2015.04.10.
Sürgető
munkaerő-piaci igények
Duális képzés a Dunaújvárosi Főiskolán
Dr. Rajcsányi-Molnár
Mónikával, a Dunaújvárosi Főiskola oktatási és általános
rektorhelyettesével arról beszélgetünk, hogyan növelnék a főiskoláról
kikerülő piacképes diplomások számát.
A gyakorlatorientált képzés színvonalának emelésétől
mit várnak?
– Sokat. De a pontosság kedvéért onnan kezdeném, hogy
a Dunaújvárosi Főiskolán már a ’80-as években folytak úgynevezett
ipari hátterű képzések. Évtizedekre visszanyúló hagyománya
van a cégekkel közösen indított gyakorlati képzéseknek.
Akkor hallgatóink a harmadik, illetve a hatodik szemeszterben fél
éven át ipari gyakorlaton vettek részt a vállalatoknál, de ez
a hagyomány sajnálatos módon megszakadt, a nagy állami vállalatok
felszámolásával az ipari hátterű képzések is megszűntek. A
városban és a régióban működő cégek viszont keresték a műszaki
végzettségűeket. A probléma megbeszélésére fórumokat
szerveztünk, s ide bevontuk a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
képviselőit és több olyan felsőoktatási intézményt is,
ahol már folytak vállalatokkal közös képzések. Majd kialakítottunk
egy olyan modellt, amit kooperatív-duális képzésnek nevezünk.
Ez alatt azt kell érteni, hogy a képzés keretében a hallgatók
az első két évben alapoznak s az utolsó három félévben,
kezdődik a szakirányokhoz vagy specializációkhoz kötődő képzési
szakasz. Ez alatt a vállalatok szakemberei cégspecifikus tantárgyakat
oktatnak hallgatóinknak. Cégenként változó, hogy egy vagy több
tantárggyal lépnek be képzési rendszerünkbe. A vállalatok
szakmai gyakorlatra is elviszik a hallgatókat. Ez a cégek számára
azért optimális, mert előre tudnak hozni bizonyos képzési időket
és költségeket, s idejekorán ki tudják választani azokat a
leendő mérnököket, informatikusokat, akiket tovább szeretnének
foglalkoztatni. Ez a modell már működik nálunk. Közös célunk,
hogy az intézmény képzései fejlődjenek, miközben a régióban
erősödik a szakmai együttműködés a piaci szereplők képviselőivel.
Reményeink szerint erősödik a gyakorlati képzés színvonala
is, és nő a piacképes végzettséggel rendelkező diplomások
száma. A Duális Képzési Tanács 2015. január 26-ai ülésén
határozatban elfogadta a Dunaújvárosi Főiskola szakindítási
kérelmeit, így 2015 szeptemberétől mind a hat alapszakunkon
indulnak a duális képzések is. S már most keressük azokat a cégeket,
akik ebben a nagyobb leterheltséget és kötöttséget jelentő képzési
formában együttműködnének velünk.
A cégek határozzák meg, ki vehet részt a
kooperatív-duális képzésben?
– Teljes mértékben. A már folyó kooperatív-duális és
majd a szeptembertől beindított duális modell keretében is a cégek
választják ki a hallgatókat, akiket szeretnének bevonni a képzésükbe.
Mik a kiválasztás kritériumai?
– Ez változó: egyes cégek csak a tanulmányi eredmények
alapján válogatnak. Mások pedig a személyes kontaktusok alapján
határozzák meg azt, ki jelentkezhet. Az a kiválasztási
folyamat, amely arra irányul, hogy kiket visznek el szakmai
gyakorlatra, nagyon hasonlít ahhoz, amikor az adott cég a piacról
vesz fel munkaerőt.
Elképzelhető, hogy az önöknél tanuló mérnökhallgatók
már másodévben komoly állásajánlatokat kapnak?
– Ebben szinte biztos vagyok, mert már mindegyik végzős
mérnökünk, informatikusunk állásajánlattal rendelkezik. A duális
képzés bevezetésével már a másodévesek is elkötelezhetik
magukat egy adott cégnél. A vállalatok számára fontos, hogy
minél hamarabb kiválasszák a legalkalmasabb és a legjobb leendő
munkavállalókat.
Mit tesz a főiskola a műszaki értelmiség idegen nyelvű
képzése érdekében?
– A már említett vállalati fórumokon,
kerekasztal-megbeszéléseken is kiderült, hogy ma már nem elégséges
egy cég számára, ha valaki megfelelő szakképzettséggel
rendelkezik, hanem lényeges a nyelvtudás és a megfelelő
kommunikációs képesség is. Főiskolánkon angol nyelvű képzések
folynak külföldi hallgatók számára, és magyar hallgatóink térítésmentesen
felvehetik ezeket a kurzusokat. Két évvel ezelőtt pedig úgy döntöttünk,
hogy habár nem kötelező feladata ez egy felsőoktatási intézménynek,
de mi különböző szintű nyelvórákat biztosítunk azon
hallgatóinknak, akik nyelvvizsga nélkül kezdik el nálunk
tanulmányaikat, annak érdekében, hogy meg tudják szerezni
diplomájukat.
Miben erős a Dunaújvárosi Főiskola, miért érdemes
egy érettségiző fiatalnak itt folytatnia tanulmányait?
– A Diplomás Pályakövető Rendszer a friss diplomások
elhelyezkedését vizsgálja, s az így kapott adatokat a felvi.hu
honlapon lehet megtekinteni. Így megtudhatjuk, hogy az adott intézményben
oklevelet szerzők milyen arányban, milyen hamar és mennyi fizetésért
helyezkednek el a munkaerőpiacon. Ez a felmérés kimutatja, hogy
az összes magyarországi vidéki felsőoktatási intézmény közül
a Dunaújvárosi Főiskolán végzettek keresnek a legjobban, s
ebben a tekintetben, az országos rangsorban is a hetedik helyen
állunk. Tehát a nálunk végzettek képzettségükhöz méltó
szinten helyezkednek el, jól megfizetett munkakörökben.
Medveczky Attila
|