2015.04.10.
Jól vizsgázott a kancellári rendszer
Lényeges az intézmények gazdálkodásának átláthatósága
Nem politikai
komisszárokat, hanem az egyes egyetemek, főiskolák profiljának
megfelelő szakembereket neveztek ki kancellárnak, közölte
megkeresésünkre Dr. Palkovics László felsőoktatásért felelős
államtitkár.
Az Állami Számvevőszék felsőoktatási intézmények
gazdálkodásával kapcsolatos idei vizsgálatai azt igazolják,
hogy elengedhetetlen volt a kancellári rendszer bevezetése. Elégedett?
– Elégedett vagyok a kancellárok eddigi működésével,
de mivel a vizsgálat három hónapra vonatkozott, így végső következtetést
nem lehet levonni belőle. Azt azonban már látjuk, hogy a törvény
egyes elemeit módosítanunk kell; pontosítjuk a feladatköröket,
de lényegi változások nem várhatók.
Jelenleg milyen feladat- és jogkörrel
rendelkezik a kancellár és a rektor?
– A rektor az akadémiai tárgykörbe tartozó összes
feladatért felelősséggel tartozik. Tehát ő felel a kutatásért,
az intézményen belüli tanításért, a tudásvagyonnal való
gazdálkodásért, s azért is, hogy a megfelelő pozíciókban
arra alkalmas személyek dolgozzanak, s az oktatói-kutatói állomány
minősítése optimálisan történjen. A kancellár pedig azért
felel, hogy biztosított legyen ennek a működésnek a feltételrendszere.
Ebbe a rendszerbe tartoznak a strukturális, infrastrukturális
feltételek. A kancellár tehát olyan szakember, akit az intézményben
alkalmaznak, a miniszterelnök nevezi ki, s a szakminiszter
gyakorolja felette a munkáltatói jogokat. Teljes felelősséget
vállal azért, hogy az intézményi döntések valóban megvalósíthatók
legyenek jogilag és pénzügyileg is.
Mit gondol arról, hogy a jobbikos Dúró Dóra, és a
szocialista Hiller István egyformán kritizálta a kancellári
rendszert?
– A kulturális bizottság március 10-ei ülésén a két
képviselő kijelentette, hogy azért nem ért egyet a kancellári
rendszerrel, mert az sérti az intézmények autonómiáját.
Holott erről szó sincs. A kancellárnak nincs joga beleavatkozni
abba, hogy a meghatározott működési, költségvetési
kereteken belül a rektor milyen döntéseket hoz az oktatásra és
a kutatásra vonatkozóan. Az egyetemek autonómiája az oktatásra
és a kutatásra terjed ki. Az alaptörvény egyértelműen különválasztja
az egyetemek oktatási-kutatási autonómiáját az üzemeltetésre,
működtetésre kiterjedő gazdasági feladatoktól, így fel sem
vetődhet az autonómia sérülésének kérdése. Korábban a
rektor a főigazgató véleményét kérte ki arról, hogy van-e
anyagi fedezete az általa meghozott döntéseknek. A főigazgató
és a kancellár szerepe viszont nem azonos. A főigazgatónak az
államháztartási törvény szerint voltak bizonyos jogosultságai.
Az adott intézményt érintő összes meghozott döntésért régebben
a rektor felelt. A kancellár viszont, ellentétben a főigazgatóval,
a döntéseiért felelősséget vállal. Ha megvizsgáljuk az elmúlt
időszakokra vonatkozó ÁSZ- és KEHI-vizsgálatokat, melyek a
sajtóban is megjelentek, tudjuk, hogy ezek egy része büntetőfeljelentést
vont maga után, vagy intézményi belső fenntartói beavatkozást
tett szükségessé. A felelősséget minden esetben a rektornak
kellett vállalnia. De nem biztos, hogy a rektor minden döntés
gazdasági következményével tisztában volt. Ezért kellett azt
a rendszert bevezetni, hogy kancellár feleljen az intézmény pénzügyi,
humánerőforrás-menedzsment, jogi, közbeszerzési feladataiért.
A Színház-
és Filmművészeti Egyetemre kinevezett kancellár asszony ellen
minden egyes fórumon felléptek. Mit gondol, miért tett meg
mindent a Színművészeti vezetése annak érdekében, hogy Papp
Csilla lemondjon a posztjáról?
– Ezt a kérdést a rektor úrnak kéne feltennie. Egy
biztos: a történtek nem méltók az egyetem hírnevéhez. A Színház-
és Filmművészeti Egyetem rektorának és szenátusának nem az
új rendszerrel és nem is a kancellár személyével voltak problémái,
hanem különböző ellentmondásokat hangoztattak. S ez
vezethetett ahhoz, hogy Papp Csilla visszalépett kancellári
tisztségének betöltésétől. Ezt követően miniszterelnök úr
a korábbi pályázati körben szintén alkalmasnak talált pályázót,
Dr. Vonderviszt Lajost nevezte ki a Színház- és Filmművészeti
Egyetem kancellárjának, aki kiválóan teljesíti feladatát.
A baloldali sajtó szerint viszont olyan pártkatonákat
neveztek ki kancellárnak, akik nem értenek a gazdasági irányításhoz,
sőt politikai komisszárok.
– Nem politikai komisszárokat, hanem az egyes egyetemek,
főiskolák profiljának megfelelő szakembereket kerestünk. A
meghirdetett kancellári helyekre érkeztek be a pályázatok.
Hattagú szakmai bizottság mondott véleményt a kancellárjelöltekről,
majd a miniszterelnök úr döntött Balog Zoltán miniszter úr
felterjesztése alapján.
Mi lesz a feladata az egyetemeknél a külső tanácsadókból
álló konzisztóriumoknak?
– A kormány tervei szerint a szenátusi funkció mellett
létrejön egy, a fenntartó által kijelölt emberekből létrehozott
testület, a konzisztórium. Olyan megkérdőjelezhetetlen tekintélyű
külső szakembereket tömörítő szervezetről van szó, amely
az intézmény életét komolyan befolyásoló döntésekbe szólhat
bele. Természetesen nem avatkozhat be az egyetem, vagy főiskola
napi működésébe, akadémiai döntéseibe, de azok stratégiai,
költségvetési tervezetébe, a rektor személyének kiválasztásába
már igen. Maga a konzisztórium nem döntéshozó szervezet, de
egyetértési joggal lesz felruházva. Tehát mielőtt a szenátus
döntene bizonyos ügyekben, ki kell kérnie a konzisztórium véleményét.
Amennyiben a konzisztórium bizonyos előterjesztéseket kifogásol,
akkor a megegyezésig kell tárgyalnia a feleknek.
Igazak azok a hírek, miszerint a lemondását
fontolgatja?
– Ez a hírlapi kacsa a Népszavában jelent meg. Nem kívánok
távozni a posztomról, mert a feladat, amit vállaltam, még nem
fejeződött be; a visszajelzések pedig azt mutatják, hogy a
felsőoktatási államtitkárság magas színvonalú munkát végez.
Medveczky Attila
|