2014.09.12.
Szoborgyalázás
és mítoszteremtés
,,A
szobor már eleve ott rejlik ebben a kőtömbben; a szobrot soha
nem kell «elkészíteni». Valahogy le kell választani róla a
felesleges kőmennyiséget, és akkor majd megnyilvánítja önmagát.
A szobrokat nem elkészítik; a szobrokat felfedezik, és e
felfedezés során kerül napvilágra az alkotás.’’ (Osho,
indiai bölcselő)
Szabadka, Kosztolányi városa a
szecesszió és az emlékművek otthona is. Számos szobor őrzi történelmünk,
nagyjaink emlékét és hirdeti: e városban évszázadok óta él
egymás mellett magyar, szerb, horvát, bunyevác, német, szlovák…
Ám az utóbbi évtizedek gyökeres
változásokat hoztak e város életébe: szobrok, emlékművek tűntek
el vagy ,,alakultak át’’. Főként a magyarok történelmét
alátámasztó műemlékek sínylették meg a politikai változásokat.
Magyar
honvédból szerb katona
A történelem meghamisítása történt
Matuska Ferenc emlékművének ,,átalakításakor’’. A
szoboregyüttes a
mai Ivan Saric
Műszaki Középiskolával szemben áll. A hősi emlékmű elkészítésére
az alkotó 1918 tavaszán a község műszaki ügyosztályától
kapott megbízást. A szobrot – az eredeti elképzelés szerint
– a Zentai úti temetőben állították volna fel. A művész
hozzá is látott a munkához, amelyhez az anyagot a város biztosította,
sőt egy ideiglenes deszkaépítményt is felállíttatott a hősi
temetőben, ahol Matuska nyugodtan dolgozhatott. A munkálatok
igen előrehaladott állapotban voltak, a művész már a két
emberi alakon dolgozott, amikor az ismert politikai változások
elérték Szabadkát is. Matuska Ferenc Németországba költözött,
így az emlékmű befejezetlenül maradt.
Az mester Németországból időnként
hazatért, hogy függőben maradt feladatait, ügyeit intézze.
Egyik ilyen hazalátogatása során szembesült azzal a borzalmas
ténnyel, hogy félbehagyott művét valaki befejezte és a Zentai
úti temető helyett a város szívében helyezte el. De ez lett
volna a kisebbik baj. A nagyobbik viszont az, hogy az emlékművön
az eredetileg tervezett (és már félig megformált!) magyar baka
helyett egy szerb katona fölé hajol a női alak. Ráadásul az
emlékmű a csetnikharcokban meg is sérült (tehát nem a bombázások
következtében, mint ahogy azt ,,bennfentesek'” addig állították),
és noha az alkotó egy hosszabb időre tervezett itthoni tartózkodása
ideje alatt szívesen befejezte volna a művét az eredeti helyén
(és ennek hangot is adott!), a Zentai temető hősi sírjai között,
kész tények elé állította őt és az itt élő magyarokat ez
a váratlan politikai döntés. Mert az volt, ez kétségtelen. Előre
megfontolt ,,történelemlopás'” történt, egy magyar emlékmű
megbecstelenítése annak érdekében, hogy a szerb nemzet a saját
kitalált történelmét igazolja általa. Így lett a magyar honvédek
emlékének megörökítésére szánt szoboregyüttesből szerb
katonaáldozatok emlékműve.
A szabadkai városvezetés --
amint tudomást szerzett a történtekről -- jegyzőkönyvet készített
és hosszabb vizsgálódásba kezdett, hogy kiderítse, mi is történt
valójában. Végül a 37663/1943.p.m.sz. határozattal a következőket
rendelte el: ,,Matuska
Ferenc szabadkai származású és szabadkai lakos szobrászművész
1917-ben a városi műszaki ügyosztály utasításai szerint a
Zentai-úti temetőben lévő hősi sírokhoz temetői emlékmű készítését
kezdte el. Mielőtt az emlékművet befejezte volna, kitört a
forradalom és bejöttek a szerb megszálló csapatok. A szerbek a
még be nem fejezett emlékművet átalakították, magyar baka
helyett szerb katona alakot faragtak rá, az egész építményt
megváltoztatták és nem a temetőben, hanem a volt 6-os laktanya
előtt helyezték el. A szobor azután a csetnikharcokban erősen
megsérült. A javaslatot elfogadjuk és a temetői emlékmű
megfelelő befejezéséhez illetve helyreállításához az 1944.
