2014.09.19.
Jelentős
béremelés az egészségügyben
300 milliárd forintot meghaladó fejlesztés történik egészségügyi
intézményeinkben
Több mint
egynegyedével nőtt az egészségügyi ágazatokban dolgozóknak
a bére, 400 helyszínen 300 milliárd forint értékben folynak
egészségügyi fejlesztések. Dr. Rétvári Bence, az Emberi
Erőforrások Minisztériuma parlamenti államtitkára: a
Rezidens Támogatási Program segítségével eddig több mint
1700 fiatal orvost és gyógyszerészt sikerült itthon tartani.
Miből tudják fedezni az orvosok, ápolók, rezidensek béremelését?
–Alapvetően a népegészségügyi termékadóból (NETA),
amelyből a bevezetése óta összesen több mint 52 milliárd
forint folyt be az államkasszába. Ennek köszönhetően sikerült
több lépcsőben megemelni 95 ezer orvos és ápoló fizetését.
2012-ben és 2013-ban összesen 75,7 milliárd forint többlet
forrást tudtunk erre a célra fordítani, így két év alatt a kórházakban
és szakrendelő intézetekben foglalkoztatottak bruttó keresete
átlagosan 27%-kal nőtt. Hasonlóra nem volt példa az elmúlt évtizedben.
Az orvoselvándorlás
mértékét mennyire sikerült csökkenteni?
– Az orvoselvándorlás mértékét leginkább a külföldi
munkavállaláshoz kért hatósági bizonyítványok száma alapján
tudjuk megállapítani. Az orvosok esetében az Európai Unióhoz
való csatlakozás óta először 2012-ben csökkent a kérelmezők
száma, 2013-ban a 2010. évinél is kevesebben kértek igazolást.
Fontos kiemelni, hogy ezek a számok tartalmazzák a magyar
egyetemeken végzett, hazájukba visszatérő orvosokat is. Az elvándorlási
szándékot talán leginkább az első alkalommal hatósági
bizonyítványt kérők száma jelzi. Ez az adat még jelentősebben,
közel 200 fővel, 28%-kal csökkent (2012-ben 694 fő, 2013-ban
495 fő). A 2013. első félévi és a 2014. első félévi
adatokat összehasonlítva elmondható, hogy az előző évhez képest
tovább csökkent a külföldi munkavállaláshoz hatósági
bizonyítványt kérő orvosok és ápolók száma, és az összes
kérelem szempontjából is csökkenés tapasztalható. A kormány
az egészségügyi dolgozók megtartását számos intézkedéssel
segítette: ilyen lépés volt a meginduló bérrendezés, az
ingyenessé vált kötelező továbbképzés, hogy egyszerűsödött
a szakorvosképzésbe való belépés és átalakult az egészségügyi
szakképzés rendszere. A rezidensek számára ösztöndíjakat
hirdettünk. A szakorvosjelöltek számára elérhető
Markusovszky -ösztöndíj és a szakgyógyszerész jelöltek számára
kiírt Than Károly- ösztöndíj havi 100 ezer forint, a csecsemő-
és gyermekgyógyászat szakorvosjelölteket célzó Méhes Károly
-ösztöndíj, illetve az oxyológia és sürgősségi orvostan
szakorvosjelöltek számára meghirdetett Gábor Aurél -ösztöndíj
havi 200 ezer Ft plusz jövedelmet jelent a fiatal pályakezdők
számára. A Rezidens Támogatási Program segítségével eddig több
mint 1700 fiatal orvost és gyógyszerészt sikerült itthon
tartani. Van még mit tennünk, de látható, hogy a folyamatok
kedvező képet mutatnak.
Konzultáltak a
programmal kapcsolatban a Magyar Rezidens Szövetséggel?
–Természetesen, hiszen a szakmai, érdekképviseleti
szervezeteket fontos partnernek tekinti a kormány. A migráció
veszélye leginkább a fiatal orvosokat érinti, ezért a rezidens
szövetség képviselőivel az elmúlt években több ízben is tárgyalásokat
folytattunk, és ezeken mindig előremutató és továbbgondolásra
érdemes gondolatok fogalmazódtak meg.
Egy felmérés azt mutatja: az orvosok és a társadalom
többi tagja egyetért abban, hogy a hálapénz minden formájának
elfogadása és adása büntethető legyen. De ki ellenőrzi azt,
hogy elfogadja-e valaki a hálapénzt?
– A hálapénz jelenség nagyon komoly, igen összetett és
alapos átgondolást igénylő problémája a magyar egészségügynek,
ennek megfelelően a megszüntetéséhez is átgondolt, hosszú távú
stratégiára ,és megalapozott lépésekre van szükség. Ennek
egy része a jogi környezet pontosítása, aminek a szakmai előkészítése
már folyik a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumban.
Természetesen a kérdésnek van pénzügyi, szakmai és emberi
aspektusa is, nekünk azon kell dolgoznunk, hogy e területeken is
olyan körülményeket teremtsünk, amelyek elvezetnek a hálapénz-rendszer
megszűnéséhez.
A munkakörülményeken is sikerül javítani?
– Igen, azt hiszem, e téren is van mire büszkének lennünk:
300 milliárd forintot meghaladó fejlesztés történt és történik
egészségügyi intézményeinkben, közel 400 uniós fejlesztési
program zajlik országszerte, soha ilyen mértékű fejlesztés
nem történt még az egészségügyben. 2009-hez képest idén
26%-kal több pénz jut az alapellátásra. Az Országos Mentőszolgálat
2010 után 120 új járművet kapott, a második ütemben érkező
178 jármű nagy része is már átadásra került, 22 új mentőállomás
épül, 60 pedig korszerűsödik. Mindezek az eredmények nagyban
hozzájárulnak az egészségügyben dolgozók munkakörülményeinek
javulásához.
