2014.09.19.
Fantomfájások az ikertornyok helyén
Akárkik
is találták ki, hogy 13 évvel ezelőtt a World Trade Centert, a
világkereskedelmi központot kell lerombolni, volt érzékük a
szimbólumokhoz. Ettől még az ikertornyok felrobbantása, repülők
nekivezetése egy sok ezer emberrel zsúfolt óriásépítménynek
és esetleg egyéb robbantások megtervezése alávaló gazemberség.
A
szimbólum, az ég felé törő hatalmi szimbólum elpusztítása
New York városában egy egész korszakot, sőt talán egy egész
civilizációt meghatározó illúziót temetett maga alá. A
gigantikus vasbeton és üveg egyvelegéből épített ikertorony
romjai között apró darabokra tört egy gondosan bekeretezett és
beüvegezett, valamint naponta leporolt, sőt letisztított kép.
Ezt a képet a Nyugat nagy nemzetei, ezek között is a
legfiatalabb és legerősebb, az Amerikai Egyesült Államok
naponta tisztogatta meg a ráfröccsenő vértől, egyéb fájdalmak
és jajkiáltások szennyező nyálcseppjeitől. A kép a Nyugatot
és annak 1990-től stabilizált állapotát, a képviseleti
demokráciát, valamint a szabadnak nyilvánított piacot mutatta.
A képre nagy betűkkel angolul, franciául és ivritül írták
fel: a lehető világok legjobbika.
A
szimbólum fájdalmas elpusztítása után bekövetkezett gazdasági
és értékválság – mely természetesen nem az ikertornyok
lerombolásának a következménye, hanem a Nyugat mély és
kiterjedt válságát mutatja – 13 ével a tragédia után nyilvánvaló.
Az
afganisztáni és iraki háborúk kudarca, mely háborúkat
Amerika valójában soha sem akart megnyerni, az Egyesült Államok
gazdasági jelentőségének látványos csökkenése, az Európai
Unió teljes tehetetlensége teszik ma nyilvánvalóvá, már az
átlagember számára is, hogy valami nagy baj van.
Nagy
baj van a javak elosztásával, nagy baj van a gazdasággal, nagy
baj van a sokszínűséggel, a piacgazdasággal, a kultúrával,
az oktatással, az egészségüggyel, sőt a legutolsó NATO-találkozón
kiderült, hogy az eleddig sikerágazatnak gondolt hadseregekkel
is.
Ezen
bajok összessége már nemcsak egy múló válságot, hanem tartós
hanyatlást vetít előre. Márpedig a hanyatlás, a Nyugat mint a
világot vezető civilizáció háttérbe szorulása és talán
elpusztulása, még ha ez nem is a belátható jövőben történik,
olyan bénító félelme a civilizációnak, mely félelem már a
mindennapjainkra is kihatással lehet.
A nyugati
civilizáció és annak legkifinomultabb és leghatalmasabb képződménye,
az Egyesült Államok óriási pénzügyi problémákkal küzd. Az
állam el van adósodva, a gazdasági társaságok is el vannak adósodva,
sőt a lakosság is el van adósodva. Ezt az állapotot a több évtizedes
elhibázott gazdaságpolitika, pontosabban politikanélküliség
eredményezte. A pénzügyi rendszer hihetetlenül bonyolult pénzáramlásai
ma már nemhogy segítik, de egyenesen csőddel fenyegetik a
Nyugat államait is.
Az elhibázott
gazdaságpolitikának, az állandó csak számokban jelentkező növekedési
kényszernek, melyet a szakértelmiség közgazdasági tényként
fogadtatott el a társadalmakkal, elképesztő következményei
lettek. A Nyugat a civilizációs fejlődést követő természetes
népességcsökkenés gazdasági hatásait nem technológiai előnyének
használatával, nem a népességcsökkenést elősegítő intézkedésekkel
akarta megoldani, hanem munkaerőimporttal. Így először milliókat
hurcolt be, lényegében rabszolgaként, majd valamiféle kárpótlásul,
de elsősorban egy meglehetősen szűk réteg gazdasági érdekét
szolgálva szabaddá tette a bevándorlást, sőt lényegében ösztönözte
a bevándorlók tízmillióit, hogy népesítsék be az újonnan
foglalt vagy már régen meglévő területeket.
Az Egyesült Államokban
ez természetes, majdhogynem szükségszerű folyamatként, míg
Európában inkább erőltetve, a lakosság nemtetszése mellett
ment végbe.