évi ,,Háztartási’’ költségvetésben 15 000 pengőt biztosítunk
azzal a rendelkezéssel, hogy az emlékművet a Zentai-úti temető
hősi parcellájában kell felállítani. Utasítjuk polgármesterünket,
hogy Matuska Ferenccel az emlékmű restaurálása és befejezése
érdekében kössön megállapodást.''
A
stilizált nőalak sem a koszovói leányka
Az emlékművet sajnos mégsem
sikerült restaurálni, sem eredeti helyén felállítani. Az
’50-es években eltávolították, évtizedeken át elfeledve
porosodott valahol, mígnem a balkáni háború ideje alatt az
egyre erősödő nacionalizmus újfent a szerb katonák emlékeként
állíttatta fel a jelenlegi helyén.
A történelemhamisítás
klasszikus példáján kívül a kezdeményezők ebben az esetben
plágiumot is elkövettek. A fent idézett két dokumentum és a Városi
Levéltárban található vaskos adatcsomó, tervrajz bizonyítja:
a stilizált leányalak még véletlenül sem a koszovói leányka
megtestesítője, ahogy azt 1925-ben a felállításkor és
napjainkban előszeretettel hangoztatják…
Emlékmű Horthy Istvánnak
Szabadkán, a Fasizmus áldozatainak
terén álló emlékmű építése még 1942-ben elkezdődött. Az
akkori politikai vezetés Horthy Istvánnak, a tragikusan elhunyt
kormányzó helyettesnek szeretett volna egy monumentális emlékművet
állítani. Ám a háború után szerb kézre került a város, így
számukra az elkészült emlékműalap kapóra jött. A II. világháború
utáni újjáépítés során az elsők között készült el a ma
is álló hatalmas dombormű azon a téren, amely a békebeli időkben
Szabadka egyik legszebb tere volt.
A Teréz-templom előtti park sétányát
valamikor a századelőn fákkal ültették be, és ott cselédlányok,
dadusok sétáltatták a polgári családok gyermekeit. A béke és
nyugalom oázisa volt ez a park, sok szerelem szövődött itt. De
végül a romboló hatalom átformálta a saját képére,
monumentális emléket állítva itt a fasizmus áldozatainak. Ráadásul
ez nem csupán egy emlékmű, hanem mauzóleum is, hiszen itt
nyugszik Matko Vukovic ,,néphős", akinek a földi maradványait
a Bajai úti temetőből hozták át ide. E lépésnek az oka
mindmáig ismeretlen a szabadkaiak előtt.
Az emlékművet minden év október
10-én, a város napján megkoszorúzták, diákokkal szavaltattak
hősi költeményeket – dicsőítve a partizánokat, akik
,,felszabadították'' Szabadkát. A város élére kerülő
magyar vezetőség idő közben eltörölte ezt a dátumot, és a
város napjaként szeptember 1-jét határozta meg, amikor is
1779-ben Mária Terézia Szabadkát szabad királyi várossá kiáltatta
ki.
Az október 10-én bizonyos szélsőséges
csoportosulások a mai napig koszorút és virágcsokrokat
helyeznek el az emlékműnél, tudomást sem véve a város napjának
megváltoztatásáról szóló határozatról...
Vissza
a tér régi elnevezését!
2007-ben az akkori utcanév-bizottság
igyekezett legalább oly módon ápolni a múltat, hogy a térnek
visszaadja a Szent Teréz nevet. A kezdeményezést a helyi
kommunisták ellenezték, így ma az e tér körüli épületek többsége
két-két házszámmal és utcanévvel rendelkezik. Így a
Szabadkai Egyházmegye Püspöksége és a Paullinum Gimnázium a
Fasizmus áldozatainak tere 19, és a Szent Teréz tér 3, illetve
2-es szám alatt is megtalálható, ahogy a székesegyháznak is
van saját házszáma mindkét utcára.
