vissza a főoldalra

 

 

 2015.04.10. 

Sürgető munkaerő-piaci igények

Duális képzés a Dunaújvárosi Főiskolán

Dr. Rajcsányi-Molnár Mónikával, a Dunaújvárosi Főiskola oktatási és általános rektorhelyettesével arról beszélgetünk, hogyan növelnék a főiskoláról kikerülő piacképes diplomások számát.

 A gyakorlatorientált képzés színvonalának emelésétől mit várnak?

 – Sokat. De a pontosság kedvéért onnan kezdeném, hogy a Dunaújvárosi Főiskolán már a ’80-as években folytak úgynevezett ipari hátterű képzések. Évtizedekre visszanyúló hagyománya van a cégekkel közösen indított gyakorlati képzéseknek. Akkor hallgatóink a harmadik, illetve a hatodik szemeszterben fél éven át ipari gyakorlaton vettek részt a vállalatoknál, de ez a hagyomány sajnálatos módon megszakadt, a nagy állami vállalatok felszámolásával az ipari hátterű képzések is megszűntek. A városban és a régióban működő cégek viszont keresték a műszaki végzettségűeket. A probléma megbeszélésére fórumokat szerveztünk, s ide bevontuk a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara képviselőit és több olyan felsőoktatási intézményt is, ahol már folytak vállalatokkal közös képzések. Majd kialakítottunk egy olyan modellt, amit kooperatív-duális képzésnek nevezünk. Ez alatt azt kell érteni, hogy a képzés keretében a hallgatók az első két évben alapoznak s az utolsó három félévben, kezdődik a szakirányokhoz vagy specializációkhoz kötődő képzési szakasz. Ez alatt a vállalatok szakemberei cégspecifikus tantárgyakat oktatnak hallgatóinknak. Cégenként változó, hogy egy vagy több tantárggyal lépnek be képzési rendszerünkbe. A vállalatok szakmai gyakorlatra is elviszik a hallgatókat. Ez a cégek számára azért optimális, mert előre tudnak hozni bizonyos képzési időket és költségeket, s idejekorán ki tudják választani azokat a leendő mérnököket, informatikusokat, akiket tovább szeretnének foglalkoztatni. Ez a modell már működik nálunk. Közös célunk, hogy az intézmény képzései fejlődjenek, miközben a régióban erősödik a szakmai együttműködés a piaci szereplők képviselőivel. Reményeink szerint erősödik a gyakorlati képzés színvonala is, és nő a piacképes végzettséggel rendelkező diplomások száma. A Duális Képzési Tanács 2015. január 26-ai ülésén határozatban elfogadta a Dunaújvárosi Főiskola szakindítási kérelmeit, így 2015 szeptemberétől mind a hat alapszakunkon indulnak a duális képzések is. S már most keressük azokat a cégeket, akik ebben a nagyobb leterheltséget és kötöttséget jelentő képzési formában együttműködnének velünk.

 A cégek határozzák meg, ki vehet részt a kooperatív-duális képzésben?

 – Teljes mértékben. A már folyó kooperatív-duális és majd a szeptembertől beindított duális modell keretében is a cégek választják ki a hallgatókat, akiket szeretnének bevonni a képzésükbe.

 Mik a kiválasztás kritériumai?

 – Ez változó: egyes cégek csak a tanulmányi eredmények alapján válogatnak. Mások pedig a személyes kontaktusok alapján határozzák meg azt, ki jelentkezhet. Az a kiválasztási folyamat, amely arra irányul, hogy kiket visznek el szakmai gyakorlatra, nagyon hasonlít ahhoz, amikor az adott cég a piacról vesz fel munkaerőt.

 Elképzelhető, hogy az önöknél tanuló mérnökhallgatók már másodévben komoly állásajánlatokat kapnak?

 – Ebben szinte biztos vagyok, mert már mindegyik végzős mérnökünk, informatikusunk állásajánlattal rendelkezik. A duális képzés bevezetésével már a másodévesek is elkötelezhetik magukat egy adott cégnél. A vállalatok számára fontos, hogy minél hamarabb kiválasszák a legalkalmasabb és a legjobb leendő munkavállalókat.

 Mit tesz a főiskola a műszaki értelmiség idegen nyelvű képzése érdekében?

 – A már említett vállalati fórumokon, kerekasztal-megbeszéléseken is kiderült, hogy ma már nem elégséges egy cég számára, ha valaki megfelelő szakképzettséggel rendelkezik, hanem lényeges a nyelvtudás és a megfelelő kommunikációs képesség is. Főiskolánkon angol nyelvű képzések folynak külföldi hallgatók számára, és magyar hallgatóink térítésmentesen felvehetik ezeket a kurzusokat. Két évvel ezelőtt pedig úgy döntöttünk, hogy habár nem kötelező feladata ez egy felsőoktatási intézménynek, de mi különböző szintű nyelvórákat biztosítunk azon hallgatóinknak, akik nyelvvizsga nélkül kezdik el nálunk tanulmányaikat, annak érdekében, hogy meg tudják szerezni diplomájukat.

 Miben erős a Dunaújvárosi Főiskola, miért érdemes egy érettségiző fiatalnak itt folytatnia tanulmányait?

 – A Diplomás Pályakövető Rendszer a friss diplomások elhelyezkedését vizsgálja, s az így kapott adatokat a felvi.hu honlapon lehet megtekinteni. Így megtudhatjuk, hogy az adott intézményben oklevelet szerzők milyen arányban, milyen hamar és mennyi fizetésért helyezkednek el a munkaerőpiacon. Ez a felmérés kimutatja, hogy az összes magyarországi vidéki felsőoktatási intézmény közül a Dunaújvárosi Főiskolán végzettek keresnek a legjobban, s ebben a tekintetben, az országos rangsorban is a hetedik helyen állunk. Tehát a nálunk végzettek képzettségükhöz méltó szinten helyezkednek el, jól megfizetett munkakörökben.

 

Medveczky Attila