vissza a főoldalra

 

 

 2015.04.17. 

Új lehetőségek az agrárszakképzésben

A tangazdaságokat is fejleszteni kell, hogy a fiatalok már gyakorlati ismeretekkel álljanak munkába

Román Istvánt, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) agrárszakképzésért felelős helyettes államtitkárát a szakképzési rendszer átalakításáról, a gyakorlati képzés további megerősítéséről és az erdészeti szakképzés presztízséről kérdeztük.

 „Ma már egy jó szakma többet ér, mint akárcsak öt-tíz évvel ezelőtt” – jelentette ki helyettes államtitkár úr a legrégebbi magyar erdészeti szakiskola – Bedő Albert Erdészeti Szakképző Iskola és Kollégium – névadójának jubileumi ünnepségén. Hogyan alakította át a kormány a szakképzés rendszerét?

 – A 2010-es kormányváltást követően döntöttek a szakképzés átalakításáról, s a folyamat lényeges elemeként 2012-ben módosították a szakképzésről szóló törvényt, amelynek legfontosabb része, hogy a közismereti jellegű helyett a gyakorlati képzés került előtérbe. Ez azt jelenti, hogy a szakképzésben részt vevő diákok tanulmányainak kétharmad része a leendő szakmájuknak megfelelő gyakorlati vagy elméleti képzéséhez, oktatásához kapcsolódik. Emellett felülvizsgálták az Országos Képzési Jegyzéket, hogy a diákok a speciális tudás helyett jól konvertálható ismereteket kapjanak. Tehát az alapszakmák biztosítják, hogy a fiatalok minél több munkakörben el tudjanak helyezkedni. Az agrárium területéről példaként a gazdaképzést emelem ki. Aki gazdaképzésre jelentkezik, megtanulja öt állatfajta gondozását, ezenkívül növénytermesztési és agrárgépészeti ismeretekre is szert tesz. Mindez összhangban áll a kormány családi gazdaságokat támogató intézkedésével. Az a fiatal, aki gazdaképzési oklevelet szerez, szüleinek segít a családi gazdaságban, később átveheti a vállalkozás irányítását is.

 Tehát megkezdődött a magyar agrárképzés teljes átalakítása. Mindez miként vonatkozik az erdészek képzésére?

 – A 2013-as törvénymódosítás értelmében az agrárszakképzés felügyelete és irányítása, valamint az agrár-intézményhálózat fenntartói joga a Földművelésügyi Minisztériumhoz került ezzel is erősítve azt a kormányzati szándékot, hogy az agrár- és élelmiszer-gazdasági szakképzés színvonala emelkedjen, versenyképes bizonyítványt adjon a jövő nemzedékének, visszaállítva az agrárium becsületét és tiszteletét. Így az erdészképzés is a minisztérium által irányított intézményekben történik. 2014 nyarán pedig az állami erdőgazdaságok is az FM fenntartásába kerültek át. Ezáltal „házon belül” adott a lehetőség, hogy a korábbiaknál is szorosabb együttműködés alakuljon ki elsősorban a gyakorlati képzés területén. Ezért kezdeményezzük az OKJ finomhangolását; a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az Országos Erdészeti Egyesület javaslatára technikusi szinten szétválna az erdészeti és a vadgazdálkodási képzés.

 Mi a tervük a minisztérium fenntartásában álló – tangazdaságokat is működtető – szakképző intézményekkel?

 – A szakképzés átalakításának egyik célja a duális képzés bevezetése volt; tehát a gyakorlati tudást a fiatalok valós munkakörnyezetben szerzik meg. Célunk, hogy minél több gyereket vigyünk ki cégekhez, vállalkozókhoz, gazdálkodókhoz. Viszont vannak olyan képzési területek, amelyekhez szinte lehetetlen külső gyakorlóhelyet találni, ezért a meglévő tanüzemeket, tangazdaságokat használjuk. A tangazdaságok nagy részének infrastruktúrája elavult, s ezért a jövőben ezeket korszerűsítenünk kell.

 Mennyire vonzó ma az erdészeti képzés? Hiszen Trianon után az erdőterület mintegy 1,1 millió hektárra csökkent.

 –Magyarország erődterülete a trianoni békediktátum értelmében 85%-kal csökkent. A minisztériumban több helyen is látható az a térkép, amely a Trianon előtti Magyarország erdőségeit ábrázolja, s amelyet a magyar erdészképzés megalapítója, Bedő Albert és kollégái készítettek. Főként a céltudatos erdőgazdálkodás eredményeként, az ország erdeinek területe egyre jobban növekszik. A felvételi adatok pedig jelentős túljelentkezést mutatnak az erdészszakmára vonatkozóan. A jó hírű iskolák erdészgenerációkat neveltek ki, s tapasztalatunk szerint a legfiatalabb nemzedék tagjai szívesen választják azt az intézményt, ahol szülei, nagyszülei tanultak.

 

Medveczky Attila