2014.09.19.
Sikeres újítás, rendhagyó anyaghasználat
A magyar éremművészet világhírű, és mégis idehaza méltatlanul
háttérbe szorítják
Lieb Roland
Ferenc okleveles építész-tervezőművész, szobrászművész,
éremművész 1976-ban született Sopronban:
Iskolák:
1990-1992: Latinka
Sándor Gépipari technikum Szombathely
1993-1995:
Kempelen Farkas Gépipari technikum Sopron
1995-2001:
Nyugat-Magyarországi Egyetem, Faipari Mérnöki Kar, Alkalmazott
Művészeti Intézet, Sopron, hallgató
Építészeti
szakmai életút:
2001-tól: MEANDER
Sopron Építész Iroda Kft. építész munkatárs, belsőépítész
2004-tól: Magántervező,
TRENDHAUS Hungária Kft. építész- tervező,
2006-tól: Dunántúli
AGROBER Mérnöki Kft – megbízott irodavezető
2007-tól:
Agroplan Tervező és Szolgáltató Kft – saját tulajdonú vállalkozás,
tervezőiroda- vezetője, tervezője – (pályázatkészítés és
építési projektek lebonyolítása).
Tagja a Magyar
Alkotóművészek Országos Egyesületének, a Magyar Képzőművészek
és Iparművészek Szövetsége Érem Szakosztályának, a Győr–Moson–Sopron
Megyei Építészkamarának.
Képzőművészeti
szakmai életút:
Mesterek: Mészáros
György, Soltra E. Tamás, ifj. Szlávics László
Csoportos kiállítások:
XIII. Érembiennálé
(2001); I. Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennále - Kecskemét
(2002); XIV. Érembiennálé, Petőfi Irodalmi Múzeum, Rejtő Jenő
emlékkiállítás; Magyar Sportmúzeum, „Ezüstgerely" pályázat,
kiállítás; „Képzőművészet Petőfi szellemében" -
Kiskőrös, Petőfi szülőház (2003); F.I.D.E.M. – Portugália;
ARTICUM – Szolnok; „In memoriam Salvador Dali” – Tatabánya;
Megyei őszi tárlat – Győr; „Művészpénz” Nádor Galéria,
Budapest (2004), II.Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennále;
József Atilla emlékkiállítás – Miskolc; XV. Érembiennále;
„Határesetek az éremművészetben” Budapest, Pécs; IV. Kortárs
Éremművészeti Biennálé Seixal, Portugália; Faszobrászati
Biennálé, Nagyatád; Eurégio Pályázat – Győr; Andersen emlékkiállítás
– Izrael;Megyei őszi tárlat – Győr (2005); „Emlékeink”
lengyel-magyar éremkiállítás Budapest, Lengyelország; Magyar
Sportmúzeum, „Ezüstgerely" pályázat, kiállítás;
Megyei őszi tárlat – Sopron; Szakosztályi kiállítás –
Budapest (2006), FIDEM kongresszus kiállítása Colorado Springs
(USA) (2007).
2007 – 2008 :Znad
Dunaju Wełtawy i Wisly. Medalierzy i ich dzieła (Duna, Moldva,
és Visztula mentén. Éremkészítők és műveik) Éremművészeti
Múzeum, Wroclaw; MKISZ Székház Budapest; Éremmúzeum, Kremnica;
Uherske Hradiste, Cseh Köztársaság.
A XVI. Országos
Érembiennále díjazottainak kiállítása, Lábasház, Sopron;
V. International Biennial of Contemporary Medals, Seixal (Portugália);
Keresztény Ikonográfia a Kortárs Magyar Képzı- és Iparművészetben,
válogatás a Kecskeméti Képtár gyűjteményéből Cifrapalota,
Kecskemét (2008), Szolidaritás 1989 - 2009, képzőművészeti
kiállítás, Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége,
Budapest (2010), XIII. Nemzetközi Művésztelep Alkotóinak Kiállítása,
Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely (2012).
Egyéni kiállítás:
„Egek és utak”, Kortárs Magyar Galéria, Dunaszerdahely
(2013)
Díjak:
2003: Ezüstgerely
Pályázat, különdíj, Budapest
2005 :IV.
International Biennial of Contemporary Medals, Seixal (Portugália)
Prize for yung creators – Fiatal Alkotók Díja
2007: XVI. Országos
Érembiennále (Sopron), Kótai József ötvösművész díja a
legfiatalabb alkotók egyikének
2009: XVII. Országos
Érembiennále, Sopron, Roisz Vilmos Közérdekű Adomány vásárlási
díja
2010: Szolidaritás
1989 - 2009, képzőművészeti kiállítás, Budapest, Éremművészeti
díj
2013 : XIX. Országos
Érembiennále, Sopron, Emberi Erőforrások Minisztériuma díja
A
Nyugat-Magyarországi Egyetem óraadó tanára és a soproni
Handler Nándor Szakképző Iskola tanára
Az építészek és a képzőművészek a megrendelő kívánalmainak
felelnek meg, így kevésbé határozzák meg a vizuális kultúránkat
Építészettel, vagy képzőművészettel foglalkozott
korábban?
