az NKA jobban megmutatkozhatna,
s ezáltal a kulturális alap nem csupán állami pénzosztó
helyként jelenne meg az emberek előtt.
Azt olvastam: alelnök úr egyik feladata, hogy a külföldi
tapasztalatok felhasználásával tekintse át a kulturális
mecenatúra hazai rendszerét, és erősítse az NKA működésének
átláthatóságát. A külföldi tapasztalatok egy az egyben „átültethetők”
a hazai viszonylatokba?
– Szó sincs róla, hogy a kulturális mecenatúrára
vonatkozó külföldi módszereket mindenfajta kontroll nélkül
alkalmaznánk idehaza. Már korábban is tanulmányozta az NKA
vezetése a külhoni tapasztalatokat, és kinevezésemkor is arra
kért föl Balog Zoltán miniszter úr, a Nemzeti Kulturális Alap
elnöke, hogy tekintsem át a példákat. A feladat teljesítése
folyamatban van, és terveink szerint szeptemberre az NKA Igazgatóságával
közösen elkészítünk egy olyan anyagot, amely tartalmazza azt,
hogy milyen alternatívák állnak rendelkezésünkre a kultúra
finanszírozására, hogy ha ezzel kapcsolatban a kormány változtatni
óhajt, akkor megtehesse.
Bizonyára csak az állami mecenatúra rendszerét
vizsgálják.
– Természetesen a közpénzekből felhasznált állami
kulturális mecenatúra rendszerét vizsgáljuk meg. Országonként
más és más forrás adja az alapját a központi mecenatúra
anyagi bázisának. Idehaza 2010. január 1-jével az Országgyűlés
megszüntette a kulturális járulékot, és helyette az alap fő
bevételi forrásaként az ötöslottó szerencsejáték játékadójának
90 százalékát jelölte meg. Emellett 2013 októberében döntött
úgy az Országgyűlés, hogy az úgynevezett üres adathordozók
után fizetett jogdíjak 25%-a az Artisjus helyett az NKA-hoz kerüljön.
Éppen ennek az összegnek a felhasználásával született meg a
Cseh Tamás Program.
Arra is felkérték, hogy erősítse az NKA működésének
átláthatóságát. Eddig talán az alap nem működött teljes mértékben
átláthatóan?
– Pontosítanom kell: miniszter úr nem kért fel erre, három
önként vállalt célkitűzést fogalmaztam meg, amelyből az
egyik az átláthatóság erősítése. A bemutatkozó sajtótájékoztatón
is elmondtam, számos művész és író barátomtól kaptam
visszajelzést arra nézve – mivel én is voltam pályázó, így
megértem a problémájukat –, hogy a pályázatok értékelésekor
szükséges lenne, ha a kollégiumok átlátható, objektív
rendszer alapján döntenének. Ezért arra kértem a kollégiumokat,
hogy a beérkezett pályázatok értékelésére pontrendszert
dolgozzanak ki. Szeptemberben kapom meg tőlük a javaslatokat.
Nem feltétlenül egységes pontrendszernek kell érvényesülni
minden kollégium esetében, ez nem is járható út, hiszen például
egy fesztivál szervezésénél más szempontokat kell figyelembe
venni, mint egy könyv kiadásánál. Csak azt szeretném, hogy ha
például sikertelenül pályázik valaki egy bizonyos összegre,
akkor ne csak azt közöljék vele, hogy elutasították, hanem
azt is, hogy a pályázat mely részét kifogásolják. S ebben
segít a pont- és szempontrendszer alkalmazása.
Azt miért tartja lényegesnek, hogy az NKA-ra ne csupán
pénzosztó szervezetként gondoljanak az emberek?
– A második célkitűzésem olyan reprezentációs tér létrehozása,
amelyben bemutatnák azokat a produkciókat, melyek korábban
NKA-s támogatással valósultak meg. Emellett író–olvasó találkozásoknak,
kamarakiállításoknak, könyvbemutatóknak is helyet adna.
Ha már a pénzosztásnál tartunk, azzal is vádolják
ellenzéki körökben a Nemzeti Kulturális Alapot, hogy csak kormányközeli
művészeket, művészcsoportokat támogat. Mi erről a véleménye?
– Immár 20 éves az NKA, és a pályáztatás folyamatának
szakmaisága, a politikától való függetlensége növelte ázsióját.
Az NKA erőssége, hogy szakmai bázison nyugvó függetlenített
állami pénzalap, ahol a kollégiumok tagságának felét a
mindenkori kultúráért felelős miniszternek van lehetősége
kinevezni, de a tagság másik felét a független szakmai
szervezetek delegálják. Tehát olyan konszenzus alakult ki, hogy
az NKA ne politikai pénzosztó hely legyen, hanem a minőség
alapján kapják meg a pályázók a pénzt. Természetesen a pénz
soha nem elég, s növekszik a pályázók száma, így mindig is
lesznek elégedetlenkedők. Emellett a miniszteri keretből az
EMMI tárcavezetőjének döntése alapján kaphatnak a pályázók
támogatást. Ennél a formánál is ugyanolyan szigorú elszámoltatási
módszer vonatkozik a nyertes pályázókra, mint a kollégiumi pályázati
rendszerben.
