2015.04.03.
Húszéves a Szent Angéla
A ferences értékrendet szeretnénk átadni diákjaink számára
Jubileumi gálával
ünnepelte február 28-án a Szent Angéla Ferences Általános
Iskola és Gimnázium fennállásának 20. évfordulóját. A zsúfolásig
megtelt tornacsarnokban a meghívott vendégek között volt Semjén
Zsolt miniszterelnök-helyettes, Varga Mihály nemzetgazdasági
miniszter, a kerület országgyűlési képviselője, Fr. Dobszay
Benedek, a Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány provinciálisa,
továbbá az iskola orsolyita és ferences alapítói: Bernik Rozália
nővér, Dr. Frajka Félix atya és P. Hegedűs Kolos. A jubileumi
ünnepséget követően Szalai Gábor László, a Szent Angéla
Ferences Általános Iskola és Gimnázium igazgatója örömmel
válaszolt kérdéseinkre.
Kérem, vázolja
föl az iskola történetét, hiszen régebben nem a ferencesek,
hanem az orsolyita nővérek voltak a fenntartók.
– Az orsolyita nővérek a rendszerváltást követően győri
központtal működtek. Majd a ferences rend indíttatására, az
1991. évi XXXII. törvény alapján visszaigényelték egykori
ingatlanukat, melynek visszaadására 1994. március 1-jén került
sor. Ezt követően a Szent Orsolya Rend a Ferences Renddel kötött
megállapodást az iskola működtetésére. Két évvel ezelőtt
merült fel (ami időközben meg is valósult), hogy az orsolyita
nővérek nemcsak fenntartói feladattal bízzák meg a
ferenceseket, hanem az épület tulajdonjogát is rájuk ruházzák.
Húsz évvel ezelőtt általános iskolaként indult a Szent Angéla,
majd 1998-ban alakult át az intézmény 12 évfolyamossá. Az
ehhez szükséges tantermeket az iskola jelentős átépítésekkel
biztosította. Folyamatosan vettük birtokba a Zivatar u. 6.
alatti 3 lakásos épületet, a következő évben a volt óvoda
épületét és 2001-ben az 5 lakásos Zivatar u. 8. alatti
ingatlant. A 2000–2001-es tanévben egy nagyméretű
tornacsarnokot építettünk, amely lehetővé tette a tanulók
tanítási órán kívüli sportolását is. Az infrastruktúra
fejlesztése mellett természetesen az oktatás színvonalassá tételére
is nagy hangsúlyt helyeztünk, így büszkén mondhatjuk, hogy a
kompetenciaméréseket, érettségi és felvételi eredményeket
alapul véve intézményünk az iskolák első 15%-ában foglal
helyet.
Az intézménynek vannak külföldi testvériskolái
is?
– Először egy würzburgi iskolával vettük fel a
kapcsolatot, később pedig a rend esztergomi iskoláján keresztül
az augsburgi St. Stephan Gymnasiummal. Az augsburgiak ugyanis, jó
tapasztalataikból kiindulva bővíteni kívánták magyarországi
partnerintézményeik körét. A program keretében évente 10-12
gimnazista diákunk tölthet el tíz napot Bajorországban, ahol
vendéglátó német családok fogadják be őket. Diákjaink idén
március 10-én tértek haza tanulmányi útjukról. Emellett egy
Nápoly környéki, ercolanói olasz iskolával is
cserekapcsolatot létesítettünk. Az olasz diákok áprilisban jönnek
hozzánk. A testvériskolák számát a jövőben egy norvég
iskolával szeretnénk növelni. Mindez nagyon hasznos a
nyelvtanulás szempontjából. Iskolánkban, a világ realitásainak
megfelelően, első idegen nyelvként legtöbben angolt tanulnak,
de sokan választják a német és az olasz nyelvet is. Nagy előnyünk,
hogy olasz és angol anyanyelvű tanárok is foglalkoznak tanulóinkkal.
Diákjaink lelkesedését mi sem mutatja jobban, mint hogy többen
heteket áldoznak arra nyári egyetem keretében, hogy olasz
nyelvtudásukat jobban elmélyítsék.
Fontosnak tartják, hogy a Szent Angélában tanulókat
ne csak oktassák, hanem neveljék is?
– A ferences értékrendet szeretnénk átadni diákjaink
számára. Ez magában foglalja azokat a fontos attitűdöket,
melyek Szent Ferenctől erednek. Ilyen a szociális érzékenység.