Ezekhez a
betelepítésekhez, vagy csak beengedésekhez később természetesen
ideológia is társult. A multikulturális társadalom, mely a
szabadságjogokon alapszik, nem rekeszthet ki senkit, sokszínűbb,
gazdagabb társadalmakat hoz majd létre ezen a befogadó alapon.
Ehhez ugyan az eredeti társadalmat, amely befogad, át kellet
alakítani, de a gazdasági eredmények, a jólét fennmaradása,
sőt fejlődése egy idő után, egyes országokban igazolta az
ideológiát. Egy darabig.
A multikulturális
társadalom persze a többi sok milliárddal – akik ettől a társadalomtól
jó messze, más kontinenseken éheztek és a létminimum alatt
tengődtek – egyáltalán nem törődött. Sőt ahol tudta
kihasználta, nyomorban tartotta, felvevőpiacként, szeméttárolóként
és emberbankként kezelte.
Az így átalakuló
nyugati társadalmak széttöredeztek. Az Egyesült Államok latin
és fekete lakossága elszakadt a többiektől. Hatalmas önálló
tömböket alkotnak, és sem gazdaságilag, sem kulturálisan nem
hajlandók részt venni ebben a multikulturális pezsgésben. Többségük
leszakadt a társadalomtól, melybe importálták őket, és egyre
hangosabban artikulálják a saját társadalom létrehozásának
igényét.
Európa nagy államai,
Anglia, Franciaország és Németország lényegesen kisebb mértékben,
de hasonló problémákkal küzd. A multikulturális társadalom
ugyan talán kialakulhat, annak azonban már semmi köze sem lesz
a Nyugathoz, azaz nagyjából annyi, mint a Frank birodalomnak a Rómaihoz.
A Nyugat bukása után a káoszból kinőhet egy új, már nem
germán, vagy kaukázusi alapú civilizáció. De ez már nem a mi
mostani Nyugatunk lesz.
Az általunk
ismert Nyugat ugyanis alapvetően keresztény és fehér. Ez nem
valamiféle fajelméleti, rasszista, netalántán náci indíttatású
kijelentés, hanem ténymegállapítás. A Nyugat, ha elveszti
keresztény alapjait és egy alapvetően más bőrszínű és elsősorban
más kultúrájú lakossággal bruttósítja fel magát, akkor
ennek a más kultúrájú és arányaiban egyre nagyobb tömegű
lakosságnak természetes igénye, mondhatnók joga, hogy átalakítsa
a Nyugatot saját hasonlatosságára. Ez az átalakulás már
elindult. Ezt a Nyugat, az átlagember persze nem akarja hagyni.
Nem akar muzulmán lenni és nem akar feketék, pakisztániak vagy
kínaiak között lakni. Nem azért, mert rasszista vagy kirekesztő,
hanem mert a saját kultúrájában érzi magát jól és biztonságban.
Azt hisszük,
hogy a sokszínű tömegben az emberek feloldódnak és másodlagossá
válik nemzeti, faji vagy vallási identitásuk. Ez talán a
multi-kulturális társadalomnak mint ideológiának a legnagyobb
tévedése. Ha ezek a tömegek elvesztik identitásukat, akkor
kialakítanak más álidentitást. Ezért mennek ma középosztálybeli
fehér szülők gyerekei harcolni az ISIS zászlaja alatt hithű
muzulmánként, vagy ezért törnek ki egyre gyakrabban értelmezhetetlen
és megállíthatatlan lázadások, fosztogatások a Nyugat nagyvárosaiban.
Akár Párizsban vagy Londonban is.
Az identitását
vesztett társadalom felaprózódik, és vagy visszatér szűkebb
azonosságához, vagy kialakít egy új, legtöbbször terméketlen
álidentitást. A skót, katalán, baszk, vallon vagy éppen legújabban
a velencei függetlenedési kísérletek az egykori függetlenséghez
való visszatérést jelenítik meg, mely törekvések legalább
rendelkeznek valamiféle valós történeti, kulturális alappal.
Az álidentitások,
a különböző szekták, keleti vallások, internacionalista
mozgalmak, sőt akár munkakörök vagy hobbik alapján összeálló
csoportok, melyek már nem népük, nemzetük vagy akár civilizációjuk
érdekeit tekintik elsődlegesnek, hanem szűk csoportérdekeiket,
a társadalmak végletes felaprózódását jelentik.
Példaként
hozhatjuk a banki munkatársat, aki a különböző tréningek hatására
meggyőződéssel állítja, hogy fontosabb a bank érdeke –
mert a bankrendszer tartja mozgásban a pénzt –, mint az, hogy
adott esetben milliók vesztik el a tetőt a fejük felől.
