2015.04.17.
Csökkenhet a forgalmi adó
Ha a költségvetés lehetővé teszi, az általános forgalmi adó
mérséklése napirendre kerül
A kamatkiadások
nettó 30-40 milliárd forinttal csökkenhetnek az idén az előirányzathoz
képest a konzervatív számítások szerint – fejtette ki Banai
Péter Benő, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államháztartásért
felelős államtitkára.
Miért döntött úgy a kormány, hogy már április
végére elkészíti a 2016-os költségvetési törvényjavaslatot?
– A költségvetés tavasszal történő elfogadása egyáltalán
nem példa nélküli, hiszen két évvel ezelőtt is hasonlóan jártunk
el Ez elősegíti a közpénzügyi tervezhetőséget és kiszámíthatóságot.
Fontos megjegyezni, hogy áprilisban nyújtja be hazánk az Európai
Bizottságnak Magyarország Konvergenciaprogramját, így jelenleg
ez a költségvetési tervezéssel párhuzamosan zajlik, ami
megteremti a két dokumentum összhangját, mivel a
konvergenciaprogram jóval túlmutat a 2016-os éven, kitekintést
nyújt a további pénzügyi-tervezési időszakra is, előrevetítve
ezzel a főbb költségvetési irányokat.
Lehetnek buktatói is egy a határidő előtt elfogadott
költségvetésnek? S hogyan fogadják mindezt a hitelminősítők?
– A 2016. évi költségvetést ugyanolyan módon,
ugyanazon információs bázisra építve tervezzük meg, mint
minden évben, figyelembe véve értelemszerűen minden releváns
szempontot, különös tekintettel az aktuális kormányzati szándékokra,
prioritásokra. A költségvetés korábbi elfogadásának
esetleges hátránya abból fakadhat, ha nem várt események történnek
a második félévben, pl. a világgazdasági folyamatokban, de
ezen kockázatok költségvetési tartalékokkal véleményem
szerint kezelhetőek. A kormány munkáját az elmúlt években a
nemzetközi szervezetek is elismerték. Már a hitelminősítőknél
is megtörni látszik a jég: Magyarország felminősítésének
folyamata megkezdődött az S&P bejelentésével. A hitelminősítők
értesültek arról, hogy a költségvetési tervezés tavasszal történik,
így minden bizonnyal pozitív tényezőként vették ezt számításba,
de döntésüket leginkább a növekedési és egyensúlyi mutatók
tartós javulása alapozhatja meg.
Mennyivel növekedhet az év végéig a GDP mértéke?
– 2014-ben a vártnál kedvezőbben alakult hazánk
makrogazdasági teljesítménye, ami összességében nem jelent különösebb
kockázatot a jövőre vonatkozóan. Korábbi prognózisunkhoz képest
több jelentős változás is történt, ami egy kedvezőbb forgatókönyv
irányába hat. Ezek közül néhányat érdemes kiemelni: a tartósan
alacsony olajárak és az NHP+ bevezetése támogatja a belső
kereslet további bővülését, miközben az orosz embargó hatása
a korábban feltételezettnél kisebb mértékben érintheti negatívan
exportunk dinamikáját. Hivatalosan áprilisban publikáljuk a
makropályát, de elmondható, hogy a korábban vártnál kedvezőbb
kilátások hatására mind 2015-ben, mind 2016-ban felfelé
mozdulunk el.
A bankadó mértékének tervezett csökkentését is
figyelembe veszik a költségvetési javaslatnál?
– Bár végleges döntés még nem született róla, a pálya
számol vele.
A konvergenciaprogram mennyiben függ össze az előrehozott
költségvetési javaslattal?
– Mivel a jövő évi költségvetési törvényjavaslatot
a kormány – a tervek szerint – április végéig benyújtja a
parlamentnek, illetve a konvergenciaprogramot szintén április végéig
kell beadni az Európai Bizottságnak, így a törvényjavaslathoz
és a programhoz kapcsolódó munka összeköthető, a két
dokumentumnak összhangban kell lennie egymással.
Miként számolnak, mennyivel csökkenhetnek a kamatkiadások
2015-ben?
– Az eddigi adatok alapján úgy látjuk, hogy a vártnál
is alacsonyabb hozamok miatti nettó eredményszemléletű
kamatkiadások 30-40 milliárd forinttal lehetnek alacsonyabbak a
tervezettnél.
Mekkora lehet az államadósság és a hiány mértéke?
– A 2015. évi várható adósságállományra és hiányra
vonatkozó adatközlésre március végén az ún. tavaszi EDP
Notifikáció alkalmával kerül sor. Az azonban már most megelőlegezhető,
hogy a hiánycél tartását várjuk, és az adósság érdemi csökkenésére
is sor kerülhet. A jövő évi költségvetés a kormány politikájának
megfelelően a stabilitásra, az adósság csökkenő pályán
tartására, alacsony államháztartási hiányra, egyúttal bővülő
foglalkoztatásra és gazdasági teljesítményre épül. A kormányzati
szektor adósságát és a hiány mértékét a piac minden
szereplője és a közvélemény is egy időben ismerheti meg,
amikor azt a kormány nyilvánosságra hozza.
Februárban
az államháztartás központi alrendszerének deficitje 256,9
milliárd forintot tett ki, amely jóval alacsonyabb az előző év
azonos hónapjának 407,9 milliárd forintos hiányánál. Minek köszönhető
ez a kedvező folyamat?