A gimnazistáknak kötelező 50 óra közösségi szolgálatot végezni
az érettségi előfeltételeként, ennek lehetőségét mi a
Magyar Máltai Szeretetszolgálattal közösen próbáljuk
megteremteni. Főleg szegényekkel, hajléktalanokkal kapcsolatos
munkákat végeznek tanulóink. Szent Ferenc nagyon szerette a
természetet – erre a legjobb bizonyíték Naphimnusza – és
ezért az osztályokkal a lelkigyakorlatok alkalmából a
magyarországi híres ferences központokba kirándulunk. A végzős
gimnazistákkal pedig felkeressük Szent Ferenc szülőhelyét,
Assisit.
A tehetséggondozás is lényeges terület?
– Természetesen; a gimnáziumi évek alatt a diákokban
kialakul, milyen hivatást szeretnének választani. Ezért a
fakultációk révén próbálunk mindent megtenni annak érdekében,
hogy tanulóink megállják a helyüket az emelt szintű érettségin.
A Ferences Ösztöndíj Alapítvány segítségével pedig a
tehetséges diákok számára anyagi lehetőséget biztosítunk
arra, hogy további képzéseken, különórákon vegyenek részt,
nyelvvizsgákra készülhessenek fel. Ennek eredményességét jól
bizonyítja, hogy idén olasz nyelvből kettő, magyar irodalomból
pedig egy diákunk bejutott az országos középiskolai tanulmányi
verseny döntőjébe, a legjobb 30 versenyző közé.
Említette a ferences lelkiséget. Híresek a ferences és
a minorita iskoladrámák. Az intézményben működik színjátszó
kör is?
– Két színjátszó körünk is van. Az általános
iskola felsős diákjai számára működőben főleg a drámapedagógia
elemei a lényegesek. A gimnáziumi színjátszó körünk pedig
évente egy előadással örvendeztet meg bennünket. A múlt évben
Reginald Rose: Tizenkét dühös ember című drámáját vitték
színre, előtte pedig Dürrenmatt A fizikusok című komédiáját.
Ezeket az előadásokat nemcsak az iskolában játsszuk, hanem több
helyszínen is vendégszerepelünk. Hagyományszerűen bemutatjuk
A kis herceget, melyet még Erdélyben is előadtunk. Az előadások
magas színvonalához nagyban hozzájárul Juhászné Székely
Hajnalka magyartanár, drámapedagógus munkája is (aki egyben az
ERGO SUM siketekből és nagyothallókból álló amatőr színtársulatának
rendezője is).
Ma már nagyon sok katolikus iskola és gimnázium működik,
így velük is versenyezniük kell. Mennyien jelentkeznek évente
az általános iskolájukba és a gimnáziumukba?
– Nyilván nem könnyű fiatal intézményként tanulókat
toborozni, ám örömteli, hogy mára az általános iskolánkba kétszeres,
a gimnáziumba pedig háromszoros a túljelentkezés. Ennek vannak
szellemiségbeli, oktatási és gyakorlati okai is. Az utóbbihoz
tartozik, hogy iskolánkat nagyon könnyű megközelíteni tömegközlekedéssel,
a Nyugati, a Déli pályaudvar, a Széna téri buszpályaudvar
sincs tőlünk messze, ezért a Zsámbéki-medencéből, sőt a
pilisi településekről is járnak hozzánk diákok. Egyre jobbak
a kapcsolataink az ökumenikus és katolikus általános iskolákkal,
s azok vezetői gimnáziumunkat ajánlják a jól tanulók számára.
S mivel iskolánk 20 éves múltra tekint vissza, így jellemző,
hogy a nálunk végző diákok testvérei hozzánk jelentkeznek.
Mit jelent az ön számára, hogy „világi” tanárként
igazgatja Buda ferences iskoláját és gimnáziumát?
– A Szent Angéla Iskolában 2002 májusától tanítok.
Az azóta eltelt időben felsőben és gimnáziumban szinte minden
évfolyamnak tanítottam magyart és történelmet. 2006.
szeptember 1-jétől Róbert testvér gimnáziumi igazgatóhelyettessé
nevezett ki, ennek keretében főleg a gimnáziumi szakmai munka
ellenőrzése, a gimnáziumi osztályfőnöki munkaközösség összefogása
tartozott feladatköreim közé. Amikor 2014. augusztus 1-jétől
a rend provinciálisa, Fr. Dobszay Benedek az iskolaigazgatói
feladatok ellátásával bízott meg, akkor számomra ez nagy
megtiszteltetést jelentett. Éreztem, hogy megbízik bennem a
ferences rend vezetése. Azt gondolom, azóta az iskolában szolgáló
négy ferences testvérrel is harmonikus munkakapcsolatot alakítottam
ki.
Medveczky Attila
|