2015.04.24.
Gyermekkoromban nem költő akartam
lenni, hanem szent
Barlay Ö. Szabolcs: Kosztolányi Istene
Barlay atya munkájában
leírja, hogy Kosztolányi Dezső olyan keresztény magyar légkörben
nevelkedett, hogy az egy életre meghatározta sorsát. A kiegyezés
után létrejött középosztály elhivatottsága, keresztény és
patrióta elkötelezettsége olyan fundamentumot adott a később
nagynevű írónak, hogy az elbírt minden terhelést. A nagy
kilengések ellenére a föld alatt szerteágazó gyökérzet nem
engedte, hogy a törzset kicsavarja, földhöz vágja a vihar. Szülei
példás családi életet éltek. Az egész család templomba járt,
gyakorolta hitét. Édesapja Szabadkán annak a katolikus gimnáziumnak
volt igazgatója, ahol nyolc évig kiváló tanárok nevelték és
tanították. Műveltsége a szó eredeti értelmében katolikus,
vagyis egyetemes volt. A görög–latin antikvitásba beoltott
modern tudományosság iránti nyitottság épp úgy jellemezte
ezt az örökséget, mint a katolikus hit s erkölcs ismerete és
gyakorlása, valamint az égő, lobogó hazaszeretetet.
Kosztolányi
gimnazista kori naplójegyzetei pontosan körülírják a fent
elmondottak kereteit és tartalmának mélységeit. Ebből a
szempontból érdemes beleolvasunk 15 éves korában írt naplójába.
„Napló az Úrnak 1900-i évére. Tehát Isten segítségével
fel!”
Nov. 30. Holdtölte.
Rettenetes álma volt megint. Azt álmodta, hogy meghalt. Amikor
reggel felébredt, imádkozni kezdett. „S ekkor feleszméltem,
mekkora a Te hatalmad Isten! A veszélyben mutatod meg magad, ott
látlak nagynak! Dicsőség az Úrnak mindörökké”.
Dec. 12. „Most
meg arra gondolok, hogy közelebb állok a halálhoz. Nem tudom,
mi az ember célja”. Dec. 20. „Közeledik a Karácsony… Jó
Istenem, adj nekem is békét, nyugalmat: újítsd fel bennem a
hit nem pazar fényű, de szelíd nyájassággal lobogó kis lámpáját,
gyújtsd fel bennem a szeretet tüzét”. 1901. jan. 1. „Isten
nevében! Igen, a te nevedben kezdem az évet, végtelen alkotóm,
Istenem, a te segítségedért esedezem ezen új év küszöbén,
mert ki tudna nélküled élni, s ki tudna ellened küzdeni, te
vagy az erő, a hatalom, a végtelenség, én por, semmi vagyok,
egy lehelet, egy láng, egy időig élő kicsiség… Nem, nem nézek
a jövendő vakító szemébe, téged követlek csak. Uram, légy
te világító csillagom, mint a négy pásztornak, s vezess el a
boldogság honába, s adj ó, szép csillag, hazámnak, Magyarországomnak
boldogságot, nagyságot, szabadságot…” Jan. 8. „Osztályomban
hány nehézfejű. És ezek is emberek, éppen úgy Isten képére
teremtve, mint én… Ne zúgolódj tehát, tehetetlen, büszke szív
az Isten ellen, borulj le eléje. S adj hálát, hogy ily gazdagon
megajándékozott. Áldott légy, Uram!” Jan. 14. „Apám megölelte
az öreg Barnabás bácsit… S nekem oly jól esett látni. Látni,
hogy nincs az emberek közt különbség… és a boldogság.
Egyformák vagyunk mind, ez tetszik Istennek… az Istent láttam
mosolyogni a kis fehér szobában. Az Istent, ki bennünket
egyformának teremtett”. Ápr. 1. „A lelki béke nyugalmas
szent napja ez. Gyónni voltunk. A vallás annyiban igaz,
amennyiben a túlvilági s általunk meg nem érthető tényeket
mintegy átülteti a mi gondolkodási módszerünkre, mintegy
perszonifikálja, s ezért tehát el kell ismerni a dogmákat, s
hozzá szigorúan ragaszkodni kell”.
Hogy ezekben az években
milyen hatások érték, és mennyire a keresztény életszemlélet
elkötelezettje volt, maga írta le levelében egy asszonynak halála
előtti évben: „Én gyermekkoromban nem költő akartam lenni,
hanem szent. Sanyargattam magam, böjtöltem, titokban jó
tetteket vittem véghez, hogy tessem Istennek”.
Amikor gimnazista
korában unokahúga, Ilonka meghalt, annyira magába szállt, hogy
pap akart lenni. Külsejében, mozdulataiban volt is valami papos.