Már említettük a Cseh Tamás Programot. A Nemzeti
Kulturális Alapnál a közelmúltban jelent meg a Cseh Tamás
Program első pályázati felhívása. Mi ennek a programnak és
alprogramjainak fő célkitűzése?
– A fiatal művészek felé való nyitás a harmadik célkitűzésem.
S ide kapcsolódik a Cseh Tamás Program, amely a zenész szakma
minden területe képviselőinek részvételével alakult ki
konszenzusos alapon. Az új magyar könnyűzenei program célja,
hogy támogassa a könnyűzenei életet, az utánpótlást, és elősegítse
a színvonalas produkciók fellépési lehetőségeit. Célunk,
hogy ne legyen akadálya annak, hogy egy tehetséges zenekar az
ország több településén is koncertezhessen, hogy tisztességes
honoráriumot kapjanak a fellépésükért, és hogy egy művelődési
ház vagy klub fogadja őket. El szeretnénk érni, hogy ezek a
zenekarok bemutatkozó felvételeket is készítsenek. A programon
belül az NKA Zenei Kollégiuma olyan pályakezdő előadók és
zenekarok első hang- és képfelvételének elkészítését, és
pályára lépést segítő kommunikációjának megvalósítását
kívánja támogatni, akik igazolni tudják, hogy a pályázat
megjelenése előtt legalább 12 hónappal már működtek, és
minimum két nyilvános fellépésük volt. A pályázatra
jelentkezőket egy szakmai zsűri hallgatja meg, amely eldönti,
hogy melyik lesz az a 25-30 zenekar, amelyik egyenként 2 millió
forintos támogatásban részesülhet. Olyan tehetséges
zenekarokat kívánunk segíteni, amelyek a pénzügyi támogatásnak
és egy mentornak köszönhetően azon dolgozhatnak, miként
lehetnek országos hírűek, rangúak. Második alprogramunk az előzenekarokat,
a harmadik pedig a klubokat támogatja, mert azt szeretnénk elérni,
hogy ne csak a helyi zenekarok kapjanak fellépési lehetőséget
egy adott klubban. Jómagam 20 éven át rendszeresen zenéltem
klubokban, és barátaim elbeszéléseiből is tudom, melyek azok
a problémák, amelyek lehetetlenné teszik azt, hogy egy adott
zenekar úgy mutatkozzon be az ország bármely pontján, hogy
honoráriumot is kapjon. És akkor maradjunk még az anyagiaknál:
a programra az idei esztendőben 500 millió forintot, 2015-ben és
2016-ban pedig 100-100 millió forintot garantál az NKA a hazai könnyűzenei
élet támogatására.
Azt írja az egyik internetes portál: „az NKA újra
feltalálta a meleg vizet.” Szerintük a Cseh Tamás Program
alig különbözik a három évvel ezelőtt megszüntetett Program
a Nemzeti Kortárs Könnyűzenei Kultúráért-tól, rövidítve a
PANKKK-tól. Mi erről a véleménye?
– A PANKKK-program még a Bajnai-kormány idején
ellehetetlenült. Azt pedig nem tartom szégyellnivalónak, ha egy
előző kormányzat kulturális kezdeményezésének használható
elemeit átvesszük. A PANKKK-program beindításának szándéka
valószínűleg helyes volt, de annak megvalósítása nagyon sok
ponton különbözik a Cseh Tamásról elnevezettétől. A
legfontosabb különbség, hogy az általunk bevezetett programot
közel egy éves széles körű konzultáció előzte meg a
szakmabeliek bevonásával. Különböző kulturális eseményeken
is ismertették munkatársaim ezt a programot, s aki kívánta, az
a fórumon elmondhatta róla a véleményét.
A magyar zenekarok külföldi fellépését is támogatják?
–Amennyiben a további alprogramoknak köszönhetően a támogatott
zenekarok egy részének beindul a pályája, akkor a Cseh Tamás
Program által azok külföldi fellépésre is lehetőséget
kaphatnak. Azt is ki kell emelni, hogy a zenetanuláshoz és a zenéléshez
nem csak ezzel a programmal járul hozzá a jelenlegi kormányzat.
Még az elmúlt ciklusban indította el az EMMI mintegy 5 milliárd
forintos, művelődési házakra vonatkozó pályázatát, abból
a célból, hogy ezekben a kultúraközvetítő intézményekben
olyan zeneszobákat, stúdiókat alakítsanak ki, melyekben csekély
összeg fejében lehet próbálni vagy felvételeket készíteni.
Az új kerettanterv rendelkezése alapján pedig már a 7. osztályban
könnyűzenét tanulhatnak a diákok. Tehát a kormány sok
mindent tesz a könnyűzenészek és a könnyűzenei utánpótlás
támogatása érdekében.
Medveczky Attila
|