2015.04.17.
A bécsi szocialisták Úrnapján gúnyolódó
ellenkörmenetet rendeztek
Bangha Béla: Az oltár fényében
Ebben
a könyvben az Oltáriszentség Szentírásos alapon történő
csodálatos okfejtése, kibontása tárul az olvasó elé. Mindez
Bangha Béla gördülékeny, tiszta, szép megfogalmazásában, kérdések
feltevésével és azokra adott válaszokkal megsegítve az olvasót
a világosabb megértésben. A könyv 1938-ban jelent meg, ezért
egyes részei az akkori kor aktualitásaival foglalkoznak. Érdekes
ezeket a részeket is elolvasni, hiszen például a protestáns
teológia 1938-ig átlátható okfejtéseit átgondolva (melyek ma
már túlhaladottak), óhatatlanul felmerül a gondolat, hogy talán
ez, illetve az ezekhez hasonló tanulmányok megjelentetése
lehetett az egyik oka, illetve alapja a mai igen nagy mérvű
hitehagyásnak Nyugat-Európában – és talán hazánkban is.
Ugyanígy a templom építészeti, liturgikus kérdéseivel
foglalkozó fejezetben a kornak megfelelő elemzéssel találkozunk,
de úgy tűnik, hogy az író által lefektetett gondolatok, ha
nem aktuálisak is a maguk külsőséget érintő, formai vonatkozásában,
de mindenképpen átgondolásra és megfontolásra érdemesek a
mai templom és szentmise dolgainak alakításában. Az Egyház üldözését
ma is tapasztaljuk, ha nem is a könyvben említett példák
szintjén, de a maguk igen kifinomult és durvább módján ma is
megjelenik ez a kérdés nem csak a muszlim világ határán –
ahol egyes szélsőséges csoportok az átlagosnál gyakrabban támadnak
keresztényekre –, hanem a maga módján itt, Európában is. Az
üldözőkkel szemben a mai világban a tanúságtétel mellett a
bölcs óvatosságra is nagy szükségünk van.
„Az
Eucharisztia, vagyis az Oltáriszentség a hívő katolikus szemében:
minden. Krisztus maga, amint a kenyér és bor színe alatt köztünk
jelen van az oltáron. Ami nagyot és hatalmasat, kedveset és
megrázót ez a szó mond: Krisztus, azt tartalmazza számunkra közeli
és eleven valóságban az Eucharisztia” – írta Bangha páter
könyve előszavában. Szerinte soha ember ilyen magasat ki nem
találhatott, ilyen merészet ki nem gondolhatott volna, mint amit
a megtestesült örök Szeretet eszelt ki azért, hogyha nem is láthatólag,
de érezhetően, ha nem is foghatóan, de a hit által elérhetően
közöttünk maradjon, a golgotai áldozatot jelképesen és valóságosan
mindig újra megelevenítse, s az Isten bennünk lakásának táplálék
alakjában új formát és bizonyságot adjon. A katolikus hívő
lelkület épp ezért már az apostolok és az apostoli atyák
kora óta megrendült tisztelettel, hódolattal és hálával
vette körül az oltár misztériumát. Magának a szentség szerzőjének
példájára „hálaadásnak”, Eucharisztiának tekinti a szent
áldozatot s a csodálatos jelenlétet magát. Valóban, az első
érzület, amellyel az Oltáriszentség szerzéséért az Istennek
tartozunk, a hála, az „eucharisztia”. De a tevékeny, tanulékony,
az Oltár titkaiba behatolni igyekvő eucharisztia. Ez a könyv
azt célozza, hogy a titkok titkát annyira, amennyire lehet, az
érdeklődő előtt feltárja. Hogy a legszebb és legszentebb
keresztény misztériumot felmutassa azok előtt, akik annak
hittani és erkölcsi tartalmával, szellemi és társadalmi hatásaival
megismerkedni akarnak. Ezért veszi szemügyre az Oltáriszentségnek
először a hitvédelmi alapjait, majd egyéb kisugárzásait. Az
egész mű csokor akar lenni az eucharisztikus Krisztus oltára előtt
a budapesti Eucharisztikus Világkongresszus alkalmával. De olyan
csokor, amelynek illatát magukba is szívják azok a magyar
katolikusok, akik e fölséges titok mellett nem óhajtanak vakok
és süketek gyanánt érzéketlenül továbbmenni.
Sokszor
felvetődik a kérdés, hogy lehet-e hinni az Oltáriszentségben.
