2014.09.26.
Vidnyánszky
Attila : Mai kor, mai társak, mai drámák
Gondolatok diagnózisról, terápiáról, avagy színházaink
harc-poétikája
Ma, a színházhoz
elméleti síkon közelíteni majdnem ugyanaz, mint a közéletet
gyakorlati síkon színháziasítani, legalábbis Magyarországon,
és vele együtt a magyarlakta Kárpát-medencében. Értékrendek
vagy annak látszó erőterek egymásnak feszülései, itt-ott átfedései
határozzák meg azt a jelenséget, amit kortárs drámának, kortárs
színháznak nevezünk. Tudjuk, ez minden korban így volt, a kultúrtörténet
már régóta használ fel ellentétes erőkből eredő pozitív
energiákat. A kortárs magyar drámával sem történik ez másként,
ám a felmerülő értékrendbeli különbségek olyannyira
profanizálódtak, hogy – miközben az árkok egyre inkább mélyülnek
– a tiszta esztétikum által hordozott hullámvölgyek és hullámhegyek
némely esetben veszélyes szakadékoknak, illetve kopár, terméketlen
hegycsúcsoknak tűnnek a politikai hovatartozás talmi fényének
tükrében. Pedig az egységes világot jelentő deszkák úgy
testesítik meg a „valóságot”, vagy az éppen attól
elrugaszkodónak tűnő fantáziát, mint az utóbbi kétszáz
esztendőben mindig is. A színház a maga valóságát,
ugyanakkor valódi igazságát játssza, sőt éli, hisz minden létezik
ami elképzelhető, minden, amit reális környezetünk
visszateremtéseként élünk meg a teátrumban.
A kortárs magyar
drámaírók, mindennek tudatában – de egyben megfeledkezve is
erről – teszik le műveiket a közösség asztalára. Számukra
a „szűzi gondolat”, és annak tiszta kibontása kell hogy
jelentse ugyanis a pillanatnyi igazságot, hihető teljességet.
Mert léteznek bizonyos ismérvek, melyek egy író számára sem
megkerülhetőek. Ezek pedig: az alapgondolat (miről is szól a
darab?), a motívum (hogyan szól valamiről a darab?), a jelek
szimbólumrendszere, és az ezek mentén kialakuló dramaturgia,
„mondanivaló”, szándék. S itt elérkeztünk addig a pontig,
ahol a színházművészet zeneisége párosul a színházi szakma
szándék által előírt jelentéstanával. Mire reflektál egy
mai magyar kortárs dráma? Sokak szerint, főként a mi „valóságunkra”,
felmutatván azt a tükröt, melybe belenézvén megláthatjuk,
hovatovább, bőrünkön érezve, újraélhetjük egyes szörnyű,
elborzasztó, vagy a mélyben álnokul megbúvó, de a jövőre nézvést
annál kártékonyabb folyamatainkat. Hisz egy távolról sem tökéletes
társadalom mindig hálás lehet annak, aki mindannyiunk kórtörténeti
látleletét – jobbító szándékkal – az orrunk elé tartja.
Ebbe persze óhatatlanul beletartozik az is, hogy a diagnózist
felmutató, és az azt olvasni kényszerülő ember ugyanaz a személy.
Nincs ebben semmi, a saját hibáinkkal szembesülni a
legnehezebb, legnemesebb feladat. De vonatkozik ez az egész
nemzettestre is. Erős az a nép, amely önmagát fentről látni,
és láttatni képes. Ilyenkor a színház túlmutat önmagán, és
olyan szempontokat is felvállal, amilyenek csak a váteszi szférákban
léteznek. Európai, nagy kultúrnemzetek igyekeznek úgy helytállni
ma a világban, hogy valódi arcukat művészi eszközökkel, „jótékonyan”
eltorzítva maradhassanak önmaguk hű tükörképei. Vajon mi,
egyedül, Európa közepén, képesek vagyunk erre? Képesek
akarunk lenni erre? Képesek akarunk lenni az öniróniára, felvállalva
azt a tényt, hogy a mai művészeti-erkölcsi rend úgy viszonyul
a közelmúlthoz, ahogy Picasso, szarvait a fenekén hordó bikája
viszonyul egy élethű bikaportréhoz? Ez az önismereti lecke
minden bizonnyal kikerülhetetlen, ha másért nem, azért, mert a
régi szabványok már régen feloldódtak egy logikusan következő
esztétikai világrendben. Azt, hogy az milyen (lesz), ma jobbára
még csak kérdésekkel tudjuk megválaszolni. Ám ugyanezen
folyamat vizsgálódás céljából történő lefagyasztása, még
ha lehetséges is, egyáltalán nem célszerű, hisz még jobban
eltorzítja a már így is poszt-posztmodernbe, hiperabszurdba,
vagy ultranaturálisba borított művészi alapállást,
alapelvet.
