2015.04.17.
Bőröndök és börtönök
Az emberiséget évezredek
óta foglalkoztatják bizonyos rejtélyek. Az egyik ilyen örök kérdés
úgy hangzik: melyik volt előbb, a tyúk vagy a tojás? Az ilyen
típusú feladványokból persze több is létezik. Például a bölcsek
évszázadok óta vitatkoznak arról, hogy vajon a művészet utánozza
az életet – vagy inkább az élet utánozza a művészetet. A
zseniális (bár meglehetősen zilált magánéletű) színpadi
szerző, Oscar Wilde az utóbbi változatra voksolt, mellesleg önostorozó
szellemességgel hozzátette, hogy „minden művészet
haszontalan”.
Mindezt azért
hozom szóba, mert most értesültem róla, hogy március 17-én
érdekes eset történt az Európai Unió keleti peremén,
Lengyelország és Fehéroroszország, azaz Belorusszia határán.
Terespol város vasúti határátkelőhelyén a lengyel vámtisztek
felfigyeltek egy francia állampolgár óriási bőröndjére. A
fickó úgy nyilatkozott, hogy nincs elvámolnivalója. A határőrök
azért megkérték, nyissa ki a ládát – és nagy meglepetésükre
egy harminc év körüli nő hevert előttük, kissé zsibbadt végtagokkal,
de amúgy teljesen egészségesen. Kiderült, hogy e különös
utas orosz állampolgár, és a bőrönd tulajdonosának felesége.
Az eset azért
vicces, mert amúgy az orosz nő rendelkezik érvényes útlevéllel,
és joga lett volna belépni Lengyelország területére – ha a
bőröndben fekvés helyett az utazás hagyományos, ülő
testhelyzetű módját választja. Így azonban tiltott határátlépést
kísérelt meg, amit a törvény hároméves börtönbüntetéssel
sújt. A határőrség szóvivője a sajtónak elmondta, hogy a házaspárt
a határállomáson kihallgatták. A hatvanas éveiben járó
francia férfi Moszkvában váltott vonatjegyet Nizzába, és állítólag
nem tudta, hogy feleségének joga van belépni a schengeni övezetbe.
Ezért gyömöszölte egy hajókofferbe az asszonykát. Véleményem
szerint ebből kiviláglik, hogy francia hősünk minden bizonnyal
frissen nősült Moszkvában – és vagy nagyon ostoba, vagy
pedig annyira hirtelen jött az esküvő, hogy nem volt ideje tájékozódni
az alapvető utazási szabályokról. Akárhogyan is, tisztességes
szándékkal az ember nem így szokott nászútra indulni… A
lengyel határőrök nem ragaszkodtak az asszony bebörtönzéséhez,
ezért felajánlották neki, hogy szabadon engedik, ha férjével
karöltve, önként visszatér Fehéroroszországba. A házaspár
ezt a megoldást választotta. Hozzátehetjük: a belorusz
belpolitikát, Lukasenka elnök rendszerét tekintve az ifjú pár
így is börtönbe került. Hiszen Belorussziában Európa utolsó
keményvonalas kommunista diktatúrája virul. Az 1954-ben született
Lukasenka (a köznyelvben Bátyka) tőről metszett kommunista vezér:
pályafutását a KGB kötelékében kezdte; 1991 decemberében ő
volt az egyetlen parlamenti képviselő, aki a Szovjetunió
felbomlása ellen szavazott; 1994-es belorusz államfővé választásakor
az országban újra bevezette a szovjet állami jelképeket; az
eltelt két évtizedben kénye-kedve szerint formálta az alkotmányt,
az ellenzék vezetőit börtönbe záratta.