A kétkedők azt mondják: Az utolsó vacsorán Jézus talán csak
emlékjelül törte meg a kenyeret, és nyújtotta a kelyhet. A
kenyér s a bor az Úr áldozatának csupán jelképe, de semmiképp
sem Krisztusnak valóságos teste és valóságos vére. Ezt már
csak a túlzó népi áhítat fantáziája gondolta így hozzá, s
a római Egyház dogmatizáló, elmerevítő, betűn rágódó
sablonossága foglalta hivatalos hitcikkelybe. A kenyér s a bor
az úri szent vacsorán is megmarad kenyérnek és bornak; márpedig
a kenyeret és bort imádni merő bálványozás. Így beszél a
racionalista kételkedés, melyet egyes felekezetek magukévá
tettek. Bangha Béla leírja, hogy a bécsi szocialisták a kételkedés
helyébe a gúnyt és gyűlöletet állították, s odáig mentek,
hogy Úrnapján (az Oltáriszentség ünnepén) gúnyolódó
ellenkörmenetet rendeztek, s ez alkalommal káromló feliratokat
hurcoltak körül, amelyek az Oltáriszentség hitét nevetségessé
igyekeztek tenni. „Ne imádjatok lisztpépet!” (eine Mehlpappe)
– hangzott az egyik körülhordozott felírás. Csakugyan –
gondolhatta akárhány felvilágosodott, hitevesztett elvtárs
–, de naiv hiszékenyek is ezek a katolikusok! Lisztpépből készült
ostyát imádnak! Az Istenük – kenyérdarab! Mekkora kerékbetörése
az emberi értelemnek, mily mélyre süllyedése a vallási babonának,
mily vakmerősége a papi ámításnak: bálványként imádtatni
egy ostyadarabot, egy kehelynyi bort! Vegyelemezzétek azt a
kenyeret és bort a konszekráció után – kiáltott fel egy
nagyszájú vitázó –, és meg fogjátok látni, hogy bíz az
bor és kenyér, nem pedig vér, hús, csont és hasonlók! Nem
veszik észre, hogy mi hivők is azt valljuk, hogy a kenyér s a
bor színei, látszatai, külsőleg érzékelhető tulajdonságai
az Oltáriszentségben is megmaradnak. Mi, hivők is ismerjük a kémiát,
és tudjuk, hogy vegyelemzés, gyomorba szállás, megfagyás stb.
esetén teljes mértékben érvényesülnek a kenyér és bor színein
a fizikai és kémiai törvények. Eszünk ágában sincs azt
mondani, hogy a kenyér s a bor színei megszűnnek, vagy hogy a
jelenlevő Jézus fizikailag és kémiailag bármily módon
megfogható, bármily értelemben érzékelhető volna. Egészen másról
van szó az Oltáriszentség tanában. Arról van szó, hogy ha Jézus
Isten, akkor mindenható. Akkor tehát csodát is művelhet. Ha Jézus
halottakat támaszthatott, ha vakokat és leprásokat gyógyíthatott,
ha évezredekbe előreláthatott, ha halálából feltámadhatott
– mindezt a hívő keresztény nem vonja kétségbe –, akkor
megművelheti azt a csodát is, hogy láthatatlanul, kenyér és
bor színébe rejtőzve itt maradhat a közelünkben. Arról van
szó, hogy Jézus szeretett és nagyon szeretett minket – ki kételkednék
ebben? – s akkor egészen megfelel az ő hozzánk való nagy jó
voltának, hogy szeretetének találékonysága oly csodálatos
eszközt gondolt ki, amellyel mindennél jobban megbizonyíthatja
ezt a hozzánk való végtelen jóságát, és amellyel mibennünk
is leghatásosabban indítja életre a hitet s a viszontsze
retetet. Arról van szó, hogy Jézus az egész emberiség Megváltója,
nemcsak azoké, akik megváltói keresztáldozatának bemutatásán
a Golgota hegyén fizikailag jelen voltak, s ezért módot
keresett és talált arra is, miként tegye világmegváltó
keresztáldozatát azok számára is valamiképpen jelenvalóvá
és közvetlenül hatóvá, akik későbbi századok folyamán
fognak élni, s akik szintén sóvárognak az ő megváltói
kegyelmei után. Az Oltáriszentség lélektana hívő szempontból
a legmagasztosabb, legcsodálatosabb, de egyben legésszerűbb is.
Aki szeret valakit, az közel szeret lenni ahhoz, akit szeret; emlékjelet
kíván adni neki, amely szeretetének tárgyát őreá emlékezteti;
aki végtelenül szeret valakit, az a szíve vérével, öntestével
is szeretné táplálni, védeni, erősíteni szeretete tárgyát,
és főleg ég a vágytól, hogy újra és újra áldozzon érte,
felajánlja, feláldozza magát azok üdvéért, akik drágák
neki. Van ebben valami különös? Valami lélektanellenes? Valami
értelmetlenség? Pedig aki ezt megérti, annak az Oltáriszentség
titok ugyan, de magasabb szempontból mégis tökéletesen érthető,
fenséges, magasztos értelmű tan. „Az Isten a szeretet” –
mondja a Szentírás. Ez a szó és Jézus szava: „Nagyobb
szeretete senkinek sincs annál, mintha valaki életét adja barátaiért”
– sehol oly fölséges, tökéletes és maradéktalan beteljesülést
nem talál, mint az Oltáriszentségben.
