2015.04.17.
Kelet után dél felé nyitunk
A kormány a déli nyitással az üzleti kapcsolatok megkötésének
feltételeit teremti meg
Ázsia mellett az
afrikai és latin-amerikai piacokon is van helye Magyarországnak
– hirdette meg a Külgazdasági és Külügyminisztérium. Dr.
Balogh Csaba, Keleti Nyitásért felelős helyettes államtitkár
érdeklődésünkre közölte, hogy az afrikai gazdasági növekedés
fejlődő piacot jelent, ami együtt jár olyan piaci résekkel,
amit a magyar cégek is kihasználhatnak.
Eredményesnek tekinthető a Keleti Nyitás politikája?
– Kormányzati szempontból mindenképpen sikeres volt a
Keleti Nyitás politikája. Magyarországot korábban rendkívüli
módon lekötötte az európai integrációs folyamat, s azt követően
az EU-s piacok keresése. Így nagymértékben meglazultak a
kapcsolati hálóink azokkal az országokkal, amelyekkel régebben
gazdasági szempontból együttműködtünk. Főleg FÁK-térség
államaira és az ázsiai partnerekre gondolunk. A velük való
kapcsolatok helyreállítása volt a Keleti Nyitás politikájának
elsődleges célja. A külképviseleti hálózat és a politikai
kapcsolatok megerősítése terén nagy sikert értünk el. A külgazdasági
stratégiát értékelők számára felvetődik a kérdés, hogy
ezek az eredmények mennyire mutathatók ki a statisztikákban.
Mint Szijjártó Péter miniszter úr több alkalommal rámutatott,
bár a Keleti Nyitással kapcsolatos számokban visszaesés látszik,
ez nem a politika hiányosságaira vezethető vissza, sőt… A
visszaesés két-három tényezőre vezethető vissza: a
magyar–ukrán és a magyar–orosz kereskedelmi forgalom csökkenésére.
S ezeknek fő okai: az ukrajnai gazdasági és társadalmi helyzet
negatív változása, és az Oroszország ellen bevezetett EU-s
szankciók, s az azokra adott válaszlépések. Nem szabad
figyelmen kívül hagynunk a Nokia-gyár bezárásának hatását
sem, ami egy globális vállalati döntésre vezethető vissza. Más
területeken viszont növekedés mutatható ki.
Ez a magyarázata annak, hogy egymilliárd dollárral
csökkent a kelet felé irányuló kivitel?
– A „rajtunk kívül álló tényezők miatti” kiesés
a keleti országokba irányuló export értékét 1,6 milliárd
dollárral csökkentette, de azt a régió más országaiba történt
kivitel növekedése 600 millió dollárral részben ellensúlyozta.
Az embargó miatt 15 százalékkal visszaesett az oroszországi
export, ami 510 millió dollár mínusz. Ukrajnában 10 százalékkal
esett vissza a gazdaság teljesítménye, így oda 12 százalékkal,
310 millió dollárral csökkent a magyar export. Eközben Komáromban
tavaly bezárták a Nokiát, amivel az arab relációban 820 millió
dollárral visszaesett a híradástechnikai export. Viszont félmilliárd
dolláros növekedést is elkönyvelhetünk, mert külkereskedelmünk
megerősödött Dél-Koreával, Kínával, Vietnámmal, és más
piacokat is feltártunk. Kiemelendő, hogy a Keleti Nyitás
politikájának elsődleges feladata a „kapuk kinyitása”. Ez
megtörtént, és a kormány létrehozta azt az eszközrendszert,
mellyel az állam támogatja azokat a cégeket, akik a keleti relációban
kívánnak megjelenni.
A magyar exportnak körülbelül hány százaléka irányul
az Európai Unión kívüli országokba?
– Öt évvel ezelőtt az Európai Unió tagállamaival
folyattuk le a külkereskedelmi forgalmunk körülbelül 80%-át.
Mára ez az arány 75%-ra csökkent úgy, hogy a magyar külkereskedelem
volumene folyamatosan növekedett. Kiemelendő, hogy az EU-n kívüli
országokkal folytatott kereskedelmünket úgy sikerült 5%-kal növelnünk,
hogy közben az uniós tagállamokkal is megerősödött a gazdasági
együttműködésünk. Ez mindenképpen külgazdasági stratégiánk
megalapozottságát bizonyítja.
Keletről térjünk át délre. Mely kontinenseket célozza
meg a kormány a Déli Nyitás politikájával?
– A Keleti Nyitás
több szempontból is kapcsolódik a Déli Nyitás politikájának
meghirdetéséhez. A Keleti Nyitással járó politikai munkát
befejezettnek, eredményesnek tekintjük, mert olyan politikai
kapcsolatok jöttek létre, melyek megalapozzák a konkrét gazdasági
kontaktusokat. Mindez nem jelenti azt, hogy most már kevesebb
energiát fektetünk kapcsolataink keleti dimenziójába. Mielőtt
a Keleti Nyitás politikáját meghirdettük volna, megvizsgáltuk
a globális gazdaság más szegmenseit is, és láttuk, hogy az ázsiai
országokon kívül majd az afrikai és latin-amerikai államokkal
való gazdasági együttműködést is meg kell erősíteni.