A kortárs magyar
dráma, véleményem szerint, ilyen meggondolásból kialakított
jegyekkel (is) tarkított. S itt még nem beszéltünk a szöveg,
és a vizuális tér kapcsolatáról, mely kompozíciós szempontból
alapvetően meghatározza egy-egy darab jelentéstanát, s ebből
fakadó szándékát. Max Frisch írja: „A színpadszerűség
diagnózisa: az, amit látok, és az, amit hallok, kapcsolatban
van-e egymással?” Naivnak tűnő kérdés, ezért hozzátenném:
milyen kapcsolatban? Mert a drámai szöveg születésének mikéntje
távolról sem egyértelmű. A szöveg alakítható önállóan,
megelőzve a darab színpadra állítását, de születhet akár
egy időben is a rendezéssel, színészek szövegrögtönzéseinek
alapján. És megtörténhet, hogy egyáltalán nincs szöveg,
illetve ha van, csak annyira van, amennyire arányos részt tud vállalni
egy mindent egybefogó, hatalmas összművészeti ellenpontban.
Recept nincs, minden az ösztönösen kialakított, arra a
pillanatra vonatkozó formarendszeren múlik. Talán ez maga a Költői
Színház, amelyben én is hiszek, a helyenként hatalmas dióvá
duzzasztott „összérzékszervi” mű, a szimultán csodák
kavalkádja, mely az olvasott, hallgatott és mondható-énekelhető
vers igényével, a zene nagy, polifon megmozdulásainak formai
eszköztárából építkezve teremti meg a látványt, gyakran
egyetlenegy, óriási gesztussal. A kortárs dráma díszesen felöltöztetett
szellemképe az ilyen színpadi megfogalmazás, miközben maga a
szövegtest, olykor alázatosan a rá épülő, őt megfogalmazó,
láttató, színpadi víziót táplálja. Ugyanakkor úgy
gondolom, hogy a szöveg, a nyelvi dimenzió, a megfogalmazható
ars poetica, sosem lehet túl kevés, vagy túl sok, mert attól
erősebb, hogy mérni lehessen. Egyszerűen alkalmazkodik a rendezői
elképzelésekhez.
A népi hagyományokból,
valódi, ősi rítusokból születő kortárs színházművészet,
az elmúlt huszonöt év alatt mintha visszafiatalodott volna,
holott harminc évvel ezelőtt még alig létezett: ma, ösztönös
bátorsággal azonosul a primer gondolat erejével, és határozottan
használja azokat a formaelemeket, melyek bizton támasztják alá
a tradíciót a jövővel összekötő hidat. Táncszínház, mozgásszínház,
rituális színház. Persze, ezek alapvetően különböznek, de közös
bennük a nem verbális kommunikáció. Sajnos a rítus, a szakrális
játék hétköznapivá tétele, már eleve ellentmondásos
folyamat, de színházi nyelvezete, zeneisége predesztinálja azt
egy Ady Endre-i értelemben vett értékőrzésre. S nem mellékes
az sem, hogy az önmagunkhoz való állandó visszatérésen túl,
a túlélésünket biztosító nevelési szándék, és a mindig
nullpontról történő újraindulás lehetősége rejlik benne.
Természetesen léteznek nagy műgonddal megírt, álhagyományos
művek, melyeknek, még ha szándékuk ugyanaz is, nem bírnak
azzal a keresetlen egyszerűséggel, amellyel akár még egy
„hagyománymentes” darab is rendelkezik olykor. Ebből is látszik,
nem a választott színházi nyelv, de a választott témához
vezető legillőbb (olykor legrövidebb út) az, mely szentesítheti
a mű dramaturgiáját, művészi eszköztárát, s ilyenformán
hitvallását is. Fölöttébb fontos tehát a témaválasztás,
hisz az, amiről beszélünk egy darab során, olyan prizmát tart
a szemünk elé, melyen keresztül az egészet ilyen vagy olyan fénytörésben
láthatjuk.
Ne feledjük: a színházi
élmény maga a valóság, akkor, amikor közönségként
megtapasztaljuk azt. Viszont a nyelv szituációkba történő ágyazása
nem egyenlíthető ki az utcai megszólalások szituációkként
való megélésével, ugyanis a szakrális térben (mely nem feltétlenül
tömjénillatáról ismerszik fel) leképzésekkel, modellezésekkel
szembesülünk, melyek, még ha közvetlenül a realitás talaja fölött
lebegnek is, már az imagináció, a költészet világába
tartoznak. Ezért a sokszor hangoztatott „légy az, aki vagy”
testközeli, és nem is kompromisszummentes önértékelése talán
felcserélhető lenne a „légy az, aki szeretnél lenni”
perspektívájával. (Hogy ki milyen szeretne lenni, nagy kérdés,
de nagy általánosságban, önmagánál rosszabb, sosem).
Célom, célunk
pedig az, hogy a Nemzeti Színházban bemutatott kortárs dráma
mint a társadalom orra előtt felmutatott diagnózis, egyúttal
terápia is legyen, mellyel bajos dolgainkat megfelelően, illő,
vagy ha kell, kemény szókkal és gesztusokkal, de erőnk tudatában
jó szándékkal, és gyengéden kezeljük.
|