Itt
csak az a kérdés: az, aki e csodát megművelhette, meg akarta-e
művelni valóban? Az a Jézus, aki az utolsó vacsorán a
kenyeret s a bort „Ez az én testem” s „Ez az én vérem”
szóval nyújtotta tanítványainak, csakugyan mint az ő valóságos
testét és vérét nyújtotta-e, avagy csak mint szép emlékképet
és kegyeletes szimbólumot? S amikor azt mondta, hogy „Ezt
cselekedjétek az én emlékezetemre”: azt akarta-e, hogy ne
csak az apostolok maguk, hanem majdan az Egyház papjai is átváltoztassák
a kenyeret s a bort Jézus testévé és vérévé a világ végezetéig?
Ez hát a nagy kérdés. Az egyetlen perdöntő probléma. Ha Jézus
csakugyan ezt akarta, akkor hívő keresztény ember nem kételkedhetik
többé az Oltáriszentség tanában. Mert ha Isten szólt, akármennyire
csodás, rendkívüli, szokatlan, foghatatlan és érzékfeletti
az, amit mond, csak igazságot mondhatott. Aki halottakat támaszthatott,
aki egy világot teremthetett, annak hatóképességét nem lehet
a mi parányi érzéki tapasztalatvilágunk szűk méretei közé
szorítani, annak mindenhatóságát nincs jogunk a saját korlátozottságaink
és törpe tehetetlenségünk skáláján méricskélni. Kicsinyes
elképzelése az Istennek, ha azt hisszük, hogy ő nagyot,
szokatlant, emberi mértékkel nem mérhetőt nem tehet, hogy nem
lehetnek egészen más útjai és gondolatai, mint nekünk, törpe
embereknek. Az, hogy valami emberfölötti, csodás és magasztos,
még nem jelenti, hogy Isten erejét is fölülmúlja. „Ami az
embereknél lehetetlen, Istennél lehetséges” (Lk 18,27),
mondta maga Jézus. Az ő szava igazság és élet. Csak az a kérdés:
szólt-e hát s mit mondott, és szavainak mi az értelme? Az alábbiakban
erre a kérdésre kell a tárgyilagos választ megkeresnünk.
Szerencsére
nem kell a sötétben tapogatódznunk. Alig van a keresztény
kinyilatkoztatásnak még egy pontja, amelyre oly verőfényes világosságot
derítene Jézus Krisztus szava, mint az Oltáriszentség tanítására.
Aki az Üdvözítőnek erre vonatkozó kijelentéseit
elfogulatlanul vizsgálja, lehetetlen kibújnia a kategorikus,
feltétlen és félremagyarázhatatlan állítás ereje alól,
amely ezekben a kijelentésekben megnyilatkozik. Az Üdvözítő
olyan határozott egyértelműséggel, oly kétséget nem tűrő
nyomatékkal hangoztatja az Oltáriszentség tanát: a saját valóságos
jelenlétét a megszentelt kenyér és bor színe alatt, hogy éppen
emiatt kétezer éven keresztül alig akadt eretnekség, amely
ezen a hitigazságon kételkedni merészelt volna. Csak a valdusok,
albiak, wyclifiták és husziták kezdték a valóságos jelenlétet
tagadni, de ezzel a tagadással egyedül is maradtak a kereszténységben.
Még az első hitújítók is vallották a valóságos jelenlétet
az Oltáriszentségben (így nevezetesen Luther Márton), és csak
Zwingli befolyása alatt inogtak meg ebben a hitükben. Luther Márton
ezt írja a strasbourgiaknak: „Nem tagadhatom, és nem is
tagadom, hogyha Karlstadt vagy bárki más öt évvel ezelőtt meg
tudott volna győzni arról, hogy a szentségben nincs más mint
kenyér és bor, nagy jótéteményt tett volna velem. Ugyanis
nagy gondok közt forgattam magam is ezt a kérdést, és minden
erőmből megkíséreltem kibontakozni belőle, és megszabadulni
tőle, mert jól tudtam, hogy ezen a ponton különösen nagy bajt
okozhatnék a pápaságnak. Azonban fogva érzem magam; nincs
menekvés; mert az evangélium szövege nagyon is világos és
szembeszökő, úgyhogy nem lehet egykönnyen megdönteni.”