A legutóbbi városrendezés során
a tér két csobogót és új járóburkolatot kapott. A tér munkásmozgalmi
hangulatát hivatott tompítani a Zsolnay-kút és az azt ,,körülölelő''
négy körcikkely. A kerítésszerű építmény magassága változó,
és rajta hangjegyeket imitáló díszek és mélyedések vannak.
A polgári paloták, a szocialista emlékmű, a szürke eminenciásként
a teret uraló székesegyház, a kerítés a Zsolnayval és a
forgalmas buszmegálló, kávézó, taxiállomás még ha esztétikailag
nem is, de a hétköznapokban békésen megfér egymás mellett.
És itt található még a Szép Ferencz , az egykori székesegyházi
’48-as hazafi emlékére emelt szobor is, amely összekulcsolt
kezet ábrázol. E mű a templom és a körcikkely között
helyezkedik el, a Keresztény Értelmiségi Kör állíttatta fel,
és bármilyen hihetetlen is, még nem gyalázták meg, nem döntötték
le becstelen kezek.
A város
önjelölt cárja
Aztán ott van Jovan Nenad Crni
szobra; ezt a személyt ,,fekete cár”-ként ismerjük. Személye
a magyar seregek Mohácsnál, a törököktől elszenvedett veresége
után tűnt fel, gúnynevét pedig az egész testén végigfutó,
sötét színű anyajegyről kapta. A fél szemére vak hadvezér
csapataival kiszorította e vidékről a törököt, önmagát
pedig cárrá kiáltotta ki. De az idő közben rablásba és öldöklésbe
kezdett Jovan uralkodása igen rövidre sikeredett: 1527 nyarán
ugyanis menekülni kényszerült Szapolyai János haragja elől,
majd Török Bálint Tornyoson végzett az akkor már sebesült
,,Fekete Ember''-rel: fejét levágta és felküldte Budára
Szapolyainak.
1927. november 28-án szobrot
emeltettek ennek a rablóvezérnek Szabadka főterén, de azt a
bevonuló magyarok 1941-ben ledöntötték. Helyére a Szentháromság
szobor került, amelyet viszont 1991-ben az akkori politikum áthelyeztetett
a Szent Teréz térre, a főtéren pedig ismét felállítatta
Jovan Nenad monumentálisnak, de egyáltalán nem esztétikusnak,
még kevésbé odaillőnek mondható szobrát.
Eltűnt
a turulmadár (is)
Egy héttel alkotója halála után,
2013 októberében – egyes állítások szerint színesfémtolvajok,
mások szerint nacionalista szélsőségesek –elemelték a
Zentai úti temető 44-es parcelláján ,,őrködő'' törött szárnyú
turulmadarat. A több mint 300 kilogrammot nyomó bronzszobor a néhai
Kalmár Ferenc alkotása volt, és a szabadkai tömegsírban nyugvó
több mint 2000 ártatlanul kivégzett áldozat emlékére állították
fel 1994-ben.
Az emlékművet több alkalommal
is meggyalázták, festékkel öntötték le, a fakeresztet és a
haranglábat is több ízben kidöntötték. Ám a legutóbbi
aljas gaztettre igazán nem számított senki. Az eset óriási
felháborodást váltott ki határon innen és túl, a rendőrség
azonban mindmáig nem bukkant az elkövetők nyomára.
Szabadka Város önkormányzata
két héttel ezelőtt pályázatot írt ki a szobor pontos másának
elkészítésére. Maglai Jenő polgármester ígérete szerint az
idén november 2-án, a délvidéki vérengzések 70. évfordulóján
fel is avatják az új emlékművet -- a megfelelő óvintézkedések
mellett. De sajnos a sor itt még nem ér véget. A pusztító
nacionalista politika igyekszik eltörölni mindent, ami az itt élő
kisebbség történelmének állít emléket. A milosevicsi kormány
bukását követően még mindig vannak olyan elvetemült
hatalomgyakorlók, akik célul tűzték ki, hogy elpusztítanak
mindent, ami nem a többségi nemzet történelmét dicsőíti…
Rencsényi Hajnal Elvira, a délvidéki
Hét Nap újságíró-szerkesztője
|