2015.04.03.
Textilbe
szőtt szavak
A kárpitszövés művészete munka és meditáció
Bényi Eszter kárpitművész
Budapesten született. 1971 és 1973 között az Iparművészeti Vállalat
Szövő -, majd Gobelinszövő műhelyében dolgozott. 1977-ben
diplomázott a Magyar Iparművészeti Főiskola falikárpit- és
szőnyegtervező szakán. Mesterei: Szilvitzky Margit, Eigel István,
Plesnivy Károly. 1983–1996 –ig a szombathelyi központú Lakástextil
Vállalat tervezője. Tagja a Magyar Alkotóművészek Országos
Egyesületének, a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetségének,
a Kulturális Alapítvány a Textilművészetért-nek, a Magyar Kárpitművészek
Egyesületének.
Díjak :
„Kárpit határok nélkül” 46 alkotóval, XIV. Fal-, és Tértextil
Biennále fődíja (1996), Győri Grabo Kft. Pályázatának I. díja
(1997), Kulturális Alapítvány a Textilművészetért díja a XV.
Magyar Textilbiennálén a Mill’art csoport tagjaként
(1998), X. Veszprém – Bakony – Balaton Képző- és Iparművészeti
Kiállításon a HM Honvéd Kulturális Szolgáltató KHT díja
(2002), A Danubius Hotels Group díja, Keszthely (2006), „Személyes
közügyek” MAK és a Magyar Írószövetség pályázatának II.
díja (2006), „Szeretethimnusz
2008”
a Jubileumi X. Kortárs Egyházművészeti Kiállítás III. díja
a hatvani Moldvay Győző Galériában (2008), „Párbeszéd”
Kortárs Képző-és iparművészeti szakrális kiállítás, Kékkő
(Szlovákia), a Szent Kristóf Művésztelep Alapítvány díja
(2012), „Duna –limes” – a Magyar Kárpitművészek Egyesületének
közös gobelinje, EMMI fődíja (2013), „Magyar Tájak” XXI.
Országos Tájkép Biennálé, a Hatvani Galéria és a
Grassalkovich Művelődési Ház díja – bronz diploma (2014).
Egyéni kiállítások:
Hotel Thermál, Hévíz (1980), Ceglédi Kórház, Cegléd (1982),
Művelődési Központ, Dunaújváros (1983), Budapest Galéria,
Budapest (1984), Művelődési Ház, Szolnok (1985), Kuny Domonkos
Múzeum, Tata (1986), Iskola Galéria, Csepel (1987), Művelődési
Központ, Zalaegerszeg (1990), Olasz- Magyar kultúra Intézete,
Bologna, Olaszország (1990), Magyar Intézet, Helsinki, Finnország
(1992), Hőerőmű, Gyöngyösvisonta (1993), CWAG Büro Irodaház,
Budapest (1996), Tóparti Galéria, Révfülöp (1997),
„Fonal-rajz” Karinthy Szalon, Budapest (2001), Bocskai Galéria,
Budapest (2003), Scheffer Galéria, Budapest (2006), Óbudai Művelődési
Központ, Budapest (2007), Újbuda Galéria, Budapest (2008),
Tatai Művelődési Ház, Tata (2008), Pásztói Múzeum, Pásztó
(2008), Gödi Kultúrotthon, Göd (2009), Újpest Galéria,
Budapest (2009), Morvai Győző Galéria, Hatvan (2010), Jászberény
(2011), Székesfehérvár (2012), Újbuda Kulturális Intézet
(2013), Csepel Galéria /Kiss Katalinnal, Málik Irénnel és Rónai
Évával / (2014), Józsefvárosi Galéria (2015).
Jelentős külföldi
kiállítások : Eisenstadt (Ausztria) Milan, Bologna
(Olaszország) Hannover, Frankfurt, Berlin (Németország),
Pozsony (Szlovákia), Helsinki (Finnország), Marosvásárhely
(Románia).
Március 28-áig tekinthető meg a Józsefvárosi Galériában
művésznő Levelek és álmok című kiállítása. Az elmúlt
évek alkotásait láthatjuk, vagy tematikus tárlatról beszélhetünk?
A kiállítás három fő téma köré csoportosul. Az elsőbe
a természeti ihletésű művek tartoznak. Hogyan születtek ezek
az alkotások?
–Életem eseményein túl olykor az olvasmányélmények is találkoznak
bennem egy-egy természeti képpel, s ez inspirálólag hat. Példa
erre Weöres Sándor „Alattad a föld, fölötted az ég, benned
a létra” gondolata, melyhez a toszkánai tájból merítettem a
formát. Szívesen olvasok filozófiai és pszichológiai témájú
könyveket, ezeken elgondolkodva néha megszületik egy ötlet,
amely alkotássá válhat, ha elég intenzív az élmény. Az
„Amint fenn, úgy lent” című művem a Sástó tükröződését
ábrázolja, ugyanakkor találkozik Hermész Triszmegisztosz filozófiájával.