Vagy az idős néniket,
akik házról házra járnak és világkormányt, valamint Jehova
eljövetelét hirdetik, vagy éppen a gonoszt kötözik 24 órán
keresztül, ahelyett, hogy rántott húst sütnének az unokának.
És végül a vallási meggyőződésből harcba induló fiatal,
aki London külvárosából egyenesen Aleppóba megy, hogy a dzsihádisták
oldalán vágjon le fejeket, vagy Izraelbe katonának palesztint lőni.
A felaprózódott
társadalom, mely elvileg szabadságban él, egészen különös
eseményeket produkál. A 2013-as angliai fosztogatássorozat
mutatta meg, hogy ez az identitását vesztett társadalom
mennyire képtelen új identitást adni a betelepült színes bőrű
lakosságnak, sőt az is kiderült, hogy a fiatalok sokasága bőrszíntől
függetlenül is képes csatlakozni hasonló zavargásokhoz.
Szociológiai
tanulmányok az utóbbi jelenséget szeretik azzal magyarázni,
hogy egyre szélesebbre nyílik a jóléti olló, és a szegénységbe
süllyedő alsó szárat elsősorban a színes bőrű lakosság
adja, ennek következtében természetes, hogy ők vesznek részt
a lázadásokban és fosztogatásokban.
Van igazság a
fenti tanulmányok megállapításaiban, de sajnos ez csak a felszín.
A mélyben a végletesen fragmentálódott társadalmat, és egy
széteső félben lévő civilizációt találunk.
A széttöredezett
társadalom, nép, nemzet pedig képtelen az egységes érdek
felismerésére. Képtelen megállapodásra jutni a legfontosabb kérdésekben
és ezért inkább intézményesíti a tehetetlenséget. Lásd Európai
Unió és intézményei.
Ezt a
tehetetlenséget állandósítja a szakértelmiség, mely eszközévé
vált a sokféle érdek között lavírozó és hatalmát éppen
ebben a széteső közegben stabilizáló rétegnek. A szakértelmiség
problémája, hogy a saját szűk területén mérvadóvá lett
szakember képtelen a teljes érdeket szemlélni. Ugyanakkor a számtalan
egymással sokszor ellentétes szakvéleményből és vélekedésből
leginkább azok erősödnek fel, azok jutnak el a közvéleményhez,
melyek az esetleges egység ellen munkálnak. Ezt a felerősítést
természetesen azok pénzelik, azok adnak teret ezen véleményeknek,
például médiabirodalmaik segítségével, akik érdekeltek a szétforgácsolódó
társadalom fenntartásában. Vagyis ellenérdekeltek, hogy
valamiféle egységes irány alakuljon ki.
Ezzel a pénz-
és nyilvánosságtámogatással aztán persze azok a szakemberek
lesznek ismertek, azok válnak mérvadóvá, akik a felaprózódást
segítik elő, még akkor is, ha abban az egy kérdésben, melyben
véleményüket éppen kifejtik, „szakmailag” igazuk is van. A
szakmák betokosodása, a szakterületek kiparcellázása nem mai
jelenség.
Az így
betokosodott és tehetetlen szakértelmiség, egy betokosodott és
tehetetlen közigazgatást hoz létre, melynek eredménye a
tehetetlen állam. Ez sem új jelenség, Németh László már
1934-ben megírta: Bizonyára szép, ha az emberek aggódnak, aggályoskodnak,
mielőtt elkezdenek valamit. De ha az aggály csak búvóhely,
ahová a cselekvés elől el kell rejtőzni, az már nem szép, sőt
szomorú, mint ahogy szomorú a béna kéz, amely matat a tárgyon
és nem tudja megfogni. Sajnos, ma nálunk csaknem minden indítvány
fölött ilyesféle matatás kezdődik… (1934)
Világosan kell
lássuk, hogy ez a folyamat nem új, nem az elmúlt néhány évtized
eredménye, hanem egy jó évszázados jelenség, mely most jutott
kritikus szakaszba. Most fenyegeti a Nyugatot először, hogy
tehetetlensége következményeként elveszíti technológiai fölényét.
Kína, Japán, India, Brazília, Oroszország ott lihegnek a
Nyugat nyakába, és ugyan még megvan az előnyünk, de meddig?