Mit tapasztal: az építészek és a szobrászok mennyire
határozzák meg a társadalom vizuális kultúráját?
–A képzőművészek és az építészek nagyon kis mértékben
hatnak a vizuális kultúrára, hiszen a megrendelő kívánalmainak
kell megfelelnünk. Ettől a kívánalomtól csak nagyon kis mértékben
lehet eltérni. Legföljebb abban dönthetünk, hogy eleget teszünk-e
a fölkérésnek. A gárdonyi emléktábla alkotására is ez volt
a jellemző: szigorúan meghatározták a méretet, az anyaghasználatot
és utómunkára sem adtak lehetőséget. Így a 22 emléktábla
egyforma színben, méretben készült el.
Néhány héttel ezelőtt megtekintettem ezt a sorozatot,
s azt vettem észre, hogy egyes alkotásoknál az ábrázolt fej
kilépett a dombormű síkjából.
–Az én domborművem is feszegeti a megadott korlátokat,
így messziről észrevehető, hogy az én alkotásomról van szó.
Ez talán a művészeti exhibicionizmusom része.
Említette az exhibicionizmust. Azt szokták mondani: a
legtöbb művész hiú. Ez önre is jellemző?
–Még nem tartottam mélyebb önismeretet, de úgy érzem,
én is hiú vagyok.
Egy köztéri szobor esetében, a legtöbb médium beszámol
arról, kit ábrázol a szobor, ki avatta föl, s milyen anyagi
források álltak rendelkezésre, de sokszor a művész nevét meg
sem említik.
Kik voltak a példaképei az építészet és képzőművészet
területén?
–Egyik gyermekkori nagy példaképem Leonardo da Vinci
volt. Igazán szobrászként pedig Marino Marini.
Marino Marini a XX. században alkotott. A két művész
így korban eléggé messze áll egymástól.
A képzőművészetet kitől, s hogyan sajátította el?
Régebben bronzból is készítettem érmet,
majd üvegből, fából;a legutóbbi időkben pedig betonból és
hegesztett vasból
„Az éremművészek legfiatalabb nemzedékéhez
tartozik. Radikálisan újító gondolkodásmódja miatt kiválik
korosztálya alkotói közül. Elsősorban a meghökkentő
anyaghasználat jellemzi érmeit”- olvasom a művészetéről.
Mi ez az új gondolkodásmód, és mi jellemzi az anyaghasználatát?
–Valóban a legtöbb közismert érem bronzból készül
és kör alakú. Az éremművészet világában elég nagy változások
történtek. Ma már arról is beszélnek, hogy a fém fizetőeszközök
a közeljövőben megszűnnek. Az éremművészet pedig keresi az
új utakat, s létrejött egy új gondolkodásmód is. Azok közé
az éremművészek közé tartozom, akik nem a klasszikus vonalat
képviselik. Készítettem régebben bronzból is érmet, de azután
üvegből, fából és a legutóbbi időkben betonból és
hegesztett vasból.
Ez az újfajta gondolkodásmód és anyaghasználat
mikor ért be Magyarországra?
–Már a ’80-as évektől jelen van hazánkban ez a
gondolkodásmód, de akkor még annyira nem terjedt el. Ma már
egyre többen járják ezt az utat.
Mi volt az oka annak, hogy ez az új anyaghasználat
csak később terjedt el idehaza?
–Az éremkészítés egy
kicsiny, intim műfaj, s annak a zártsága nem tette lehetővé
hosszú ideig az új anyaghasználatot. Míg a szobrászatban a
betonhasználat hamarabb utat tört magának. Ma már elfogadott,
hogy az érmeket nem csak bronzból készítik, s nem köralakban.
Az érmeket is megrendelésre készítik?
–Az úgynevezett klasszikus érmeket igen, de tőlem még
újfajta érmeket senki sem rendelt meg. Igaz, számtalan kiállításon
mutatkoztam be velük. A gond az, hogy az éremgyűjtők többsége
a klasszikus bronz érmet keresi. De bizonyára eljön az az idő
is, mikor a mostani kortársnak nevezett anyaghasználat
klasszikusnak és értéknek számít. Panaszra azért nincs okom,
mert néhány évvel ezelőtt a British Museum megvásárolta négy
érmemet. Nemrég pedig a Szépművészeti Múzeumba került három
munkám. Őket is a betonból készült érmek érdekelték.
Bizonyára a méretben is van különbség.
