2014.09.19.
Hatáskörök anyagi fedezet nélkül
A szlovák szociális tárca döntésével csak Pozsony megyének
1 milliárd eurós kárt okozott
A szlovák törvényhozás
2013. novemberében fogadta el a szociális szolgáltatásokról
szóló 448/2008. számú törvény módosítását, amely újabb
hatáskörökkel ruházta fel a megyéket. A hatáskörökkel
azonban, mint már annyiszor, anyagi fedezetet nem biztosítottak.
A szlovák parlament tavaly novemberben milyen újabb
szociális szolgáltatásokkal ruházta föl a megyéket, mit mond
ki a tavalyi törvénymódosítás? – kérdezem Dr. Németh
Gabriellát, a Magyar Közösség Pártja szociális és egészségügyi
alelnökét.
–Az említett törvénymódosítás olyan változtatásokat
tartalmaz, amelyek hatással vannak a megyék – főleg Pozsony
megye – költségvetésére több okból is. A jogszabály az
intézményeket három csoportra osztotta. Az első csoportba azok
az intézmények tartoznak, melyek
40, a
második csoportba azok, melyek 41-100-ig férőhelyig fogadhatják
a rászorulókat, míg a harmadikba a 100 férőhely feletti szociális
intézményeket sorolták be. Ezen csoportbeosztások a megye számára
megnöveli a kiadásokat abból a szempontból, hogy egy 40 férőhelyes
intézmény sokkal magasabb áron tudja biztosítani a szolgáltatásokat,
mint amelyik több rászorulót képes befogadni. S a megye számára
azt is megszabták, hogy milyen összegben kell ezen nonprofit
szervezetek, szolgáltatók számára az úgynevezett rászorultsági
hozzájárulásokat fizetnie. Természetesen a kisebb intézményeknek
több forrást kell biztosítani a megyének, mint a nagyobbaknak.
Pozsony megye számára június 30-áig a törvénymódosításból
kifolyólag több mint 640 ezer eurót jelent ez a plusz kiadás.
Továbbá olyan kitételt is tartalmaz ez a jogszabály, hogy a
nyugdíjkorhatárt átlépő rászorultak nem kerülhetnek
elhelyezésre a szociális intézményekbe, csak speciális intézményekbe.
Így a nyugdíjas korú rászorultak ellátásának biztosítása
nem megyei, hanem a helyi önkormányzati feladat. Megnőtt ezzel
azon kérvényezők száma, akik eddig a szociális szolgáltatásokat
nonprofit vagy közhasznú szervezetként végezték, de nem
voltak speciális intézményként nyilvántartva. Azok a rászorultak
pedig, aki idén adták be a rászorultsági kérelmet, és több
mint valószínű, hogy csak jövőre tudnak számukra helyet
biztosítani, kérelmezik a speciális intézményekben való ellátásukat,
de ehhez például kevés az ilyen intézmények száma.
Gondolhatunk például az alzheimer kórban szenvedő betegeket
befogadó intézményekre. Éppen ezért az eddigi szolgáltatók
tömegesen kérik a szolgáltatás, az intézmény átminősítését
speciálissá, hogy ezeket a rászorultakat fogadni tudják. A törvénymódosítás
azt is meghatározza, hogy a rászorulóknak igényesebben és
komplexebben kell meghatározni a rászorulás mértékét, és
azokat a tevékenységek, melyeket igényelhetnek az adott intézménytől.
Tehát az orvosoknak is konkrétabban kell megfogalmazniuk a rászorultságot
igazoló határozatot. Mindez további munkát és terheket ró az
önkormányzatokra. Míg tavaly körülbelül 600 ilyen határozatot
állított ki Pozsony megye, ezt a számot már idén júniusban
meghaladtuk, ez azt jelenti, hogy további problémát okoz rászorultsági
határozatot kidolgozó orvosok és szociális dolgozók megfizetése.
A leglényegesebb változás, hogy a törvénymódosításból
kifolyólag a megyei önkormányzatok saját hatáskörükbe kapták
az úgynevezett korai megelőzéssel, s a korai diagnosztizálással
való tevékenységet. Ez azt jelenti, hogy azokra a családokra
is a megyei költségvetésből kell áldozni, akik tudják, hogy
gyermekük fogyatékossággal jön majd a világra, vagy ahol
fogyatékosság a születéskor derül ki. Így a megye feladata a
prevenciós központok létrehozása, ami szintén nagy anyagi
teherrel jár. Ami a legsajnálatosabb, hogy ezekre a plusz tevékenységekre
a kormány nem adott semmilyen anyagi fedezetet az önkormányzatoknak,
tehát mindezt saját erőből kell kigazdálkodnunk.