Zwingli volt az, aki az utolsó vacsorai igékben először vélt
csak jelképi, szimbolikus jelenlétet felfedezhetni. Kálvin
szerint Jézus a kenyér s bor színe alatt úgy hat, mintha jelen
volna. Az anglikánok ma is ingadoznak a valóságos jelenlét
hite s a merőben szimbolikus értelmezés között; nagyon sokan
közülük ma is hisznek az Oltáriszentségben, míg mások többé-kevésbé
racionalisztikus magyarázatokat keresnek. A különböző görög
nem egyesült egyházak azonban, valamint a katolikus egyháztól
már az első századok során elszakadt vallási csoportok (pl. a
nesztoriánusok) valamennyien kivétel nélkül éppúgy hiszik Jézus
jelenlétét az Oltáriszentségben, mint mi, katolikusok.
Végül
beszéljünk a szerzőről. Ma már közhelynek számít, hogy az
elmúlt rendszer a számára nemkívánatos személyeket az
agyonhallgatás nagyon hatékony eszközével likvidálta a
szellemi életből. Az agyonhallgatottak táborát főként a két
világháború közötti „keresztény-nemzeti kurzus” jeles képviselői
alkotják, akik között minden bizonnyal rangos helyet foglal el
Bangha Béla jezsuita atya, vagy csak egyszerűen „a páter”,
ahogy sokan hívták. Akkori népszerűségét a mai popsztárokéhoz
vagy politikusokéhoz lehetne hasonlítani, és tekintetbe véve,
hogy ez a népszerűség történelmi jelentőségével egyenes arányban
állt, megdöbbentő, hogy fél évszázaddal halála után már
szinte senki sem ismeri. Tudjuk, hogy az elmúlt rendszerben a pártállami
cenzúra miatt lehetetlen volt a Horthy-korszak objektív kutatása,
ezért érthető, hogy az „aki nem akar hazudni, inkább ne is
írjon” elv alapján nem születhettek igényes és hiteles tényfeltáró
munkák. Bangha Béla értékelésének még ma is van egy jelentős
akadálya, nevezetesen azok a vádak, amelyekkel ellenfelei már
életében is illették. Halála után a történelmi konstelláció,
a háború, majd a kommunizmus időszaka ezen hangok felerősödésének
és elterjedésének kedvezett, következésképpen nem meglepő,
hogy az érdekvédelem teljes hiányában ma már részint a
katolikus oldal is osztja ezeket a vádakat. A marxista propaganda
tipikusnak mondható jellemzése például az 1959-ben megjelent
Új Magyar Lexikonban olvasható: „Bangha Béla páter
(1880–1940) hírhedt jezsuita, az 1919-i ellenforradalom gyűlölködő
agitátora, a Horthy-fasizmust támogató katolikus klérus irányítása
alatt működő Központi Sajtóvállalat egyik megalapítója”.
Voltak persze kissé durvább méltatások is: „Bangha páter
[…] a legfélelmesebb és legförtelmesebb gonosztevők közül
való. Ez a papi ruhába bújt vadállat a legféktelenebb
felekezeti uszító és sok-sok gyilkosság értelmi szerzője.
Vezére volt annak a hordának, amelyik végigpusztított
Magyarországon, halomra ölve az ártatlan szegény munkásembereket
és zsidókat.” Ma már tudjuk, hogy mindez hazugság. Ám
azt is észre kell venni, hogy még mindig vannak olyan katolikus
papok, akik felszisszennek, mikor meghallják Bangha, Prohászka
vagy Mindszenty nevét. Emlékeztetem az olvasókat, hogy mikor
2012. december 21-én Esztergomban nagyszabású konferencia keretén
belül bejelentették, hogy egy orosz alapítvány Mindszentynek
szobrot állít Esztergomban, akkor arról az eseményről nem
csak az országos napilapok, hanem még az Új Ember és a
Katolikus Rádió sem tudósított. Kint volt a helyi tévé és rádió.
A Magyar Fórum két újságírója viszont részt vett a
konferencián, s megírták: A „Békességszerzők és béke”
Orosz Föderáció Alapítványa megkövette Mindszenty József
hercegprímást a rajta ejtett brutális kegyetlen sérelmek
miatt, és posztumusz I. Sándor cár díjjal tüntette ki. Ezen
sem árt elgondolkozni…
Az
erkölcsi értékek fogyása, a hitehagyás ma talán még nagyobb
mértékben sújtja a társadalmat – erősen a médiának köszönhetően
– világszerte, mint a könyv megírása idején. Ezért is ajánljuk
a jezsuita páter gondolatait minden keresztény, jó akaratú
embernek.
(Az
1938-as Világkongresszus 75. évfordulójára megrendezett Váci
Egyházmegyei Eucharisztikus Kongresszus alkalmából készült
kiadványt a Stella Maris Alapítvány adta ki 2013-ban.)
M.A.
|