Vagyis az égi eszmények a földön is megvalósulnak. Más szóval,
a szellemi, az immateriális az általunk ismert világban, a matériában
tükröződik. A tájak számomra mindig rejtenek valami mást is.
Ezért nem „csak” természeti képekről van szó.
Egy-egy munka előtt szokott meditálni is?
-A szó hagyományos értelmében véve, nem. Nekem a munka maga a meditáció.
A szövés akkor nem csak a technika ismeretét
jelenti?
–Egyáltalán nem. A szövés nagyon hosszú fizikai
munka, de az már főképpen a gyakorlati rész. Egy adott mű elkészítését
megelőzi a gondolat megszületése. Ezt a gondolatot a szövés közben
mindvégig meg kell őrizni. Hiszen, amint említettem, a szövés
ideje alatt alig látható valami a készülő műből.
Bibliai idézet Braille-írással
–Nem minden esetben. A japán-munkánknál viszont
igen. Az Imák I. született először, és az Imák II.
szintén az imatáblákat ábrázolja, rajta egy sárga jel, ami a
táblácska japán neve. Egy adott témának számos variációja
lehet. Az „írásos” gobelineknél is hasonló a helyzet,
szinte egyik „szülte” a másikat. A „Belső fények”címűnél
a Braille-írás szabályait követve gombokat tettem föl a szövetre,
s az írásjelekkel egy nagyon ismert szöveget jelenítettem meg A
kis hercegből: „Jól csak a szívével lát az ember. Ami
igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.” Ennek az előzménye,
hogy elmentem a Láthatatlan Kiállításra, ami egy különleges,
interaktív utazás egy láthatatlan világba, ahol teljes sötétségben
próbálhatunk meg eligazodni csupán a tapintás, a hangok és az
illatok nyomán. Ekkor értettem meg, milyen érzés az egyik legtöbb
információt adó érzékszervünk nélkül élni. Ezen a kiállításon
vakok vagy látássérültek kísértek el egy különleges útra.
Most készítek egy másik Braille-írásos munkát, amihez találtam
egy bibliai idézetet: „Ne a láthatóra, hanem a láthatatlanra
fordítsuk figyelmünket. Mert a látható mulandó, a láthatatlan
azonban örök. Nem lesz egyszerű a feladat, mert 260 gombot kell
a szövés után felvarrnom.
–Az Üzenet című
kárpitomon egy levélrészletet látható, melyet nagymamám írt
egy Barabás Miklós – akvarellt ábrázoló lapra 1948-ban
Budapestről az akkor a szicíliai Taorminában tartózkodó édesanyámnak.
Mindkettőjükre emlékezve szőttem ezt a munkát. A szöveg
nagyon humoros és érdekes, s az adott kor lenyomata. A Manna
levelei –sorozaton látható 60
ember írása. Édesanyám borítékokban gyűjtötte a számára
kedves leveleket, fotókat, s ezek alapján szeretette volna elkészíteni
emlékiratát. Sajnos erre már nem kerülhetett sor. Édesanyám
halála után arra gondoltam, hogy nem hagyhatom veszendőbe menni
ezeket az emlékeket. Bár édesanyám két könyvét is
megjelentettem, nem tartom magamat írónak. Ezért textilben örökítettem
meg a leveleket. Hónapokig gondolkodtam azon, hogy mely írásokat
válasszam ki. S az azokból kiemelt egy-egy szót, mondatot szőttem
bele ezekbe a textilekbe. Olyan emberek kézírását használtam
föl, akik szeretetteli kapcsolatban álltak édesanyámmal.
Azt kevesen tudják, hogy Gere Gizella kiválóan rajzolt.
Miért nem csinálhatott karriert?
–Azért, mert a családnak szentelte életét. Nem
csak rajzolt, hanem festett is. Férje Dr. Supka Géza régész,
író, újságíró, A Világ és a Literatura lapok főszerkesztője.
Hazánkban a Könyvnap kezdeményezője, elindítója. Nagymamám
az otthoni munkát végezte el, s nevelte két gyermekét. Bizonyára
tudott volna művészi karriert csinálni, ha másként dönt. Ma
már a nők inkább ki tudják harcolni maguknak, hogy a család
mellett művészettel is foglalkozzanak. Én is megpróbálom összeegyezetni
a családommal való törődést a munkámmal. Ez sokszor nem
egyszerű, de sem az alkotói munka, sem a gyermekeim, unokám nélkül
nem tudnék teljes ember lenni.
