vissza a főoldalra

 

 

 2015.04.24. 

Ha másként nem, vaskézzel kell rendet tenni

2014-ben az ellenőrzött könyvvizsgálók 40%-a fennakadt a rostán

Pankucsi Zoltán adózásért és számvitelért felelős helyettes államtitkár összegzése szerint szükséges volt az a magyar kezdeményezés, amely rendkívül szigorú ellenőrzési módszertan bevezetésével indította meg a könyvvizsgálói felügyeletet. De a még erőteljesebb fellépés a garancia, hogy a mostanihoz hasonló brókerbotrányokat kivédhessük a jövőben.

 Összefügg a Quaestor-botránnyal, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) zéró toleranciát hirdetett a csaló könyvvizsgálókkal szemben?

 – A pénzügyi szektorban működő cégek könyvvizsgálói speciális tudással és tapasztalattal kell, hogy rendelkezzenek. Lényegesen több ügyféllel „dolgoznak”, mint más szektorok könyvvizsgálói, hiszen vizsgálatuk eredménye nemcsak a vizsgált brókercégre, hanem az ott befektető vállalkozásokra, magánszemélyekre is kihatással van. Az ő munkájukra épp ezért még nagyobb figyelem irányul, vagyis ők sokkal nagyobb felelősséget viselnek. A korábbinál is nagyobb szigorúság azért szükséges, hogy a mostanihoz hasonló brókerbotrányok ne fordulhassanak elő a jövőben, és időben ki lehessen szűrni azokat a cégeket, ahol ilyen kockázatok előfordulhatnak.

 Eddig miért nem jártak el a csaló könyvvizsgálókkal szemben?

 – Azok ellen a könyvvizsgálók ellen, akik nem az előírások szerint végezték a munkájukat – akár a Magyar Könyvvizsgálói Kamara, akár a nemzetgazdasági tárca ellenőrzése során derült erre fény –, a kamara indított fegyelmi eljárást, és szankcionált. Mivel az NGM úgy találta, hogy ezek a szankciók nem merítik ki maximálisan a törvény adta lehetőségeket, és csekély az elrettentő erejük, ezért szigorításokra tett javaslatot a kormánynak. Amennyiben a parlament elfogadja a javaslatokat, a nemzetgazdasági tárcának közvetlenül is joga lesz szankciókat alkalmazni. Így – többek között – lehetősége lesz a speciális könyvvizsgálói minősítéseket visszavonni, súlyos, az eddigiek többszörösét jelentő pénzbírságot kiszabni, és akár a tevékenységtől is eltiltani a könyvvizsgálót.

 Hogy működhettek évtizedekig háboríthatatlanul a csaló cégek?

 – Mivel a csaló pénzügyi cégekkel együtt a könyvvizsgálók felelőssége is felvetődött, érdemes tisztázni ezt a témát. Elvileg két módon lehet egy könyvvizsgáló felelős. Egyrészt lehet, hogy szándékosan összejátszott ügyfelével, vagyis tudott a csalásról és aktívan részt is vett benne, másrészt az is előfordulhat, hogy nem összejátszásról van szó, hanem arról, hogy nem végezte el kellő alapossággal a munkáját, és emiatt nem vette észre a csalásokat. De az sem zárható ki, hogy a fehérgalléros bűnözők őt is megtévesztették, félrevezették. Azt azonban, hogy ezekben a brókerbotrányokban, a csalásban érintett volt-e a könyvvizsgáló, csak a nyomozó hatóság tudja kideríteni. A könyvvizsgálónak az a felelőssége, hogy részrehajlás nélkül, objektív alapon, lelkiismeretesen végrehajtsa az összes könyvvizsgálati standardot, és ennek keretében elvégezze a csalások felderítésére szolgáló eljárásokat is. Az NGM pedig azt vizsgálja, hogy a könyvvizsgáló ezen eljárásokat megfelelően végrehajtotta-e, és így a saját jogkörében megtett-e mindent a csalások megakadályozása, illetve felderítése érdekében. Ha nem, akkor komoly szankciókra számíthat.

