2015.04.24.
ZSIGMOND VILMOS kiállítása
Zsigmond Vilmos
1930 június 16-án Szegeden született. 1955-ben végzett a Színművészetin,
Budapesten. 1956-ban november 4-e után elhagyta Magyarországot.
1962-ben szerzett amerikai állampolgárságot. 1978-ban Oscar-díjat
nyert.
– A sikerhez szerencse is kell, de nagyon sokat kell
dolgozni érte. Tíz éven át Amerikában szinte semmi sem sikerült,
mondja egy interjúban. Ott voltunk a feleségemmel egy kisbabával,
bármit elvállaltam volna, akár az utca söprést is. Alig volt
pénzünk. Ha az embernek gyereke van, és nincsen semmi pénze,
akkor bármit elvállal. Az akaraterőt és az önbizalmat az édesapjától
örökölte, aki fantasztikus futballista volt később edző lett
belőle. Egyvalamire nagyon megtanított: „Fiam, bármit teszel,
csak akkor fogjál bele, ha a maximumot tudod kihozni.” Egész
életemben ehhez tartottam magam. A kicsit nagyon megbecsültem,
mert a kis munkákból jöttek a nagy munkák. Két lánya van, négy
unokája. A felesége Susan.
A Lakiteleki Népfőiskolán
2010 novemberében Lezsák Sándor jóvoltából ott lehettem
Zsigmond Vilmos Oscar-díjas operatőr tiszteletére rendezett
filmszemlén: Apáti Miklós írta a tudósításában: Ezen a
szemlén is kitűnt, hogy mekkora szervező ereje van Lezsák Sándornak
és csapatának: egyetlen percnyi fennakadás nem volt,
folyamatosan érkeztek rangos vendégei, Csurka Istvántól Szőcs
Géza államtitkárig. Csurka és Zsigmond Vilmos találkozása
mindkettejük számára élményszámba ment, mert noha iskolatársak
voltak a Színművészeti Főiskolán, 1957 novembere óta nem találkoztak.
Összeölelkeztek, s úgy beszélgettek, mintha tegnap váltak
volna el egymástól.
A Ludwig –
Kortárs Művészeti Múzeumban a magyar származású, Oscar-díjas
operatőr, Zsigmond Vilmos fotóművészeti munkásságából április
10-én megnyílt a tíz héten át tartó tárlat.
Zsigmond Vilmos,
az Oscar-díjjal és több rangos nemzetközi filmes elismeréssel
kitüntetett operatőr munkásságát olyan filmek fémjelzik,
mint a Szarvasvadász, a Harmadik típusú találkozások vagy a
Fekete Dália. Filmjeinek védjegye a világítás találékony
használata, a fény művészi alkalmazása. A kiállítás gerincét
eddig még soha be nem mutatott fotók alkotják. A hetvenes évek
elejétől Amerikában együtt dolgozott korai filmjeiken azokkal
a rendezőkkel, akik alapjaiban változtatták meg az amerikai
filmgyártást, mint például Robert Altman, John Boorman,
Michael Cimino, Steven Spielberg. Míg a nagy filmstúdiók addig
látványos, könnyen befogadható filmeket készítettek,
Zsigmond Vilmos alkotótársai új alapokra helyezték a filmgyártást.
Rendre felrúgták a történetmesélés hagyományos szabályait,
külső helyszíneken forgattak, a realizmus felé fordultak, céltudatosan
törekedve arra, hogy ismét művészi színvonalra emeljék az
amerikai filmet.
A mintegy 150
darabot számláló fotóanyag az 1950-es években indul, és
napjainkig bezárólag több csoportban mutatja be Zsigmond Vilmos
alkotói gondolkodásmódjának fő jellegzetességeit. A kiállítás
kiegészül továbbá a filmes életmű darabjaival is, hogy láthatóvá
váljanak a fotográfiai alkotások és az operatőri tevékenység
szoros összefüggései, segítve egymás értelmezését.
net / czyla
|