2015.04.03.
Az örökségvédelemért
A károkozás a leletanyag eltulajdonításától kezdve a régészeti
lelőhelyek lerombolásáig óriási méreteket öltött
A régészeti feltárásokhoz
új modell kialakítása vált szükségessé. L. Simon László
miniszterhelyettest, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkárát
kérdeztük az új modell bevezetése kapcsán.
– Nézzék, az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatták,
hogy régészeti átgondolásra és felülvizsgálatra szorulnak.
Miért, mi volt a probléma a 2011-es régészeti törvénnyel?
– Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatták, hogy a
nagyberuházásokra vonatkozó régészeti szabályok csak részeredményeket
hoztak, ezért a megelőző régészeti munkák gyorsítása és
hatékonysága érdekében átgondoltuk és felülvizsgáltuk
azokat. Bár például az előzetes régészeti dokumentáció központi
készítése sikeresnek bizonyult, több ponton is hatékonyabb
modellre van szükség, ami biztosítja a régészeti feladatellátás
gyorsaságát, és előretervezhetővé, kiszámíthatóvá teszi.
A kulturális örökség védelméről szóló törvény (Kötv.)
módosítása a nagyberuházásokhoz kapcsolódó régészeti szabályozást
átláthatóbbá, egyértelműbbé tette a beruházó és a
feladatellátásban részt vevő intézmények számára is. Olcsóbb
és számon kérhetőbb modell jött létre. A korábbi 200 millió
forintos költséghatár is problémát jelentett, mivel nem vette
figyelembe a projektek nagyságát, kiterjedését, a lelőhelyekről
ismert adatok megalapozottságát, ebből következően a szükséges
előkészítő munka kapacitás- és tényleges forrásigényét.
Emiatt a projektek lelassultak, hiszen forráshiány esetén
egyedi kormánydöntésre volt szükségük. A törvénymódosítás
ezt a 200 milliós korlátot eltörölte, ugyanakkor megtartotta a
nagyberuházásokat megelőző feltárások esetében az 1%-os költséghatárt,
egyértelműsítve az ennek terhére végezhető feladatok körét
és nevesítve a tételes elszámolást. A nagyberuházások régészeti
előkészítésének szabályozásán kívül szükségessé vált
a lelőhelyek feltáráson kívüli védelme érdekében a fémkereső
detektorok használatára vonatkozó előírások szigorítása. A
régész szakma régóta jelezte, hogy az úgynevezett amatőr régészek
mérhetetlen károkat okoznak nemzeti örökségünknek, ugyanis
tevékenységük a leletanyag eltulajdonítása mellett a lelőhelyek
rombolásával is jár.
A legtöbb magyarországi ásatásra autópálya-építések,
árvízvédelmi munkák és más EU-s nagyberuházások adnak
lehetőséget. Igaz, hogy a régészeti feltárások lassítják
ezeket a nagyberuházásokat?
– A közhiedelemmel ellentétben a régészek nem akarják
mindenáron feltárni az ismert lelőhelyeket. Az említett
esetekben azért van erre szükség, mert a földmunkákkal
visszafordíthatatlanul és véglegesen elpusztulhatnak régészeti
emlékek. A mi feladatunk azoknak a feltételeknek a meghatározása,
amelyek alapján felelősen lehet elvégezni örökségvédelmi
feladatokat úgy, hogy mindeközben a beruházások is időre
megvalósulhassanak. A régészeti feltáráshoz időre van szükség,
de nem korlátlanul. A próbafeltárások, valamint a megelőző
feltárások elvégzésére a törvény 30-30 feltárásra
alkalmas napot enged.
Az önök által bevezetett modell mennyiben lesz hatékonyabb
a korábbinál?
– A hatósági ár bevezetésével a megelőző feltárások
költségei tervezhetővé válnak, egyúttal rövidül a megelőző
feltárás időtartama is. A több megyét érintő beruházások
esetén pedig a projektek szakaszolhatóvá válnak, így párhuzamosan,
több feltáró intézmény is bevonható. Bővítettük a
nagyberuházásokat megelőző feltárást végző intézmények körét,
akiknek minőségi munkájára az akkreditációs eljárás jelent
garanciát. A feltárásra jogosultak körébe alvállalkozóként
bevontuk a piaci szereplőket. A nagyberuházások régészeti előkészítését
a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási
Központ végzi, amely a nagyberuházások terén koordinációs
feladatot is ellát, így a rendszer a beruházók számára
egyablakossá vált.
