2015.04.17.
Ismét fellángolt a vita Jézus sírjáról
Jeruzsálemben
Hirdetői szerint
egy geológiai vizsgálat megerősítette elméletüket arról,
hogy Jézust Jeruzsálem melletti családi temetkezési helyén
helyezték örök nyugalomra, együtt állítólagos feleségével
és fiával.
Arie Simrón geológus közölte: az általa végzett munka
során százötven vegyi elemzésben talált egyértelmű
kapcsolatot a kelet-jeruzsálemi barlangban 1980-ban felfedezett
osszáriumok, elhunytak csontjait tartalmazó kőurnák és a Jézus
testvére néven elhíresült csontház között. Bejelentésével
kiújult a Jézus állítólagos temetkezési helyéről folyó több
évtizedes tudományos vita Izraelben. Harmincöt évvel ezelőtt,
az Armón Hanecív nevű új lakónegyed földmunkálatainál egy
mintegy kétezer évvel ezelőtti temetkezési barlangra
bukkantak, amelyről a Szimha Jakobovicsi kanadai-izraeli újságíró-régész
vezetésével működő csoport azt állítja, hogy a názáreti Jézus
családjáé lehetett – írta a Háárec és a The Jerusalem
Post című izraeli újság honlapja.
Elméletüket most megerősítette Arie Simrón, miután kémiai
elemzéseket végzett a barlangban talált csontházakon és a Jézus
testvérének csontháza néven ismert kőurnán. A barlangban talált
feliratok szerint Jézusnak kilenctagú családja, Maria nevű
felesége és Jehuda nevű fia is lehetett, akiket mind ezen a
helyen temethettek el. A lakónegyed építési munkálatainak előkészítésekor
a régészek több mint nyolcszáz kőosszáriumot találtak a második
szentély, azaz Heródes idejéből, köztük olyanokat, amelyeknél
a rájuk vésett nevek ugyan igen gyakoriak voltak abban a korban:
József fia Jehosua, Mária, Mariamne, Jehosua fia Jehuda és
Josza.
Szimha Jakobovicsi statisztikushoz fordult, aki a korszakban
ismert nevek gyakoriságának elemzése alapján azt állította,
hogy más korabeli család valószínűleg nem viselhette ezeknek
a neveknek ilyen, az Újszövetségből ismert kombinációját. Közben
2002-ben egy másik, Jézus testvére feliratú csontház ügye is
borzolni kezdte a kedélyeket. Erre azt írták, hogy „József
fia Jakóv, Jehosua testvére". Ez Oded Golán műgyűjtő
tulajdonában áll, akit az izraeli hatóságok azzal vádoltak,
hogy meghamisította a kőtartály szövegét, hogy magasabbra srófolja
értékét.
Hosszas pereskedés után három éve a jeruzsálemi bíróság
elutasította ezt a keresetet, mert nem sikerült bebizonyítani a
csalást. Az izraeli műgyüjtő egy hónapja visszakapta az osszáriumot
és engedélyezte Simrónnak, hogy bevonja kutatásaiba. A Golánnál
lévő csontház eredete bizonytalan. Ő azt állítja, hogy már
1976-ban a birtokában volt, de a régészeti napló az 1980-as
feltárásnál még tíz osszáriumot említ, noha az Izraeli Régészeti
Hatósághoz (IAA) már csak kilenc kőurna jutott el, egy eltűnt
közülük.
Golán szerint az általa megvett csontház eladója egy másik
jeruzsálemi lakónegyedet nevezett meg lelőhelyként, de ettől
még elképzelhetőnek tartja, hogy az Armón Hanecív nevű
negyedben találták. Ha bebizonyosodik, hogy ez a csontház is
ugyanabból a barlangból származik, akkor tovább nő annak a
valószínűsége, hogy a bibliai szent család temetkezési helyéül
szolgáló barlangra bukkantak.
Amikor megtalálták a barlangot, az teljesen el volt zárva,
valószínűleg egy 363-ban zajlott földrengés nyomán. Ez Simrón
szerint megkönnyítette geológusi munkáját, mert a hely afféle
kémiai időkapszulává lett. Az izraeli geológus úgy véli, az
általa elvégzett geológiai vizsgálatok egyértelműen bebizonyították,
hogy a bizonytalan eredetű, később magántulajdonba került Jézus
testvére csontház is ugyanabból a barlangból származik, mint
a család többi tagjának osszáriuma.
MTI
|