Ezekben az években lelkivezetője is volt. Megszerette a
katolikus szellemet, az egyetemes, az általános, a bölcs és
megbocsátó katolicizmust, mely minden emberi lehetőséget magába
zár, és minden ajtót nyitva hagy.
Az ember azt
gondolná, hogy ilyen kezdet után az elvetett mag szárba szökken,
majd virágba borul, hogy meghozza százszoros termését. A tények
azonban minderre rácáfoltak. Már érettségi előtt egyre több
olyan bölcseleti könyv került a kezébe, mely sorra cáfolta a
keresztény világnézet alaptételeit. Amikor felkerült
Budapestre és az egyetem bölcsészeti karára iratkozott,
teljesen átadta magát a századforduló gondolkodását átalakító
szabadelvű eszméknek. Leegyszerűsítve a kérdést, azt
mondhatjuk, hogy két egymásnak homlokegyenest ellentmondó szemlélet
malomköve között őrlődött kortársaival együtt. Az egyik a
homo moralis, a másik a homo aesteticus elveit vallotta magáénak.
Kosztolányi Szabadkán a keresztény magyar családok erkölcsi
normái szerint élt. Budapesten épp ezt a világnézetet támadta
és tiporta sárba a szabadelvű életszemlélet, mely gátlástalanul
megengedett mindenkinek mindent. Érthető, hogy az összeütközés
óriási belső robbanásokat idézett elő. Otthonról nemes érzékenységet,
finom lelkületet hozott magával, aki elérzékenyül mindenen.
Hogy milyen változásokon ment keresztül és hova tud zuhanni az
ateizmussal kacérkodó homo aesteticus, annak egy szomorú, de a
költészet nyelvén remeklésnek mondható példája a bal latorról
írt verse. Nietzsche egyre növekvő tábora épp azzal vádolja
a kereszténységet, hogy az alázat, az irgalom állandó
hangoztatása és megkövetelése miatt az emberek karakterét
csorbítja, szolgalelkületűvé deformálja. Ennek szellemében
szokatlan dologra vetemedik a fiatal lázadó: szakít az ősi, kétezer
éves hagyománnyal, mely meghatódottan szemlélte a jobb lator
megrendítő Istenhez fordulását. Helyette tudatosan „zord
zivatart kavar”, és a „vasderekú” bal latort dicsőíti, a
„szótalan óriást”, aki nem volt hajlandó „nyavalyogva
koldulni”.
„Nyílt homlokú
bűn, hősi, kemény, igaz,
erényt pirító,
tisztakezű gonosz –
te hallgatál kővé
meredten,
míg az erény
nyavalyogva koldult”.
Íme a nietzschei
filozófia tételének variációja egy magyar költő versében.
Aki idáig eljut,
előbb-utóbb megcsömörlik önmagától. Mindez nyomon követhető
Kosztolányinál is. A huszonéves fiatal titán versei pontos látleletei
ennek a metamorfózisnak. Elég hamar ráeszmélt, hogy rossz cserét
csinált. Harmónia helyett diszharmónia, kozmosz helyett zűrzavar
uralkodott benne. Hova lett az egykori vidámság és kacagás?
„Így senki sem
sírt, ahogy én sírok most.
A téli éjbe
magam siratom…”
Depresszióba
hanyatló melankólia minden rezdülése, és amikor tükörbe néz,
megijed önmagától:
„Nem hallanak.
Nem látnak. Nem szeretnek.
Magam se
szeretem…”
És megszólal a
megkerülhetetlen, elnémíthatatlan lelkiismeret: „hogy is,
hogy is kerülhettél ide?” Ez valóban lesújtó állapot:
„ki csókolt? Senki. Mondd, ki értett? / Mindenkinek örökre
idegen…” „Dacos nyakam, – kemény, fiatal vállam – /
…szegény karom – szegény fiatalságom – / szegény, szegény
szemem.”
A „magam se
szeretem” szindróma csak kezdet. Mert a mi végre vagyunk a világon?
kérdés kínozza tovább. Eldobta magától az isteni választ,
helyette üres kráter tátong a lelkében, benne a semmi, ami itt
maradt. A vízió úgy kínozza, hogy kibuggyan száján a
megfellebbezhetetlen rideg valóság:
„És láttam
nyakkendőjét, lógva, árván
a szekrény ajtaján,
egy laza spárgán.
...
És várta őt pár
cigaretta is,
melyet ezüsttárcában
ott felejtett.
...
S egy bot maradt
utána a sarokban,
Mellyel sétált
tavaszi délután.”