Mindezt egy példával támasztom alá: régebben a szubszaharai térségben
Magyarországnak tizenegy külképviselete volt, s 2013-ra ez a szám
kettőre csökkent. Nigériában újra megnyitottuk a magyar nagykövetséget,
s a térségben tervezzük újabb három külképviselet nyitását.
Hasonló volt a trend Latin-Amerikában is, miközben ezek a relációk
a világ azon térségei közé tartoznak, melyek gazdaságilag
fokozatosan fejlődnek. Azért szeretnénk ezekben a térségekben
jelen lenni, hogy az ottani gazdasági növekedésből, s az abból
keletkező jövedelemből részesülhessünk. Tehát az afrikai
gazdasági növekedés fejlődő piacot jelent, ami együtt jár
olyan piaci résekkel, melyeket a magyar cégek is kihasználhatnak.
Milyen termékeket vihetünk ki a déli piacokra, s
milyen beruházásokban vehetünk részt?
– Altusz Kristóf európai és amerikai kapcsolatokért
felelős helyettes államtitkár kompetenciájába tartozik a
Latin-Amerikával kapcsolatos kérdés, én az Afrikára vonatkozó
gazdasági kilátásainkat közölhetem. Jelenleg az afrikai térségekre
és egyes országokra vonatkozó lehetőségeket vizsgáljuk, de
azt már most tudjuk, hogy mely ágazatokat preferáljuk. Elsődlegesen
a mezőgazdaságot, s az azzal kapcsolatos technológiákat, a
biotechnológiát és környezetvédelmi beruházásokat. Termékexport
is lehetséges, de főleg a technológia-exportra, a tudástranszfer
és a különböző készségek átadására és fejlesztésére
koncentrálunk. Számos fejlődésben lévő országban, így az
afrikaiakban is létfontosságú kérdéssé vált a vízgazdálkodás.
Ezen a területen Magyarország olyan tapasztalatokkal
rendelkezik, melyet a világon mindenütt elismernek.
Fekete-Afrika egyik legnagyobb problémája továbbra is a fejlett
infrastruktúra hiánya, ezért befektetőket várnak kikötő- és
útépítés, illetve a kommunikációs hálózatok, erőművek
fejlesztése területén. Nyilvánvaló, hogy a magyar vállalatok
nincsenek olyan helyzetben, hogy ezeket a nagymértékű
projekteket önállóan megfinanszírozzák és megvalósítsák,
de ezekben a programokban komoly részesedéssel vehetnek részt,
ahogyan az úgynevezett kapcsolódó beruházásoknál is. Például
a vasútvonalak esetén a biztosítóberendezések gyártását,
vagy a városi közlekedés terén a busz- és villamos gyártásban
való részvételt magyar cégek is meg tudják oldani. Még olyan
lehetőség is felvetődött legutóbbi algériai megbeszélésünkön,
amely az édesvízi haltenyésztés beruházására vonatozik.
Az EU-ban nem csak Magyarország kereskedik keleti államokkal.
Ez vonatkozik a déliekre is?
– Az Európai Unió országaihoz képest nem vagyunk igazán
elmaradva az afrikai kereskedelmi kapcsolatok terén. Ez alól
természetesen egykori gyarmattartóként Portugália, Spanyolország
és Belgium kivételt jelent. Nekik nagyságrendekkel nagyobb a
kereskedelmi forgalmuk. Minden egyes tárgyalásunkon azt
tapasztaljuk, hogy az egész világ érdeklődése rendkívüli módon
megnőtt Afrika és Latin-Amerika iránt. Főleg az EU, Kína, Törökország
és India versenyez egymással az afrikai piacokért.
Néhány gazdasági szekértő úgy véli, hogy a déli
nyitás a nyugati reláció kárára történik. Mennyiben
megalapozottak ezek a kijelentések?
– Ezek a kijelentések minden alapot nélkülöznek. A
Keleti és a Déli Nyitás nem jelent nyugati zárást. Csak akkor
tudunk sikeresek lenni, ha Európa is sikeres, hiszen európai
ország vagyunk, minden intézményi keret és lehetőség az Európai
Unióhoz köt minket. A Nyugat, a nyugati integráció részesei
vagyunk, ebbe az irányba nem is kell, és nem is értelmezhető
nyitásról és/vagy zárásról beszélni. A Keleti és Déli
nyitás politikájának lényege, hogy felkutassa azokat a pótlólagos
forrásokat, kapacitásokat, piacokat, melyek segítik, hogy
Magyarország egyre jobban megközelítse életszínvonalában, jövedelem-színvonalában,
gazdasági fejlődésében a nyugati-európai államokat.
Medveczky Attila
|