– Az idei első két hónap egyenlegének előző évhez
viszonyított kedvező alakulásában szerepet játszottak egyrészt
a magasabb adóbevételek (általános forgalmi adó, jövedéki
adó, személyi jövedelemadó, járulékok), másrészt a kedvezőbb
kamatköltség. Ezek mögött a minden szempontból kedvező
makrogazdasági alapok, a gyors növekedés, a béremelkedések
hatása húzódik meg, valamint az, hogy egyre szélesebb körben
ismerik el a kormány egyszerre növekedésbarát és egyensúlyteremtő
stratégiáját. A magasabb adóbevételek részben az adófizetési
hajlandóság javításának (pl. online-pénztárgépek bekötése)
is köszönhetőek. A két év összehasonlítását befolyásolja
az a tény is, hogy múlt évben az önkormányzatok adósságkonszolidációjához
nyújtott a központi költségvetés mintegy 68 milliárd forint
törlesztési célú támogatást. Mivel ez a tétel az idén már
nem jelentkezett, ez szintén hozzájárult az adatok kedvező
alakulásához.
A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint miként tartható
ez a tendencia?
– Köztudott, hogy a kiadások és bevételek teljesülésének
időben eltérő eloszlása miatt a hiány nagysága nem időarányos:
az év első felében a kiadások meghaladják a bevételeket.
Erre való tekintettel a hiánycélt továbbra is teljesíthetőnek
tartjuk. Az elmúlt évekre jellemző fegyelmezett fiskális
politika, a külső egyensúly jelentős javulása, az állam és
a háztartások eladósodottságának mérséklődése mind-mind
hozzájárultak ahhoz, hogy a magyar gazdaság immár fenntartható
növekedési pályára állt, és ezáltal az ország sérülékenysége
folyamatosan csökken.
Elképzelhető, hogy esetleg még az általános forgalmi
adó is mérséklődhet ebben a ciklusban?
– A kormány szeretné elérni, hogy az adórendszerben
olyan változások legyenek, amelyek elősegítik az ország
versenyképességének növekedését azáltal, hogy több pénz
marad a magyar családoknál és a hazai vállalkozásoknál. Az
adópolitika fókuszában elsősorban továbbra is az élőmunkát
terhelő adók súlyának csökkentése áll: ezért elsődleges cél
a személyi jövedelemadó kulcsának egyszámjegyűvé tétele.
Amint a költségvetési mozgástér lehetővé teszi, az általános
forgalmi adó mérséklése szintén napirendre kerülhet. Ennek költségvetési
és reálgazdasági folyamatokra történő hatását a gazdasági
tárca vizsgálja.
Tóth Bertalant, az MSZP frakcióvezető-helyettesét idézem:
„Nem kellene 2018-ig várni a nullszaldós költségvetésre, ha
befolyna az a nagyjából ezermilliárd forintnyi áfabevétel,
amit minden évben ellopnak. A csalás ezen a területen olyan mértékű,
hogy arra az Egyesült Államokban is felfigyeltek, és az adóhivatal
egyes vezetőit a korrupció gyanúja miatt nem engedik be az országba.”
Mi erről államtitkár úr véleménye?
– A NAV a nemzetgazdaság szempontjából legmeghatározóbb
közigazgatási szervezet, amely a költségvetési adó- és járulékbevételek
teljesítéséért felelős. Feladatainak hatékony ellátása érdekében
törvényes, pártatlan és független működést elősegítő
kontrollmechanizmusokat működtet. Bízom abban, hogy e
mechanizmus képes kiszűrni és semlegesíteni az egyes zavaró körülményeket.
A szervezet elnöke által 2014. november 6-án elrendelt belső
vizsgálatot lezáró jelentés megállapította, hogy a NAV a törvényben
foglaltaknak eleget téve – megkülönböztetés nélkül – járt
el a vizsgált időszakban. Természetesen abban az esetben, ha a
nyomozóhatóságok vagy a NAV belső szakértői vizsgálata arra
az eredményre jut az adóhatóság bármely dolgozójával
szemben, hogy az hivatalával visszaélve törvénysértően járt
el, a kormány megteszi a szükséges lépéseket. A világ minden
országában vannak eltitkolt jövedelmek, be nem vallott adótételek.
„Mindössze” ezek mértéke különbözik. Az elmúlt időszakban
a kormány számos intézkedést tett a gazdaság kifehérítése
érdekében, melyek a gazdasági növekedés mellett jelentős
szerepet játszottak abban, hogy 2014-ben 650 milliárd forinttal
több érkezett az államkasszába a legfontosabb adó- és járulékfajtákból,
mint az azt megelőző évben. A forgalmi adatok emelkedésében
az új típusú pénztárgépek rendszerbe állítása lényeges
szerepet játszott. Amíg az új pénztárgépek a feketeértékesítést
akadályozhatják meg, addig a januártól életbe lépő EKÁER
annak szabhat gátat, hogy a kereskedők igazolatlan eredetű, s
így szükségképpen adózatlan árut szerezzenek be, majd adják
tovább ügyfeleiknek, vagy éppen fiktív árukereskedelem után
igényeljék vissza az áfát. A várakozásaink szerint az EKÁER
idén hatvanmilliárdot hozhat az államkasszának – így egy újabb
lépést tudunk tenni annak érdekében, hogy minél magasabb
legyen a tiszta gazdasági tranzakciók aránya, egyúttal biztosítható
legyen a szükséges közkiadások fedezete.
Medveczky Attila
|