Aki ismeri Kosztolányi
életművének egészét, tudja, hogy alapjában véve ez az attitűd,
ez a hang nem azonos az író igazi önmagával. Bár mindig is
jellemző volt rá a töprengés, de lelke legmélyén életvidámság
és derű honolt. Azért sem lep meg, hogy ezt a korszakot ő maga
sem viselte el sokáig. Saját szavait idézve „korcs titánnak”
érezvén magát, takarodót fújt, és a szakadékban bércekről
álmodott új indulót zengett. Nem véletlen, hogy az 1910-es években
írt verseinek kötetcíme: Mágia. Nevezhetnénk idegennek is ezt
a hangot, hiszen a kötet első versében, a Kösöntyűben ő
maga írja: „S csodálkozom a fáradt, furcsa szókon…”
Tény, hogy a látleletből
következtetni lehet, milyen harcok dúlnak a lelkében. Az, aki
egyszer hallotta a „szeresd felebarátodat, mint tenmagadat”,
és merített az Élő vizek tiszta forrásából, annak nehéz
megbarátkoznia a nihilizmussal. (Láttuk, hogy ez még Adynak sem
sikerült). Az evangélium mércéje a szeretet, méghozzá a jól
értelmezett önszeretet: „szeresd felebarátodat, mint önmagadat”.
Ennek tagadása szükségképp az öngyűlölet poklába vezet.
A most következő
vers világossá tette számomra, hogy az önmagukkal vívódó költők
megértéséhez nem elegendő az irodalomtörténész szaktudása.
Itt teológusra is szükség van. Mindössze három versszakból
áll a vers, de a teológus a psychoanalisis christiana alkalmazásával
a gőgnek, mint a legveszélyesebb főbűnnek egész titokrendszerét
fedezi fel benne.
„Hogy gyűlölöm
magam! Mindig csak Én!
Változva folyton
s mégis változatlan.
Tükörszobába járok.
S száz alakban
Másolja halvány
képemet a fény.
Csak én! Csak Én!
A végtelen egy Én!
Kié a szirtben
szunnyadó szobor-más?
Arcom kacag belőle:
hű – de oly más.
Kié az árnyék a
falon? – Enyém.
Nem gyűlöli úgy
a rab tömlöcét,
hol örökös a végtelen
sötét
s magába rogyva
ordít társtalan: –
mint ahogy én utálom
önmagam!”
Míg verseiben
sokkal inkább megmutatta Istenért küzdő, kételkedő, lázadó
lelkét, addig prózájában gyakran találunk olyan szereplőket,
akiken keresztül üzen a világnak: egyedül a vallás képes
arra, hogy választ adjon az élet nagy kérdéseire. Nem egy ízben
külön hangsúlyozza, hogy az illető katolikus –, és ennek
kapcsán elmondatja vele az egyház álláspontját, hitvallását.
Lehetetlen nem észrevenni, hogy mindezt azért teszi, mert
ilyenkor teljesen beleéli magát egykori hívő mivoltába, és
megelevenedik lelkében mindaz, ami után élete végéig vágyott:
szerette volna élő hittel hinni mindazt, amit egykoron ő is
igaznak, jónak, szépnek vallott. Néhányat megemlít a szerző
a sok közül.
Ebből a szempontból
különösen érdemes Édes Anna című regényét szemügyre
venni. Milyen gyönyörűek az elítélt Anna esti imái, hogyan
fohászkodik Istenhez. De nézzünk csak be a tárgyalóterembe: A
földi igazságszolgáltatás elítéli ugyan Annát, de az író
váltig hangsúlyozza, hogy a bíró, az ügyész nem lát bele a
lélekbe, ezért az igazi, a végső döntést majd az isteni
igazságszolgáltatás fogja hozni. Az egyetlen, akit az író
pozitívnak rajzol meg Édes Anna tárgyalásán, és aki helyesen
is ítél, a katolikus dr. Moviszter. A regényben tulajdonképpen
Kosztolányi rajta keresztül mondja el világnézeti hovatartozását,
és vallja meg hitét. Amikor a többiek azt állítják, hogy szükségszerű
az úr és a szolga közti különbség, Moviszter nyíltan
kijelenti: „Van egy ország, ahol mindenki szolga és úr
egyszerre. És egyenlő… Ez Krisztus országa, mely a lélekben
van.” Itt köszön vissza gimnazista korában megélt boldog élménye,
amikor naplójában arról ír, hogy édesapja átölelte az
egyszerű munkásembert. Dr. Moviszter (vagyis Kosztolányi
alteregója) minél jobban magára hagyatva látja Annát, annál
inkább akar az igazság védelmére kelni: „Kiálts, úgy mint
a te igazi rokonaid, mint az őskeresztények hősi papjai, akik
fellázadtak a pogányság ellen.”
Mivel a doktor kiállt
a bíróságon az igazság mellett, mindenki elhúzódott tőle.