Ez a módosítás minden megyére vonatkozik.
Akkor miért emeli ki külön Pozsony megyét?
–Valóban a jogszabály minden megyére vonatkozik, de
eddig a szlovákiai nyolc megye közül egyedül Pozsony finanszírozta
úgy a nonprofit és a közhasznú intézmények által nyújtott
szociális finanszírozásokat, ahogy a törvény előírja-
egyenrangúan a megyei intézményekkel. Tehát nem adtunk a
nonprofit szervezetek számára kevesebb pénzt a szolgáltatásokra,
nem úgy, mint a többi megye.
A megyei képviselők, vagy a megyefőnök felkeresték
ezügyben az illetékes minisztériumot?
–2014-ben a szociális és munkaügyi minisztermegígérte, hogy 2014-ben a nonprofit szervezetek által
biztosított szociális szolgáltatások finanszírozására a 8
megyének 10 millió eurós anyagi segítséget nyújtanak. Az intézkedés
és az ígéret célja az volt, hogy a megyék számára
megteremtsék azokat a feltételeket, amelyek segítségével
anyagi forrásokat takarítanának meg, amiből több rászoruló
számára válnának elérhetővé a nonprofit szervezetek által
nyújtott szociális szolgáltatások. Ez év február 4-én a
munka, szociális és családügyi minisztérium levelet küldött,
amelyben felszólították a megyéket, hogy küldjék el írásos
kérvényüket, amely tartalmazni fogja az egy fő/hónapra eső
dotáció összegét. Ebben az e-mailben értesítettek arról is,
hogy a támogatás a minisztérium és a megye között megkötött
szerződés értelmében kerül majd átutalásra. Viszont Jozef
Burian államtitkár úr olyan felelőtlen döntést hozott, hogy
nem a megyéken keresztül érkezik majd a pénz az egyes szolgáltatókhoz,
hanem az adott összeget egyenesen a nonprofit szervezetek számláira
küldték, ami által Pozsony megyének több mint 1 milliárd eurós
hiányt okoztak. Először is levélben kértük a minisztériumot
és az államtitkár urat, hogy találjanak megoldást az általuk
okozott problémára. Az első levelet május 29-én írtuk,
melyben személyes találkozót kértünk, mert szerettük volna
az újonnan ránk ruházott hatáskörök fedezetét, illetve az
államtitkár úr hibás döntése miatt kialakult hiány fedezésére
vonatkozóan tárgyalni az illetékesekkel. Erre a levélre a mai
napig nem kaptunk választ. A másik levelet július 15-én küldtük
el a miniszter úr számára, de újfent nem válaszolt nekünk. A
személyes találkozásra Burian államtitkár úrral pedig július
31-éig kellett várni. Ezen a találkozón, miután elmagyaráztuk
neki a helyzetet, s azt is közöltük vele, hogy a nonprofit
szervezetek nem csökkentették az ellátottak által fizetett önrész
nagyságát, sőt a rászorultak nem is kaptak információt erről
a segítségről, amelyet a minisztériumtól kaptak. Így
egyetlen egy rászorulóval sem tudtunk több szerződést kötni,
mint az elmúlt időszakban. Az államtitkár bár beismerte a hibáját,
de tudtunkra adta, hogy ennek ellenére a minisztériumtól egy
centet sem kapunk. Így a megyei költségvetésből nekünk kell
megtalálni a fedezetet a hiány pótlására.
Ez az intézkedés azt is példázhatja, hogy nincs
megfelelő kommunikáció a megyék és a kormányzat között?
–A kommunikáció csak látszat. A törvénymódosítási
javaslattal kapcsolatban kikérték a megyék véleményét, s mi
Pozsonyban, válaszunkban rámutattunk azokra a pontokra, melyeket
ki kéne venni a törvénymódosításból. Azt is leírtuk, amíg
nincs az új megyei feladatokra anyagi fedezet, addig ne lépjen
életbe a törvénymódosítás. Sajnos ez nem történt meg, így
ezt a hatalmas összegű költségvetési hiányt csak úgy tudjuk
pótolni, hogy más területekről vonjuk el az anyagi eszközöket.
Ami tehát a legszomorúbb, hogy ennek a szerencsétlen, elhibázott
államtitkári döntésnek ismételten a polgárok látják a kárát.
Medveczky
Attila
|