–Van, hiszen az én érmeim 12x12 cm-esek, míg a műfaji
határ a 15x15 cm. Akik a modern éremművészetet művelik, azok
az előbbi méretet használják. Az utóbbit én nagynak érzem.
Hogyan sikerült elérnie azt, hogy a British
Museum megvásárolja a Depresszió-sorozatát?
–Nem tettem semmit az ügyben, csupán volt egy kiállítás
Glasgow-ban amin részt vettem, ott látták a munkáimat a
British Museum képviselői, aztán nem sokkal a kiállítás után
megkerestek, hogy megvennék tőlem a sorozatot. Végül is több
levélváltást követően sikerült megegyezni a londoni múzeummal.
A Gárdonyi Géza emlékház falán található
domborműve figurális alkotás. Kihívást jelentett egy ilyen
alkotás elkészítése?
A Radó-emléktábla bronzból készült, de
leginkább betonnal, fával dolgozik. Alkotásait külön műhelyben
készíti el?
–Most engedhetem meg magamnak anyagilag, hogy egy saját műtermet
építsek egy régi vályogból épült parasztházban. Ebben az
épületben korábban egy kovács dolgozott. Így egy kovácsműhelyből
alakítom ki műtermemet. Nagyon szükséges számomra, hogy
megfelelő környezetben alkossak. Eddig a nappaliban és a konyhában
dolgoztam, ami igencsak nehéz volt. Még a Radó Antal-művet is
a konyhában mintáztam, s közben arra is kellett ügyelnem, hogy
a gyermekeim a játék közben ne tegyenek benne kárt. Így a
legtöbbször éjjel kellett mintáznom.
A mai stíluskavalkádban van olyan izmus, vagy stílus,
ami közel áll önhöz?
–Nem könnyű erre a kérdésre válaszolnom, de ha jól
belegondolok, akkor – mivel építész is vagyok – a
minimalista irányzat áll közel hozzám. Ezt a munkimon érzékelni
lehet. A minimalizmus által a lehető legkevesebb eszköz és
anyaghasználattal igyekszem létrehozni a műveimet. A formák és
a színek letisztultak, egyszerűek.
Mivel legtöbbször betonnal dolgozik, nem tart
attól, hogy beskatulyázzák, s azt mondják önről: „igen,
ismerem Rolandot, ő a betonos-művész”?
–Egyrészt nem gondolkoztam még el ezen, másrészt az
elmúlt időkben több anyagot is használtam. Az igaz, hogy a
beton-műveimmel értem el a legnagyobb sikereket, és több külföldi
kiállításon is ezeket tartották eredményesnek. Mivel, amint
említettem, figurális műre is kaptam felkérést, így nem történt
meg az ön által említett beskatulyázás.
Vannak olyan
kollégák, mesterek, akiknek ki szokta kérni a véleményét
egy-egy alkotás kapcsán?
–Mészáros Szabolcs festőművész és ifj. Szlávics László
szobrászművész véleményére is kíváncsi vagyok, mikor egy művön
dolgozom. Érdekel a visszajelzés…
Csak a szakmabeliek, vagy a nagyközönség
visszajelzése is érdekli?
–Természetesen az sem
mindegy, hogy a közönség miként reagál egy-egy alkotásomra,
hiszen, amint kiderült, kissé hiú vagyok.
Mennyire befolyásolják a visszajelzések?
–Minden egyes visszajelzés befolyásol, de mégis a saját
utamat járom. Sok gyermeket tanítok a szakiskolában, mindegyiküket
meg kell hallgatnom, így nem is létezhetek úgy, hogy a világtól
elzárva alkossak. Még a családom, még az ötéves kislányom véleménye
is befolyásol. No de nem úgy, hogy az ő meglátása alapján
kijavítom a munkát….A megalapozott vélemények idővel beépülnek
a gondolkodásmódomba.
Számtalan csoportos külhoni kiállításon
vett részt. Emellett külföldi tanulmányutakon is járt?
–Külföldi művésztelepekre sikerült eljutnom, de
tanulmányutakon nem vettem még részt. Természetesen, útjaim
során meglátogatom a múzeumokat.
Vannak olyan külföldi éremművészek, akikkel
kapcsolatba került?
–Személyes kapcsolatot nem sikerült kialakítanom külföldi
művészekkel. Éppen most zajlik Szófiában Nemzetközi Éremművészek
Szövetségének, a FIDEM-nek a kiállítása. S minden egyes
ilyen „érmészolimpia” után nagy, átfogó katalógus készül.
Ezáltal követni tudom, hogy hol tart a világban az éremművészet,
s milyen újításokkal jelentkeznek egyes alkotók.
Mi vehető ki a katalógusból: a magyar éremművészeknek
van-e valamilyen lemaradásuk, szégyellnivalójuk?