A gazdasági erőtér
átrendeződése – hogy minden valószínűség szerint néhány
éven belül már Kína lesz a világ legnagyobb gazdasági
szereplője, hogy a dollár alapú elszámolásokat egyre
gyakrabban veszik át más viszonyrendszerek, hogy ezáltal a
Nyugat meghatározó erőközpontjai elvesztik a minősítés jogát
– a Nyugatot másodrendű gazdasági és pénzügyi központtá
teheti.
A pénzügyi
rendszer irányításának elvesztése a Nyugatot másodrendű,
lecsúszó hatalommá teheti. A XXI. században a Nyugat lehet a
világ beteg embere.
Amennyiben ez
bekövetkezik, semmilyen más lehetősége sem marad az Egyesült
Államoknak, mint hogy megpróbálja felhasználni katonai fölényét.
A 2001. szeptember 11. utáni új korszak egyik legfontosabb újítása,
hogy az USA közvetlen, de lényegében perspektíva nélküli
katonai akciókba kezdett. Ezek kiterjesztése éppen most van
folyamatban. Ezek az akciók még csak előkészítik az esetleges
nagyobb volumenű háborút, bár az sem zárható ki, hogy a lecsúszás
eredményeként sok kisebb, de hosszan elnyúló konfliktusra számíthatunk.
Barack Obama bejelentette, hogy 3 év alatt készülnek megtörni
az Iszlám Állam hatalmát. Azt az Iszlám Államot, mely kizárólag
mudzsahedin harcosokból áll. Nincs közigazgatása, és lényegében
társadalma sincs. Az Iszlám Állam egy horda. Az Amerikai Egyesült
Államok pedig három év alatt akar felszámolni egy hordát, miközben
a Szaddam Husszein nevével fémjelzett, meglehetősen szervezett
Irakot néhány hét alatt szétverte.
Az elveszett
ikertornyok helye még fáj a Nyugatnak. A szabad kereskedelem,
mely a Nyugat felemelkedésének, a kolonializmus, a világhódítás,
a technológiai előretörés és a szárnyaló gazdaság motorja
volt ma már, abban a formájában, amit az ikertornyok szimbolizáltak
nem hoz semmit, sőt veszélybe sodorja az egész Nyugatot. A
Nyugat kétségtelenül ezen a lábon is állt. Az elveszett végtag
helyén most fantomfájások jelentkeznek, melyek még elhitetik
az egész szervezettel, hogy az a láb még megvan, hogy azon csak
javítani kell, hogy csak a fájdalmat kell csillapítani és
akkor majd újra járhatunk, sőt szaladhatunk rajta. Pedig az a láb
már elveszett. A Nyugatnak most már valamiféle mankóra van szüksége.
De milyenre?
A fent leírt
okok, különösképpen a tehetetlenség és az identitásvesztés,
a végső bukás okai lehetnek. A lecsúszás biztosan felveti,
hogy a mostani rendszert, tehát a képviseletei demokráciát, a
lényegében szabályozatlan piacgazdaságot és a
multikulturalizmus felé törekvő liberális államot felváltsa
valami más. Ez a más legvalószínűbben valamiféle cezarizmus
lehet.
Ha ez a váltás
most következik be és a Nyugat rátalál, vagy kitermeli azokat
a karizmatikus vezetőket, akik képesek a fragmentált társadalmakat
összefogni, és ezek a vezetők a tehetetlenség helyett valamiféle
irányt képesek mutatni, akkor ez a cezarizmus egy hosszan kinyúló,
lassú lecsengésű aranykorrá változtathatja a XXI. századi
Nyugat történetét.
Ha az
uralomforma változása csak soká, egy végső összeomlás előtt
álló civilizációban következik be, akkor a cezarizmus véres,
erőszakos és pusztító lesz. Akkor a Nyugat haláltusája közben
sok népet, államot és emberek százmilliót nyomhatja agyon.
Magyarország
2010-ben és most 2014-ben is példát mutatott, hogy a széteső
társadalmat össze lehet fogni, és ez az összefogott társadalom,
ha kissé dülöngélve, kissé bizonytalanul is, de képes egy irányba
mozdulni. A magyar példa működőképessége, jövője, hogy képes-e
kibontakozni és Magyarországot sikeres országgá tenni, nem
csak a magyarság megmaradása miatt fontos.
Egy sikeres példa
felmutatása most fontosabb minden ideológiai, csoport-, vagy egyéni
érdeknél. Túlzásnak és fellengzősségnek tűnik, pedig nem
az. Ezen is múlhat a Nyugati civilizáció sorsa.
Csorja Gergely
|