vissza a főoldalra

 

 

 2014.09.26. 

A magyar dráma napja

1883. szeptember 21-én mutatták be Madách Imre Az ember tragédiája című művét. 1986 óta ezen a napon ünnepeljük a magyar drámát. Csurka István a Magyar Fórum alapítója, egyben a magyar drámairodalom meghatározó alakja. Csurka drámái ma már klasszikusnak számítanak, és a hosszú cezúra után újra játszhatóak. Persze nem mind. Még ma is van két drámája, melyet Magyarországon kőszínház biztosan nem tűz műsorra.

A magyar dráma napja – az alapító személyén túl – azért is fontos témája az újságnak, mert ezen a területen zajlik egy sajátos harc, vagy inkább iszapbirkózás, melynek nyomai, a nyilvánosság előtt is megjelenő nyomai a mai magyar valóság lenyomatának is felfoghatóak.

A magyar kultúra mindig is a periférián mozgott. A nyugati kultúra részeként, a Nyugat nagy központjaiban kialakult fősodor közepe felé igyekezett, miközben saját magyar sodrásában hatalmas értékek jöttek létre. A lendületet ennek a magyar, kisebb, néha lassabb sodrásnak ugyan gyakran a fősodor adta, de egyediséget még a fősodorban érvényesülni képes nagyjaink is a nehezebben érthető, nyersebb, öntörvényű magyar kultúrából nyertek.

Emiatt (is) tartóssá vált a magyar kulturális élet kettétagoltsága. Az egyik rész némi spéttel, az eredeti minőségétől messze, de a fősodort próbálja mindenben utánozni. Magát tekinti haladónak, nemzetközinek és természetesen egyedül értékesnek, ugyanakkor a másik oldalt elmaradottnak, mucsainak és tehetségtelennek bélyegzi.

A másik rész ezt a nyugati részsikereket magának tudható minősítőkkel megerősített részt a magyar kultúrától idegennek, affektálónak, öncélúnak, kontraszelektáltnak és legtöbbször tehetségtelennek látja. Továbbá úgy érzi, hogy régóta és programszerűen elnyomásban él, elnyomói pedig a magukat haladónak és befogadónak minősítők.

Nem rejtem véka alá, hogy mi az utóbbi résszel értünk egyet, oda tartozónak látjuk magunkat. Az elmúlt néhány évben – évtizedek óta először – bár rendkívül lassan és részterületeket érintve, de megindult valamiféle változás. A magyar népi kultúra előtérbe került és a nyugati, európai, egyetemes kultúra értékei mellett, vagy inkább azokkal együtt a tűrt kategóriából támogatottá vált.

Ez a megmutatkozás, ez az állam általi támogatás a magyar színházi életben óriási perpatvart eredményezett. A másik oldal komoly érdeksérelemnek látja, hogy néhány, hangsúlyozottan néhány színház a nemzeti értékek, a magyar kultúra, azon belül a magyar népi kultúra iránt elkötelezett ember vezetése alá került.

A magyar drámáról a következő oldalakon olvasható fontos véleményeket eredetileg a Havi Magyar Fórumba terveztem. A szeptemberi Havi Fórumból akartunk egy drámával foglalkozó tematikus számot készíteni. Ennek megfelelően kerestünk fel színházi embereket, hogy írják meg véleményüket a mai magyar drámáról. Felkérésemnek Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója is eleget tett és megtisztelt minket egy esszével. Ez az esszé kikívánkozik a kisebb példányszámú havi újságból és megítélésem szerint inkább az országosan elérhető hetilapba való. Így eredeti tervünket átalakítva egy néhány lapos, de talán annál tartalmasabb mellékletben tárgyaljuk a magyar dráma helyzetét.

 

Csorja Gergely