 Mi az elvárás a könyvvizsgálókkal szemben, mennyire kell kételkedniük az adatokban?

 – Vizsgálataink kimutatták, hogy több könyvvizsgálónál hiányzik az elvárt szakmai szkepticizmus. A könyvvizsgáló a megbízása során végig köteles szakmai értelemben kételkedni az ügyfelétől akár szóban, akár írásban kapott információk, a begyűjtött dokumentumok valódiságában, az abban foglaltak helyességében. Az állítások valódiságának, helyességének megítéléséhez, ha szükségesnek látja, saját szakértőt is bevonhat a vizsgálatba. Az a könyvvizsgáló, aki nem jól méri fel, hogy a tudása és tapasztalata mire elegendő, és mire nem, majd emiatt vakon elfogad mindent, amit az ügyfele állít, súlyosan megsérti a könyvvizsgálati standardokat, egyúttal alapvetően veszélyezteti a könyvvizsgálati munkába vetett bizalmat.

 Mivel büntethetők a csaláson ért könyvvizsgálók?

 – A csalásokban résztvevő könyvvizsgáló szankcionálása túlmutat a közfelügyeleti tevékenységen. Ez büntetőjogi kategória, a felderítés, a tényállás tisztázása is a nyomozóhatóság feladatköre. Az NGM minőségellenőrzései arra tudnak rávilágítani, ha egy könyvvizsgáló nem tartotta be maximálisan a könyvvizsgálati standardokban és az egyéb jogszabályokban foglaltakat. Ezekre az esetekre közvetlenül az NGM által kiszabható szankciórendszert dolgoztunk ki és tártunk a kormány elé. Véleményem szerint például a pénzbírság lehetséges összegének az eddigi többszörösére történő emelése, valamint egyéb szankciók megfelelően elrettentő és visszatartó erővel bírnak majd a hanyag vagy csaló könyvvizsgálókkal szemben, és egyértelműen megtisztítják a piacot az arra alkalmatlan könyvvizsgálóktól. Ha az Országgyűlés elfogadja javaslatainkat, akár több százmillió forintos büntetést is kiszabhat az NGM. A pénzügyi rendszer biztonsága érdekében nincs helye a hosszas, elhúzódó kamarai eljárásoknak. Ha egyértelműen megállapítható a könyvvizsgáló mulasztása, akkor azonnal intézkednünk kell és ezt meg is tesszük. Terveink szerint a közérdeklődésű cégek könyvvizsgálati piacára való belépéshez lényegesen több feltételt kell majd teljesíteniük a könyvvizsgálóknak.

 2013-ban bevezették a könyvvizsgálói felügyeletet. Nem vált be?

 – Az NGM 2013 júliusától végez közfelügyeleti tevékenységet a könyvvizsgálók felett. A vizsgálatok a legszigorúbb és legfrissebb nemzetközi szabványok alapján történnek. Ennek eredményeként a könyvvizsgálói piac sokat tisztult az elmúlt másfél évben: 2014-ben az ellenőrzött könyvvizsgálók 40%-a megbukott, sokan visszaadták a megbízásukat, mert belátták, hogy nem tudnak megfelelni az elvárásainknak.

 Mit takar az együttműködési megállapodás az amerikai könyvvizsgáló hatósággal?

 – Ez egy egyértelmű és rendkívül fontos visszaigazolás az NGM közfelügyeleti eredményeivel, munkájával kapcsolatban. Az amerikai közfelügyeleti hatóság, a Public Company Accounting Oversight Board csak a legmagasabb színvonalon működő felügyeleti szervezetekkel lép együttműködésre. Ezt jól szemlélteti, hogy eddig – Magyarországgal együtt – az unióban is csak kilenc állam (köztük Dánia, Svédország, Finnország, Franciaország, Spanyolország, Németország, Nagy Britannia és Hollandia) volt képes megfelelni a követelményeinek. A magyar és az amerikai hatóság már 2015-ben közösen ellenőrzi a mindkettejük hatáskörébe tartozó könyvvizsgálókat.

 

Medveczky Attila