Ám térjünk
vissza a hír nyitó képéhez: egy francia állampolgár bőröndben
akarja Lengyelországba csempészni a társát. Aki látta a
nagyszerű lengyel rendező, Krzysztof Kieslowski Három szín:
fehér című filmjét, most biztosan a homlokára csap: hát
persze, erről már több mint húsz éve készült egy film… Az
élet utánozza a művészetet! A különbség csak annyi, hogy
Kieslowski filmjében egy Franciaországba nősült lengyel állampolgár,
Karol próbálkozik ezzel a bőröndös trükkel. A fodrászként
dolgozó férfi párizsi élete zátonyra futott, és pénz híján,
végső elkeseredésében megkér egy Nyikolaj nevű alakot, hogy
hajóláda méretű bőröndjébe zárva csempéssze őt
Lengyelországba. A kalandos vállalkozás sikerül, mert Karol bőröndöstül
megérkezik a varsói repülőtérre – s bár néhány csomagszállító
munkás kissé elagyabugyálja, azért mégis otthon van, mindent
újrakezdhet. Nos, ezt a filmcselekményt keltette most életre
vasúti körülmények között a francia–orosz házaspár, kevésbé
sikeresen.
Persze lehetséges,
hogy Kieslowski a bőröndben utaztatás ötletét nem kitalálta,
hanem egy újsághírből kölcsönözte… Ez esetben mégis a művészet
utánozta az életet. S ha a bőröndös história már azelőtt
is szerepelt valamilyen irodalmi vagy filmes alkotásban? Akkor az
élet utánozta a művészetet? Ki képes ezt kibogozni? Ezzel
kapcsolatban jelzem, hogy a „tyúk vagy a tojás” rejtélye
nemrégiben megoldódott. Tudósok biztosan megállapították,
hogy a tojáshéj létrejötte az ovocledidin nevű fehérjén múlik,
amely kizárólag a tyúk petefészkében található. Tehát a
tojás csakis egy tyúkon belül jöhet létre – ebből következik,
hogy a tyúk volt előbb, nem pedig a tojás. Uff, ennyivel előrébb
jutottunk…
Belorussziát
illetően érdemes tisztázni az ország nevét. Mi történik, ha
egy ország nevet változtat, a különböző névalakok közül
melyik a helyes? A Belorusszia elnevezés szó szerinti fordítása:
„Fehér Oroszország”. Ennek eredetét többféleképpen
magyarázzák. Az egyik elmélet szerint „fehér oroszoknak” hívták
a Litván Nagyhercegség területén élő keresztény szlávokat,
a pogány balti népek által lakott térség pedig Fekete Ruthénia
volt. (A Ruthénia nevet az évszázadok során összemosták az
Oroszország elnevezéssel.) Egy másik elmélet szerint a szlávok
által viselt fehér ruha ihlette a Fehéroroszország nevet –
amely a XVI. század végén bukkan fel először a hivatalos, főként
nyugati iratokban. A cári birodalomban a Belorusszia változatot
használták, és a szovjet időkben is ez volt a politikailag ajánlott.
Végül 1991-ben, a Szovjetunió felbomlásakor a belorusz legfelsőbb
tanács úgy határozott: az új, független köztársaság
hivatalos neve Belarusz, mert ez jobban tükrözi a fehérorosz
nyelv szabályait. Egy szó mint száz, akkor leszünk a
legilledelmesebbek, ha a Belorusszia vagy Fehéroroszország
elnevezés helyett azt mondjuk-írjuk: Belarusz.
A filmek
szerelmesei már bizonyára tudják: ha április, akkor Lengyel
Filmtavasz. Idén a hónap közepén, 16. és 22. között tartják
e fesztivált, ezúttal is Budapest szívében, az Oktogontól egy
ugrásnyira, a Művész moziban. A kínálat egyik legérdekesebb
darabja az Istenek című film, amely Zbigniew Religa lengyel szívsebészről
szól, aki 1985-ben hazájában elsőként hajtott végre sikeres
szívátültetést. A vetítés díszvendége lesz Tomasz Kot, a
film főszereplője. Egy valódi „nagyágyú” is Pestre látogat:
az 1947-ben született Jerzy Stuhr, aki a most vetítendő Polgártárs
című film főszereplője és rendezője. Aki a név alapján nem
tudja, kiről van szó, nézzen utána a világhálón – egészen
biztosan ismerősnek fogja találni az arcát… A filmtavasz
legrangosabb alkotása pedig az idén Oscar-díjjal kitüntetett
Ida. A jegyelővétel április 9-én indult.
Zsille Gábor
|