A múzeumokon kívül a magánvállalkozások generálkivitelezőként
is végezhetnek ásatásokat?
– A magánvállalkozások önállóan nem végezhetnek
feltárásokat. A feltárásra jogosultak körét a törvény nem
bővítette. Ugyanakkor a nagyberuházásokat megelőző régészeti
feltárásokba akkreditált szervezeteket lehet bevonni, hogy
ezzel is növeljük a feltáró intézmények kapacitásait.
Mit jelent a területiség elvének megerősítése a régészeti
feltárások és a leletanyag elhelyezése?
– A megelőző régészeti feltárásokat a régészeti gyűjtőkörrel
rendelkező és gyűjtőterületük szerint érintett legközelebbi
múzeumok látják el. Így a megyei hatókörű múzeumok részvétele
akkor indokolt, ha a feladatot a városi múzeumok nem tudják ellátni.
Ez annyit jelent, hogy a régészeti leletanyag „helyben”
marad, közvetlenül azt a legszűkebb közösséget gazdagítja,
amelynek múltját „írta”.
Mi lesz a
Forster Központ új jogszabály adta feladata és mennyiben tér
el a Gyurcsány-kormány alatt létrehozott Kulturális Örökségvédelmi
Szakszolgálatétól?
– Röviden az ellenőrizhetőségében tér el egymástól
a régi és az új. Bővebben: az új központ új szerepe révén
egyablakossá válik a rendszer, ami egyszerűsíti és gyorsítja
a folyamatokat. A Forster Központ a közhiteles örökségvédelmi
nyilvántartást vezető hatóság, tehát a régészeti előkészítéshez
szükséges adatok „gazdája”. Feladata a nagyberuházásokhoz
kapcsolódó régészeti előkészítés, amelynek része az előzetes
régészeti dokumentáció készítése, próbafeltárások végzése,
illetve a további feladatok koordinálása, így például a
nagyberuházásokat előkészítő régészeti feltárásokat végző
intézmények kijelölése. De oda került a műemléki kutatás
és tervezés feladata is. A korábbi Kulturális Örökségvédelmi
Szakszolgálat a nagyberuházásokhoz kapcsolódó valamennyi régészeti
feladatot elvégezte, még a lőszermentesítést is. Ellenőrizhetetlen
árakon. A Forster Központ a feltárási feladatot nem vonja el a
múzeumoktól. A Forster előkészít és koordinál, de a feltárásokat
mások végzik. Így elválik egymástól a feltárási terv készítője
és a feltáró intézmény, a leletanyag pedig a helyi múzeumhoz
kerül.
Miként határozzák meg a régészeti feladatellátás költségeit,
s miért volt szükség a differenciált hatósági ár bevezetésére?
– A differenciált hatósági árral elkerülhető, hogy
az egyes feltárási jogú intézmények eltérő és ellenőrizhetetlen
árakon végezzék a munkát. Az elmúlt években ez problémát
okozott. A differenciált hatósági ár bevezetését a jogszabályok
előkészítése során egyeztettük a szakma képviselőivel, észrevételeiket
érvényesítettük az ártábla véglegesítésénél.
Lehet-e törvényben rögzíteni az idő- és költséghatárokat
egy régészeti ásatáskor. Honnan tudják, mit rejt a föld? A régészek
attól félnek, hogy emiatt sok fontos lelet láthatatlan marad.
Valós ez a félelem?
– Nem osztjuk a félelmet. A törvény a nagyberuházásokat
megelőző feltárásokhoz rendel idő- és költséghatárokat.
Az időkorlátok nem változtak, továbbra is 30 feltárásra
alkalmas nap áll rendelkezésre, kivéve, ha a beruházó és a
feltáró intézmény ennél hosszabb időtartamban állapodik
meg. A költséghatárok is a régészet számára kedvezőbb irányban
változtak, hiszen a leginkább megszorító 200 millió forintos
költséghatárt eltöröltük.
Medveczky Attila
|