Édesanyja emlékének tiszteletére rendezték
meg 2012-ben Székesfehérvárott a Manna levelei című kiállítását.
Bizonyára nem véletlen, hogy a levelek mindkét kiállítás címében
szerepelnek.
–Igen, akkor is kiállítottam édesanyám leveleiből
készült szövött faliképeket. Felmenőim emlékének ápolását
kötelességemnek érzem. Ezért szüleim és nagyszüleim hagyatékát,
amennyiben erőmből telik, megpróbálom kiállításokon, könyvek
kiadásával minél több emberrel megismertetni.
Édesapja, Bényi László festő, művészeti író volt.
Azt gondolnánk, hogy már gyermekkorában elhatározta, követi
szülei pályáját. De kislányként mégsem így döntött. Miért?
–Azt gondoltam magamban, hogy a szüleim azt akarják,
én is művész legyek, ezért gyermeki dacból elutasítottam ezt
a pályát. Ennek ellenére titokban rajzolgattam, ám miután
rajzaim „lelepleződtek”, édesanyám elvitt Basilides Sándor
festő -és gobelintervezőhöz, akinek rajzkörében tanultam.
Majd megismertem Szenes Zsuzsa textiltervezőt. Az ő személyisége
és munkái annyira vonzottak, hogy úgy határoztam, mégis csak
a művészi pályát választom.
Basilides Sándor készítette föl a felvételire is?
–Nem, nála az alapokat sajátítottam el. A gimnázium
elvégzése után, két évet az Iparművészeti Vállalat Szövő
-, majd Gobelinszövő műhelyében töltöttem. Az első évben
az Iparművészeti Múzeum alagsorában lévő szövőüzemben
dolgoztam. Később átkerültem a gobelin-műhelybe, s ott
ismerkedtem meg az anyaggal, tanultam meg Rábai Jánosné Gigi nénitől
a hagyományos francia gobelinszövés technikát, a színkeverést,
s az elő-és utómunkálatokat. Az Iparművészeti Főiskolára
szándékoztam beiratkozni, s azt gondoltam, ha nem vesznek föl,
akkor a gobelin-műhelyben dolgozom tovább. A Dési Huber István
Képzőművész Körben készültem föl a felvételire.
Elsőre sikerült a felvételije?
–Az első felvételim nem sikerült, csak a második
próbálkozásra vettek fel a textil tanszék gobelin szakára. A
felvételi elbeszélgetés során politikai és művészettörténeti
témákat is felvetettek. Nem voltam tájékozott a politikai életben,
fogalmam sem volt az aktuális eseményekről – ezért nem
vettek föl.
Mikor szembesült azzal, hogy hosszú, türelmet igénylő
alkotói folyamat jellemzi a kárpitművészetet?
–Ez már akkor kiderült, mikor a gobelin-műhelyben
dolgoztam, és régi mintákat másolva tanultam szőni. Sosem
zavart az évekig tartó alkotói folyamat, mert ahhoz nagy a türelmem.
Nem a küzdelmes, hosszú munka jelentette számomra a nehézséget,
hanem hosszabb távon az anyagi és erkölcsi elismerés hiánya.
Bár ennek nagy előnye is van: a művészi szabadság. Így aztán
eldöntöttem: semmiképp sem adom fel ezt a hivatást. Édesapám
sokszor idézte Koszta Józsefet: „kenyni muszáj”. Én pedig
azt mondom: szőni muszáj.
Mekkora kihívást jelentett Supka Magdolna és Bényi László
gyermekeként alkotnia?
Diploma után a Lakástextil Vállalathoz került. Milyen
emlékeket őriz gyári tervező múltjából?
–Szívesen töltöttem el a vállalatnál majdnem 14
évet, annak ellenére, hogy ez a munka sok megalkuvással is járt.
Csak ritkán kaptunk lehetőséget arra, hogy magunk tervezhettünk
modern szőnyeget, lakástextilt. A kollektíva azonban jó volt,
egykori kollégáimmal ma is barátok vagyunk. A gyári tervezés
mellett is önálló munkákkal készültem kiállításokra, pályázatokra,
bár kevesebb idő jutott akkoriban ezekre.
Akkor milyen témák foglalkoztatták?
Modern, vagy hagyományos művésznek tartja magát?
–Ami a textil technikai részét illeti, a hagyományos
megoldásokat követem. A művészeti életet figyelve, érdeklődésem
egyaránt kiterjed a tradicionálisra és a modernre. Munkám során
azonban ez a megkülönböztetés nem jut eszembe. Tehát nem törekszem
arra, hogy mindenáron megfeleljek a mai divatos irányzatoknak,
hanem gondolataim kifejezését tartom fontosnak mindenfajta
tudatos stílusirányultság nélkül.
Medveczky Attila
|