–Szégyellnivalójuk? Semmiképpen! Mi, magyar éremművészek
nagyon jó helyen szerepelünk a világmezőnyben. Egy hasonlattal
élve: olyan rangot értünk el, mint a vízilabdásaink a sport
területén. Állandóan a fociról beszélünk, de kimagasló
eredményeket a vízilabda területén érjük el. A képzőművészet
területén hazánkban az éremművészetet méltatlanul háttérbe
szorítják, alábecsülik, s alig esik szó róla. Holott az élmezőnyben
vagyunk; gyakori hogy a FIDEM-kiállításnak magyar díjazottja
van.
A hazai Érem Szakosztálynak sincs lehetősége
az érdekérvényesítésre?
–Sajnos nincs, mert az anyagi források szinte teljesen
lecsökkentek. Már a biennálé megszervezése és a katalógus
kiadása is igen megterhelő feladat. Ősszel rendezik meg a fővárosban
az országos érembiennálét, s ezzel az anyagi eszközeik ki is
merültek. Tehát menedzselésre minimális forrásuk van.
Az érméknél mennyire jellemző önnél a
sorozatok készítése?
–Azért készítek sorozatokat, mert azok által egy történetet
szeretnék elmesélni.
A Falu-sorozatát ellopták. Hogy történt az
eset?
–A műterem átépítése közben lopta el valaki ezt a
sorozatot. Nem hiszem, hogy, aki elemelte a művet, tudta azt,
hogy mit visz el. A sorozat egy nagyméretű üveglapra volt rögzítve,
s bizonyára a tolvajnak arra volt szüksége. Ez a sorozat
annyira hiányzik nekem, hogy újra elkészítem. Természetesen
ugyanúgy nem tudom, és nem is akarom elkészíteni…
Érméket, vagy szobrokat készít nagyobb számban?
–Mindkettőt, de a szobrászat közelebb áll hozzám.
Habitusomból következik, hogy nagy méretű szobrot készítsek,
de eddig ez, műterem hiányában lehetetlen volt.
És hol állítaná föl a nagyméretű
szobrait?
–Ha nem kapok rájuk megrendelést, akkor a telkemen.
Bizonyára ez furcsának hangzik, de nem csak megrendelésre
dolgozom, hanem a saját örömömre. Általában azok a munkáim
a legjobbak, melyeket nem megrendelésre, hanem lelkesedéssel, örömmel
készítettem – azokat is vásárolták meg a múzeumok.
Előfordul, hogyha ránéz korábbi munkáira,
akkor arra gondol, most másképpen készítené el?
–Nem is egyszer! Mostanában
egyik kollégám arra akar rávenni, rendezzek egy önálló kiállítást.
Ez nem olyan egyszerű, mert a korábbi munkáimat már nem érzem
elég jónak.
Sok képzőművész a csoportos kiállításokon
való részvételt nem tartja sokra. Önnek pedig eddig csak egy
önálló kiállítása volt.
–Ennek az az oka, hogyha több
szakmabeli művész alkotása környezetében állítok ki, akkor
megmérettetik a munkám súlya. Így a csoportos kiállítás számomra
magasabb rendű dolog, ami elismerést is jelent.
A befogadó gondolatai minden esetben megegyeznek a szobrász
eredeti szándékaival?
–Akkor is örülök, ha a műveim előtt megállnak,
és elgondolkodnak azon, hogy mi a célja a művésznek.
A legtöbb diákból hiányzik
a kreativitás, és csak arra törekszik, hogy megfeleljen a
trendeknek
Ha a néző nem érti meg egy kortárs művész alkotását,
akkor biztos, hogy csak benne van a hiba?
Beszéltünk az oktatásról. Mióta foglalkozik
tanítással?
–Az egyéniség az alkotómunka elengedhetetlen része.
Sajnos az egyéniség kialakításában, a középiskolában nekünk,
tanároknak nincs sok beleszólásunk. Mire hozzánk kerülnek, már
kialakult az egyéniségük. Azt vettem észre, hogy a szakiskolában
nagyon elenyésző a tanulók körében a valódi karakterek száma.
A legtöbb diáknak nincs hobbija, s csak arra törekszik, hogy
megfeleljen a trendeknek. Ott már alkotásról sem beszélhetünk.
Elvégzik az adott feladatot, de csekély kreativitással. Az
egyetemen már más csapattal dolgozunk. Sokkal több ott az egyéniség.
Ami meglepő, hogy a levelező tagozatra járókban hatalmas az
ambíció és a kreativitás. Mindezek mellett, mindezek ellenére
nagyon szeretek tanítani, ez hatalmas felelősséggel is jár,
mert a művésznek, építésznek át kell adnia a tudását.
Ismerem a gondokat, a problémákat, és ha legalább néhány diákom
sikert ér el az életben, akkor már megérte tanítással
foglalkoznom.
Medveczky Attila
|