De ez nem bántotta, hiszen nem tartozott közéjük. Egy pártnak
sem volt a tagja. Nem volt se burzsoá, se kommunista. De tagja
volt annak az emberi közösségnek, amely magában foglalja az egész
világot, minden lelket, aki él és élt valaha, eleveneket és
holtakat. Mintha a szentmise Credóját hallanánk visszhangozni!
Ilyen élményekkel
olvasom másik regényét, a Pacsirtát is. – Gondolok arra az
asszonyra, akiről a regényben ez olvasható: „Látta, hogy immár
egyedül áll az egész világon, és szívét olyan kétségbeesés
szorította, hogy majd összeroskadt. De tekintete ekkor önkéntelenül
odatévedt az ébenfa feszületre, amely a falon lógott. Évtizedek
óta nézte őket az ájult Istenember… Ismerte minden szavukat,
minden mozdulatukat, s ő, aki a szíveket és veséket vizsgálja,
tudta, hogy nem hazudnak. Karját hősiesen vetette szét a
keresztfán, fölistenítve minden emberi fájdalmat, az egyetlen
emberi mozdulattal, amelyet csak ő tett, mióta áll a világ.
Jelenléte nagy volt, igaz valóság ebben a polgári szobában,
ahol minden kicsiny volt. Egy világtörténeti tragédia
magasztosságát, a lángész és forró szeretet végtelenségét
árasztotta az édes Jézus, aki a boldogtalanokért jött a világra,
s meghalt azokért, akik szenvednek. Az asszony egy lépést tett
a feszület felé. Szemében pedig most először csillant meg egy
kicsi könny… Imádkozni kell – mondta maga elé, inkább magának.
Hinni kell Istenben, aki megváltott bennünket mindnyájunkat.”
Ugyanebben a regényben hasonlóan írja le megtérését a főszereplő
is: „Ágya fölött egy Mária kép lógott, a Boldogságos Szűz
képe, aki térdén nagy, halott gyermekét ringatja, és szívére
mutat, amelyet a fájdalom hét tőre ver át. Kisgyermekkora óta
hallgatta buzgó, gyermeteg imáit… Egy pillanatra feléje
emelte karját, heves mozdulattal, amelyet azonnal elfojtott. Csak
türelem. Vannak, akik sokkal többet szenvednek”. És hogyha
mindehhez hozzávesszük, hogy milyen szeretettel ír azokról a
papokról, akik valóban az evangélium Jézusának képmásai,
akkor még jobban beleláthatunk Kosztolányi lelkiségébe. Az
említett Pacsirta című regényében is egy ilyen papról beszél.
Amikor ugyanis Pacsirta zokogva száll fel a vonatra, egy pappal
találkozik. „Szembe ült a pappal. Szelíd nyugalma
megnyugtatja őt is. A hatalmas Egyháznak ez a kis szegény katonája,
aki visszautazott falujába, és ott öregedett meg szeretetben, jóságban,
sejtette, miről lehet szó, tapintatból nem szólt, részvétből
nem mutatott érdeklődést. Ő tudta, hogy ez a világ: siralomvölgy…
Nézte a fáradt, kopott papot, aki túl hatvanon, a sír előtt
csodálatos egyszerűségre tett szert, és szó nélkül bátorította,
vigasztalta, támogatta… A pap leszálláskor segített leadni
holmiját.” Kosztolányi semmiképp sem sorolható azok közé,
akik ártani akarnának a vallásnak, egyháznak.
Ebből a könyvből
kiderül, hogy az Isten-keresés is világnézeti kérdés. Sőt bátran
állíthatjuk, hogy megkülönböztetett helyet foglal el a világnézetek
pergőtüzében. Ennek felismeréséhez azonban nem elegendő az
irodalmi szakértelem. Ehhez teológusnak is kell lenni. A szerző
mindkét diszciplínában járatos. Ennek köszönhetően olyan összefüggésekre
is felfigyel, melyeket a laikus észre sem vesz. A psichoanalisis
christiana segítségével feltárul előttünk Kosztolányi Dezső
ars poeticájának legbensőbb titka, a halálmotívum, mely egész
életét s költészetét átszövi. Külön érdeme a tanulmánynak,
hogy ugyanakkor elénk varázsolja a magyar irodalom e legfinomabb
és legelegánsabb költőjének életszeretetét, vidámságát,
arcának, lelkének mosolyát. Az Amor és Mors, vagyis a Szeretet
és a Halál szorosan összetartozik. Lehet valaki kételkedő, sőt
hitetlen, de a két nagyúr hatalmát, az életét és a halálét
letagadni lehetetlenség. Így lesz ő is hiteles tanúságtevője
mindkettő urának, az Istennek. Nem véletlen, hogy lakásának
ablakánál állva, a csillagos ég szemléletének mámorában
bevallja: „Mégiscsak egy nagy ismeretlen Úrnak vendége
voltam”.
M.A.
|