Több kórházigazgató panaszkodik, hogy a Közép-magyarországi
Régióba nem érkezik annyi pénz, mint vidékre. Ez megfelel a
valóságnak?
– Amennyiben az uniós pályázati pénzekre gondolnak,
akkor igen. Az Európai Unió egyik célkitűzése a tagállamok
és régiók közötti egyenlőtlenségek mérséklése, ennek a
szempontnak rendelik alá a fejlesztésre fordítható pénzek
elosztását is. A fejlesztési támogatások feltételrendszeréből
fakadóan a többi magyarországi régiónál fejlettebb Közép-Magyarországi
régiónak szűkösebbek a pályázati lehetőségei. Természetesen
folyamatosan keressük a megoldást, hogyan tudnánk további forrásokat
bevonni a fejlesztésekbe. Fontosnak tartom ugyanakkor kiemelni,
hogy a biztonságos működéshez, vagy éppen a bérfejlesztéshez
szükséges forrásokat e régió intézményei is megkapják, éppen
úgy, mint a többi régió intézményei.
Vannak olyan helyek, ahol a háziorvosi praxis nem betöltött.
Ezt a problémát hogyan szeretnék orvosolni?
– Sajnos ez a probléma évtizedek óta létezik a háziorvosi
ellátásban. Idén az alapellátás finanszírozása fejlesztésének
egyik új eleme a régóta betöltetlen háziorvosi praxisokban
való letelepedés támogatása. Erre a célra 500 millió
forintos keretet különítettünk el, a pályázó orvosok 6-10
millió forintos támogatást kaphatnak. Reméljük, hogy ez a két
kezdeményezés – az alapellátás fejlesztésére tett erőfeszítéseinkkel
kiegészülve – képes lesz érdemben javítani a helyzetet, és
orvosolni a problémát.
A következő témánk: a kormány évente 50 millió
forintot biztosít a telefonos lelkisegítő-szolgálatok szakmai
és pénzügyi támogatására. Végeztek arra vonatkozólag fölmérést,
hogy mennyien veszik igénybe a telefonos lelkisegítő-szolgálatokat?
– Telefonon számos társadalmi szervezet nyújt szolgáltatást
az arra rászorulóknak. Van országos lefedettségű hálózat
is, amelynek fő profilja az öngyilkosság-megelőzés, a krízisintervenció,
a mentális prevenciós tanácsadás. Van, amelyik szolgálat által
direktben a gyermekek kerülnek „megszólításra”, van, ahol
az idősek és van ahol a kábítószer problémával küzdők
kaphatnak segítséget általában a nap 24 órájában. Pontos számadatot
nehéz mondani, mert a telefonáló anonimitása alapja a segítéshez
szükséges bizalomnak, ezért a szolgálatok speciális belső
statisztikája a mérvadó. Azt mondhatjuk, hogy éves szinten közel
300 000 fogadott hívást mutatnak az adatok. Természetesen a hívás
kezdeményezések száma ennél jóval több
Ezt a szolgáltatásnyújtás önkéntesek végzik. Az ő
képzésükre fordítják az említett összeg egy bizonyos hányadát?
– Az önkéntes munka alapját képezi a munkának a 90 százalékban
civil szervezetek által működtetett szolgálatoknál. A Magyar
Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségénél működő
20 tagszolgálatnál például közel 550 önkéntesről beszélünk.
Nagyon fontos kérdés tehát az önkéntesek képzése. Először
is akárki nem is ülhet be a telefon mögé, csak alkalmassági
vizsgálat után, egy alapos vizsgával záruló elméleti és
gyakorlati képzésre épülő képzést követően. Ezután
a munka szerves részét képezi a szupervízió és az
esetmegbeszélések, ami egy rendszeres képzésnek is felfogható.
Vannak ezen kívül országos és regionális találkozók, ahol
neves szaktekintélyek továbbképzést is nyújtanak. Összességében
azt mondhatjuk, hogy a segítő a személyiségével dolgozik,
amit folyamatosan karban kell tartani, így a képzés is
folyamatos.
Elérték, hogy a telefonos lelkisegély-szolgálatok részére
jelentősen csökkenjenek a telefonos kiadások?
– A kormány fontosnak tartja az ellátási lánc első lépcsőjét,
így támogatja a szolgálatok működését.
Köztudott, hogy a hívó félnek ingyenes a szolgáltatás,
így a hívott fél, azaz a szolgálat fizeti ki a telefonszámlát.
Éves szinten súlyos milliókról beszélünk. Ezért hoztunk létre
az EMMI által koordinált munkacsoportot, amelynek tagja a
Nemzeti Média és Hírközlési Biztos, a lelki elsősegély
szolgálatok és a koncessziós társaságok is. Fontos
megjegyezni, hogy olyan példaértékű együttműködésről van
szó, amelynek nyertesei a segítségre szoruló polgárok! Ezért
is volt lehetséges, amiben mindenki egyetértett, hogy ahol
lehet, csökkentsük a kiadásokat, s egy NMHH rendelet eredményeképpen
a percdíjak maximalizálásra kerültek. Hosszú távú célok között
felvetődött, hogy lenne a jó, ha azt is el lehetne érni, hogy
a segítséget nyújtó szolgálatokra telefonköltség ne terhelődjön.
Medveczky Attila
|